Gå til innhold
Hundesonen.no

Snodige "anfall"


Recommended Posts

Meesha skremte oss veldig i natt, med å få et slags "anfall". Det er vanskelig å beskrive, men høres ut som "innover-nys", omtrent som det vi ser og hører på her:

Han har også samme ansiktsuttrykk som denne hunden, og drar munnvikene bakover. Jeg lå i svime i sengen, men min samboer var oppe og satte seg ned med hunden og strøk på den til den roet seg.

Meesha har tidligere hatt slike "anfall", men da har det vært maks 10 "innover-nys" også har han ristet det av seg og ferdig med den saken (3-4 ganger i mnd. på det meste, andre mnd. ingenting, og det har skjedd det meste av sitt "voksne" liv – han er nå 17 mnd.). I natt varte det i flere minutter, og han virket å være helt utslitt etterpå. Sambo målte puls til 180 og pust til 60 i minuttet da "nysene" var over og Meesha lå i fanget hans, og han sier han var sikker på at hunden skulle besvime.

Sambo var hos dyrlegen i dag da jeg var på jobb, og veterinæren mener hunden er forkjølet og at det ikke er noe å bry seg om. Vi er ikke enige, da hunden ikke viser noen tegn på forkjølelse slik vi kan se (feber, hoste, gugge fra nese/øyne er ikke tilstede). Sambo følte heller ikke at han ble tatt særlig seriøst da dyrlegen satte av 10 minutter før de ble vist ut igjen med beskjeden "slapp nå litt av". Vi har diskutert forskjellige forklaringer, og tenker på parasitt i nesen (men da er det rart at disse "anfallene" er litt sånn til og fra) eller allergi (støv, sengemidd – men fremdeles rart at "anfallene" ikke er konsekvente i omfang og hyppighet, og han klør ikke, har ikke utslett osv.).

Nå i jula når det har vært minusgrader i Bergen har han tidvis fnyst ute i kulda, sambo var bekymret for dette også og tok Meesha med til dyrlege, og det er dermed nylig tatt blodprøver av han som var helt fine. Forklaringen vi fikk under dette besøket var at han reagerer på uvant kulde (omtrent som mennesker kan begynne å hoste i kaldt vær).

Vi er enige at dersom det kommer et nytt slikt "anfall", tar vi han med til dyrlege igjen og krever noen "skikkelige" svar (hos en annen dyrlege).

Jeg vet ikke hvor vanlig slikt som dette er, men det er jo åpenbart at det plager hunden.

Har Sonen noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig kjent. Har hørt det der i 9,5 år med jevne og ujevne mellomrom på begge bikkjene. Ingen er syke, det bare.... kommer.... liksom. Sånn nå og da/sjelden/ofte. :D Niks, ikke nesemidd eller noe galt. :ahappy:

Edit: Altså jeg har/hadde to hunder som har hatt det der. Samme lyder og samme fakter. Det varer en liten stund, et/to/flere "runder".... også gir det seg og det kan gå en måneds tid, en uke, to måneder, 3 dager til neste gang. Når folk hever et øyebryn eller to så må jeg jo bare si ett eller annet i påvente at det går over og.... ja nei assa... da pleier jeg å kødde med at..... *sensurert bort pga mulig sarte sjeler* :ahappy:

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype?

Nesemidd, det har jeg hatt på en hund for mange år siden og den fant ikke "det som den søkte etter" enda "det som den søkte etter" lå i store mengder omtrent to meter fra bikkja. Det virket ikke på samme måte som det på videoen "din" og ikke slik som bikkjene mine har hatt i, som nevnt, 9,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innovernys er veldig vanlig, spesielt på mindre hunder. Det er mange utløsende årsaker til slike innovernys, de fleste er ufarlige (selv om det er ubehagelig for hunden). Det kan f.eks komme av irritasjon, innpusting av støv, om de spiser mat for raskt, osv. Det kan også komme uten noen åpenbar grunn. Det kan hjepe å holde hunden for nesen og stryke den på halsen, eller bare roe hunden ned om den virker stresset.

Jeg har hatt det på samtlige av mine hunder, og episodene er helt tilfeldig. Noen har kun hatt det 1 eller 2 ganger gjennom hele deres livsløp, mens andre har fått det flere ganger.

Om det kommer mer jevnlig, så kan det være alt fra luftveiskollaps, forkjølelse, nesemidd, kenneholste og fremmedlegeme i halsen. Savannah hadde f.eks kennelhoste da hun drev på med innovernys (disse var som regel etterfulgt av en brekning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innovernys er veldig vanlig, spesielt på mindre hunder. Det er mange utløsende årsaker til slike innovernys, de fleste er ufarlige (selv om det er ubehagelig for hunden). Det kan f.eks komme av irritasjon, innpusting av støv, om de spiser mat for raskt, osv. Det kan også komme uten noen åpenbar grunn. Det kan hjepe å holde hunden for nesen og stryke den på halsen, eller bare roe hunden ned om den virker stresset.

Jeg har hatt det på samtlige av mine hunder, og episodene er helt tilfeldig. Noen har kun hatt det 1 eller 2 ganger gjennom hele deres livsløp, mens andre har fått det flere ganger.

Om det kommer mer jevnlig, så kan det være alt fra luftveiskollaps, forkjølelse, nesemidd, kenneholste og fremmedlegeme i halsen. Savannah hadde f.eks kennelhoste da hun drev på med innovernys (disse var som regel etterfulgt av en brekning).

Takk for svar!

Jeg leste om Savannah og tenkte med en gang på vårt tilfelle, men det er ingen hosting inne i bildet så da utelukker jeg kennelhoste (sånn, siden det er hoste :P). Forøvrig har jeg "kløpet" han i nesen noen ganger når han har begynt med dette her (sånn som man holder for nesen på et menneske), og da har han sluttet.

Men dersom det er vanlig (har aldri møtt andre hunder enn min egen som har gjort dette), hva kommer det egentlig av?

Er det et tegn på at jeg må bli flinkere til å tørke støv på soverommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg leste om Savannah og tenkte med en gang på vårt tilfelle, men det er ingen hosting inne i bildet så da utelukker jeg kennelhoste (sånn, siden det er hoste :P). Forøvrig har jeg "kløpet" han i nesen noen ganger når han har begynt med dette her (sånn som man holder for nesen på et menneske), og da har han sluttet.

Men dersom det er vanlig (har aldri møtt andre hunder enn min egen som har gjort dette), hva kommer det egentlig av?

Er det et tegn på at jeg må bli flinkere til å tørke støv på soverommet?

Nei. Hos mine bikkjer bare kommer det som lyn fra klar himmel både inne og ute og jeg har aldri funnet en "rød tråd" i det hele tatt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma på 2,5kg får dette ofte. Gjerne i veldig kaldt vær, om hun blir veldig ivrig, om hun drar veldig i båndet osv. Det går over om man bare lar henne hente seg inn igjen og stryker på hals/holder over nesa.

My, aussietispe, har gjort sånn kanskje 5 ganger ila sitt 7år lange liv. Antageligvis var det støv eller noe annet ekkelt som irriterte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua'en til tante gjør det samme, men hun gjør det stort sett i situasjoner hvor hun er oppspilt eller stressa. Hun er sjekket opp og ned og overalt, men ingen har funnet noen annen grunn enn at hun bare er sånn :P

Med henne, så hjelper det å legge ei hånd over hodet hennes og sørge for at hun blir avslappet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke ha utelukket kennelhoste kun på bakgrunn av manglende hoste eller god allmentilstand. Ikke alle som får den karakteristiske hosten. Noen får bare brekninger, noen får bare innovernys, mens andre får en god blanding av alt mulig. :P

Altså, jeg utelukket kennelhoste på Savannah jeg, fordi jeg trodde kennelhoste var lik den karakteristiske hosten jeg hadde hørt hos andre (og som de hundene som ble smittet av henne fikk), og at de fikk nedsatt almenntilstand. Men det er ikke nødøvendigvis sånn fikk vi vite da vi dro til vet med Savannah :)

Men du hadde nok sett noen tegn om han hadde hatt kennelhoste. F.eks flere episoder med innovernys i løpet av dagen, at det kan fremprovoseres ved spising eller trykk på halsen, ved bruk av halsbånd, osv. Det blir fremprovosert rett og slett fordi de har vondt i halsen. Så om han kun har tilfeldige anfall er det nok lite sannsynlig at det er kennelhoste (eller noen av de andre sykdommene som er listet opp). Flere anfall i løpet av en dag og flere dager, ja da ville jeg sjekket både kennelhote og nesemidd.

Når det gjelder sporadiske anfall, så har jeg aldri sett noen rød tråd hos mine jeg heller. Alt har syns å være tilfeldig. :)

På wikipedia står det at man egentlig ikke vet helt hvorfor mange hunder får det, men det står listet opp en del utløsende årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for alle svar. Vi kan utelukke at det kommer av stress eller draing i bånd, det skjer oftest når vi ligger i sengen og enkelte ganger (som i natt) våkner han med/av/for å "innovernyse".

@Elisabeth00 Takk – da skal jeg følge litt med, men siden det ikke har skjedd mer enn én gang de siste to-ish ukene har jeg senkede skuldre en liten stund til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nesemidd kan ha mange forskjellige symtomer da. Som ene her hun sluttet å leke. Men er da vanlig med at dem får sanne ting som vist i filmen. I løpet av alel år så er det kunn to hunder som har hatt nesemidd en gang her og den ene ble smittet av den andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesemidd kan ha mange forskjellige symtomer da. Som ene her hun sluttet å leke. Men er da vanlig med at dem får sanne ting som vist i filmen. I løpet av alel år så er det kunn to hunder som har hatt nesemidd en gang her og den ene ble smittet av den andre

Da skal jeg absolutt nevne det for dyrlegen dersom vi får et slikt heavy anfall igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 Takk – da skal jeg følge litt med, men siden det ikke har skjedd mer enn én gang de siste to-ish ukene har jeg senkede skuldre en liten stund til :P

Definitivt, senk skuldrene :)

Penny har hatt disse innovernysene en del faktisk, men likvel sporadisk. Nå er det f.eks veldig lenge siden hun har hatt det. Aldri sett det på Savannah utenom da hun var syk. Og ikke sett det på dvergpinscheren på flere år (som jeg kan huske, kan godt være det har skjedd likevel :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype?

Nesemidd kan ikke påvises på levende hund. Og den vil også ha mer enn nok luktesans for vanlige "hundeneseoppgaver". Med mindre den er hardt innfisert, og midden evt. har forårsaket innfeksjoner osv.

For selskapshunder, også ved enklere sporarbeide, vil hunden framstå som helt normal. Men innovernysing er det absolutt vanligste symptomet. Har hunden dette, bør man gi den en kur. Heller det enn å la den gå rundt som en smittekilde...

red; spesielt når det opptrer oftest i forbindelse med søvn/hvile. Er visst nok da midden er i størst aktivitet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Behandling: ivomec er det klart mest effektive. Stronghold skal også fungere (jeg er generelt skeptisk til nakkedråper, og har aldri prøvd det)

Det aller enkleste er rett og slett å gi mibemax (noen er skeptiske til effekten, men mange, inkl. oss, har god erfaring med det) Gi tre kurer med 1 ukes mellomrom. Slutter bikkja med innovernys etter kurene, så hadde den nesemidd :)

(Nei, det er ikke normalt for hunder å gå rundt med dette. Vi har kun observert det hos våre i perioder vi har mistenkt midd, pga nedsatt luktesans. Og da snakker vi helt andre nyanser i nesearbeid enn å ikke lukte mat på gulvet, eller å kunne følge et blodspor. For sånt gjør en hund med gjenlimte nesebor :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesemidd kan ikke påvises på levende hund. Og den vil også ha mer enn nok luktesans for vanlige "hundeneseoppgaver". Med mindre den er hardt innfisert, og midden evt. har forårsaket innfeksjoner osv.

For selskapshunder, også ved enklere sporarbeide, vil hunden framstå som helt normal. Men innovernysing er det absolutt vanligste symptomet. Har hunden dette, bør man gi den en kur. Heller det enn å la den gå rundt som en smittekilde...

red; spesielt når det opptrer oftest i forbindelse med søvn/hvile. Er visst nok da midden er i størst aktivitet...

Ang. Behandling: ivomec er det klart mest effektive. Stronghold skal også fungere (jeg er generelt skeptisk til nakkedråper, og har aldri prøvd det)

Det aller enkleste er rett og slett å gi mibemax (noen er skeptiske til effekten, men mange, inkl. oss, har god erfaring med det) Gi tre kurer med 1 ukes mellomrom. Slutter bikkja med innovernys etter kurene, så hadde den nesemidd :)

(Nei, det er ikke normalt for hunder å gå rundt med dette. Vi har kun observert det hos våre i perioder vi har mistenkt midd, pga nedsatt luktesans. Og da snakker vi helt andre nyanser i nesearbeid enn å ikke lukte mat på gulvet, eller å kunne følge et blodspor. For sånt gjør en hund med gjenlimte nesebor :P )

Så det anbefales uansett å ta kur for nesemidd om hunden har denne nysingen? Min har hatt denne nysingen av og på i typ 4 år(noen ganger med mnders mellomrom, enkelte ganger kan hun nyse slik to ganger på en dag, så ingenting før en mnd senere osv.), men veterinærer har aldri sagt noe på det. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det anbefales uansett å ta kur for nesemidd om hunden har denne nysingen? Min har hatt denne nysingen av og på i typ 4 år(noen ganger med mnders mellomrom, enkelte ganger kan hun nyse slik to ganger på en dag, så ingenting før en mnd senere osv.), men veterinærer har aldri sagt noe på det. :|

Jeg har aldri hørt at man skal behandle med mindre det er mistanke om nesemidd. Innovernys er ikke ensbetydende med nesemidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...