Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynne på kurs med omplasseringshund


jeanette-k
 Share

Recommended Posts

Når er det greit å gå på kurs med omplasseringshund? Hvor mye tid trenger den i sitt nye hjem før den er klar til å være med på kurs og møte andre hunder og folk?

Jeg overtok en hund for en ukes tid siden, og hadde tenkt å vente en måneds tid før jeg skulle drasse den med på kurs. Jeg tenkte da at den mest sannsynligvis har slått seg til ro og kjenner meg godt nok. Men så ser jeg at hundeklubben jeg har lyst å gå på kurs med har kurs nå som starter neste uke. Blir det litt tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde startet med en gang jeg.
Da lærer dere å jobbe sammen, hunden blir tryggere på deg og da er det enklere for den å slå seg til ro i det nye hjemmet.
Jeg har dog aldri vært av den typen som har "skånet" hunder så mye og tatt ting med ro for å bli kjent osv. Her hopper vi i det, og det har *banker i bordet* alltid gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det greit å gå på kurs med omplasseringshund? Hvor mye tid trenger den i sitt nye hjem før den er klar til å være med på kurs og møte andre hunder og folk?

Jeg overtok en hund for en ukes tid siden, og hadde tenkt å vente en måneds tid før jeg skulle drasse den med på kurs. Jeg tenkte da at den mest sannsynligvis har slått seg til ro og kjenner meg godt nok. Men så ser jeg at hundeklubben jeg har lyst å gå på kurs med har kurs nå som starter neste uke. Blir det litt tidlig?

Med mindre hunden har noen problemer som tilsier at den ikke takler å være i en kurs-setting så er det vell bare å dra. Tenker at det bare er positivt i utvikling av forholdet mellom hund og fører og kjekt å få tatt evt problemer ved roten isteden for å vente til de befester seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å vente en måned eller to.

Kommer selvsagt ann på hunden, om den er stressa eller rolig, og hvordan den ellers har tatt omstillingen.

Min lille stressbombe trengte tid på å lande i sitt nye hjem. Så første forsøket på kurs var en katastrofe siden hun tippet helt over. For andre kan det sikkert funke bedre. Vil uansett anbefale å høre med kursholder ig høre hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, mye av det som er sagt er det jeg selv har tenkt. Ser nå at han har begynt å slå seg til ro, men det optimale hadde nok vert å begynne kurs i februar. Men ser at klubben ikke har noe kurs da, og kommer nok ikke med et nytt kurs før i mars/ april, det blir litt lenge føler jeg. Så tror jeg satser på at det går bra med å starte nå i januar :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hoppet på kurs :) Forrige kurs jeg var på deltok en som hadde hentet hjem sin omplasseringshund kvelden før. Det var kanskje litt tidlig, men hunden hadde noen problemer som hun da lærte hvordan hun skulle takle. Ser du at det blir for mye kan du jo ta ekstra lange pauser eller dra hjem tidlig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...