Gå til innhold
Hundesonen.no

Da Lucia kom til Norge


SFX
 Share

Recommended Posts

@Toril og jeg har fått besøk av Lucia, en spesiell gjest som skal få være hos oss i et halvt års tid. Og siden hun kan komme til å bli nevnt på sonen, på samme måte som at våre andre hunder nevnes, kan hun jo få sin egen tråd, selv om oppholdet er midlertidig.

Lucia er født i Slovakia, og skal ende opp i Australia til sist. Men det er nå så strenge innførselskrav for å importere til Australia, så hun ville vært borti ni måneder før hun kunne reise inn. Og veldig få oppdrettere var interessert i å hjelpe min venninne med dette, så hun kunne få importert en potensiell stamtispe til sitt oppdrett. Så da tenkte jeg som så at det ble for dumt at hun ikke fikk det nye blodet hun ønsket seg hvis det fantes en løsning, og etter en prat med @Toril tilbød vi oss å ha Lucia den tiden. En må hjelpe hverandre av og til, rett og slett.

Det blir jo en merutgift for min venninne, å få transportert Lucia hit - men det er verdt det, at hun får leve som en familiehund til hun drar herfra til sommeren, framfor å stå i et kennelanlegg.

Så Lucia landet på Gardermoen fredag kveld, og skal nok primært bo hos Toril, som har større plass og bedre tilrettelagt for flere bernere - for ja, Lucia er selvfølgelig ei bernerfrøken. Men vi blir begge delaktige i sosialisering og aktivisering av valpen, i tillegg til at jeg holder i de organisatoriske og byråkratiske trådene, for å følge opp alt som trengs av blodprøver, vaksiner, ormekurer, søknader og annet styr for å få eksportert henne til Australia. Alle involverte mener at dette er en bedre løsning for Lucia, selv om det betyr at hun må flytte to ganger. Min venninne har også sine hunder innendørs, og trenger at de er vant til å være en del av et hushold, og ikke bare stå i en hundegård.

Lucia er fire måneder gammel på denne datoen, og vi merker at hun kommer med en annen bagasje enn en valp som er født og oppvokst i stua til en mindre oppdretter. Men det skal nok gå seg til, hun viser allerede framskritt.

Det kan nok tenkes at hun får noen valpeshow utover vinteren, som en del av sosialiseringen og treningen, i og med at hun forhåpentligvis blir noe å stille og avle på "down under". Men først skal vi bli godt kjent, la henne slå seg til ro, og kanskje til og med lære å gå i bånd :D

I dag var hun hos veterinær for ormekur og helseattest - for å få forsikret henne måtte selskapet ha en fersk og norsk attest. Og det er greit å ha forsikring, selv om hun er her midlertidig. Det er dyrt når ting først skjer, og en føler et ekstra ansvar for en hund som strengt tatt ikke er sin egen.

Hun har ikke hatt så mye tid og samarbeidslyst til å bli fotografert, når det er morsommere å leke i hagen med gutta til Toril, men vi må få ut noen bilder etter hvert, vel.

Fun fact: Lucias far er en norskfødt eksport. All the way from Slovakia! :D

  • Like 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MegaMarie, nei, Lucia skal ikke bo hos Hudson, men vedkommende har en sønn av ham, og det er slik vi har blitt kjent.

Jeg har noen lekebilder på kamera, som jeg ikke har fått sett på enda. Hun skulle egentlig ankommet litt tidligere, og ikke midt oppi juleforberedelsesinnspurten, men sånn blir det av og til.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...