Gjest Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Meesha skremte oss veldig i natt, med å få et slags "anfall". Det er vanskelig å beskrive, men høres ut som "innover-nys", omtrent som det vi ser og hører på her: Han har også samme ansiktsuttrykk som denne hunden, og drar munnvikene bakover. Jeg lå i svime i sengen, men min samboer var oppe og satte seg ned med hunden og strøk på den til den roet seg. Meesha har tidligere hatt slike "anfall", men da har det vært maks 10 "innover-nys" også har han ristet det av seg og ferdig med den saken (3-4 ganger i mnd. på det meste, andre mnd. ingenting, og det har skjedd det meste av sitt "voksne" liv – han er nå 17 mnd.). I natt varte det i flere minutter, og han virket å være helt utslitt etterpå. Sambo målte puls til 180 og pust til 60 i minuttet da "nysene" var over og Meesha lå i fanget hans, og han sier han var sikker på at hunden skulle besvime. Sambo var hos dyrlegen i dag da jeg var på jobb, og veterinæren mener hunden er forkjølet og at det ikke er noe å bry seg om. Vi er ikke enige, da hunden ikke viser noen tegn på forkjølelse slik vi kan se (feber, hoste, gugge fra nese/øyne er ikke tilstede). Sambo følte heller ikke at han ble tatt særlig seriøst da dyrlegen satte av 10 minutter før de ble vist ut igjen med beskjeden "slapp nå litt av". Vi har diskutert forskjellige forklaringer, og tenker på parasitt i nesen (men da er det rart at disse "anfallene" er litt sånn til og fra) eller allergi (støv, sengemidd – men fremdeles rart at "anfallene" ikke er konsekvente i omfang og hyppighet, og han klør ikke, har ikke utslett osv.). Nå i jula når det har vært minusgrader i Bergen har han tidvis fnyst ute i kulda, sambo var bekymret for dette også og tok Meesha med til dyrlege, og det er dermed nylig tatt blodprøver av han som var helt fine. Forklaringen vi fikk under dette besøket var at han reagerer på uvant kulde (omtrent som mennesker kan begynne å hoste i kaldt vær). Vi er enige at dersom det kommer et nytt slikt "anfall", tar vi han med til dyrlege igjen og krever noen "skikkelige" svar (hos en annen dyrlege). Jeg vet ikke hvor vanlig slikt som dette er, men det er jo åpenbart at det plager hunden. Har Sonen noen ideer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Nesemidd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Nesemidd... Kan du utdype? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Innovernys er veldig vanlig, spesielt på mindre hunder. Det er mange utløsende årsaker til slike innovernys, de fleste er ufarlige (selv om det er ubehagelig for hunden). Det kan f.eks komme av irritasjon, innpusting av støv, om de spiser mat for raskt, osv. Det kan også komme uten noen åpenbar grunn. Det kan hjepe å holde hunden for nesen og stryke den på halsen, eller bare roe hunden ned om den virker stresset. Jeg har hatt det på samtlige av mine hunder, og episodene er helt tilfeldig. Noen har kun hatt det 1 eller 2 ganger gjennom hele deres livsløp, mens andre har fått det flere ganger. Om det kommer mer jevnlig, så kan det være alt fra luftveiskollaps, forkjølelse, nesemidd, kenneholste og fremmedlegeme i halsen. Savannah hadde f.eks kennelhoste da hun drev på med innovernys (disse var som regel etterfulgt av en brekning). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 @madam mim Takk! Det er ingenting galt med luktesansen her i huset, her snuses det seg frem til brødsmulen jeg kostet av bordet for tre dager siden uten problemer Leser her (Agria) at et av symptomene på nesemidd er slik "reversed sneezing". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Innovernys er veldig vanlig, spesielt på mindre hunder. Det er mange utløsende årsaker til slike innovernys, de fleste er ufarlige (selv om det er ubehagelig for hunden). Det kan f.eks komme av irritasjon, innpusting av støv, om de spiser mat for raskt, osv. Det kan også komme uten noen åpenbar grunn. Det kan hjepe å holde hunden for nesen og stryke den på halsen, eller bare roe hunden ned om den virker stresset. Jeg har hatt det på samtlige av mine hunder, og episodene er helt tilfeldig. Noen har kun hatt det 1 eller 2 ganger gjennom hele deres livsløp, mens andre har fått det flere ganger. Om det kommer mer jevnlig, så kan det være alt fra luftveiskollaps, forkjølelse, nesemidd, kenneholste og fremmedlegeme i halsen. Savannah hadde f.eks kennelhoste da hun drev på med innovernys (disse var som regel etterfulgt av en brekning). Takk for svar! Jeg leste om Savannah og tenkte med en gang på vårt tilfelle, men det er ingen hosting inne i bildet så da utelukker jeg kennelhoste (sånn, siden det er hoste ). Forøvrig har jeg "kløpet" han i nesen noen ganger når han har begynt med dette her (sånn som man holder for nesen på et menneske), og da har han sluttet. Men dersom det er vanlig (har aldri møtt andre hunder enn min egen som har gjort dette), hva kommer det egentlig av? Er det et tegn på at jeg må bli flinkere til å tørke støv på soverommet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aussieglis Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Emma på 2,5kg får dette ofte. Gjerne i veldig kaldt vær, om hun blir veldig ivrig, om hun drar veldig i båndet osv. Det går over om man bare lar henne hente seg inn igjen og stryker på hals/holder over nesa. My, aussietispe, har gjort sånn kanskje 5 ganger ila sitt 7år lange liv. Antageligvis var det støv eller noe annet ekkelt som irriterte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
monica_n Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Begge hundene mine har gjort slikt nå og da. "Gnir" på nesen og/eller stryker nedover halsen så slutter det. Har ikke vært noe sammenheng med når det har skjedd, og har heller aldri vært noe forkjølelse eller nesemidd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Annik Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Chihuahua'en til tante gjør det samme, men hun gjør det stort sett i situasjoner hvor hun er oppspilt eller stressa. Hun er sjekket opp og ned og overalt, men ingen har funnet noen annen grunn enn at hun bare er sånn Med henne, så hjelper det å legge ei hånd over hodet hennes og sørge for at hun blir avslappet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Ville ikke ha utelukket kennelhoste kun på bakgrunn av manglende hoste eller god allmentilstand. Ikke alle som får den karakteristiske hosten. Noen får bare brekninger, noen får bare innovernys, mens andre får en god blanding av alt mulig. Altså, jeg utelukket kennelhoste på Savannah jeg, fordi jeg trodde kennelhoste var lik den karakteristiske hosten jeg hadde hørt hos andre (og som de hundene som ble smittet av henne fikk), og at de fikk nedsatt almenntilstand. Men det er ikke nødøvendigvis sånn fikk vi vite da vi dro til vet med Savannah Men du hadde nok sett noen tegn om han hadde hatt kennelhoste. F.eks flere episoder med innovernys i løpet av dagen, at det kan fremprovoseres ved spising eller trykk på halsen, ved bruk av halsbånd, osv. Det blir fremprovosert rett og slett fordi de har vondt i halsen. Så om han kun har tilfeldige anfall er det nok lite sannsynlig at det er kennelhoste (eller noen av de andre sykdommene som er listet opp). Flere anfall i løpet av en dag og flere dager, ja da ville jeg sjekket både kennelhote og nesemidd. Når det gjelder sporadiske anfall, så har jeg aldri sett noen rød tråd hos mine jeg heller. Alt har syns å være tilfeldig. På wikipedia står det at man egentlig ikke vet helt hvorfor mange hunder får det, men det står listet opp en del utløsende årsaker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Klematis Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Min Timmy har noe som ligner med jevne mellomrom, senest i dag. Det går over av seg selv etterhvert, ingenting jeg gjør hjelper, han har hatt det hele livet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Tusen hjertelig takk for alle svar. Vi kan utelukke at det kommer av stress eller draing i bånd, det skjer oftest når vi ligger i sengen og enkelte ganger (som i natt) våkner han med/av/for å "innovernyse". @Elisabeth00 Takk – da skal jeg følge litt med, men siden det ikke har skjedd mer enn én gang de siste to-ish ukene har jeg senkede skuldre en liten stund til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Nesemidd kan ha mange forskjellige symtomer da. Som ene her hun sluttet å leke. Men er da vanlig med at dem får sanne ting som vist i filmen. I løpet av alel år så er det kunn to hunder som har hatt nesemidd en gang her og den ene ble smittet av den andre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Nesemidd kan ha mange forskjellige symtomer da. Som ene her hun sluttet å leke. Men er da vanlig med at dem får sanne ting som vist i filmen. I løpet av alel år så er det kunn to hunder som har hatt nesemidd en gang her og den ene ble smittet av den andre Da skal jeg absolutt nevne det for dyrlegen dersom vi får et slikt heavy anfall igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 @Elisabeth00 Takk – da skal jeg følge litt med, men siden det ikke har skjedd mer enn én gang de siste to-ish ukene har jeg senkede skuldre en liten stund til Definitivt, senk skuldrene Penny har hatt disse innovernysene en del faktisk, men likvel sporadisk. Nå er det f.eks veldig lenge siden hun har hatt det. Aldri sett det på Savannah utenom da hun var syk. Og ikke sett det på dvergpinscheren på flere år (som jeg kan huske, kan godt være det har skjedd likevel ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Innover snis har vel alle hundene mine hatt men dog kunn to som har vært behandlet for nesemidd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aussieglis Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Nesemidd er visstnok veldig smittsomt, og om en har det så har fort alle hundene under samme tak det, mener jeg å ha lest. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Kan du utdype? Nesemidd kan ikke påvises på levende hund. Og den vil også ha mer enn nok luktesans for vanlige "hundeneseoppgaver". Med mindre den er hardt innfisert, og midden evt. har forårsaket innfeksjoner osv. For selskapshunder, også ved enklere sporarbeide, vil hunden framstå som helt normal. Men innovernysing er det absolutt vanligste symptomet. Har hunden dette, bør man gi den en kur. Heller det enn å la den gå rundt som en smittekilde... red; spesielt når det opptrer oftest i forbindelse med søvn/hvile. Er visst nok da midden er i størst aktivitet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Nesemidd er visstnok veldig smittsomt, og om en har det så har fort alle hundene under samme tak det, mener jeg å ha lest. det fikk vi i hvertfall oppleve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 5. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Januar 2015 Ang. Behandling: ivomec er det klart mest effektive. Stronghold skal også fungere (jeg er generelt skeptisk til nakkedråper, og har aldri prøvd det) Det aller enkleste er rett og slett å gi mibemax (noen er skeptiske til effekten, men mange, inkl. oss, har god erfaring med det) Gi tre kurer med 1 ukes mellomrom. Slutter bikkja med innovernys etter kurene, så hadde den nesemidd (Nei, det er ikke normalt for hunder å gå rundt med dette. Vi har kun observert det hos våre i perioder vi har mistenkt midd, pga nedsatt luktesans. Og da snakker vi helt andre nyanser i nesearbeid enn å ikke lukte mat på gulvet, eller å kunne følge et blodspor. For sånt gjør en hund med gjenlimte nesebor ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
monica_n Skrevet 6. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Januar 2015 Nesemidd kan ikke påvises på levende hund. Og den vil også ha mer enn nok luktesans for vanlige "hundeneseoppgaver". Med mindre den er hardt innfisert, og midden evt. har forårsaket innfeksjoner osv. For selskapshunder, også ved enklere sporarbeide, vil hunden framstå som helt normal. Men innovernysing er det absolutt vanligste symptomet. Har hunden dette, bør man gi den en kur. Heller det enn å la den gå rundt som en smittekilde... red; spesielt når det opptrer oftest i forbindelse med søvn/hvile. Er visst nok da midden er i størst aktivitet... Ang. Behandling: ivomec er det klart mest effektive. Stronghold skal også fungere (jeg er generelt skeptisk til nakkedråper, og har aldri prøvd det) Det aller enkleste er rett og slett å gi mibemax (noen er skeptiske til effekten, men mange, inkl. oss, har god erfaring med det) Gi tre kurer med 1 ukes mellomrom. Slutter bikkja med innovernys etter kurene, så hadde den nesemidd (Nei, det er ikke normalt for hunder å gå rundt med dette. Vi har kun observert det hos våre i perioder vi har mistenkt midd, pga nedsatt luktesans. Og da snakker vi helt andre nyanser i nesearbeid enn å ikke lukte mat på gulvet, eller å kunne følge et blodspor. For sånt gjør en hund med gjenlimte nesebor ) Så det anbefales uansett å ta kur for nesemidd om hunden har denne nysingen? Min har hatt denne nysingen av og på i typ 4 år(noen ganger med mnders mellomrom, enkelte ganger kan hun nyse slik to ganger på en dag, så ingenting før en mnd senere osv.), men veterinærer har aldri sagt noe på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 6. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Januar 2015 Så det anbefales uansett å ta kur for nesemidd om hunden har denne nysingen? Min har hatt denne nysingen av og på i typ 4 år(noen ganger med mnders mellomrom, enkelte ganger kan hun nyse slik to ganger på en dag, så ingenting før en mnd senere osv.), men veterinærer har aldri sagt noe på det. Jeg har aldri hørt at man skal behandle med mindre det er mistanke om nesemidd. Innovernys er ikke ensbetydende med nesemidd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Snusmumrikk Skrevet 6. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Januar 2015 Jeg ville behandla mot nesemidd i tilfelle det er det. Om nesemidd går ubehandla smitter det voldsomt og er til stor plage for hunden. Ellers har jeg vært borti flere små hunder (og ei vennindes corgie) som har holdt på sånn hele livet uten at de fant ut av det. Corgien slutta fortere om man holdt han over snuta og bøyde den litt nedover. Ene hunden min hadde veldig tilsvarende symptomer en periode. Jeg hadde tenkt å dra til veterinær å få behandling mot nesemidd over helga, for det så akkurat ut som da den andre hunden min hadde nesemidd. Men plutselig ble nysinga (både innover og utover) helt av. Han var helt fortvila og visste ikke hvor han skulle gjøre av seg. Nøs og nøs. Og plutselig ser jeg en bitteliten greie stikke ut av nesa hans. Drar forsiktig i den, og ut kommer litt blod og ett 30 cm langt gresstrå (sånn med mothakker). Det var en veldig letta og glad hund og ingen mer nysing. Nesemidd kan ikke påvises på levende hund. Og den vil også ha mer enn nok luktesans for vanlige "hundeneseoppgaver". Med mindre den er hardt innfisert, og midden evt. har forårsaket innfeksjoner osv. For selskapshunder, også ved enklere sporarbeide, vil hunden framstå som helt normal. Men innovernysing er det absolutt vanligste symptomet. Har hunden dette, bør man gi den en kur. Heller det enn å la den gå rundt som en smittekilde... red; spesielt når det opptrer oftest i forbindelse med søvn/hvile. Er visst nok da midden er i størst aktivitet... Det kan påvises hos levende hund. Oftest må hunden da dopes ned. Men at man ikke finner noe på levende hund betyr ikke at den ikke kan han nesemidd, så eneste måten å sikkert utelukke nesemidd er når hunden er død. Ihvertfall i følge min veterinør. Ikke at den forskjellen har noen praktisk betydning, men det er mulig å se nesemidd på levende hund, men ikke mulig å utlukke nesemidd på levende hund Jeg har aldri hørt at man skal behandle med mindre det er mistanke om nesemidd. Innovernys er ikke ensbetydende med nesemidd. Det er jo misstanke når hunden går rundt å nyser. Noen sterkere misstanke enn det får du aldri på nesemidd. Om det ikke får utvikle seg ekstremt og hunden får dårligere luktesans da. Innovernys trenger ikke være nesemidd nei, men du kan ikke være sikker på at det ikke er det heller hvis du ikke avliver hunden og obduserer den (eh og det er kanskje å gå litt langt) og den har symptomene. Selv om symptomene også kan være andre ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vimsy Skrevet 6. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Januar 2015 Dette er veldig vanlig på whippet etter min oppfatning. Winnie har det stadig, Fant litt sjeldnere. Noma har vel bare hatt det et par ganger. Jeg fant en fin video på youtube en gang. En dyrlege som forklarte at det kan skje ved opphisselse eller ved brå temperaturendringer osv. Tror ikke du trenger å bekymre deg så altfor mye. Masser halsen forsiktig eller hold hunden for nesen og forhold deg rolig selv. Da gir det seg som regel ganske fort. (Men skjønner selvfølgelig det er ekkelt om det ser ut til at hunden er på vei til å besvime!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 6. Januar 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Januar 2015 Malamutene hadde dette flere ganger, men som flere andre sier, en gang herbog der med lange mellomrom i mellom. Kanskje max 1-2 nys i året og virket ikke plaget med noe som helst i mellomtiden så her ble det ikke behandlet men heller avfeid som en irritasjon. Hadde det skjedd oftere og/eller virket som hunden var irritert av noe over tid så hadde jeg dratt å fått en kur på nesemidd. Varga som har bodd med og omgåtts begge muttene har jeg aldri hørt innovernys på på de 3 årene hun har vært hos meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts