Gå til innhold
Hundesonen.no

Snodige "anfall"

Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Min får slik om han har spist mat tilsatt vann og fått i nesa, snust på noe vått ute og fått fukt i nesa, etter bading om han har fått noe vann i nesa eller om han skulle hatt litt snørr.

Skjer ikke ofte, men skjedd en del ganger på 12 år som hunden min er.

Klemmer forsiktig neseborene sammen og drar ut over for å få vekk fukten, hjelper alltid med det samme her, men i tilfellene jeg har hørt det har det jo alltid vært snakk om fukt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt kameraet klart og hvis hunden fikk anfall igjen, ta å film det og ta hunden med til dyrlegen og vis filmen. Så får de undersøkt og utelukket ting. Det trenger ikke å være noe alvorlig. Mine kan lage rare lyder iblant (litt sånn hikst inn gjennom nesen, virker tungt for å puste, og vips så er det vanlig igjen. vanskelig å beskrive) Jeg tenker ikke så mye over det når det skjer bare 1-2 ganger, men hvis dette er et vedvarende problem ville jeg hatt det sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med "min" veterinær. De er uenige med dyrlegen sambo var hos i går og mener dette ikke er en forkjølelse. Fikk samme tips for å "roe" hunden når det starter (stryke, ta på nesen osv.) hos dyrlege som hos dere her i tråden. De er kjent med "fenomenet" og sier at som oftest er det ingenting, men siden det siste "anfallet" var så heftig skal han få en kur som skal ta eventuell nesemidd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det anbefales uansett å ta kur for nesemidd om hunden har denne nysingen? Min har hatt denne nysingen av og på i typ 4 år(noen ganger med mnders mellomrom, enkelte ganger kan hun nyse slik to ganger på en dag, så ingenting før en mnd senere osv.), men veterinærer har aldri sagt noe på det. :|

ville absolutt ha gitt en kur, ja. Mye bedre enn at hunden går rundt som en evt. smittekilde. Første gang jeg opplevde innovernysing på hund (første bikkja jeg hadde) Var nesemidd det første dyrlegen sa. Og det forsvant med kuren, som det bruker å gjøre.

Nå er jo nesemidd normalt ikke farlig hos hunder som ikke "lever av luktesansen". Men jeg har hørt om hund som ved obduksjon, hadde omfattende betennelser forårsaket av nesemidd.

De fleste med jakthunder, og så vidt jeg vet politi og forsvar, behandler hundene sine med jevne mellomrom, for å være på den sikre siden :) Eller/også unngår å ha hundene borti fremmede hunder, som kan være potensielle smittekilder.

Ang. Påvisning, som det nevnes. Har også hørt at man i enkelte tilfeller kan påvise midd hos levende hund (neddopet og via intrument opp i nesa) men det er visst kun i ekstreme tilfeller. Eneste sikre påvisning regnes å være ved obduksjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville absolutt ha gitt en kur, ja. Mye bedre enn at hunden går rundt som en evt. smittekilde. Første gang jeg opplevde innovernysing på hund (første bikkja jeg hadde) Var nesemidd det første dyrlegen sa. Og det forsvant med kuren, som det bruker å gjøre.

Nå er jo nesemidd normalt ikke farlig hos hunder som ikke "lever av luktesansen". Men jeg har hørt om hund som ved obduksjon, hadde omfattende betennelser forårsaket av nesemidd.

De fleste med jakthunder, og så vidt jeg vet politi og forsvar, behandler hundene sine med jevne mellomrom, for å være på den sikre siden :) Eller/også unngår å ha hundene borti fremmede hunder, som kan være potensielle smittekilder.

Ang. Påvisning, som det nevnes. Har også hørt at man i enkelte tilfeller kan påvise midd hos levende hund (neddopet og via intrument opp i nesa) men det er visst kun i ekstreme tilfeller. Eneste sikre påvisning regnes å være ved obduksjon..

Fikk beskjed av dyrlegen at siden han ikke er helt ekstrem så vil de helst ikke "sjekke 100%", altså dope ned og styre på. For det gjør ikke noe å gi den kuren selv om det ikke skulle være nesemidd.

Sambo er avsted for å hente resept og kur nå, jeg er spent på hvilke endringer vi eventuelt vil få se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider