Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegetarianere - hva spiser dere?


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Lurer på hva dere spiser, og hvor nøye dere er med tilsetningsstoffer, E-stoffer, osv?

Gelatin er jo greit nok å unngå, men fant så ut at det meste av ost lages av animalsk løpe. Det vil si at f.eks vegetarpizza på peppes ikke egentlig er vegetar, og det gjelder helt sikkert ganske mange andre spisesteder også. Det blir også mer problematisk å spise hos andre, som gjerne lager vegetarisk mat i god tro?

Vi kommer til å kutte animalsk gelatin, samt ost fra animalsk løpe når vi er hjemme - tror vi. Men litt usikker på hvor nøye vi skal være på dette ute? Hva gjør dere?

Vi er også litt usikker på hva vi syns er riktig her, fordi løpen og gelatinen er vel et biprodukt/produkt fra avfall på linje med skinn.

Andre ting dere styrer unna, eller det er verdt å se etter?

Hva med saueskinn, og andre skinnprodukter? Jeg kjenner jeg blir forvirret av alt det nye... Jeg syns det er bra at alt fra dyret først blir brukt når det dør. Jeg har ingenting i mot fornuftig og human jakt på vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært Lakto-vegeterianer hele livet, men vi spiser "vanlig" ost, løpen prøver jeg bare å ikke tenke på. Samme med gelatin, selvom jeg prøver å unngå det.
Alt annet av kjøtt er jeg en smule mer hysterisk på- bruker ikke samme stekepanne som er brukt til kjøtt, har egne kjøttkniver (mannen spiser jo kjøtt) o.s.v.

Bruker ikke mye skinn, men er ikke hysterisk der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært Lakto-vegeterianer hele livet, men vi spiser "vanlig" ost, løpen prøver jeg bare å ikke tenke på. Samme med gelatin, selvom jeg prøver å unngå det.

Alt annet av kjøtt er jeg en smule mer hysterisk på- bruker ikke samme stekepanne som er brukt til kjøtt, har egne kjøttkniver (mannen spiser jo kjøtt) o.s.v.

Bruker ikke mye skinn, men er ikke hysterisk der heller.

Hvorfor ikke samme stekepanne/verktøy til kjøtt? Om du er vegetarianer av "politiske årsaker"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken vegetarianer eller veganer nå... Lettere når man bor alene og i by med litt utvalg synes jeg. :ahappy:

Men jeg har vært veganer før. Det var mye enklere enn vegetarianer synes jeg, mer konsekvent. Skjønte aldri hvorfor man skulle bry seg om f.eks. animalsk løpe, men ikke melk. Slike ting. Så hvis jeg skulle vært vegetarianer hadde jeg nok enten vært forferdelig ukonsekvent på tilsetningsstoffer, eller bare vært veganer.

Men i utgangspunktet er vel melk, egg og ull vegetarisk (eller rettere sagt lakto-ovo-vegetarisk), animalske tilsetningsstoffer som dyret må drepes for å få tak i er ikke OK. Skjønner ikke hvordan skinn skulle være greit ut i fra en slik tankegang, men det virker som om få bryr seg om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som har det kostholdet av politiske årsaker, dermed heller ikke er så farlig med skinn o.l. :)

Veldig mange velger en vegatarisk/vegansk diett av helsemessige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom endel ulike perioder rundt dette.

Alt fra veldig strict veganisme hvor jeg ungikk alt animalsk, inkludert e-stoffer, alt testet på dyr, gelatin, honning, ull, silke, skinn og selvsagt kjøtt/fisk/insekter/egg/meieriprodukter.

Nå (6 år senere) er jeg ganske avslappet/rund i kantene på det.

Jeg unngår gelatin, men ikke panisk, tenker ikke på estoffene, bruker ull, unngår generelt sett skinn men har enkelte eiendeler (hundeleker i kanin og sau blant annet).

Løpe er en av tingene jeg velger å se gjennom fingrene på når det gjelder ost jeg spiser ute, men velger en uten når jeg er hjemme (og prøver å holde inntak av meieriprodukter nede av mange grunner, etisk er bare en av de). Jeg spiser egg (så dyre og miljøvennlig som mulig), fisk (samme) og honning/insektsprodukter.

Så jeg regner egentlig ikke meg selv som vegetarianer lengre, siden jeg er så slapp på alle de punktene, men sier jeg til folk flest at jeg er pescetarianer er det vanligvis ingen som skjønner hva det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hmm. Jeg har jobbet med å servere og lage mat, både til og sammen med muslimer som er svært nøye på at maten må være halal (vanlig kjøttprodukt er ikke ok) og vegetarianere. Og har blitt opplyst om at det er svært sjelden i dag å bruke animalsk løpe, og at på vanlige produkter blir det i dag kunstig fremstilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg har jobbet med å servere og lage mat, både til og sammen med muslimer som er svært nøye på at maten må være halal (vanlig kjøttprodukt er ikke ok) og vegetarianere. Og har blitt opplyst om at det er svært sjelden i dag å bruke animalsk løpe, og at på vanlige produkter blir det i dag kunstig fremstilt?

Nei, da har de misforstått. Fra melk.no;

Den animalske løpen blir utvunnet fra storfemager og inneholder enzymene kymosin og bovinpepsin. Dette er den vanligste form for løpe, og brukes blant annet i TINE Norvegia og TINE Jarlsberg. I rivosttypene revet pizzablanding, revet økonomipakke og revet økonomi smaksrik fra Synnøve Finden er det blandet i ost med animalsk løpe. Denne er utvunnet fra kalv.

Ingen av produktene fra verken TINE eller Synnøve Finden inneholder løpe utvunnet fra svin.

Ved produksjon av ostetypene Norbo, Snøfrisk Hvitost og Norsk Chevre fra TINE og i alle oster i skiver og hel bit fra Synnøve Finden benyttes såkalt mikrobiell løpe. Den mikrobielle løpen utvinnes av en muggsopp som kalles Rhizomucur miehei. Disse produktene er merket med mikrobiell løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva dere spiser, og hvor nøye dere er med tilsetningsstoffer, E-stoffer, osv?

 

Gelatin er jo greit nok å unngå, men fant så ut at det meste av ost lages av animalsk løpe. Det vil si at f.eks vegetarpizza på peppes ikke egentlig er vegetar, og det gjelder helt sikkert ganske mange andre spisesteder også. Det blir også mer problematisk å spise hos andre, som gjerne lager vegetarisk mat i god tro?

 

Vi kommer til å kutte animalsk gelatin, samt ost fra animalsk løpe når vi er hjemme - tror vi. Men litt usikker på hvor nøye vi skal være på dette ute? Hva gjør dere?

Vi er også litt usikker på hva vi syns er riktig her, fordi løpen og gelatinen er vel et biprodukt/produkt fra avfall på linje med skinn.

 

Andre ting dere styrer unna, eller det er verdt å se etter?

 

Hva med saueskinn, og andre skinnprodukter? Jeg kjenner jeg blir forvirret av alt det nye... Jeg syns det er bra at alt fra dyret først blir brukt når det dør. Jeg har ingenting i mot fornuftig og human jakt på vilt.

Gelatin og løpe er ikke noe en vegeterianer(for å kunne kalle seg det) unngår. Det er veganer som ikke spiser det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke samme stekepanne/verktøy til kjøtt? Om du er vegetarianer av "politiske årsaker"?

Det er helt vanlig for en vegeterianer og veganer å ikke bruke samme ting å lage mat med som det lages kjøtt på/av :) Det ville nok ikke jeg ha gjort heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nei, da har de misforstått. Fra melk.no;

Den animalske løpen blir utvunnet fra storfemager og inneholder enzymene kymosin og bovinpepsin. Dette er den vanligste form for løpe, og brukes blant annet i TINE Norvegia og TINE Jarlsberg. I rivosttypene revet pizzablanding, revet økonomipakke og revet økonomi smaksrik fra Synnøve Finden er det blandet i ost med animalsk løpe. Denne er utvunnet fra kalv.

Ingen av produktene fra verken TINE eller Synnøve Finden inneholder løpe utvunnet fra svin.

Ved produksjon av ostetypene Norbo, Snøfrisk Hvitost og Norsk Chevre fra TINE og i alle oster i skiver og hel bit fra Synnøve Finden benyttes såkalt mikrobiell løpe. Den mikrobielle løpen utvinnes av en muggsopp som kalles Rhizomucur miehei. Disse produktene er merket med mikrobiell løpe.

Ja, da har jeg blitt litt feilinformert ser jeg.

Synnøve-ostene skal hvertfall være vegetariske (eller uten animalsk løpe) alle sammen siden 08 så jeg på en halal-side, men mulig de mente biter og skivet hvitost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjell på vegetarianer og veganer. En vegetarianer kan ofte spise det som kommer fra dyr så lenge dyret ikke har blitt drept i prosessen (f.eks ost og melkeprodukter). Det er animalsk kjøtt en vegetarianer holder seg borte fra. Hvis man ønsker å holde seg borte fra alt som er animalsk, så er man veganer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er også forskjell på vegetarianer og veganer. En vegetarianer kan ofte spise det som kommer fra dyr så lenge dyret ikke har blitt drept i prosessen (f.eks ost og melkeprodukter). Det er animalsk kjøtt en vegetarianer holder seg borte fra. Hvis man ønsker å holde seg borte fra alt som er animalsk, så er man veganer.

Kalven må jo dø for at animalsk løpe skal fremstilles, men forstår det er forskjeller på hvor "streng" men er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Animalsk løpe regnes teoretisk sett ikke som vegetar-vennlig, men som det blir nevnt er det forskjeller på hvor strenge man er.

Jeg spiser et vegansk kosthold, men jeg har ingen problemer med å bruke ull eller få i meg E120. Hos meg går det stort sett i vego-mat (ala kjøtterstatninger), bønner, linser, kikerter, grønnsaker, pasta, ris osv. I selskap avtaler vi hva jeg skal spise, evt. tar jeg med egen mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Dyret bør vel helst være dødt for å fremstille gelatin også :P

Ja, fy for muslimer (generelt) det og, har ikke satt meg så fryktelig inn i hva som er "lov" for vegetarianere og ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelatin og løpe er ikke noe en vegeterianer(for å kunne kalle seg det) unngår. Det er veganer som ikke spiser det :)

Nei, det stemmer ikke. Vegetarianere skal i teorien unngå alt som kommer fra døde/drepte dyr. Veganere unngår alt som har med dyr å gjøre, inkludert honning. :)

Det er også forskjell på vegetarianer og veganer. En vegetarianer kan ofte spise det som kommer fra dyr så lenge dyret ikke har blitt drept i prosessen (f.eks ost og melkeprodukter). Det er animalsk kjøtt en vegetarianer holder seg borte fra. Hvis man ønsker å holde seg borte fra alt som er animalsk, så er man veganer.

Jepp, det er nettopp derfor jeg stusser.

For å kunne kalle seg vegetarianer, så skal man unngå løpe og gelatin. Ingen tvil der, men veldig mange er slappe på dette, og spiser det likevel. Og så er det jo et biprodukt, men likevel er man jo med på å støtte businessen om man spiser/kjøper produktene.

Det er heller ingen problemer å unngå det hjemme, men jeg kjøper middag på skolen i alle fall 3 dager i uken, og det er ofte ost på vegetarmaten der. Hmm. :huh:

Og jeg syns ikke nødvendigvis det er feil å bruke skinn heller, men skinnprodukter jeg eventuelt kjøper fra nå skal være gode produkter der jeg vet hvor dyret kommer fra. Kommer ikke til å slutte å bruke skinnjakken min, eller skinnskoene mine.

Bare vær obs på B12-vitaminet som mange ovo-lakto-vegetarianere får mangel på. Spiser man egg er det sjelden et problem.

Ovo-lakto vegetarinaere kan spise både melk og egg, så det bør ikke være noe problem.

Er det noe forskning som tilsier at B12 mangel er vanligere hos vegetarinanere? B12 mangel er jo noe som er relativt vanlig hos kjøttspisende nordmenn.

Jeg har selv hatt B12 mangel, har det sikkert enda. Ikke tatt blodprøve på nesten 10 år, siden de fant ut at jeg hadde mangel... Men skal ta nå, og om et halvt år, for å sjekke at jeg får i meg det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får i deg egg og melkeprodukter, så skal du i teorien ikke få B12-mangel. Det er helst veganere som holder seg borte fra alt animalsk som trenger B12-tilskudd. :)

Så bra, det var det jeg også trodde :)

Kostholdet mitt blir nok mye sunnere nå som måltidene faktisk må planlegges. Ikke bare stikke innom maccen på vei hjem fra skolen...

Har dere som har gått over på vegetarkost gått ned i vekt? Jeg har egentlig ingenting å ta av, så bør ikke gå ned noe. Samme gjelder min samboer, han er litt for tynn. Teller aldri kalorier, men spiser når vi er sulten. Vi har spist veldig mye godteri, men det blir det jo stopp på nå, siden alt inneholder gelatin. Men vi har kjøpt inn nøtter og bær.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal gå ned i vekt om man spiser fullverdig vegetarmat, men har fått en del kommentarer om at man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser alt, bare uten kjøtt...

Sånne spørsmål synes jeg er så vanskelige, fordi det er vanskelig for meg å se for meg et kosthold MED kjøtt. Men bare for å ta det jeg kommer på nå; lasagne, pizza, grøt, wok, spaghetti, supper, div. grønnsaker i ovn, putter liner og bønner i litt av hvert, omelettvarianter, salater, osv.

Søsteren min fikk forresten påvist b12 mangel nå, hun spiser mer egg enn meg... jeg spiser nesten aldri egg. Så lurer på om jeg skal få sjekket meg. Drikker mye melk, noe hun ikke gjør, hjelper det? Hun var helt i nederste sjikt... jeg har vært vegetarianer hele livet, men har aldri tatt noen blodprøver for å sjekke om jeg mangler noe. Kunne vært interessant. Kan man gjøre det på apoteket eller må man til lege? (det ble litt ot.)

Jeg blir forøvrig ikke tynn av å være vegetarianer, er normalvektig med litt ekstra (satser på at jeg har skikkelig b12-mangel, og at en sprøyte fikser de kiloene! :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola unngår du alt fra døde dyr, inkludert løpe og gelatin og andre tilleggsstoffer?

Jeg syns foreløpig heller ikke det er noe vanskelig å legge om kostholdet. Men jeg har jo vært i prosessen lenge. Kun klart å spise kjøtt som ikke ser ut som kjøtt lenge (bitte litt in denial :P ), så var liksom bare siste steget nå. Samboeren min er veldig flink til å lage mat, så maten vi har laget til nå har vært kjempe godt alt sammen :)

Siden vi så godt som aldri spiste rent kjøtt, så er det veldig enkelt å bare erstatte kjøttdeig og slike ting med diverse bønner, linser og kikerter.

Men det er likom disse andre stoffene som jeg syns er vanskelig. Var ikke klar over dem en gang, før jeg leste innpå norsk vegetarforening sin side.

Mulig det kan være mangel på protein? Som vegetarianer må man være litt mer bevisst på at man får i seg nok protein.

Søya, ost og diverse bønner, linser og erter har jo omtrent samme proteininnhold som kjøtt? Men ja, det er mulig der det stammer fra. At folk kun kutter kjøtt uten å erstatte det med andre ting, og derfor ikke får i seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...