Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med store hunder (over 50 cm og 40 kg ca)


Mirai

Recommended Posts

Hvordan holder dere igjen hundene? Klarer du å holde igjen hunden din når den har på seg vanlig halsbånd? Har du noen gode teknikker eller råd for å holde igjen stor hund?

Hva slags situasjoner klarer du ikke å holde igjen i?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass sterk at jeg klarer alltids å holde igjen. :) Men nå tar ikke hun i alt hun har da, så hvis hun skulle sette i måtte jeg virkelig ha satt hardviljen min til..Triks? nei, bare ta i... hehe. Men så liker jeg strup sånnsett, at hun ikke blir så sterk som i vanlig halsbånd. (hvis det skulle komme en katt løpende forbi eller noen andre hunder) Har ett sånnt bredt lærhalsbånd, og da legger hun seg godt imot det og trekker og er fornøyd... Så derfor liker jeg ikke vanlig halsbånd.. Også i visse situasjoner der jeg vet det blir mye draing og nykk i båndet (eks. på hundetreff) tar jeg på grimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Cody blir over 50 cm og 30 kg. (kan jeg fortsatt svare?)

Men han er jo enda liten, så har ikke store problemene med å holde han igjen.

Men tror ikke jeg få problemer med å holde han igjen.

Og jeg bruker vanlig kobbel.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonic: Ja, han veier 45kg i følge eieren. Enormt, han er tross alt en labrador! Men til spørsmålet, så har jeg som oftest ikke noe problemer med det. Jeg sørger for å ha på meg hansker, og et bånd som er behagelig å holde i. Ellers blir det blemmer og sår og aua.Jeg holder ikke båndet spesielt stramt, men på ca en meter og holder nekter å slippe han før han har roet seg. (men altså, hver søndag kommer jeg hjem med blemmer uansett, men verre hadde det vært uten hansker!)

Balder veide 75 kilo, men var veldig lett å ha med å gjøre om du bare rygget når du møtte på noen. De siste årene var han jo en engel når det gjaldt å gå pent i bånd, men jeg husker at det lureste jeg gjorde i begynnelsen var å rygge vekk (med de fantastiske hanskene på). Balder ble rett og slett gal når han så katter og hunder, og jeg undres alltid over hvordan jeg klarte å holde han igjen. Jeg pleide å holde han inntil meg og hadde et tak i halsbåndet. Ingen løsning på problemet, men noe jeg gjorde imidlertidlig før vi fikk skikkelig kontroll over båndtreningen.

Ps, brukte/bruker vanlig halsbånd på dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarer å holde igjen toya når det ikke er is under beina mine...

funker fett.. bare å lene seg bakover...

hmm... triks... bank opp hunden din :) hehe neida.. bare tuller...

pleier å stoppe opp da hu drar jeg.. da skjønner hu mindre...

vurderer å prøve strup på henne.. men vet ikke om jeg skal gjøre det...

bruker halvstrup nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan holder dere igjen hundene? Klarer du å holde igjen hunden din når den har på seg vanlig halsbånd? Har du noen gode teknikker eller råd for å holde igjen stor hund?

Hva slags situasjoner klarer du ikke å holde igjen i?

:)

Hehe, hos deg ryker jo båndet før du får sjangs til å prøve å holde igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser at ikke jeg har nok kontakt med hundene (nå går jeg med begge to i dobbelband) så kommanderer jeg i dekk. Om jeg har mulighet til det så snur jeg for å avverge en uheldig situasjon. men det er ikke noe problem egentlig. jeg gikk med de to hannene jeg hadde og i tospann, men om dressuren og kontakten er ok så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kan jeg svare iallefall, jeg har brukt vanlig halsband på marco når jeg skal ut å gå tur, men skal jeg på trening og lignende er det helstrup. så mona dro deg litt hit og dit på treffet :) jeg har pleid å bråstoppe hver gang marco drar...drar du vil ikke jeg gå noen vei..det tar lang tid og tolmodigheten blir satt på prøve..men det skal funke altså...

på isen:brodder!det funker som bare det, jeg har kjøpt det nå og d er lenge siden jeg har brukt pengene mine såå fornuftig :D

å dra tilbake funker sjeldent dog det er veldig fristende.

men prøv å stoppe hver gang hunden begynner å dra, det gjorde jeg..hjalp en stund og då måtte jeg på igjen, men det er ofte slik med hunder.

jeg vet det at marco er sterkere enn meg og visst han virkelig vil så kan han si baybay charlotte og stikke visst han vil. men ser jeg at han blir helt gal etter noe f.eks en katt blir han letter å holde visst han står på bakbeina. jeg har også knytta bandet rundt magen på han og i halsbandet seff da ble jeg sterkere enn han, hadde hele han på en måte.

det er mange situasjoner jeg har visst det at åånei nå mister jeg han, men har begynt litt styrketrening sånn at jeg har en sjangs iallefall.

man må nok bare trene på dette..etter en lang tur med marco er det alltid deilig å gå med raya..ikke ett nykk en gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sier ikke jeg dette for å skryte eller noe sånt :D

men min hund er såpass lydig at uansett hvor vill å gal hun er, så klarer jeg å få henne på plass.. men jeg skal gi deg et tips hvis du vil, som er høvelig for hunder som trekker mye i bandet.

da hun var valp, og nesten sterkere enn meg, så hanne jeg bandet i høyre hånd, BAK RYGGEN, og så hadde jeg venstre hånd fast i bandet som kom ut der da. :D hvis du skjønnte :D

og sto litt bakover når vi passerte ting jeg VISSTE hun ville til :D

en veldig lett måte, og ble aldri dratt over ende :D

get it? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en metode med mine polarhunder som funket i svææært presserende situasjoner. Nå mener jeg ikke sånn vanlig trekk, men hvis det skulle dukke opp en katt, en hissig hannhund eller noe sånt.

(Dette funker jo selvsagt best på en hund av gangen)

Jeg satte meg på huk og to hunden mellom beina samtidig som jeg påssat på å ta flere tak i kobbelet med den ene hånda og et godt tak i halsbaåndet med den andre. Dette funker utmerket. Men det er en forutsetning at du ser situasjonen litt før den kommer, så ikke hunden plutselig rykker hele lina ut av hendene dine og plutselig er langt foran.

Da funker det nok best å "stålsette" seg som noen her inne nevnte og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde engang tre STORE hunder, som veide bortimot 110 kilo tilsammen og var veldig interessert i de samme tingene... som de gjerne kunne tenke seg å dra etter :-)

Min erfaring:

- Ha falkeblikk, det er svært mange situasjoner du vil se kunne oppstå bare du er oppmerksom nok. Er du ute før hunden, kan du både avlede den og styre litt unna samt få bedre tak sjøl.

- Vær mentalt forberedt på at noe kan skje hele tiden, tilslutt går det automatisk at du alltid har et godt tak i båndet, ikke surrer deg bort når du prater med andre etc.

- Ha GODE bånd, jeg bruker hesteleietau som er i en myk webkvalitet, er gode selv om du surrer dem rundt hånden, har solid krok og som ikke blir sleipe som endel lærbånd kan bli når det er vått. Kroken er viktig; jeg vil ha dem som du dytter innover, kontra de med den "dingsen" du skyver ned for å ta på kroken (dårlig forklart...).

- Gode halsbånd, som holder en trøkk, eventuelt et halvstrup hvis du har en "rygger". Bruker du sele, kan det likevel være lurt å ha et løst halsbånd på, så du kan ta tak i det i vanskelige situasjoner - det er en grunn til at man styrer digre hester etter hodet!

- Gode sko... uansett. Lufter jeg etter et bybesøk, så skifter jeg sko. Har sett trippetripp-eier med høye hæler og grand danois som bestemte seg for å hive seg over en forbipasserende hund...

- Er det en situasjon du vet kan tenne hunden, og det er en ganske grei hund og så stor som en ulvehund, ja, da kan du holde båndet i høyre hånd mens du rett og slett holder for øyet på bikkja på den siden du passerer "objektet"... Har funket som f på en sværing jeg handlet på noen utstillinger! Krever igjen at du følger med og forebygger.

- Lær inn en kommando som sitt eller stå eller bli, som virkelig "sitter". Noen ganger kan det være vanskelig å få en synsjeger som du har, til å snu seg vekk. Men dersom du har fått til en "stå"-kommando som funker, så er det iallfall litt enklere. Om ikke annet så du får den til å stå stille. Heller det, enn å se seg om etter hagegjerder og lyktestolper å fortøye i!

(Jeg brukte den for eksempel da det kom ut en fresk pus tre meter foran mine tre beist og stod og skjøt rygg til dem. Var ikke snakk om å snu ryggen til den, fortauet smalt og gata var trafikkert, så da brølte jeg nok et "stå" gitt. Etter fem minutter rygget pusen omtrent to meter.... uten å slippe blikkene fra de tre.... og forsvant i et portrom.)

- Å holde igjen en hund som drar er også teknikk. Lene bakover og alt det der. Og også være like intens som bikkja - starte på maks når den starter på maks... ikke la den taue deg avgårde når du er "fremoverlent", men prøv å len deg bakover og sett et realt tverrtak så kjapt du kan.

- Et avledende ord, "godis" eller "se her", som kanskje når inn... selv om tåken er i ferd med å legge seg. Kan gjenskape kontakt, hvis du er flink til å jobbe det inn.

- Og så det siste da... at hunden VET at det tross alt er du som bestemmer. Noen blir dratt overende av en middels stor hund, andre kan ha flere digre hunder under kontroll. Da sitter det i hodet.... på både eier og hund. Lydighet, lydighet... og at den faktisk skjønner poenget og frykter følgene av ikke å høre/er uvant med at du tar i bruk "storstemmen", slik at det vil nå inn når du brøler "kriseordet" med "krisestemmen" i det hunden er i ferd med å taue deg rett ut i gata foran en bil.... Ofte er det såpass uvant med en eier som "tar i" verbalt, at det KAN nå inn.... kanskje!

He he, lykke til, sånn er det når man skaffer seg gråskjeggete dvergponnier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, først vil jeg annbefale å IKKE surre båndet mange ganger rundt hånda. I tilfelle du skulle bli dratt over ende og ikke få sluppet båndet så kan det gå ille (nedoverbakker,trapper etc).

Det er lettere å holde igjen en sterk hund med ett kort kobbel enn ett langt. I det lange så får hunden mer styrke og fart enn i det korte. Så ikke ha et 2,5-3meter langt bånd.

Hold øyne åpne som andre sa her. Når man har en stor, sterk hund er man nødt for å være forbredt og ikke vimse rundt i sin egen verden. Går du på steder hvor du veit det er stor sannsynlighet for at hu vil trekke mye tar du strup/grime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... så tar jeg hånden godt inne i løkken på båndet, og tar en snurr til så det blir kortere - når jeg bruker de lange hesteleietauene.

Jeg VIL ikke slippe hunden, uansett. Og et relativt voksent menneske vil klare fysisk å kunne stoppe en hund, i motsetning til en hest - der man IKKE skal ha løkken rundt håndleddet, visstnok!

Så får man heller la være å ha hunden flyende først nedover trappa når den er i bånd. Heller korte kraftig inn på båndet, og få den til å gå bak.

Det som er lurt, er å ha tenkt gjennom det meste på forhånd - da går det gjerne på automat når man er ute etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig:supermodellen Loke veier bare noenogtyve kilo og jeg sliter når han rykker til.Han trekker så "¤%#" ujevnt!

Når jeg så Serchai og Mona ble jeg helt forferdet over at vi skulle gå tur på glattisen.Skjønner ikke at dere tør... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig:supermodellen Loke veier bare noenogtyve kilo og jeg sliter når han rykker til.Han trekker så "¤%#" ujevnt!

Når jeg så Serchai og Mona ble jeg helt forferdet over at vi skulle gå tur på glattisen.Skjønner ikke at dere tør... :wink:

Det gikk jo utrolig bra på hundetreffet :D Mona gikk veldig pent den dagen. Selvfølgelig happy da hun så alle hundene første gang, men etter det var hun flink syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatter ikke hvordan du klarer å kontrollere den store hunden jeg julie..du må være knall flink!!! :P

Jeg sitter hjemme og pumper jern, haha :D Neida, det er vel fordi hun har vokst opp hos meg, og jeg kjenner triksene hennes og vet litt hvordan hun reagerer! Jeg hadde sikkert slitt mer med å holde Marco eller Loke, for jeg kjenner dem ikke på samme måten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så Serchai og Mona ble jeg helt forferdet over at vi skulle gå tur på glattisen.Skjønner ikke at dere tør... :wink:

Blitt vant til det;)

Nei, siden Serchaj og jeg har da "vokst" sammen så la jeg mindre og mindre merke til vhor stor han var, han trekker ikke så veldig mye lenger, men når han rykker til så har det flere ganger jeg har trodd at jeg kom til å miste håndledde :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...