Gå til innhold
Hundesonen.no

trekksele/kombisele.


Recommended Posts

Blir gal av å ha en hund som ikke passer i normale seler når vi er ute og bedriver trekking så mye som vi gjør..

Tenkte å prøve zero dc selen og viss den passer så er jo det greit på vanlig trekksele biten, men det vet jeg ikke enda, og skal jeg dømme ut fra måletabellen så passer den ikke på min hund, men vi får se. Men jeg kunne tenkt meg en kombisele også i tilfelle det blir pulk i hus etterhvert. Så seler som har ganske bred bryststolpe og er godt/mykt polstret anyone? Det kan ikke være en nomesele kombi, da hun ikke passer i nomeseler over hodet (pga overlinja hennes) og bred i front og myk polstring pga at hun har et veldig spist og utstikkende brystben.

Free motion er uaktuell, har sett på bjørkis sin kombisele, men den er dyr, jeg har ikke mulighet til å prøve den siden den ikke er i butikk (?) og jeg er litt usikker på om den blir riktig i bryststolpen. Har sett på minipina sin tursele eller hva hun kaller den og den ser jo grei ut, men forstår ikke hvordan jeg evt skal bruke den sammen med drag, selv om jeg så at hun skrev på et bilde at hun hadde laget en tilpasset trekk av pulk.

Finnes bjørkis nomeseler i butikk lengre? Vet de hadde før, men har ikke sett de på lenge. Hadde vært kjekt og sett fronten på de, da det ser ut som det er samme på kombiselene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har free motion og nomesela til Björkis hjemme, og hos begge mine hunder sitter Björkisen 1000000 ganger bedre i fronten. For min del ble det litt sånn "en gang Björkis, alltid Björkis" :P

Björkisen, sånn jeg opplever den på mine belgere, har en bredere stolpe i fronten, samt at den er konstruert sånn at hundene mine ikke kveles (free motion selene har passet mine hunder overalt, kanskje til og med vært litt for store i kroppen, men ALDRI i fronten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Slitt lenge med å finne god sele til Vegas, men Ruffwear sin sele i Omnijore-serien er jeg veldig godt fornøyd med! Jeg begynte også å se etter seler med brede bryststolper, men endte med denne. Jeg har dog en annen type sele for bruk til pulk, da det ikke er mulig med denne.. Er du interessert i å prøve den til tross for at den kanskje ikke er akkurat det du leter etter så må du bare si i fra. Jeg prøvde ihvertfall mange ulike typer, men er endelig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har free motion og nomesela til Björkis hjemme, og hos begge mine hunder sitter Björkisen 1000000 ganger bedre i fronten. For min del ble det litt sånn "en gang Björkis, alltid Björkis" :P

Björkisen, sånn jeg opplever den på mine belgere, har en bredere stolpe i fronten, samt at den er konstruert sånn at hundene mine ikke kveles (free motion selene har passet mine hunder overalt, kanskje til og med vært litt for store i kroppen, men ALDRI i fronten).

Så om jeg forstår deg rett nå så er bjørkis bredere i fronten enn free motion? Da burde den isåfall gå på Varga også, for free motion er grei i fronten, men uaktuell pga mye annet.

Prøvd Huken sin dragsele?

Ikke hørt om, skal google og se, takk :)

Edit: Den blir nok for "nomesele aktig"

Slitt lenge med å finne god sele til Vegas, men Ruffwear sin sele i Omnijore-serien er jeg veldig godt fornøyd med! Jeg begynte også å se etter seler med brede bryststolper, men endte med denne. Jeg har dog en annen type sele for bruk til pulk, da det ikke er mulig med denne.. Er du interessert i å prøve den til tross for at den kanskje ikke er akkurat det du leter etter så må du bare si i fra. Jeg prøvde ihvertfall mange ulike typer, men er endelig fornøyd :)

Den kan kanskje være noe, jeg har bare sett den andre sela til ruffwear og den duger jo ikke, men denne ser bedre ut. Skal si ifra om ikke zero selen passer, da vil jeg gjerne prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dragselen fra seleverkstedet med hanefot. Da er rygglinja fri og den kan brukes til begge deler. Godt polstret om du kjøper helpolstret. Den kan i tillegg stilles om til pinnsele. Veldig kjekt.

Edit: jeg fikk den bredere i fronten til en hund og smalere til en annen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleverkstedet? Evt. MR-koppel sine, de lager vel også etter mål. Aner ikke prisene da.

Seleverkstedet har vell mest nomeseler o.l. Og selv om de har gode seler så er de for smale og feil type polstring ifht hva jeg trenger. Kroppsfassong gjør at hun ikke passer i nometype samme hvilke mål det er og selv om selen syes på mål så skulle jeg ha sett den på hunden ifht å se hvordan den ligger på i front, hvor bred den er og hvilken type padding det er brukt.

Edit: Mr er jo de selene jeg liker best av alle, men de fungerer ikke på varga dessverre. Men om mailin har rett så kanskje jeg må sjekke ut seleverkstedet en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt om, skal google og se, takk :)

Edit: Den blir nok for "nomesele aktig"

Ok. Og så har kennel en drag/kombisele med dobbel bryststolpe. Til Dobermann og KV endte jeg opp med disse to seletypene til pulk. Og det var bikkjer som var litt håpløse med vanlige nomeseler :P (til slede brukte de taiga H-back)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måletabellen til Zero DC er bare tull... anbefaler deg å prøve først. :) Ut i fra tabellen skulle min hatt L eller XL, men passer perfekt i M.

Det er det jeg gjetter på også, for jeg kom frem til omtrent samme konklusjon som deg :P Hunden min er ikke så stor så jeg tviler på at xxl er riktig for henne, og jeg ser ikke for meg hvordan den hunden som passer til målene i tabellen ser ut.. Har de i butikk ikke så langt unna så drar og prøver.

Ok. Og så har kennel en drag/kombisele med dobbel bryststolpe. Til Dobermann og KV endte jeg opp med disse to seletypene til pulk. Og det var bikkjer som var litt håpløse med vanlige nomeseler :P (til slede brukte de taiga H-back)

Har du noen link? Jeg dreiv å lette etter nomesele med dobbel bryststolpe en stund men fant det ikke noen plass, men det utgår uansett da overlinja kræsjer med sånne seler som går langt bak, men har de noen korte så kan det jo gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen link? Jeg dreiv å lette etter nomesele med dobbel bryststolpe en stund men fant det ikke noen plass, men det utgår uansett da overlinja kræsjer med sånne seler som går langt bak, men har de noen korte så kan det jo gå. :)

Nææ, mange år siden jeg kjøpte den. På kennel sin kombisele klippet jeg rett og slett av det som var bakenfor dragringene ;) (resten av selen passet ikke Dobis heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er det jeg gjetter på også, for jeg kom frem til omtrent samme konklusjon som deg :P Hunden min er ikke så stor så jeg tviler på at xxl er riktig for henne, og jeg ser ikke for meg hvordan den hunden som passer til målene i tabellen ser ut.. Har de i butikk ikke så langt unna så drar og prøver.

Har du noen link? Jeg dreiv å lette etter nomesele med dobbel bryststolpe en stund men fant det ikke noen plass, men det utgår uansett da overlinja kræsjer med sånne seler som går langt bak, men har de noen korte så kan det jo gå. :)

Troll har ihvertfal korte zero sela. Kanskje de har den lange også?

Men det er vel ingen sele som hjelper på overlinja hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll har ihvertfal korte zero sela. Kanskje de har den lange også?

Men det er vel ingen sele som hjelper på overlinja hennes?

ja de har så skal dit å prøve. :) Den hjelper neppe på overlinja, men jeg tror den kommer til å passe bedre pga ganske annen fassong. Til snørekjøring ihvertfall, kommer nok ikke til å passe til trekk med lavt trekkpunkt. Det er den der x back formen som ikke passer, non stop feks passer sånn sett, men jeg håper å finne noe annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi har Zero DC sele, hun måtte opp i str xl pga laaaang rygg, hun veier i overkant av 30kg og tipper hun er ca 59cm høy. Den selen bruker jeg på turer sommerstid da hun også har fuglebryst samt at hun kaster seg ned i hver en pytt så hun fikk gnagsår av Free Motion pga friksjon. Med Zero DC unngår vi gnagsår men den er nok litt stor rundt halsen. Jeg tror vi ønsker oss kortsela til Zero DC til bruk på sykkelturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måletabellen til Zero DC er bare tull... anbefaler deg å prøve først. :) Ut i fra tabellen skulle min hatt L eller XL, men passer perfekt i M.

Tabellen er på bærtur. Det som teller er hals målet. Har en liten plan om å lage egen tabell med realistiske mål ☺

Muttene til Heidi bruker sm og m mener jeg. Og action prøvde Nome varianten men jeg husker ikke helt størrelsen i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabellen er på bærtur. Det som teller er hals målet. Har en liten plan om å lage egen tabell med realistiske mål ☺

Muttene til Heidi bruker sm og m mener jeg. Og action prøvde Nome varianten men jeg husker ikke helt størrelsen i farta.

Jeg tror vegas må ha SL i zero dc nomesele evt S :-) er jeg helt på bærtur da? (beklager kupping av tråd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabellen er på bærtur. Det som teller er hals målet. Har en liten plan om å lage egen tabell med realistiske mål ☺

Muttene til Heidi bruker sm og m mener jeg. Og action prøvde Nome varianten men jeg husker ikke helt størrelsen i farta.

Jeg har jo både den korte og "Nomeselen" til Willy, og trodde jo i mitt enfold at så lenge den korte selen passet perfekt, så ville samme størrelse i nome også passe, men nei, så enkelt var det ikke nei :lol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...