Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye LP-program/regler


Teserere
 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tannvisningen er det eneste som er fullstendig obligatorisk, står man over den får man heller ikke startet og får heller ikke opprykk. Ellers kan du droppe akkurat det du vil, du har betalt for ringen

Jeg synes strengt tatt man kunne fjernet alt som het fellesøvelser. Gud bedre så lite publikumsvennlige de er? Og er så gudsjammerlig kjedelig at det dreper jo all glede ved å trene hund . Gjør det, o

Jeg har lest din kommentar og mange lignende på LP-Norge og er tydeligvis den eneste som reagerer og synes dette er ufint og ikke minst skummelt å si med tanke på rekruttering. Det er ikke sånn at all

Er ikke sånn umiddelbart aktuelt å sette seg inn, men takk for tips! :lol:

Kort fortalt så tilsvarer nye klasse 1 dagens klasse 2, nye 2 dagens 3 osv. Så ruta fra kl1, fremadsending blir til punkt istedet for kjegle, noen øvelser er endret og nye er lagt til :) Stor forandring på felles i nye kl3, hvor sitt og dekk blir slått sammen og separat innkalling er lagt til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg mister litt lysten på å drive med lp etter det her, blir nok mer bruks på oss da ser jeg for meg. Blir jo bare tull dette, håper de slutter å ødelegge alle de forskjellige grenene snart. Det skal ikke bli lettere. Det er tross alt ikke så vanskelig i utgangspunktet. Men det er jo litt det samme som foregår i andre grener også, tar vekk skudd osv, synd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg mister litt lysten på å drive med lp etter det her, blir nok mer bruks på oss da ser jeg for meg. Blir jo bare tull dette, håper de slutter å ødelegge alle de forskjellige grenene snart. Det skal ikke bli lettere. Det er tross alt ikke så vanskelig i utgangspunktet. Men det er jo litt det samme som foregår i andre grener også, tar vekk skudd osv, synd.

Syns du det blir lettere? Syns det motsatte jeg. Ikke noe kjegle ved fremadsending. Ringsekretærs lukt på neseprøvene i laveste klasse. Rute i klasse 1. Apportering over hinder med dirigering. Flere skritt rygging med vendinger. Innkalling en og en fra fellesdekk. Osv osv.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det blir lettere? Syns det motsatte jeg. Ikke noe kjegle ved fremadsending. Ringsekretærs lukt på neseprøvene i laveste klasse. Rute i klasse 1. Apportering over hinder med dirigering. Flere skritt rygging med vendinger. Innkalling en og en fra fellesdekk. Osv osv.

Klasse en er jo da klasse to, og det har vell vært snakket om å fortsette med "klasse en", men da uoffisielt som en rekruttklasse, på en måte som bronsjemerket i dag. Men på samme måte som det blir vanskeligere med en gang så har man jo også da en klasse mindre å trene til.

Kortere fellesøvelser, og synlig fører er enklere. Valgfritt moment på stå/dekk/sitt under marsj (vell isteden for å gjøre både og som man må i dag så kan man enkelt velge den man er best på også tar de vekk den andre). I ruta så må hunden i dag stå så så lenge før den kan legge seg og den skal legge seg på kommando (dette er jo da en del av øvelsen og bedømmingen som gjør det vanskeligere enn å "bare" sende hunden til ruta) hvorpå mange feiler og mister poeng, nå kan de som vet at de sliter med ståen bare droppe den helt å gå rett i dekk, det blir enklere. Og hunder har mer enn god nok nese til å skille på de neseprøvepinnene så det tror jeg høres verre ut for oss enn det blir for hunden i praksis. Nå har jeg ikke lest alt og husker ikke alt jeg har lest, men det var ihvertfall flere ting jeg reagerte på som blir lettere etter min mening, så da holder jeg heller på dagens regler og opplegg. Nye øvelser gjør meg ingenting, men jeg synes ikke det skal bli lettere. Det skal henge litt høyt og komme seg til øverste klasse og få et championat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse en er jo da klasse to, og det har vell vært snakket om å fortsette med "klasse en", men da uoffisielt som en rekruttklasse, på en måte som bronsjemerket i dag. Men på samme måte som det blir vanskeligere med en gang så har man jo også da en klasse mindre å trene til.

Kortere fellesøvelser, og synlig fører er enklere. Valgfritt moment på stå/dekk/sitt under marsj (vell isteden for å gjøre både og som man må i dag så kan man enkelt velge den man er best på også tar de vekk den andre). I ruta så må hunden i dag stå så så lenge før den kan legge seg og den skal legge seg på kommando (dette er jo da en del av øvelsen og bedømmingen som gjør det vanskeligere enn å "bare" sende hunden til ruta) hvorpå mange feiler og mister poeng, nå kan de som vet at de sliter med ståen bare droppe den helt å gå rett i dekk, det blir enklere. Og hunder har mer enn god nok nese til å skille på de neseprøvepinnene så det tror jeg høres verre ut for oss enn det blir for hunden i praksis. Nå har jeg ikke lest alt og husker ikke alt jeg har lest, men det var ihvertfall flere ting jeg reagerte på som blir lettere etter min mening, så da holder jeg heller på dagens regler og opplegg. Nye øvelser gjør meg ingenting, men jeg synes ikke det skal bli lettere. Det skal henge litt høyt og komme seg til øverste klasse og få et championat.

 

Valgfritt moment gjelder kun klasse 1, i 2-3 velger dommer. Når det gjelder ruta opplyser du på forhånd hvordan du har tenkt, gjør hunden annerledes blir du trukket. I ruta idag kan man da kommanderw dekk rett etter stå hvis man ønsker det, i prinsipper i det hunden snur faktisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse en er jo da klasse to, og det har vell vært snakket om å fortsette med "klasse en", men da uoffisielt som en rekruttklasse, på en måte som bronsjemerket i dag. Men på samme måte som det blir vanskeligere med en gang så har man jo også da en klasse mindre å trene til.

Kortere fellesøvelser, og synlig fører er enklere. Valgfritt moment på stå/dekk/sitt under marsj (vell isteden for å gjøre både og som man må i dag så kan man enkelt velge den man er best på også tar de vekk den andre). I ruta så må hunden i dag stå så så lenge før den kan legge seg og den skal legge seg på kommando (dette er jo da en del av øvelsen og bedømmingen som gjør det vanskeligere enn å "bare" sende hunden til ruta) hvorpå mange feiler og mister poeng, nå kan de som vet at de sliter med ståen bare droppe den helt å gå rett i dekk, det blir enklere. Og hunder har mer enn god nok nese til å skille på de neseprøvepinnene så det tror jeg høres verre ut for oss enn det blir for hunden i praksis. Nå har jeg ikke lest alt og husker ikke alt jeg har lest, men det var ihvertfall flere ting jeg reagerte på som blir lettere etter min mening, så da holder jeg heller på dagens regler og opplegg. Nye øvelser gjør meg ingenting, men jeg synes ikke det skal bli lettere. Det skal henge litt høyt og komme seg til øverste klasse og få et championat.

En kan da legge hunden direkte i ruta i dag også:

"En kan velge å dekke hunden direkte når den kommer i firkanten og på

den måten kun bruke 5 kommanderinger. Hunden skal følge kommanderinger og

ikke handle på egen hånd, hvilket betyr at for eksempel ståkommando ved kjeglen

og dekkommando inne i firkanten må benyttes."

Edit: i klasse 2 må den jo stå så og så lenge for godkjent øvelse, men der er det jo ikke noe dekkmoment. I de nye reglene vil det være dekkmoment også i klassen 1 (dagens klasse 2).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns øvelsen i kl 3 med apportdirigering og hopp over hinder er en uting. Å trene denne øvelsen krever at man har tilgang på to hinder. Jeg syns ikke noe om at det blir mer utstyrskrevende å trene lydighet :(

Ekko blir nok skikkelig pensjonert med disse nye reglene :( Det blir moro å trene inn nye øvelser med Ymse da, men jeg er ikke noen stor fan av disse nye øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syntes er bra er at man blir straffet når hunden forstyrrer annen hund.

Jeg syntes det er så respektløst å starte med en hund som er potensiell ødelegger for andre hunder og skikkelig sjarmerende om den er i dårlig humør mot andre hunder itillegg.

Jeg hadde aldri startet med en slik hund før den var helt sikker på trening sammen frivillige treningskamerater (man er ikke akkurat frivillige om man får en sånn dri** bikkje ved siden av hunden sin og det momentet blir ødelagt og hunden itillegg får seg litt bank :( )

Jeg har lest din kommentar og mange lignende på LP-Norge og er tydeligvis den eneste som reagerer og synes dette er ufint og ikke minst skummelt å si med tanke på rekruttering. Det er ikke sånn at alle har så god peiling på LP at de kan føle seg 100% sikker på at de ligger i felledekk feks. Om man da trener enten alene eller bare med nybegynnere så er det ikke barebare å kunne vurdere dette og føle seg helt sikker på det. Alle har ikke treningskamerater heller, skal de bare droppe LP, da? Og om man har treningskamerater og hunden ligger fint med de så betyr jo ikke det at den takler stevnemiljøet like godt.

Vi er alle nybegynnere en gang og å si det er respektløst er sikkert en yppelig måte å skremme vekk mange nye og ødelegge rekrutteringen. Hvor mange nybegynnere føler seg 100% sikre på at hunden ligger? Ingen. Og skal vi kalle de respektløse sender vi et tydelig signal om at vi ikke vil ha de ferskeste med, synes jeg.

Må forøvrig nevne at jeg er helt enig om det gjelder hunder som bøller/vil ta andre hunder, da synes jeg ikke de har noe der å gjøre med mindre de har førere som virkelig vet hva de driver med. Men hunder som reiser seg, går til eier, går ut av ringen, etc? Neh..

Edit: Jeg synes regelen er grei altså, jeg bare reagere på hvordan det snakkes.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest din kommentar og mange lignende på LP-Norge og er tydeligvis den eneste som reagerer og synes dette er ufint og ikke minst skummelt å si med tanke på rekruttering. Det er ikke sånn at alle har så god peiling på LP at de kan føle seg 100% sikker på at de ligger i felledekk feks. Om man da trener enten alene eller bare med nybegynnere så er det ikke barebare å kunne vurdere dette og føle seg helt sikker på det. Alle har ikke treningskamerater heller, skal de bare droppe LP, da?

Og om man har treningskamerater og hunden ligger fint med de så betyr jo ikke det at den takler stevnemiljøet like godt.

Vi er alle nybegynnere en gang og å si det er respektløst er sikkert en yppelig måte å skremme vekk mange nye og ødelegge rekrutteringen. Hvor mange nybegynnere føler seg 100% sikre på at hunden ligger? Ingen. Og skal vi kalle de respektløse sender vi et tydelig signal om at vi ikke vil ha de ferskeste med, synes jeg.

Må forøvrig nevne at jeg er helt enig om det gjelder hunder som bøller/vil ta andre hunder, da synes jeg ikke de har noe der å gjøre med mindre de har førere som virkelig vet hva de driver med. Men hunder som reiser seg, går til eier, går ut av ringen, etc? Neh..

Edit: Jeg synes regelen er grei altså, jeg bare reagere på hvordan det snakkes.

Nå er det vel ikke definert enda hva som fører til utestengelse, om hunden fysisk må oppsøke annen hund eller noe annet.

Det kan jo godt være at hund som reiser seg og fjerner seg med en gang (da enten til fører eller ut av ringen) ikke går innunder ødeleggelse.

Jeg håper at faktisk forstyrrelse av annen hund er å oppsøke denne, enten fysisk eller ved eks. lyd (knurring, bjeffing etc), og at det kun er dette som det faktisk vil bli slått ned på. Og da tror jeg ikke det vil ha så mye med rekruttering å gjøre, eller kanskje det vil gjøre at de med hunder som potensielt kan finne på slikt velger å ikke starte, mens de som er redd for hunder som gjør slikt velger å starte da de nå kan til en viss grad unngå slike opplevelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir OT:

Nei du er ikke alene Soelvd ;) Det er respektløst å starte med en hund som er aggressiv, men dette kan likevel dukke opp hur som helst. Kan ligge en liten rakker å psyke uten at vi ser det og din hund fyrer. Hunder kan reise seg av usikkerhet, vi står på 15 m og stirrer på hundene våre, mens vi er dritnervøse, det er ikke så rart om hunden velger å bryte og kanskje finner på noe artig med dama ved siden av. Det er ikke verre enn å trene selv og sørge for at din hund tåler slike forstyrrelser, og bare håpe at uttalelser ala dette ikke kommer å biter deg i rompa en vakker dag :P

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke definert enda hva som fører til utestengelse, om hunden fysisk må oppsøke annen hund eller noe annet.

Det kan jo godt være at hund som reiser seg og fjerner seg med en gang (da enten til fører eller ut av ringen) ikke går innunder ødeleggelse.

Jeg håper at faktisk forstyrrelse av annen hund er å oppsøke denne, enten fysisk eller ved eks. lyd (knurring, bjeffing etc), og at det kun er dette som det faktisk vil bli slått ned på. Og da tror jeg ikke det vil ha så mye med rekruttering å gjøre, eller kanskje det vil gjøre at de med hunder som potensielt kan finne på slikt velger å ikke starte, mens de som er redd for hunder som gjør slikt velger å starte da de nå kan til en viss grad unngå slike opplevelser.

Vet ikke om du leste den siste setningen du siterte, men jeg har altså ingenting imot reglene. Jeg synes bare det er en ufin måte å snakke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du leste den siste setningen du siterte, men jeg har altså ingenting imot reglene. Jeg synes bare det er en ufin måte å snakke på.

Men det er jo respektløst å starte med en hund man vet kan finne på å ødelegge en annen hund sin fellesdekk. En ting er jo at det kan skje, det er som @Margrete skriver en veldig spesiell situasjon denne konkurransesettingen, men du bør ihvertfall starte med den tro at hunden din ikke ødelegger for andre (igjen forutsetter jeg at definisjonen ødelegge er slik jeg skrev i forrige innlegg, ikke bare at hunden reiser seg og går rett ut/til fører).

Det verste som da skjer om du er uheldig og opplever en situasjon du ikke forventet er jo at du er utestengt i 3 måneder, det er jo virkelig ikke all verden når man tydelig har en jobb foran seg i forbindelse med fellesdekkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har lest din kommentar og mange lignende på LP-Norge og er tydeligvis den eneste som reagerer og synes dette er ufint og ikke minst skummelt å si med tanke på rekruttering. Det er ikke sånn at alle har så god peiling på LP at de kan føle seg 100% sikker på at de ligger i felledekk feks. Om man da trener enten alene eller bare med nybegynnere så er det ikke barebare å kunne vurdere dette og føle seg helt sikker på det. Alle har ikke treningskamerater heller, skal de bare droppe LP, da?

Og om man har treningskamerater og hunden ligger fint med de så betyr jo ikke det at den takler stevnemiljøet like godt.

Vi er alle nybegynnere en gang og å si det er respektløst er sikkert en yppelig måte å skremme vekk mange nye og ødelegge rekrutteringen. Hvor mange nybegynnere føler seg 100% sikre på at hunden ligger? Ingen. Og skal vi kalle de respektløse sender vi et tydelig signal om at vi ikke vil ha de ferskeste med, synes jeg.

Må forøvrig nevne at jeg er helt enig om det gjelder hunder som bøller/vil ta andre hunder, da synes jeg ikke de har noe der å gjøre med mindre de har førere som virkelig vet hva de driver med. Men hunder som reiser seg, går til eier, går ut av ringen, etc? Neh..

Edit: Jeg synes regelen er grei altså, jeg bare reagere på hvordan det snakkes.

Jeg er faktisk enig med deg. Til tross for at jeg stadig klager over folk som stiller på konkurranse med hunder som ødelegger for andre på fellesdekk. Derfor starter jeg aldri flere ganger enn jeg må i klasse 1 og 2. Jeg stoler ikke på at andre hunder lar mine ligge i fred og jeg syns det er en skikkelig uting at folk legger hunden sin "for å prøve" når den stadig bryter dekken for å "leke" med andre hunder på trening. Det gjør meg skikkelig irritert, for det ødelegger så mye mer enn noen poeng for min hund. Allikevel syns jeg det blir feil å utestenge folk fra konkurranse i 3 måneder for at de forstyrrer andre hunder.

Tenk så vanvittig skremmende det må føles å prøve seg på sitt livs første konkurranse og tro at hunden din er ganske flink. Du trener ikke sammen med noen erfarene folk, og hunden din kan jo både gå ved siden av deg, ligge, sitte og kommer på innkalling og setter seg i utgangsstilling. Du vil prøve konkurranse! Den ligger jo fint sammen med venninda din sin hund og er jo bare glad i å leke med andre hunder. Så kommer du på konkurransen. Glad og ivrig. Du legger hunden din ned i fellesdekken og så syns den nabohunden ser fryktelig spennende ut. Kanskje var den til og med mer utfordrende enn den lekene hunden du trodde du hadde. I alle fall ødelegger du for de andre. Hunden din går bort og det blir skikkelig utrivelig. Om du i tillegg blir utestengt i tre måneder, så tror jeg vi har mista den ivrige hundeeiern for alltid. En amatør som gjør en total feilberegning nå, men det kunne blitt en dyktig hundefører noen år fremover.

En bedre løsning er det at man får en form for anmerkning om hunden forstyrrer/ødelegger for andre (da må det faktisk bli innrapportert av dommer/arrangør da, det gjør det jo oftest ikke nå) og blir utestengt for en lengre periode etter f.eks. 3 anmerkninger. Det må ha en ganske sterk konsekvens så folk ser alvoret i å sjanse på å legge ustabile hunder på fellesdekk. Men det må ikke være så skremmende at folk blir borte fra miljøet og ikke tør å prøve seg igjen. Uhell kan faktisk skje alle. Det kan skje at min hund som aldri har reist seg på en fellesdekk (ok, en gang da han var ca 5 mnd gammel) reiser seg og går bort til en annen hund. Det ville kommet som en stor overraskelse på meg, men det er jo ikke umulig at det skjer. Det er ikke greit, men uhell kan skje. Og da syns jeg det er feil å bli utesteng direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes strengt tatt man kunne fjernet alt som het fellesøvelser. Gud bedre så lite publikumsvennlige de er? Og er så gudsjammerlig kjedelig at det dreper jo all glede ved å trene hund :aww:. Gjør det, og man er kvitt problemet med at andre hunder ødelegger for din egen :D.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes strengt tatt man kunne fjernet alt som het fellesøvelser. Gud bedre så lite publikumsvennlige de er? Og er så gudsjammerlig kjedelig at det dreper jo all glede ved å trene hund :aww:. Gjør det, og man er kvitt problemet med at andre hunder ødelegger for din egen :D.

Blir artig i 3'n da, fellesdekke med innkalling. Det sier meg at det kan bli artig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Blir artig i 3'n da, fellesdekke med innkalling. Det sier meg at det kan bli artig.

Det tror jeg faktisk skal gå ganske greit. Ihvertfall etterhvert når folk og hunder blir vant til det. Mulig det blir litt kaosøvelse første sesongen. Men de som er i elite/nye klasse tre pleier ikke ha problemer på fellesdekken (selv om det selvfølgelig finnes unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er levende vesener og det finnes neppe mange som har en 100 % fellesdekk selv om de kanskje ikke har opplevd noe enda.

Og hunder som bøller...

Hva hvis hunden ved siden av provoserer , men blir liggende, hvilken hund skal utestenges? Begge?

Loke lå pal ( stiv av skrekk ) når en Bc lå ved siden av han og lettet på overleppa på trening. Jeg gikk inn og hentet han ut.

Nico tror jeg neppe jeg vil få problemer med på fellesdekk, men hun kunne funnet på å forsvare seg i samme situasjon.

Jeg er ikke den som har hengt mest på lp banen, men jeg har sett flere lignende tilfeller hvor den hunden som til slutt har reist seg faktisk har blitt grundig forstyrret av en en hund som prøver å psyke den ut.

Hvordan håndhever man det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir artig i 3'n da, fellesdekke med innkalling. Det sier meg at det kan bli artig.

Faktisk helt vanlig øvelse på fugehundtreninga jeg pleide å være med på. Der var det variasjon mellom innkalling av alle samtidig og en og en.

Det fungerer forbausende bra altså :)

Har også kjørt innkalling en og en med hundefører på andre enden av rekka om du skjønner, sånn at hunden løper enten foran eller bak rekka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...