Gå til innhold
Hundesonen.no

Klotang for venstrehendte


Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes en klotang som er beregnet for venstrehendte? Jeg har en Millers-tang nå, den er grei den altså, men jeg ser at når jeg holder den i høyre hånd så klipper den bedre, at den presser kloen sånn sammen når jeg bruker den med venstre hånd.

Det finnes jo venstrehåndsvarianter av så mye rart, men jeg kan ikke finne klotenger noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det finnes en klotang som er beregnet for venstrehendte? Jeg har en Millers-tang nå, den er grei den altså, men jeg ser at når jeg holder den i høyre hånd så klipper den bedre, at den presser kloen sånn sammen når jeg bruker den med venstre hånd.

Det finnes jo venstrehåndsvarianter av så mye rart, men jeg kan ikke finne klotenger noe sted.

Jeg har også Millerstang og er venstrehendt. Det fungerer dårlig, tangen spriker. Men jeg liker den tangen så godt at jeg har lært meg å klippe med høyre.. (var kanskje ikke noe hjelp i innlegget mitt, men kommer du over en bra tang for venstrehendte tar jeg imot info :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har ikke skjønt før de siste ukene at det er derfor mine hunder hater å klippe klør.. jeg har jo aldri klippet feil eller noe, men ser jo de syns det er ubehagelig. Øver med høyre hånd nå... Lurer på om det kanskje hadde fungert med en giljotintang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker heller ingen forskjell når jeg klipper med høyre og venstre hånd... tanga er jo lik i begge hender?

Den er jo ikke lik, klipper du med venstre blir det en speiling av hvordan den er i høyre.

Om det blir et problem kommer an på hvor stram tangen er i leddene.

Klipper du med venstre hånd på høyrehåndssaks (og omvendt), så vil man presse bladene fra hverandre, det samme skjer med klotenger. Med en slarkete saks blir det umulig å klippe, mens en veldig stram saks går det greit med.

I tillegg er det litt vanskeligere å se hvor man klipper, fordi du ser baksiden av saksen fremfor kutteflaten, med mindre man posisjonerer seg anderledes, eller snur armen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo ikke lik, klipper du med venstre blir det en speiling av hvordan den er i høyre.

Om det blir et problem kommer an på hvor stram tangen er i leddene.

Klipper du med venstre hånd på høyrehåndssaks (og omvendt), så vil man presse bladene fra hverandre, det samme skjer med klotenger. Med en slarkete saks blir det umulig å klippe, mens en veldig stram saks går det greit med.

I tillegg er det litt vanskeligere å se hvor man klipper, fordi du ser baksiden av saksen fremfor kutteflaten, med mindre man posisjonerer seg anderledes, eller snur armen litt.

Men tanga er jo helt lik? Den oppfører seg akkurat likt i min venstre hånd som i min høyre hånd.

Jeg skjønner at det er forskjell på sakser, der håndtaket er tilpasset høyre hånd, men det utgjør da vitterlig ingen forskjell på en klotang som er lik? Ikke på min klotang, i alle fall. Kutteflaten ser man jo uansett, det er en kutteflate på hver side. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tanga er jo helt lik? Den oppfører seg akkurat likt i min venstre hånd som i min høyre hånd.

Jeg skjønner at det er forskjell på sakser, der håndtaket er tilpasset høyre hånd, men det utgjør da vitterlig ingen forskjell på en klotang som er lik? Ikke på min klotang, i alle fall. Kutteflaten ser man jo uansett, det er en kutteflate på hver side. :icon_confused:

Det er ikke kun sporene på en saks som gjør at høyrehåndssaks kan bli vanskelig å klippe med for venstrehendte. Det er fordi saksbladene ikke kommer riktig, og blir presset fra hverandre. Er saksen/tangen stram vil det ha mindre å si.

Jeg aner ikke hvilken klotang du har, og var ikke meningen å påstå at den ikke vil fungere med venstrehånd altså. :)

Millers tangen min er ganske grei med begge hender (den er symmetrisk, bortsett fra at kuttflaten blir snudd på hodet, så jeg syns i alle fall det er vanskeligere å se).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...