Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015

Raksha
 Share

Recommended Posts

Nå er det jo veldig lenge siden jeg spurte om det, men jeg skrev at J reagerte på bleiene i varmen i sommer, og at vi lurte på å kutte.
Så må bare oppdatere om hvor greit det gikk, nesten ingen uhell og overrasket over hvor fort hun fikk kontroll. Vi visste jo ikke om hun var klar for det. Glad for det pga. det miljømessige ved bruk av bleier også. :)

Ellers så lurer jeg litt på dette med bytte av avdelinger i bhg. De må etterhvert frigjøre plass til nye ettåringer som begynner gjennom hele året. Men ved oppstart i høst så hadde alle (!) unntatt en deltidsansatt på avdelingen til Johanne sluttet, og det var 3 nye mennesker å bli kjent med. J trenger tid på å bli trygg.
Det er også veldig mye sykdom på dem og forskjellige vikarer. Så jeg føler at J trenger litt mer stabilitet og ikke enda noe nytt ved bytte til stor avdeling ved nyttår. 
De har sagt at de tar hensyn til enkeltbarn og foreldres ønsker, men jeg er litt usikker på hvordan det blir i praksis når hun er eldst... 
Skal sikkert snakke med dem om dette på foreldresamtale men enn så lenge er det godt å lufte bekymringen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Brått blitt litt husmor her, og ser at en del av middagene jeg lager nå om dagen passer godt til frøkna også, men, vi spiser så sent at det er rett før leggetid for henne og da spiser hun grøt og drikker mme, middag spiser hun tidligere på dagen. Så jeg lurte rett og slett på å lage opp litt ekstra og fryse, men det er en del ris og pasta retter. Hvordan funker dette med frysing av slike matvarer? Her er jeg totalt blank, det må jo varmes litt igjen før hun får det. Går det ann? Må det varmes skikkelig opp eller holder det ned mikro/vannbad?

hjælp, noen som har litt mer erfaring på det her enn meg :P

Jeg pleier å lage ferdig store lass med middag til junior, og deler dem opp i middagsporsjoner som jeg fryser ned.
Fryser både pastaretter og risretter, sørger bare for at de blir satt rett i fryseren og ikke står i varmen og danner bakterier.

Nå er han jo så stor at han spiser det meste som vi spiser, men dersom vi skal ha mat med mye salt eller dersom det blir sen middag på oss så er det gull å ha et lager i fryseren.
Varmer opp i mikro og rører godt rundt for å være sikker på at alt er jevnt varmt.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage ferdig store lass med middag til junior, og deler dem opp i middagsporsjoner som jeg fryser ned.Fryser både pastaretter og risretter, sørger bare for at de blir satt rett i fryseren og ikke står i varmen og danner bakterier.
Nå er han jo så stor at han spiser det meste som vi spiser, men dersom vi skal ha mat med mye salt eller dersom det blir sen middag på oss så er det gull å ha et lager i fryseren.
Varmer opp i mikro og rører godt rundt for å være sikker på at alt er jevnt varmt.

takk for svar! :) da tror jeg at jeg skal prøve meg litt på å kokkelere litt til ho. 

Men da tar du de direkte i fryseren etter oppdeling? Ikke avkjøing i kjøleskap først? (Må ha det litt inn med t-skje :rofl:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :) da tror jeg at jeg skal prøve meg litt på å kokkelere litt til ho. 

Men da tar du de direkte i fryseren etter oppdeling? Ikke avkjøing i kjøleskap først? (Må ha det litt inn med t-skje :rofl:)

Jeg pleier alltid å sette all mat som jeg vet skal fryses direkte inn i fryseren. Aner ikke om det er fy-fy, men jeg tenker som så at det er like greit å få det kaldt så fort som mulig. Mamma har alltid gjort det samme og vi lever enda alle mann:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg bare har en unge. Dette bursdagsstyret er et mareritt for sånne som meg. 

(Jeg skal bare lage en "kake" til familieselskapet selv heldigvis *sjekke om jeg får opp bilde* Nei.. )

Men det er så mye som skal organiseres!  Jeg er ikke skapt til sånt!  

bursdagskaka til barneselskapet er helt vanvittig fin,  skikkelig vikingskip,  det bekymrer meg også for A har årets første bursdag denne gangen og egentlig burde jeg smelt til med en helt vanlig langpannekake synes jeg. Sånn for å legge lista lavere. 

Det er jo det jeg hadde endt opp med hvis jeg ikke tilfeldigvis hadde jobbet med ei som er rå på kakebaking og gjerne ville bake til A. Nå blir jeg " den moren" på en måte :P 

Æsj, jeg skulle  ønske hver dag var hverdag.  Det er det jeg er best på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isjh, enkel pergo hjalp ingenting.. Null effekt, så ny kur med dobbel dose ble startet igår :) Ikke helt "legen anbefaler", men tenker kroppen har godt av en sjokk-kur jeg.. :innocent:

Også tror jeg det er babyboom for tiden. "Alle" har enten akkurat fått baby eller er gravide.. Kjenner det stikker litt, men så klart veldig glad på deres vegne.. Bare litt vondt, liksom :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isjh, enkel pergo hjalp ingenting.. Null effekt, så ny kur med dobbel dose ble startet igår :) Ikke helt "legen anbefaler", men tenker kroppen har godt av en sjokk-kur jeg.. :innocent:

Også tror jeg det er babyboom for tiden. "Alle" har enten akkurat fått baby eller er gravide.. Kjenner det stikker litt, men så klart veldig glad på deres vegne.. Bare litt vondt, liksom :icon_redface:

lykke til! :)

syntes der var babyboom hele tiden når vi var prøvere jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*heier på dobbel pergo* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo veldig lenge siden jeg spurte om det, men jeg skrev at J reagerte på bleiene i varmen i sommer, og at vi lurte på å kutte.
Så må bare oppdatere om hvor greit det gikk, nesten ingen uhell og overrasket over hvor fort hun fikk kontroll. Vi visste jo ikke om hun var klar for det. Glad for det pga. det miljømessige ved bruk av bleier også. :)

Ellers så lurer jeg litt på dette med bytte av avdelinger i bhg. De må etterhvert frigjøre plass til nye ettåringer som begynner gjennom hele året. Men ved oppstart i høst så hadde alle (!) unntatt en deltidsansatt på avdelingen til Johanne sluttet, og det var 3 nye mennesker å bli kjent med. J trenger tid på å bli trygg.
Det er også veldig mye sykdom på dem og forskjellige vikarer. Så jeg føler at J trenger litt mer stabilitet og ikke enda noe nytt ved bytte til stor avdeling ved nyttår. 
De har sagt at de tar hensyn til enkeltbarn og foreldres ønsker, men jeg er litt usikker på hvordan det blir i praksis når hun er eldst... 
Skal sikkert snakke med dem om dette på foreldresamtale men enn så lenge er det godt å lufte bekymringen. :) 

Uff så utrolig dumt! Håper det går seg til raskt. *klem*

Jeg sliter med å finne lokaler til navnefesten. Tenkte å gjøre som sist å ha lokaler som man kan ta med mat og kaker og drikke selv. Der vi hadde det sist var det veldig slapt og lokalene var ikke ryddet og vasket etter et 30årslag. Der luktet det alkohol for å si det pent.  Det gikk bra fordi vi fikk tilgang på lokalene dagen før selve navnefesten for å pynte. Dagen før er utleid, så da får vi ikke tilgang på lokalene før noen timer før gjestene kommer og det bekymrer en stresset mor :P Det blir så voldsomt dyrt om vi skal ha det på en restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstol!

Vi skal snart bytte ut babybilstolsetet til frøkna. Men hva skal vi velge i jungelen?

• vi har isofix i begge bilene

• hun skal sitte bakover så lenge som mulig, helst til minst 4 år

• hun blir muligens ganske lang, men ikke tung

Noen som har gode tips og erfaringer å dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstol!

Vi skal snart bytte ut babybilstolsetet til frøkna. Men hva skal vi velge i jungelen?

Vi har plus fra besafe og veldig fornøyd.. Tøtta sitter godt og hun er også lang og slank :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plus fra besafe og veldig fornøyd.. Tøtta sitter godt og hun er også lang og slank :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

har sett litt på den nemlig, så bra du har gode erfaringer :) er det base, isofox direkte i stolen eller beltefeste? 

var innom barnashus i dag og de snakket veldig varmt om den nye besafe stolen, modual i-size her den vel, den så litt nettere ut enn de andre, og de gikk kun på lengde og ikke vekt faktisk, kunne stille den inn og ut om man trengte bedre plass (tror jeg hun sa)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått etter de nye kravene om lengde og ikke tyngde. Og plussgodkjent. Besafe har bra rykte på seg, men de krever litt størrelse på bilen da.  Vi valgte en britaxstol som stol nr to, fordi den er mindre og passer i "alle" biler, og er mulig å ta med seg rundt. Men den har samme sertifisering som besafe izi pluss 3 (?) som vi har som hovedstol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått etter de nye kravene om lengde og ikke tyngde. Og plussgodkjent. Besafe har bra rykte på seg, men de krever litt størrelse på bilen da.  Vi valgte en britaxstol som stol nr to, fordi den er mindre og passer i "alle" biler, og er mulig å ta med seg rundt. Men den har samme sertifisering som besafe izi pluss 3 (?) som vi har som hovedstol. 

ja, den nye til besafe som jeg så på i dag var både nettere i modellen og gikk på lengde og ikke tyngde. Den må man ha base til da, så da blir det evt base i begges våre biler og muligens svigers siden de bor så nært at de kan hente stolen hjemme hos oss om de skal hente hun i bhg en dag, eller på tur med hun osv. Den så og hørtes veldig bra ut, men den er helt ny så har ikke funnet så mange bruker erfaringer om den enda (kom i august i år) 

http://www.besafe.no/new-izi-modular

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstol!

Jeg har nesten falt for Besafe x4, men har ikke fått testet at det er plass til den i bilen enda. Men kanskje jeg også skal følge med på rådene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstol!

Generelt så får du bilseter som går opp til 18 kg og du får de som går opp til 25 kg. De som er godkjent for opp til 25 kg har ikke isofix da isofix-festene ikke er godkjent for så mange kg. Disse er jo da gjerne litt større og litt lengre enn de som går opp til 18. Om du har ei lang jente så kan det være en fordel å gå for et sete som er godkjent til 25 siden disse er større. Det er ikke egentlig tyngden som bør bestemme når de er for tunge, men lengden. De fleste vokser ut i lengden før de blir for tunge. Setet etter mellomsetet er kun fremovervendt, grunnen til at man ønsker å vente så lenge som mulig med å snu de er at hodet er tungt i forhold til kroppen de første årene og det derfor vil få større følger når man kolliderer. Derfor vil lange barn fort måtte bytte til det største setet litt tidligere enn andre barn selv om de fremdeles har et hode som er tungt i forhold til kroppen. Ulempen er, som sagt, ingen isofix. Hvis du vil ha henne sittende bakover til hun er 4 år så tror jeg du blir nødt til å gå for de som går opp til 25 kg. 

Ang produsent så er det jo tusen å velge mellom. Personlig liker jeg Besafe best. De er norske, lager seter etter norske veistandarder og har isopor i hele setet (i motsetning til mange andre produsenter som har isopor kun der det er påkrevd). De har også fempunktssele, noe de mener er en fordel spesielt ved sidekollisjon. De er de eneste som gidder å autorisere bilseteselgere rundt omkring og det synes jeg også sender et klart signal. Så går jo debatten ang at mange seter kommer godt ut i test ut på at testene ofte er på tyske veistandarder feks. Trygg trafikk har vel blant annet gått ut og sagt at man ikke bør stole på disse testene. 

Så, siden jeg er besafe-fan, ta en kikk på izi plus. Går opp til 25 kg, de skal kunne sitte i de til de er i alle fall 4 og det er gode, store seter  med fempunktssele. Prøv det i bilen før dere kjøper, de er store! De er ganske greie å feste når man bare får litt taket på det :) Izi plus er forøvrig et rent bakovervendt sete. Man får feks nye izi combi x4 som KAN snus men de anbefaler det uansett ikke. Ungene kan klage på trangt med beinplassen men det er ikke farlig å sitte med bena sånn i en kollisjon og de er mye mykere enn oss. 

Ellers kommer Besafe med et helt nytt system nå som er iSize-godkjent. iSize er de nye bilstolreglene og har enda strengere krav til sidekollisjonstester, hvor lenge de skal sitte bakovervendt, etc. Der har de laget det sånn at det er en base som passer til både spedbarnssetet og mellomsetet. Fordelen er at det isofixfestes, kan snus begge veier, man kan jekke setet bakover så man får bedre benplass (det kan man også med x4), bedre liggestilling, plusplus. 

Haha, jeg kan ikke uttale meg om barneseter uten å skrive en halv bok. Her har du i alle fall noen ting som kan være greie å tenke litt på i setejungelen :) 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh hurra Soelvd! 

Jeg begynner å bli babysyk selv, helt til vi har slike netter som i natt. :lol: Da kureres den fort! La frøkna 8 som vanlig, hun kranglet til litt over ni, slo hodet i sprinkelsenga så det sang, måtte opp og få trøst, sovnet etterpå. Var oppe en tur før jeg la meg ved midnatt, var oppe en tur halv 1. Kl 1 skulle bonden legge seg, han rakk å legge seg ned før hun begynte å gråte. Han gikk inn og der ble han i to timer før jeg sa at han fikk heller ta henne med inn til oss (vi skulle liksom slutte med at hun får ligge hos oss hele natta :lol: )  Inn til oss, da sprella og styra hun i en evighet og skravla gikk "pappa sover på pute!" (Der var fireordssetningen, med riktig prepisosjon, på plass gitt - halv fire om natta). Jeg var en tur oppe for å tisse og hente medisiner, da gikk jeg fra mobilen min, det måtte det kjeftes på, pappaen hadde sovna så hun prøvde HARDT å vekke han for å fortelle at fonen til mamma lå igjen! :lol: Kom og la meg igjen og da hadde vi en lang samtale om soving på pute, før hun omsider sovna litt før 5. *gjesp* 

Godt hun er søt som sukker og verdens beste å kose med. :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh hurra Soelvd! 

Jeg begynner å bli babysyk selv, helt til vi har slike netter som i natt. :lol: Da kureres den fort! La frøkna 8 som vanlig, hun kranglet til litt over ni, slo hodet i sprinkelsenga så det sang, måtte opp og få trøst, sovnet etterpå. Var oppe en tur før jeg la meg ved midnatt, var oppe en tur halv 1. Kl 1 skulle bonden legge seg, han rakk å legge seg ned før hun begynte å gråte. Han gikk inn og der ble han i to timer før jeg sa at han fikk heller ta henne med inn til oss (vi skulle liksom slutte med at hun får ligge hos oss hele natta :lol: )  Inn til oss, da sprella og styra hun i en evighet og skravla gikk "pappa sover på pute!" (Der var fireordssetningen, med riktig prepisosjon, på plass gitt - halv fire om natta). Jeg var en tur oppe for å tisse og hente medisiner, da gikk jeg fra mobilen min, det måtte det kjeftes på, pappaen hadde sovna så hun prøvde HARDT å vekke han for å fortelle at fonen til mamma lå igjen! :lol: Kom og la meg igjen og da hadde vi en lang samtale om soving på pute, før hun omsider sovna litt før 5. *gjesp* 

Godt hun er søt som sukker og verdens beste å kose med. :wub: 

Jeg har sånne runder selv. "Herregud, vi er jo helt ville om vi vil ha en til" :lol: Det er liksom litt som med dyra, det er mye styr noen ganger men det er jammen verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@soelvd haha, takk for godt og langt utfyllende svar :D er det nye i-size vi holder en knapp på, siden det kan justeres i lengden mente butikkdamen at det ville passe lenge til lange barn. (Og om frøkna her fortsetter i samme stil så fortsetter hun med å være lang og tynn, kan hende hun veier 7 kg nå liksom, hun blir 8 mnd til uka :P ) stort pluss at det er litt nettere enn de andre be safe setene. 

Men vi skal uansett ta med bilene og prøve de før vi kjøper :)

og gratulerer så mye! :heart:

@raksha begynner å kjenne litt at vi vil ha en til alt nå jeg! :o og jeg som var så sikker på at vi bare ville ha ei :P 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@soelvd haha, takk for godt og langt utfyllende svar :D er det nye i-size vi holder en knapp på, siden det kan justeres i lengden mente butikkdamen at det ville passe lenge til lange barn. (Og om frøkna her fortsetter i samme stil så fortsetter hun med å være lang og tynn, kan hende hun veier 7 kg nå liksom, hun blir 8 mnd til uka :P ) stort pluss at det er litt nettere enn de andre be safe setene. 

Men vi skal uansett ta med bilene og prøve de før vi kjøper :)

og gratulerer så mye! :heart:

@raksha begynner å kjenne litt at vi vil ha en til alt nå jeg! :o og jeg som var så sikker på at vi bare ville ha ei :P 

Det stemmer at det nye setet er litt lenger i ryggen, 105 om jeg ikke husker feil. Men det vil bli endel dyrere for dere siden det på en måte er laget sånn at det blir billigere om man kjøper alle tre. Tror basen ligger på 2500-ish og setet på 3199? Her selger vi i alle fall besafe plus for 4199, så endel i prisforskjell. Men hvis ikke er det nye setet et godt valg. Blir antagelgivis lettere å selge igjen også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider