Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger forslag til fysisk aktivitet/aktiviteter for ungdom


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg er aktivitetskontakt i Friskliv Ung, et tilbud for ungdom 12-18 år som av diverse grunner ønsker/trenger mer fysisk aktivitet eller vaner. Vi er to aktivitetskontakter som jobber sammen, har hver vår gruppe på tre ungdommer (vi skal som regel være 8 stk der, men det er jo ikke uvanlig at et par stk mangler).

MEN! :)

Jeg vil veldig gjerne ha tips og forslag, eller erfaringer, til aktiviteter vi kan foreslå eller gjennomføre med dem. Vi har tilgang til en standard liten gymsal og minimalt med utstyr ellers. Vi har 1,5 time til rådighet, kan slå sammen f. eks to økter og dra på tur en søndag istedet hvis vi vil det.

Ting jeg skal prate med den andre kontakten med om på søndag er;

- skøyter (krever en del organisering og planlegging + utstyr, ikke sikkert alle har det eller mulighet til å leie)

- gå tur i nærmiljøet når det kommer mer snø og blir lysere, ta med sitteunderlag og kakao og fyre opp et bål hvis vi klarer (mestringsfølelse)

- få en jeg kjenner til å instruere dem en time i kampsport (de har vært positivt instilt til dette! :) )

- høre om noen av dem liker hunder og ta med Fant på tur, han er jo stor og snill, interessant å se på

- lage snøhule hvis det blir nok snø og store hauger på parkeringsplassen

- ellers blir det å planlegge timer innendørs med varierte øvelser/leker/aktivitet, men jeg tror de syns det er litt kjedelig?

Det det har vært mest av er "nå skal vi varme opp litt" og så prøve å sette i gang aktivitet etter det. De foreslår som regel selv å spille fotball eller volleyball, men det blir jo mye av det samme og lite progresjon.

Har også tenkt til å avklare litt forventninger med dem på mandag, om de har forslag (sannsynligvis ikke) eller hva de tenker at de ønsker ut av å være med på opplegget. De har vært med siden i høst.

MITT mål er på en måte at de skal finne litt glede i å bare være med, få prøvd litt forskjellig og generelt øke mestring- og selvfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneidretten her (de er jo litt yngre men allikevel) er de igjennom litt basisøvelser for koordinasjon/bevegelse/ styrke , friidrett , litt enkel turn (veldig enkelt) , ridning , de klatrer i vegg og klatrer i klatrepark ute,danser inne i gymsalen , vannaktiviteter på stranden og strandvolley om sommeren.. (Vi har squash bane ) Geocaching kan jo de litt eldre syns at er gøy , da kan de også bruke telefonen :D Skøyter og aking om vinteren,hest pleier de fleste å syns at er spennende èn gang ihvertfall :) Dans krever minimalt av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestort alderspenn der da. 12 åringer kan jo finne på å like Stiv heks, men slappe 16 åringer synes det er såååååå kleint ass!
En ting det virker som alle uansett aldersgruppe synes er gøy er stikkball (kanonball). Ellers har dere jo

Har dere noe budsjett?

Heier på flere av forslagene til @yurij

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lavt budsjett. Vi kan få litt penger hvis vi spør om noe konkret. Eksempelvis, i fjor kjøpte de badmintonutstyr. :) men det er begrenset hvor gøy de syns det er å slå frem og tilbake, pluss "nettet" vi har er omtrent ubrukelig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rackert: Badmington, tennis og squash er ting man ofte blir sliten av uten å kjenne det, i tillegg til å være skummelt morsomt (om man er litt engasjert, selvfølgelig), de to siste trenger kanskje litt tilrettelegging :D

Edit: Siden badmington ble nevnt som kjedelig, det går ann å sette opp til å 'sentre' i bevegelse rundt en 'hinderløype', slå-/sprettkonkurranse med seg selv, skyte i et mål (bøtte, kar, på en bukk osv) :ahappy:

Ball: Volleyball, hjørnefotball, kanonball og kasting av slike store yogaballer(?). Teppecurling! Også lyst å anbefale innebandy, selv om jeg syntes det er både kjedelig og risky selv.

Balltre: Dødball/slåball/baseball

Ute: Geocaching/skattejakt, turorientering, gjemsel/boksen går

Inne: Har lyst å si hinderløype, men det er ting man virkelig føler på å bli sliten av. Haien kommer syntes jeg er morsomt i en alder av snart 20år, skamløst! Doktorsisten og gulvet er lava-leken med utstyr er også skamløst morsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lag-konkurranser med stafetter der "stafetten" består av uilke fysiske øvelser/poster. Med innlagt hinderløype osv. Kombinere ulike aktiviteter i slike ulike stafetter. Helst med mulighet for høyt tempo/hyppige stafett-pinne-skift.

Tautrekking og lignende draleker (feks stafett der halvparten i hvert lag har som jobb å holde motstanderne tilbake med skjerf/tau rundt livet som de holder igjen motstander med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verdt å nevne at det bør være lavterskel, altså feks dans kan nok hende er litt over det jeg klarer å dra dem med på, men det kan jo hende det går an å snike inn på et vis.. :D

du kan jo gjøre lavterskel ut av alt? Jeg vet ikke hva du har for budsjett ("aktiv på dagtid" i Grimstad feks,NAV, har et tak på 800 kr pr time inkl instruktør jeg vet ikke om dere ligger på noe av det samme? ) Du må nesten sjekke hva dere har for tilbud i nærområdet ? En tur i klatre / aktivitetspark er nesten alltid gøy. Det kan jo være litt lurt å prøve på aktiviteter som finnes i nærmiljøet, slik at det finnes mulighet for å fortsette litt på lavt nivå om plutselig noen av dem finner noe de syns er ordentlig moro. I sommerhalvåret kan dere ta en tur ut på sjøen evt padle om dere er i nærheten av vann? Finn en besøksgård? Ta en ridetime....? For dette er ungdom som ikke kommer seg noe særlig ut på egenhånd?

Er det skoleoppgave eller reelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra gymtimene på barne-, ungdoms- og videregående skole er at de som har lav selvtillit og mestringsfølelse ift. gym, ofte ikke synes det er så veldig trivelig med stafett eller lignende - da blir hver enkelt så synlig. For meg og mange andre gjaldt det også fotball og volleyball, det er så surt å ødelegge for laget, og det pleier å være veldig stor forskjell i evner og dyktighet i den typen sport (så de mest engstelige tuslet bort på sidelinjen og forsvant). Sånn sett tenker jeg at kanonball og stikkball kanskje er bedre aktiviteter, dersom man skal satse på ballsport for hele gruppen. Men det kommer selvsagt helt ann på gruppen, og hvilke utfordringer de enkelte har.

Min gamle videregående skole har en idrettslinje med innlagt ekstremsport og friluftsliv, og de har noe som heter Survival hvert år. Jeg vet ikke om det er mulig å få noe sånt til i en forenklet versjon, men det er virkelig en stor suksess blant disse elevene i alle fall. Kort fortalt går det ut på et "helvetesdøgn" med store fysiske utfordringer, lite mat og søvn, og en høy grad av konkurranseelement. Dette har jeg tenkt på at burde være mulig å tilrettelegge også for andre ungdommer og elever, å legge opp en dag (en søndag som du nevner) med et oppdrag som skal løses (for eksempel å komme frem til hvor "skatten" (i mangel av et bedre ord) er). Underveis i løypen må de løse utfordringer, fysiske og psykiske, basert på samarbeid, for å få hintet som leder til neste steg. De kan vinne hjelpemidler underveis (tenk Hunger Games, bare uten all drepingen og slåssingen), og dete hele må selvsagt være lagt opp etter minste mestringsnivå i gruppen slik at det blir lystbetont. Målet kan være en bålplass med pinnebrød og marshmallows klart, det kan være å "befri" noen som er fanget - eller hva som helst som kan passe gruppen. Utfordringer underveis kan være tenkenøtter/gåter, balanse over en stamme (alle må komme over for at de skal få neste hint), ti situps/pushups - eller egentlig alt man kan komme på.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gym er noe herk! Hilsen voksen dame.

Støtter @Aya på den der med mestringsfølelse. Det er ikke aktivitetsfremmende å alltid være den som er dårligst og kløner det til.

Jeg var flink til å flytte tunge ting,gå langt på tur i min fart og synes at aerobic kunne være artig. Men det hjalp ikke stort når en skulle løpe fortest mulig frem og tilbake eller sparke fotball og alltid ble tatt ut sist. Jeg er ei idrettskløne!

Hva med kanopadling? Mange speidergrupper som har kanoer de låner ut rimelig.

Aking når det er snø?

Volleyball på sittende på rumpa kan være gøy.

På ungdomsklubben hadde vi diverse teite leiker som lagde aktivitet. Like gøy hver gang. Fem-mannsski fx. Altså to planker med tau i enden en skal få over gulvet ved hjelp av samarbeid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte på folkehøgskolen hadde vi endel teambuildingøvelser der vi skulle forflytte oss fra et sted til et annet uten å være i bakken, løse oppgaver sammen osv, og det bygget virkelig mestringsfølelse og samarbeid. Cluet var ikke nødvendigvis å være flinke, sterke eller smarte, men å klare å jobbe sammen. :)

Personlig synes jeg også at hinderløype, stikkball, kanonball, dødball osv er veldig gøy, selv om jeg ikke nødvendigvis er så god til det.

Jeg vet ikke om dere evt hadde hatt økonomi til å dra til en klatrepark eller neo sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine svar, og engasjement! Jeg rekker ikke å kommentere på alle forslagene med det begrensede nettet her, men jeg noterer og bringer videre til kollegaen min.

Så dumt at det ikke er budsjett ... siden det virker som om dette er ungdom som virkelig trenger å komme seg ut. Er det foreldre-styrt? Eller kommunalt?

Det er kommunalt, og et veldig bra tiltak! Vi må bare prøve å gjøre det beste ut av det vi har, derfor tenkte jeg at å spørre om tips her og prøve å tenke litt utenfor boksen var lurt :) .
http://notteroy.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=27&AId=4409

du kan jo gjøre lavterskel ut av alt? Jeg vet ikke hva du har for budsjett ("aktiv på dagtid" i Grimstad feks,NAV, har et tak på 800 kr pr time inkl instruktør jeg vet ikke om dere ligger på noe av det samme? ) Du må nesten sjekke hva dere har for tilbud i nærområdet ? En tur i klatre / aktivitetspark er nesten alltid gøy. Det kan jo være litt lurt å prøve på aktiviteter som finnes i nærmiljøet, slik at det finnes mulighet for å fortsette litt på lavt nivå om plutselig noen av dem finner noe de syns er ordentlig moro. I sommerhalvåret kan dere ta en tur ut på sjøen evt padle om dere er i nærheten av vann? Finn en besøksgård? Ta en ridetime....? For dette er ungdom som ikke kommer seg noe særlig ut på egenhånd?

Er det skoleoppgave eller reelt?

Det er reelt (se over) :) . Vi har ikke noe konkret budsjett hver gang, det er litt mer som jeg sa tidligere at hvis vi kommer med forslag til aktiviteter eller utstyr vi ønsker oss så kan vi spørre, og jeg er overbevist om at helsesøsteren gjør det hun kan for å hjelpe oss med det. Hun er jo VELDIG interessert i at tilbudet blir stående. De har hatt det i to (?) år nå.

Jeg har tenkt på sånne type ting du nevner, og tenker også at det er gode aktiviteter! Så er det litt opp til bruk av midler og om vi klarer å skape et engasjement hos ungdommene da.. :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det skal vere en sentral i omtrent hver kommune som låner ut utstyr til ski, skøyter også videre. Kontakt kommunen. Her vet jeg det er Frivillig sentralen som har det andre steder tror jeg det er kommunene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vere en sentral i omtrent hver kommune som låner ut utstyr til ski, skøyter også videre. Kontakt kommunen. Her vet jeg det er Frivillig sentralen som har det andre steder tror jeg det er kommunene

Det er nok ikke obligatorisk (men det burde vært det). Frivilligsentralen har ofte noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende tiltak! :) Står ikke hvor ofte det er, men jeg tenker hvis de er litt med på det er planke-challengen eller lignende (sit ups appen) geniale for å se rask progresjon som kan være motiverende :) På appen kan du vel også plotte inn hvor mange du klarer pr nå og hvor mange du vil klare.

Om det kommer snø er faktisk aking (eventuelt menneskecurlig - få ufobrettet man sitter på inne i sirkler) undervurdert. Har kjørt lignende på voksne på jobb, måtte be dem beherske seg og vente til de hadde fått instruksjoner :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innebandy er en av ballspillene jeg synes er morsomst. Ellers synes jeg det er fint med alternative aktiviteter, kanopadling som er nevnt er topp! Jenter og gutter liker jo heller ikke de samme tingene, så det er jo ikke lett å få alle fornøyd. Aking blir man aldri for gammel for. Jeg jobber i barnehage, og vinterstid er jeg minst like ivrig som de små i bakken. Det er skikkelig moro :D Lage snøskulpturer, la kreativiteten blomstre. Bygge snøborger, og dele inn i lag og ha snøballkrig. Kan jo også lage en form for paintball utgave, hvor man skal stjele motpartens flagg eller lignende gjenstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...