Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortell meg om kelpien din!


Tonje
 Share

Recommended Posts

Jeg har Tidi som er 1,5 år gammel, så jeg har ikke allverdens erfaring med kelpielivet enda. Men her er nå slik det er foreløpig.


Hvordan vil du beskrive kelpien din?

Snill, så utrolig snill. Muligens verdens snilleste :ahappy: Jeg tror Tidi bare vil bli venner med alle. Mennesker, barn, hester, hunder, høner, fugler. Alle! Jeg tror ikke hun kunne gjort noen noe vondt. Jeg stoler hundreprosent på henne! Inne er hun en skikkelig kosegris, hun elsker å ligge i fanget og kose og ruller kråke i fanget mitt :lol: Hun kan leke litt inne om det er leker tilgjengelig, men det er helt akseptabel rolig lek :ahappy: Ute er hun en virvellvind. Full fart og tar seg nesten ikke tid til å stoppe opp for å tisse en gang. Jeg har merket utrolig forskjell på henne og Blondie på tur. Hvor Blondie gjerne vil gå å lukte og tisse, vil Tidi løpe og leke. Hun finner ofte en pinne å løpe med i munnen på tur, eller kan lekegjete beina mine ol. Utrolig rask i alt, både fysisk og mentalt. Hun tar ting så kjapt, det er herlig å jobbe med henne :ahappy:


Hvordan er den mot fremmede dere passerer på tur?
Jeg er utrolig positivt overrasket over dette i det siste. Lille oversosiale kelpien som står og logrer vilt ute i gangen bare hun lukter naboen gikk forbi for et par minutter siden, klarer faktisk å passere folk på tur uten å hilse :) Hun er liksom litt for opptatt med å gå tur da. Men om de hilser, så hilser hun tilbake. Litt lykkehyl, hopping, slikking og en stor dose logring :ahappy:

Hvordan er den mot folk den kjenner?

Samme som med fremmede som hun får hilse på. Kanskje litt høyere lykkehyl, og hun har tisset på seg av glede et par ganger :lol: Viktig å lufte før vi hilser på folk, eventuelt hilse ute :aww:

12540545243_7f51ab4f2d_c.jpg

Vil du beskrive hunden din som miljøsterk?

Ja. Det eneste hun har problemer med er biler. Det har hun vært redd helt siden jeg hentet henne. Det utarter seg i litt stress, mye draging i båndet, og hun prøver hele tiden å komme seg bort fra bilveien.

Hvordan vil du beskrive kelpien som brukshund (lp, ag, bruks)?

Perfekt! Jeg syns kelpien er en skikkelig potethund!

Har kelpien din mye jakt i seg?

Nei. Jeg var smålig bekymret her forleden dag da jeg så henne spurte etter en fugl, men to meter lengre nedi veien gikk hun forbi en fugl som satt midt i veien. Om noe så er det forfølgelsesjakt, og den varer ikke lenge. I tillegg kan jeg avbryte henne med en gang. Hun kommer på innkalling uansett. Jeg kan ikke se for meg henne drepe noe. Hun vil bare bli venner med alt og alle!

Hvordan er din hverdag med kelpie?

Vi går tur på alt fra 30 min til 2,5 time til daglig. Vi går på fellestrening 1-2 ganger i uken. Jeg legger ofte inn litt trening enten inne hjemme, eller på turen. Ellers er hun ofte med meg overalt. På besøk til venner og slikt :)

Hvordan er helsa på din kelpie?

HD A, AD A, patella uten anmerkninger. Utenom dette har hun aldri vært syk sålangt i sitt liv :ahappy: Jeg vil anse kelpien som en relativt frisk rase.

14000437688_0b388ffa29_c.jpg

Skrullen min :wub:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

-Hvordan vil du beskrive kelpien din? -Hvordan vil du beskrive kelpien som brukshund (lp, ag, bruks)? (Slo disse to sammen). Jeg har to stykker, Harly 4 1/2 år (bror til Balrog og Strider), og Ly

Nå har jeg hatt to kelpier så jeg svarer for begge to, de er begge litt utypiske fra de mer vanlige kelpiene. -Hvordan vil du beskrive kelpien din? Issi var rolig og hadde god avknapp inne, men d

Jeg har Tidi som er 1,5 år gammel, så jeg har ikke allverdens erfaring med kelpielivet enda. Men her er nå slik det er foreløpig. Hvordan vil du beskrive kelpien din? Snill, så utrolig snill. M

Jeg føler ikke de er skarp. Glemte å nevne hvor myk Tidi er. Jeg har nesten aldri måtte heve stemmen til henne. Jeg ser på papillonen min som myk og, men hun kan stikke avgårde og drite i hva jeg står å hyler om. Så hvis vi sier papillonen min er smør, så er kelpien min krem. Så myk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en masse tråder om kelpie, og startet en selv også, men jeg får ikke helt tak på om de har mye skarphet i seg eller ikke?

Jeg føler ikke de er skarp. Glemte å nevne hvor myk Tidi er. Jeg har nesten aldri måtte heve stemmen til henne. Jeg ser på papillonen min som myk og, men hun kan stikke avgårde og drite i hva jeg står å hyler om. Så hvis vi sier papillonen min er smør, så er kelpien min krem. Så myk!

Mykhet og skarphet er to veldig forsjellige ting.

Som nevnt så har min eldste tispe litt skarphet i seg. Hun gir gjerne beskjed, du peller henne ikke på nesen. Men hun er balansert, og bruker det ikke uten at situasjonen krever det. Og hun er myk, veldig myk ovenfor meg. Hun har ikke noe ønske om konflikt, men går det ikke unna så er hun ikke den som stikker.

Talli som jeg har har nadda porsjon skarphet, det kom vel kun fram tildels på Koraden. Men den er balansert i forhold til intensiteten den rekasjonen hun tilslutt plukker fram på kjelken.

Men det kan ikke sammenlignes med skarphet som i en belger eller Schäferhund. Det er mer en skarphet for å være tøff nok til å kunne gå i den trusselen en sau/ku når den utfordrer. Den blir skjeldent plukket fram og har liten tyngde sammenlignet med tjenestehund rasene.

Problemet blir når hunden ikke er balansert i sin aggresjon og avreagering og den plukker fram skarpheten, men det gjelder alle raser hvor det er tilfellet. Og er ikke ønskelig på noen raser. Heldigvis skjeldent sett på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykhet og skarphet er to veldig forsjellige ting.

En hund kan godt være smørmyk ovenfor folk, men skarp så det holder i andre situasjoner ;)

Jeg ble litt usikker på definisjonen. Jeg syns skarphet er vanskelig å definere. Så jeg googlet og der stod det egentlig mye forskjellig :P Så jeg svarte nå det jeg hadde, i og med at jeg glemte å skrive om kremklumpen min i forrige post.

Hvordan mener du gir beskjed forresten @Jeanette ? Knurring eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt usikker på definisjonen. Jeg syns skarphet er vanskelig å definere. Så jeg googlet og der stod det egentlig mye forskjellig :P Så jeg svarte nå det jeg hadde, i og med at jeg glemte å skrive om kremklumpen min i forrige post.

Hvordan mener du gir beskjed forresten @Jeanette ? Knurring eller?

Nei hun har vel aldri knurret. Det ligger mer i tyngden i kroppspråket og måten hun følger opp på. En usikker hund med skarphet vil gjerne naffse og stikke. Gjerne bite hardere enn det som var ment også.

Blaze har full kontroll på bitter sitt. Hun gir tydelige signaler hva hun mener i form av blikk/holdning o.l. Hun får andre hunder til å vike ved dette, men gjør det ikke det så ser det i 2 sekunder ut som hun "dreper" den som ikke viket. Så stopper hun. Den andre parten (en hund) har fått en skarp reprimande uten en skramme.

Med folk er det samme kroppspråket, bare hun markerer stille og rolig med tenna hva hun mener om det du gjør om du ikke ser hennes signaler. Hun setter tydelige grenser. Jeg kan fortsette med feks ta sting om jeg bare aksepterer dette og "registerer" hennes markering.

Har heldigvis aldri sett eller hatt behov for å se om hun gjennomfører. Verken på hund eller folk.

På sau presset hun på med rolig trykk før hun går inn å "markerer" uten å åpne munnen på sau som kommer i mot. Men det ligger en kontrollert skarphet i henne.

Dette er ting jeg aldri hadde sett feks Talli gjøre utenom når det virkelig presset på på MT. Men hennes kroppsspråk viste også "jeg står her, men litt bakpå i tilfelle jeg ombestemme meg på dette trykket" Blazr ombestemme seg ikke når hun først engasjerer seg i å stå i mot (med mindre jeg bryter inn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Humle som nå er 4,5 år

Hvordan vil du beskrive kelpien din?

Humla er ett fyrverkeri av en hund, som dessverre ikke er den beste mentalt.

Arbeidsvillig, veldig trygg i situasjoner hun føler hun takler

Hvordan er hun mot fremmede dere treffer på tur?

Humla kan i gitte situasjoner knurre og reise bust, andre ganger bryr hun seg ikke.

Hvordan er hun mot folk hun kjenner?

Folk hun kjenner fra før av elsker hun av hel sitt hjerte, kropp og sjel. Og viser det også med hele seg.

Folk hun ikke kjenner, kan det se ut som hun reagerer på samme måte, men jeg vet at det er den sosiale usikkerheten hennes som slår igjennom. Tror en del kepier også blir "misforstått" som supersosiale, når de egentlig er usikre.

Vil du beskrive kelpien din som miljøsterk?

Nei dessverre, hun har mange rare diller som kommer frem innimellom. Glatte gulv, høyderedsel,

lyd er noen av tingene hun reagerer på.

Hvordan vil du beskrive kelpien din som brukshund?

Helt rå :) Her kan det smelle nyttårs raketter og verden kan rase sammen hvis hun er i arbeidsmodus.

Lærer fort ,positiv og vil jobbe i timer. Hun sporer som en gud, etter få treninger, dessverre er ikke jeg så interessert i det.

Har kelpien din mye jakt i seg?

Hun kan tenne på fugl, rådyr o.l men hun er veldig lett å bryte.

Hvordan er helsa på din kelpie?

Hun har ikke vært syk en dag i sitt liv :)

Hvordan er din hverdag med kelpie?

Veldig opp og ned. Noen uker er det mye trening, andre ganger kun tur. Etter at hun har blitt voksen er hun veldig behagelig i hverdagen. Som valp derimot...

Og bare så det ikke blir misforstått, elsker lille dillehunden min ;)

Sir

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en masse tråder om kelpie, og startet en selv også, men jeg får ikke helt tak på om de har mye skarphet i seg eller ikke?

Jeg uttaler meg atter en gang om working kelpie:

Jeg vet ikke helt hva du mener med skarphet og overfor hvem/hva, men det kan iallfall være greit å nevne at en del WKer har endel "strenghet" i seg. De kan være litt sånn busybodies som har lyst til å ta seg av alt som ikke stemmer, men ikke på samme måte som schæfer eller collie. De er mer stalkete og så ender det hele kanskje i at de går helt inntil objektet og sier "pass deg", før de rygger sakte tilbake. Det er først og fremst overfor dyr, ikke mennesker. Og WK har mye av den samme "skarpheten" i seg som BC har, tradisjonelt kan mer enn BC også. Men det som er så deilig er at de er så kontrollerbare i forhold til mange raser.

Hvis det først blir noe tull med en annen hund så har de god bitehemming. De kan brette leppa og til og med slenge litt med tennene, og kanskje i større grad enn mange raser, men det er de som kommer hjem med hull i huden, ikke den andre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvordan vil du beskrive kelpien din?-Hvordan vil du beskrive kelpien som brukshund (lp, ag, bruks)?

(Slo disse to sammen).

Jeg har to stykker, Harly 4 1/2 år (bror til Balrog og Strider), og Lykke 2 år.

Begge trenes i agility, spor, feltsøk og lp(NBF). Litt smeller innimellom også for morro skyld. Lykke stilles ut sånn av og til.

Variert fysisk aktivitet alt etter vær og vind. Fjellturer, kløving, sykling, svømmin, snørekjøring, kjettingtrekk, skogsturer, joggeintervaller.

Harly er intens, aktiv, "heftig og begeistret", en som alltid gir alt (og litt til), han har en enromt fin arbeidsmoral. Godt fokus, ekstremt god utholdenhet og alltid engasjert i jobben/oppgaven. Han er alltid klar for jobb, selv på tur, der han løper løs. Han har kort radius, det kan jo alltids komme en oppgave? Kanskje? På 4 1/2 år så er tur, fortsatt tur... :P

I trening kan han belønnes med alt, enten det er mat eller leker. Han er flink til å balansere stress/arbeid, og kan fint gå rett fra en intens lp øvelse til en "rolig" øvelse.

Han har noe gjeting i seg som hovedsakelig slo ut under fvf trening når han var unghund. Det var en periode jeg ikke kunne ha leker i lommen, også gjeter han litt nedfeltet på stigen/bommen i agility. Vi har funnet en ok løsning der og. Han gjeter ikke biler/sykler/barnevogner/ski etc.

Lykke er umoden, "partygirl", kosete, høyt og lavt, leken, egen, engasjert, sliter litt med balansering av stress i belønningssituasjoner. Vi måtte kutte ut drakamp en periode for hun "tippet over." Hun er en hund med mye drifter, noe som kommer tydelig frem i forskjellige treningssituasjoner.

Hun jobber veldig fint når hun går spor, samlet og balansert. Agility har hun ikke fått trent så mye før sommeren 2014 fordi hun har hatt problemer med å balansere jobb/fart/stress. Det resulterte i mye lyd, kaos og lite samarbeid.

I lydighet jobber hun fint, men er utrolig barnslig. Uansett oppgave så "svarer" hun som et lite barn "åååå kjempegøy! Gøy! Gøy!"

Hun må varmes godt opp, og bruker tid til å samle seg skikkelig.

-Hvordan er den mot fremmede dere passerer på tur?

Mennesker eller hunder?

-Hvordan er den mot folk den kjenner?

Intense, lykkelige, bråkete! Kjempegod "reklame"... :lol:

-Vil du beskrive hunden din som miljøsterk?

Ja. Ingen av de har pr dd vist at de ikke fikser hva nå enn hverdagen byr på.

-Dere med hannhund, hvordan er den med andre hannhunder? Hvordan er gutta mot tisper? Hormontroll?

Harly er krypt og ble kastrert når han var 15-16(?) mnd. Ingen hannhund har pr dd behandlet han som en hannhund. Han synes løpetisper kan lukte anderledes og spennende (omtrent som en tispe reagerer på en løpsk tispe), men han er myk og fører orientert og lar seg lett kontrollere med stemmen uten at det er behov for å snakke i store bokstaver.

Harly er veldig flink til å lese andre hunder, uavhengig av kjønn. Han respekterer om andre har behov for "personal space", men prøver gjerne å by opp til dans. Har vært flink valpeonkel for flere småtasser av forskjellige raser.

-Har kelpien din mye jakt i seg?

Lykke, ja. Men ikke sånn at hun ikke kan være løs i skogen /på fjellet.

Harly, nei.

-Hvordan er din hverdag med kelpie?

Variert, jeg jobber turnus (nattevakt). Så da blir det 2-3 dager på rappen med "lite" også har jeg fri 6-7 dager der de får mer aktivitet.

Trening, alt fra 3-6 ganger pr uke ca.

Tur, alt fra 40 min til 2-3 timer pr dag.

-Hvordan er helsa på din kelpie?

Harly: HD A, AD A, patella fri. Øyne, katarakt på det ene, ikke arvelig. Øyenlyser mente at vi ikke ville legge merke til det før han han evnt ble gammel.

Vært til vet med ørebetennelse og nesemidd som valp. Knuste noen tenner som voksen. Ellers kun vaksiner/helsesjekk.

Allergisk reaksjon på et tørrfòrbytte nå i høst, mistet da pels flere steder på kroppen.

Lykke: HD A, AD A, patella fri, øyne fri.

Underlig nok, ingen skader enda, mtp hvordan hun holder på når hun slippes løs.... :P

Kun vært til vet for vaksiner/helsesjekk.

Mulig bærer av CA.

Edit: mulig jeg har glemt noe, isåfall skal jeg "fylle på". Bare spør om noe er uklart, ble plutselig litt langt dette :P

Kan ikke dere med kelpie skrive hvilket oppdrett og kombinasjon deres kelpie er fra? :)

Harly er DeepEyes Small Chance O Success II

Tullarbackens Heniken X DeepEyes Talia Al Ghul I

Lykke er DeepEyes Ice Age Scrat IV

Tullarbackens Ilo X Skovfarmens Blue Cloud

(Samarbeidskull, oppdretter er Hilde Nordli).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere med kelpie skrive hvilket oppdrett og kombinasjon deres kelpie er fra? :)

Og @Shlush vi mangler en beskrivelse fra deg ;)

Edit: eller er det du som har skiftet nick? :P

Jeg har ikke skiftet nick ;-)

Min kelpie er fra Kennel Aussie action i sverige, etter "Aussie Action's Olive" og "Cefeus Fang". Hans navn er "Aussie Action's Black Quick-Step " men heter Vegas til daglig.

10304564_10152868318276357_9201689037976

-Hvordan vil du beskrive kelpien din?

En morsom og meget impulsiv fyr med mye energi på lager. Han er sosial, kosete men har mye mark i kroppen/maur i rumpa/lopper i blodet på en positiv og morsom måte. Han er utadvendt og er din aller beste venn innen ti sekunder og vil da vrikke med sin kuleleddkropp samtidig som han vikler rundt bena dine. Jeg kaller han ofte for skrulle og virvelvind, dette gjenspeiler personligheten hans. Han er meget impulsiv og finner på mye rart, han reagerer så fort at jeg som eier (som er vant til mye tregere hunder) ikke rekker å tenke på å reagere før han står ved bena mine (eventuelt på panserer til bilen, oppå bilburet, oppi ett tre!) og sier "Var jeg ikke flink nå?! det var akkurat det du ville at jeg skulle gjøre sant?" :-D Han handler før han tenker, noe som ikke er lurt hele tiden. For eksempel hoppet han over en mur uten å tenke over hva som kunne befinne seg på den andre siden. Den gangen var han heldig og det var 3 meter ned og vann på den andre siden av muren :-P Men det kunne jo vært et stup! Det som har vært mest utfordrende for meg har vært hans impulsivitet, dette begynner å bedre seg men han får fremdeles innfall der han bare gjør ting på impuls. Frustrasjonen var stor den gangen vi var på lydighetsstevne og vegas bestemte seg for å være impulsiv. Mellom to øvelser kom min venninne kjørende, vegas rakk da å spurte ut av ringen, rundt bilen i logrende kelpiestil og tilbake til meg og inn i utgangsstilling før jeg rakk å reagere særlig. i utgangsstilling sitter da en logrende kelpie med lysende øyne som sier "Hæ? ropte du?? jeg var bare borti der en tur jeg! klar for å jobbe nå altså!" :-P *lille skrulle*

Kort fortalt er jeg meget fornøyd med lille skrulle! Han har en god arbeidsmoral, er førermyk, selvstendig og lett å motivere/belønne... Jeg synes han er veldig morsom å trene med og er veldig fornøyd med rasevalget. Om jeg bare får kontrollert hans impulsivitet så kan samarbeidet bli veldig veldig bra :-D

-Hvordan er den mot fremmede dere passerer på tur?

Han slår gjerne over i vokt først og varsler om det plutselig dukker opp fremmede. Om vi stopper og han får lov til å hilse så er han sosial og helt gææærn :-)

-Hvordan er den mot folk den kjenner?

Heeelt sosialt crazyyyy!!

1377546_10152868341586357_32231322837451

-Vil du beskrive hunden din som miljøsterk?

Ja så absolutt :-) Han virker veldig trygg på miljø.

-Dere med hannhund, hvordan er den med andre hannhunder? Hvordan er gutta mot tisper? Hormontroll?

Har ikke testet så mye med andre hannhunder da jeg har en unghund og føler ikke for å risikere dårlige opplevelser :-) Han har faste hundevenner som han går bra overens med. Helt fra han var valp har han vært tøff med andre hunder og jeg har aktivt kontrollert han da han blant annet overkjørte andre valper totalt. Men på kort tid var den råtassatferden redusert. Jeg opplever han som litt skarp med andre hunder, han er ikke den som lar seg pille på nesa og er det noen som ypper så svarer han opp. Dette er også en an grunnene til at jeg ikke tester med fremmede hannhunder. Han er ikke ute etter bråk, men han backer heller ikke unna.

med tisper oppfatter jeg han som grei :-) Han blir ikke påvirket av løpetid og er ingen hormonfrosk! Han kan finne på å jokke på fremmede hunder (aldri på kjente) men dette er nok oppspilthet og når jeg ber han roe seg så kutter han ut.

-Hvordan vil du beskrive kelpien som brukshund (lp, ag, bruks)?

Han er med på alt og synes trening generelt er rågøy :-) Han er kjempeenkel å belønne, tar ting fort og jobber bra. Jeg har ikke så mye erfaring med rasen enda, men føler generelt at kelpien er en allsidig brukshund :D

-Har kelpien din mye jakt i seg?

Ja og nei :-) Han har en del jakt i seg, men det er enkelt å kontrollere.

-Hvordan er din hverdag med kelpie?

Han får som regel 1,5-2 timer tur daglig, noe variasjon er det. Samt organisert trening 2-3 ganger i uka med lydighet og en eller to korte lydighetsøkter om dagen ellers. Dette varierer litt :-) Han har god avknapp og er rolig inne!

-Hvordan er helsa på din kelpie?

Frisk som en fisk, men han er også ung :-) Aldri vært syk og er frirøntget.

10277625_10152923898671357_2680904367810

Jeg bruker derimot å si at han ikke er helt normal ellers da :huh: Men det er på en positiv måte :innocent:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Mikke (Across the Universe) er fra oppdretter uten reg kennelnavn, og er etter Sandskogens Akillja og Midimys Myrre.

Gneis heter Tullarbackens Kalas og er etter Cefeus Flojo og Evallens Red and Tan Zaldo.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Shlush Vi har ganske like kallenavn på hundene våre altså :P Virvellvind og skrulle. Vel, skrulle har flere med kelpie som kallenavn da :lol: Og da de var valp så vi begge på de som Gremlins. Lurer på om de ligner litt våre to? :P

@MegaMarie det er godt mulig de er like :-P lol! De er tydeligvis like skrullette :-D

og ja, Gremlins O.o

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Guest janson

Skyter inn litt her, jeg!

Dere som har tisper - hvor store og tunge er de? :)

Gneisen er målt til både 45,5 og 43 cm, veier rett under 15 kg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Blaze 48,5cm og 17 kg (alderstillegg når man er over 11 år :P )

Talli 48,5 og 15-16 kg.

Arya er 46cm og veier 14-15 kg.

Tispene kan/skal være 43-48 cm, og pleier ligge ett sted på 12-20 kg (dog mener jeg at de som er helt oppe i 20 kg er overvektige selv om jeg vet det er noen som er uenig med meg om hva ett sundt og bra hold er :P Her spiller jo også beinstamme, kroppsform og hold inn.

Talli er "sportmodel" sammenlignet med Blaze og har alltid lagt ett kg eller to under hennes kroppsvekt tiltross for eksakt samme høyde.

Edit: match vekten til Talli som yngre var 14-15 kg og Blaze 15-16. De er ikke feite nå selv om de ligger over det, men kropp og muskler forandrer seg. Feks er Talli mye bedre muskulert nå som 8 åring enn hun var som 5 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...