Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor og aktiv førstegangshund


Karmosin
 Share

Recommended Posts

Hei Hundesonen!

Samboeren min og jeg er begge hundeelskere og har i lang tid hatt lyst på vår egen hund. Vi er i midten av 20-årene og bor i en liten sokkelleilighet på 40km. Jeg studerer heltid, for det meste hjemmefra, og han studerer/jobber deltid. Hunden vil altså være minimalt alene. Vi har begge vokst opp med hunder hjemme og har en del erfaring derfra.

Selv om hunden først og fremst skal være et familiemedlem, så har vi en del tid vi har lyst til å bruke på hund og aktiviteter. Vi er ikke superfriluftsmennesker, men er veldig glade i å være ute og bruke naturen. Jeg synes det var vanskelig å bedømme eget aktivitetsnivå, men jeg vil tro en hund med middels til høyt aktivitetsnivå vil passe oss. Det viktigste er en sunn og trivelig hund med et godt hode som kan være med på det meste som skjer. Jeg har sett for meg å trene mye lydighet, men dette er absolutt ikke hovedformålet med hunden.

Dette kan vi tilby hunden:

* minst 3 lufteturer hver dag, ca 2t i hverdagen og mer i helgen

* jeg jogger 3-4 ganger i uken og skulle gjerne hatt en joggekompis

* pelsstell: børste flere ganger i uken (helst ikke frisering og klipping)

* mye mentaltrening gjennom lek, triksing og trening

* aktiviteter som spor og lydighet

* agillity - KUN som mosjon/for gøy

Hva vi ønsker i en hund:

* middels størrelse som vil trives i leilighet (ikke for mye lyd)

* sosial og stabil. Omgjengelig med mennesker og andre hunder. Vi har flere småbarn (fra 2år og oppover) i familien, så det er viktig at hunden tåler barn!

* aktiv og kan være med på jogge-, sykkel og skiturer. På badestranda og fjellet.

* må like å trene

* god av-knapp, en ordentlig kosehund inne

* helst lite vokt og jaktinstinkt

Kjæresten og jeg har vært veldig frem og tilbake mellom forskjellige raser. Derfor vil jeg ikke nevne hva vi har vært innom, for å kun få anbefalinger basert på vår kapasitet og forventninger.

Bare å spørre om det noe som er utydelig eller som mangler.

På forhånd, takk for alle tips og svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoated eller golden retriever kanskje?

Når det gjelder dette med aktivitetsnivå og hjemme alene-tid så tenk over at dere (sannsynligvis/forhåpentligvis?) ikke kommer til å være studenter og delvis hjemmeværende de neste 15 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan leve med LITT klipping av og til, kan Engelsk springer spaniel være egnet rase. Aktive, omgjengelige, happy-go-lucky. Mange brukes til lydighet, rally, agility. Gode neser - spor og søk er ypperlige aktiviteter for dem. Liker fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner kan passe bra, ut i fra det du skisserer i innlegget ditt :) Utholdende, lite til ingen lyd, kan brukes til det meste, blir kanskje ikke best i noe, men en ypperlig hund til hobby-bruk. Er målet elite "lett som en plett" er det ikke rett rase. De aller fleste er veldig rolige inne, og ekstra fornøyd om de får ligge i noen sin armkrok. Glade i å løpe, med på det meste, og glad i mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på welsh/engelsk springer når jeg leste innlegget jeg, om litt klipping går bra :) Liker fysisk aktivitet, gode familiehunder, god av-knapp og kan brukes til det meste man kunne finne på! Evt kan dere titte på engelsk cocker spaniel også, om den ikke skal stilles er pelstellet helt overkommelig med litt stussing innimellom ;)

Ellers kan en retriever av noe slag(kanskje golden eller flat) være noe, de er gjerne en håndfulle som unghunder, men langt fra umulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo egentlig velge i veldig mange raser tenker jeg, ville nok valgt vekk de som er mest selvstendige, samme hvilket ambisjonsnivå man har så er det morsomere og trene med de som er litt opptatt av deg og liker å trene. Og det ser jo ut som du tross alt vil trene en del. Lite jakt siler jo ut et par til, men fortsatt en god del igjen. Samtlige av retrieverne kan passe, ville kanskje spesielt sett på toller, og det kan være verdt å vurdere jaktvarianten av golden og labbe for å få litt mer fart og engasjement, om dette er raser dere kunne tenkt dere. Langhårsbelger fra stødige linjer/foreldre kan være midt i blinken, kan jo få litt vokt, men det burde være mer enn håndterbart, ihvertfall med hund fra rett linjer. collie, kort eller langhår. Dalmatiner. Og sikkert mange flere som jeg ikke kommer på i farten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoated eller golden retriever kanskje?

Når det gjelder dette med aktivitetsnivå og hjemme alene-tid så tenk over at dere (sannsynligvis/forhåpentligvis?) ikke kommer til å være studenter og delvis hjemmeværende de neste 15 årene.

Jeg er klar over at livssituasjon ikke forblir den samme gjennom 15år. Ville få frem at vi for øyeblikket har god tid til å oppdra og ta oss av en valp. Men kommer uansett til å bruke mye tid på hunden når vi er ferdig utdannet. Retriever er notert :)

Dalmatiner kan passe bra, ut i fra det du skisserer i innlegget ditt :) Utholdende, lite til ingen lyd, kan brukes til det meste, blir kanskje ikke best i noe, men en ypperlig hund til hobby-bruk. Er målet elite "lett som en plett" er det ikke rett rase. De aller fleste er veldig rolige inne, og ekstra fornøyd om de får ligge i noen sin armkrok. Glade i å løpe, med på det meste, og glad i mennesker.

Har alltid synes dalmatinere er vakre og morsomme hunder. Absolutt en rase jeg vil se nærmere på!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart på en av retrieverrasene, men ser også at mange andre raser kan passe inn hos dere. :) Det viktigste dere gjør er ikke nødvendigvis å velge rase, men å møte individene dere får valper fra, slik at dere ser hvordan de er og oppfører seg i ulike miljøer. Er mor og far og resten av slekta stabile, avbalanserte hunder, så er det god sannsynlighet for at dere også får en stabil og avbalansert hund, og det er egentlig det dere trenger, uansett rase. :) Lykke til med valget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo egentlig velge i veldig mange raser tenker jeg, ville nok valgt vekk de som er mest selvstendige, samme hvilket ambisjonsnivå man har så er det morsomere og trene med de som er litt opptatt av deg og liker å trene. Og det ser jo ut som du tross alt vil trene en del. Lite jakt siler jo ut et par til, men fortsatt en god del igjen. Samtlige av retrieverne kan passe, ville kanskje spesielt sett på toller, og det kan være verdt å vurdere jaktvarianten av golden og labbe for å få litt mer fart og engasjement, om dette er raser dere kunne tenkt dere. Langhårsbelger fra stødige linjer/foreldre kan være midt i blinken, kan jo få litt vokt, men det burde være mer enn håndterbart, ihvertfall med hund fra rett linjer. collie, kort eller langhår. Dalmatiner. Og sikkert mange flere som jeg ikke kommer på i farten. :)

Takk for et utfyllende svar :) Litt vokt tror jeg skal gå fint å håndtere. Det lille jeg har hørt om belgere er at de er ganske hardcore med høy intensitet. Av nysgjerrighet; er det forskjell på korthårs og langhårs belger? Kjenner jeg er litt redd for å ta meg vann over hodet. Det er veldig artig da, å bli anbefalt så mange raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et utfyllende svar :) Litt vokt tror jeg skal gå fint å håndtere. Det lille jeg har hørt om belgere er at de er ganske hardcore med høy intensitet. Av nysgjerrighet; er det forskjell på korthårs og langhårs belger? Kjenner jeg er litt redd for å ta meg vann over hodet. Det er veldig artig da, å bli anbefalt så mange raser.

Ja, det er forskjell, mallene er ofte skarpere og heftigere, selv om det finnes såkalte "utstillingslinjer" der og med maller som ligner mer på langhårsbelger i både mentalitet og utseende. Motsatt så finnes det veldig heftige langhårsbelgere også, noen som er som maller og regne med malleforeldre eller maller i nær slekt, men gjevnt over så er det litt mindre alvor og litt mer kontroll på galskapen. Det er også litt avhengig av linjer og oppdrett så du kan jo finne noen som ikke avler på det heftigste rasen har å by på, evt gå for groendael som jeg har inntrykk av er den som er minst heftig sånn gjevnt over. Men så lenge du liker og takler gjeterhund typen, kjappe og intense hunder så burde ihvertfall ikke hverdagen deres være en dårlig hverdag for en belger, tror en belger hadde stortrivdes hos dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart på en av retrieverrasene, men ser også at mange andre raser kan passe inn hos dere. :) Det viktigste dere gjør er ikke nødvendigvis å velge rase, men å møte individene dere får valper fra, slik at dere ser hvordan de er og oppfører seg i ulike miljøer. Er mor og far og resten av slekta stabile, avbalanserte hunder, så er det god sannsynlighet for at dere også får en stabil og avbalansert hund, og det er egentlig det dere trenger, uansett rase. :) Lykke til med valget. :)

Tusen takk for gode råd! :D Ja, det er det absolutt viktigste. Det er nok en hel masse man kan lære av å se på familielinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjell, mallene er ofte skarpere og heftigere, selv om det finnes såkalte "utstillingslinjer" der og med maller som ligner mer på langhårsbelger i både mentalitet og utseende. Motsatt så finnes det veldig heftige langhårsbelgere også, noen som er som maller og regne med malleforeldre eller maller i nær slekt, men gjevnt over så er det litt mindre alvor og litt mer kontroll på galskapen. Det er også litt avhengig av linjer og oppdrett så du kan jo finne noen som ikke avler på det heftigste rasen har å by på, evt gå for groendael som jeg har inntrykk av er den som er minst heftig sånn gjevnt over. Men så lenge du liker og takler gjeterhund typen, kjappe og intense hunder så burde ihvertfall ikke hverdagen deres være en dårlig hverdag for en belger, tror en belger hadde stortrivdes hos dere :)

Åhhh, okei. Og jeg som trodde at belger var "malle-malle" uansett hårlengde. For de har mange egenskaper som jeg virkelig liker godt og som jeg vet vil passe oss, så lenge den "galskapen", du nevner, er litt mer subtil og lettere å håndtere. Malle er nok over min kapasitet, men groendael kan nok være en god kandidat - fra riktig oppdretter selvfølgelig. Takk for forslaget! Har en del å lese på nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig mange hunder som kan passe inn hos dere og få et helt topp liv der. Retriever er jeg enig i, både labrador, flatcoat, golden og toller er gode alternativer (men som alltid - vær nøye på linjene, besøk oppdretter, hils på foreldrene - har de et gemytt dere kunne ønske dere i egen hund? osv). Korthåret collie glir også rett inn i beskrivelsen, en topp potethund som er med på alt og fungerer til alt dere ønsker. Groenendael og tervueren er fine alternativer. Egentlig vil jeg anbefale deg å reise litt rundt til hundeklubber, utstillinger og oppdrettere for å hilse på hunder av forskjellige raser. Det handler litt om kjemi også - jeg er f.eks. stor fan av retrievere, men jeg "snakker ikke deres språk". Det gjør jeg med gjeterhunder, vi klikker på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...