Gå til innhold
Hundesonen.no

Langrenn med unghund


banan_
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en unghund som begynner å nærme seg ett år gammel. I jula så skal vi på fjellet og gå på ski i preparerte løyper med masse folk i. Det jeg lurer på da, er om det er lurt å ha ham med i skiløypene, og isåfall, hvordan gjør vi det? Det er en rase som er disponert til HD, så jeg vil ikke belaste ham for mye før han er fullt utvokst. Vi har hatt ham med på ski i fjellet allerede i år, men da var vi alene og han gikk løs. Ser for meg at det er best å ha ham i bånd og sele når det er så mange folk, men jeg er redd for at han skal trekke. Da vi hadde han med oss sist så gikk han pent mellom oss som gikk på rad, så det kan jo hende det går fint å la ham gå løs også.

Hva er vanlig når man har hunder som ikke er gamle nok til å trekke? Det er jo ikke alle hunder som trekker heller, men jeg kan se for meg at vår kan finne på å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg magebelte, lær inn kommandoer for høyre og venstre og øv deg litt på å la hunden løpe ved siden av under sykling eller jogging (i sitt eget tempo). Vær sikker på at en kommando for nei fungerer (om du har en sosial hund som har lyst til å hilse på motgående skigåere....) Ellers er det bare å gå med hunden ved siden av, og begynn med en kort tur. Trekker han er det bare å ta han tilbake til siden. Alle mine hunder har blitt med på ski fra tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å ha med noen hund på et år på skitur, samme hvilken rase, det er heller ikke slik at hunder får hd av å trekke litt, heller tvert om, en god muskulatur vil hindre smerte og andre symptomer på en hund som har hd og være forebyggende på hunder som ikke har det/ikke har utviklet symptomer, da det tar vekt og belastning av skjelettet.

Edit: Vil du uansett være på den sikre siden så er det jo ting du kan gjøre for å gjøre skituren enklest mulig, start nå med en liten "oppkjøring" om julen kommer til å by på hardere aktivitet enn hunden er vant med og evt lær hunden å gå på siden av deg eller bak deg for å unngå trekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er da ikke noe farlig å la en ettåring få trekke litt på ski? Dere trenger kanskje ikke gå 5 mil hver dag i høyt tempo, men jeg ville tenkt mer på om hunden er i fysisk grei form til å være med på skiturer og trekke enn at den er ett år gammel :) Jeg ser alt for mange hunder i ekstremt dårlig formt på påskefjellet med eiere som ikke tenker på at mens de selv sklir lett på ski, så løper deres helt utrente hund etter for harde livet for å ikke bli gått i fra. En ettåring i god form er det ingen ting i veien for at får være med å trekke litt på ski. Bare ikke overdriv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og takk for mange fine svar :)

Det er en rase hvor HD er veldig utbredt, og hoftene har ikke satt seg ordentlig før hunden er omtrent 1,5 år gammel har jeg blitt fortalt, så mtp. det så vil jeg helst ikke ta noen sjanser. Det å gå i snø er jo tungt nok, så det at den skal trekke i tillegg, er jeg redd for at kan bli en overbelastning. Hadde jo sikkert vært greit om vi gikk kortere turer, men nå snakker vi jo om turer på omtrent en mil.

Jeg har også sett mange slitene hunder i skiløypa, så skal passe på at jeg ikke sliter ham ut for mye. Vi går jo mye i skog og fjell til vanlig, så regner med at han skal klare en mil på hardpakka snø.

Jeg skal kjøpe magebelte og har siktet meg inn på Baggen. Bør jeg kjøpe trekksele nå selv om vi ikke vil at han skal trekke? Skal jo selvsagt ha det når han skal trekke, men holder det med en hurtta Y-sele i første omgang? Eller bør jeg ha en ordentlig trekksele i tilfelle han trekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og takk for mange fine svar :)

Det er en rase hvor HD er veldig utbredt, og hoftene har ikke satt seg ordentlig før hunden er omtrent 1,5 år gammel har jeg blitt fortalt, så mtp. det så vil jeg helst ikke ta noen sjanser. Det å gå i snø er jo tungt nok, så det at den skal trekke i tillegg, er jeg redd for at kan bli en overbelastning. Hadde jo sikkert vært greit om vi gikk kortere turer, men nå snakker vi jo om turer på omtrent en mil.

Jeg har også sett mange slitene hunder i skiløypa, så skal passe på at jeg ikke sliter ham ut for mye. Vi går jo mye i skog og fjell til vanlig, så regner med at han skal klare en mil på hardpakka snø.

Jeg skal kjøpe magebelte og har siktet meg inn på Baggen. Bør jeg kjøpe trekksele nå selv om vi ikke vil at han skal trekke? Skal jo selvsagt ha det når han skal trekke, men holder det med en hurtta Y-sele i første omgang? Eller bør jeg ha en ordentlig trekksele i tilfelle han trekker?

Hvilken rase er det? Vi har en rottweiler som har fått være med på alt fra hun var liten. Hun er ikke med på skiturer fordi hun heller vil spise skiene, men alt annet har hun vært med på fra hun var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...