Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips ang kjøp av hund


Dani
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg er en gutt på 25 år som har tenkt til å skaffe meg en hund. Jeg bor i et hus for meg selv, og vil ha en hund :)

Det skal sies, jeg har aldri selv hatt hund eller noen andre dyr før, da fler i familien har vært plaget med allergi. Jeg er også allergisk, men minimalt. Jeg har derfor veldig lite peiling på hund osv.

Jeg har omgåes en rottweiler i litt over et år ganske ofte og ble veldig glad i den.

Men jeg liker Staffordshire Bull Terrier. Så valgene mine står mellom Staffordshire Bull Terrier.

Men siden jeg har lite peiling på å oppdra osv. Hvilken er lettest av rottweiler og SBT?

Jeg vil bruke hunden som å ha han som en venn, ta han med på turer osv. Jeg vil ikke trene han kjempehardt,stille ut eller noe i den duren. Rett og slett for å ha en kamerat i det alt for store huset jeg har.

Hvordan er det med å oppdra dem? I forhold til sinne osv?

Setter veldig stor pris på tips ang det her. Har lest mye om, men blir klokere når jeg får høre andres tanker tror jeg :)

Mvh Dani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da jeg valgte hund sist, valgte jeg rase kun på bakgrunn av egenskaper jeg ønsket/ikke ønsket, og jeg endte opp med Labrador! En rase jeg alltid har sett for meg som både kjedelig og intetsigende, men

Det finnes ingen dumme spørsmål, og det er mye bedre å være føre var, enn ettersnar! Med det mener jeg at det er mye bedre å stille disse spørsmålene nå, enn å kjøpe en hund og etterpå kanskje finne

Min samboer er allergisk og går på piller under de værste periodene (han er også allergisk mot pollen, gress og sånne ting) han regarer minimalt på hundene, bortsett fra at han kan få utslett der dem

Begge rasene er vel ganske krevende; som i at de krever en del trim og hodetrim. Kanskje aller mest rottisen. Så det er noe du må være klar for isåfall.

Det er vel også slik at allergi kan utvikle seg, så om du allerede reagerer litt på hund bør du kanskje ha det i tankene? Se på evt løsninger som fungerer for både deg og hund om du blir mer allergisk.

Hva er det som gjør at du ønsker SBT og rottis? Er alle andre raser utelukket?

Oppdragelse tenker jeg blir ganske likt. Snille, greie raser begge to, men sliter vel begge en del med samkjønnsaggresjon. Så vær forberedt på at hunden ikke nødvendigvis går sammen med alt av hunder.

Synes du skulle ramset opp hva du ser etter i en hund, hva du kan tilby den (hvor mange timer tur og trening hver dag) osv. Mye lettere å anbefale en av rasene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke allergivennlige noen av dem (og allergi er jo et litt vanskelig område - du kan reagere på en type hundepels, men ikke en annen, du kan utvikle sterke allergi når du omgås det du er allergisk for i stor grad, du kan vokse det av deg og på deg - osv). Begge rasene krever endel for å ha det bra, både fysisk og mentalt. Det vil si at du må være forberedt på et aktivt hundeliv med gode, lange turer hver dag, samt endel hjernetrim - lydighetstrening, søkstrening eller lignende. Begge rasene er kjent for å ikke gå spesielt godt overens med hunder av samme kjønn når de vokser til. Dessuten er det mye dårlig avl på begge rasene, du må være NØYE med valg av oppretter. Samtidig har jeg inntrykk av at rasene er gode familiehunder hos eiere som vet hva det vil si å ha en sånn hund. Ikke kjøp deg rottis eller staff og forvent at hunden kan slippes på det lokale hundejordet sammen med andre hunder, og meld deg gjerne på kurs -både valpekurs og videre. De jeg kjenner av rasene er veldig trivelige og greie overfor mennesker, ingen av de er spesielt hyggelige mot andre hunder ;)

Jeg er også enig med laikamor - skriv litt om hva du kan tilby en hund, hvor mye vil du gå tur, hvor mye vil du trene, hva er dine viktigste ønsker i en hund (hva med lyd f.eks.? Varsling?), hva vil du absolutt ikke ha osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er allergisk og går på piller under de værste periodene (han er også allergisk mot pollen, gress og sånne ting) han regarer minimalt på hundene, bortsett fra at han kan få utslett der dem slikker han. Men jeg vil tro at alle mennesker er forskjellige, så hvis du har mulighet for det ville jeg passet en hund av den rasen du ender opp med å velge en periode, og vær hos oppdretter så mye som mulig så du får utsette deg for mest mulig allergener :)

Anngående Staffen så synes jeg det er en utrolig enkel rase å ha med å gjøre, og jeg synes det er en fin førstegangshund om man har sett seg inn i det negative (og positive) det gjelder jo alle raser. Du kan være (u)heldig å få en Staff med masse futt og fres i, eller du kan få et dovendyr :P Sjekk hvordan foreldrene er, er de hyperaktive er det en god sjangs for at valpen blir det og.

Anngående oppdragelse så er de ganske enkle sjeler, har man riktig belønning så kan man få de til å gjøre alt :) Jeg har null interesse av lydighet og sånt, men de er da sånn passe lydige for det og de fungerer i min hverdag med de få kommandoene de kan :P

Sammekjønnsaggresivitet må man være obs på, det her er ikke en rase man slipper med hvem som helst. Det kan gå bra lenge, men så kommer det små tegn som vi ikke legger merke til og da kan de skifte humør på et sekund, og det skjer fort! Og det kan bli fryktelig stygt om man ikke får bryti det opp.

Helse er jo et kapittel for seg selv, i den ideelle verden skal foreldrene og dens familie være fri for allergier,demodex og andre hudsykdommer, være øyelyst fri, HD/AD og rygg røntget, patella sjekket, L2HGA/HC sjekket eller ha en status fra foreldrene + ha et godt gemytt og se rasetypisk ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg er en gutt på 25 år som har tenkt til å skaffe meg en hund. Jeg bor i et hus for meg selv, og vil ha en hund :)

Det skal sies, jeg har aldri selv hatt hund eller noen andre dyr før, da fler i familien har vært plaget med allergi. Jeg er også allergisk, men minimalt. Jeg har derfor veldig lite peiling på hund osv.

Jeg har omgåes en rottweiler i litt over et år ganske ofte og ble veldig glad i den.

Men jeg liker Staffordshire Bull Terrier. Så valgene mine står mellom Staffordshire Bull Terrier.

Men siden jeg har lite peiling på å oppdra osv. Hvilken er lettest av rottweiler og SBT?

Jeg vil bruke hunden som å ha han som en venn, ta han med på turer osv. Jeg vil ikke trene han kjempehardt,stille ut eller noe i den duren. Rett og slett for å ha en kamerat i det alt for store huset jeg har.

Hvordan er det med å oppdra dem? I forhold til sinne osv?

Setter veldig stor pris på tips ang det her. Har lest mye om, men blir klokere når jeg får høre andres tanker tror jeg :)

Mvh Dani.

Du skriver jo ikke så voldsomt mye om hvor mye tur osv du ser for deg å gå, så tenker kanskje at jeg heller hadde sett på staff enn rottis om jeg var deg. Staffen krever litt den også så du må nok regne med å ut på en god tur hver dag og ikke bare "ha selskap i huset", men allikevell er de litt mindre krevende enn en gjennomsnitlig rottis. Staffen slår meg som veldig greie hunder, sånn bortsett fra at de kan misslike andre hunder av samme kjønn når de blir voksne(dette er i stor grad ikke en treningssak, men sånn de er), og man bør bruke litt tid på å velge oppdretter og kull da det er en god del sykdommer på rasen og en del useriøs avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du har tenkt å kjøpe deg en hund.

Som førstegangseier av hund er det endel feller man fort kan trå i, og man kan dessverre gjøre feil man må betale for veldig lenge. Gjør man de rette valg før man velger seg en hund får man ofte en hund som passer veldig bra til ditt liv og dine behov. Aller først; kjøp deg bøker om hund, mentalitet, valpetid og trening. Kontakt NKK for å få tilsendt valpebrosjyrer og informasjon som "Ny hundeeier". Kunnskap er makt, også når det gjelder hund.

De to rasene du har sett deg ut er to tøffe raser som kanskje ikke er de beste førstegangshundene, men de kan absolutt være gode familiehunder om de kommer til rett hjem. Rottweileren merker du jo betydelig mer til pga størrelse og eventuelle uforutsette hendelser med andre hunder, men dette gjelder staffordshire bullterrieren også. Det er hunder som er svært tøffe og som ofte overrepresenteres når det gjelder bitt og angrep på andre hunder. Er dette et ansvar du ønsker å ta og er du klar over hvilke krav du som valpekjøper skal stille til oppdretter for å unngå å få dyr med frynsete mentalitet?

De er også svært aktive hunder som krever mye aktivisering, både fysisk og mentalt. I tillegg har begge endel helseutfordringer, og staffordshire bullterrieren har økt voldsomt i antall de siste årene og det er ikke alltid bra for rasen som helhet.

Hvis du nå bestemmer deg for å få en av disse rasene så bør du absolutt være forberedt på alle eventualiteter og du bør også ha tilegnet deg kunnskap om hvordan man trener og sosialiserer hunder på en best mulig måte. I tillegg må du stille krav til oppdretter ved at du vil se foreldredyr med barn, andre hunder, forskjellige miljø etc. Og du bør selvfølgelig forholde deg til en oppdretter som følger NKKs etiske prinsipper for avl, og aller helst også raseklubbens anbefalinger hva gjelder helse og generelle avlskrav. Det er ikke alltid slik at det er de mest premierte dyrene som er de mest stabile hundene, så ikke la deg blende av store titler og gode utstillingsresultater.

Men hvis du bare ønsker en turvenn og en god venn så er det veldig mange andre raser som også kan være aktuelle. Man bør aldri velge seg hund basert på utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten Staff virker mer krevende enn Rottweileren, da de Staffene jeg kjenner til virkelig har mye futt og fart. Men størrelsen i seg selv krever jo litt andre utfordringer og, samt Rottweileren vel bør ha mer mentalt enn Staffen.

Vær veldig obs på det med samkjønn-/hundeaggressivitet som alt er nevnt. Forvent at hunden ikke kan komme til å være grei med fremmede hunder dere møter på tur, og tenk nøye om det er noe du ønsker å leve med, å alltid være beredt, og heller bli positivt overrasket dersom du får en hund med "Labradorgemytt".

Ingen av rasene er uansett noen selskapshunder som det er det du sier du ønsker, men hunder som krever middels til mye. Ville ikke foreslått noen av rasene til deg for det du sier her for å være ærlig, tror du hadde blir negativt overrasket med mindre du skulle bli mer interessert i hundesport eller bare å være mye mer aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine 4 Staffer er/har vært selskapshunder.

Ja, mente ikke at man ikke kan ha rasen uten å drive med en hundesport, men at de krever mer enn kun selskap og rusleturer i nabolaget, dermed middels-høyt aktivitesbehov. Mitt inntrykk er hvertfall at de fleste som har rasen også er aktive folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen er en fantastisk rase på mange måter, det er jo en grunn til at den har blitt så veldig populær de siste årene. Min er utrolig lettlært, førerorientert og en fantastisk hund med mennesker - en skikkelig glad kosegris. På den andre siden har vi også fått vår fair share av samkjønnsaggressjon med på kjøpet. Om det er hunden i seg selv som er sånn eller om det er vi som har feila som førstegangs hundeeiere er ikke greit å si, men hissig er han nå på andre hannhunder uansett og det kan være veldig strevsomt til tider. Jeg bruker mye tid på å tilrettelegge og planlegge hverdagen min fordi hunden oppfører seg som han gjør. Jeg har han ikke løs der sjansen er stor for at vi møter andre folk, så jeg reiser ofte et stykke for å gå i øde skoger der han kan få løpe fritt (og vi har en styggbra innkalling - det er et must for at han skal få gå løs når han er sånn). Søndager er det bare å holde seg inne :teehe:

Jeg savner innimellom å helt uten problemer kunne bli med andre hundevenner på tur uten å måtte kryssforhøre alle om det skal være med en hannhund til - slik at vi må bli hjemme.

Når DET er sagt trener vi LP og AG en gang i uka, der er han helt super - går løs og bryr seg ikke om de andre hundene - selv ikke hannhunder.

Oppsummert; en herlig rase på nesten alle måter, men du må være klar over ulempene samkjønnsaggressjonen kan ha med seg.

Jeg har inntrykk av at Rottweilere er endel mer krevende i form av at de må ha mer å bryne hodet sitt på. Jeg hadde også lyst på Rottweiler når jeg skulle kjøpe hund, men slo den fra meg fordi jeg synes de virket for krevende.

Edit: og til hva du faktisk spurte om: oppdragelse.

Jeg har lagt merke til at det gis inntrykk av fra flere hold om at staffer er "harde" hunder som må oppdras hardt. Min erfaring er litt motsatt: ovenfor mennesker er de myke som pudding og min hund ser ut som om han vil forsvinne langt vekk om jeg kjefter for hardt på han. Oftest holder det med et lite kremt eller nei før han skjønner at dette var galt. Vi har helt klart gjort størst suksess med positiv trening. Vi prøvde en liten runde med litt hardere regime etter tips fra en viss hundehvisker i starten av året, men det gav helt motsatt effekt og jeg så veldig fort at dette ikke var måten å trene på for oss. Ikke var jeg komfortabel med det selv heller, det kan jo ha gitt et visst utslag på at det gikk dårlig selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange svar :)

Alså, jeg vil ha en hund som kan gi meg selskap og motsatt vei. Jeg vil gå turer med han osv, men ikke overdrivelse av trening og laange turer osv. Jeg vil ha en hund som blir som en familiehund/selskapshund. Men vil jo gå turer, og 3 turer om dagen høres vel greit ut i mitt hode.

Nei, jeg har ikke kun satt meg på rottweiler eller staff. Men er de 2 hundene jeg vet mer om og har omgås mer enn andre raser.

Jeg er nybegynner,aldri hatt hund osv. Jeg er blank på hvordan det er å trene på dem styre psykisk osv, så det er derfor jeg lurer på litt hvordan det er med dem 2 rasene.

Hvordan er det med opptrening av en staff f.eks?

Jeg lurer litt på hvordan man trener en valp til å bli en lydig hund? Hører på meg, gjør det jeg ber han om osv. Snurre rundt,bli liggende osv.

Jeg jobber 7,5 time om dagen og er borte. Må jeg ha med meg valpen på jobb osv? Kan den ikke være alene osv?

Hvilken andre hunderaser ser dere for dere at passer meg?

Jeg spør sikkert mange dumme spørsmål,men slik er det når man er nybegynner! :)

Mvh Dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør sikkert mange dumme spørsmål,men slik er det når man er nybegynner! :)

Mvh Dani

Det finnes ingen dumme spørsmål, og det er mye bedre å være føre var, enn ettersnar! :) Med det mener jeg at det er mye bedre å stille disse spørsmålene nå, enn å kjøpe en hund og etterpå kanskje finne ut at det ikke var helt det du så for deg. Både for din egen og hundens del. :)

Ellers så vil jeg bare si meg enig i det som blir sagt om rottweiler her. Jeg ville heller sett på staffen eller en annen rase som din første hund.

Jeg ville kanskje tatt et skritt tilbake og stilt meg selv noen spørsmål som f.eks.:

1. Hvor stor bør hunden være? Har jeg noen maksimum- eller minimumsgrense? Store hunder trenger jo mer plass i bil osv.

2. Hva slags pelstype bør hunden ha? Er det greit med litt pelsstell som børsting en gang i uken eller så? Eller er det greit med en hund som krever klipping? Eller vil jeg heller ha en korthåret hund? Korthårede hunder røyter f.eks. gjerne mye, men har en pels som krever lite vedlikehold i hverdagen. Samtidig så kan de jo fryse om vinteren.

3. Hvordan stiller jeg meg til bjeffing/lyd? Bor man i leilighet f.eks. så kan det bli problematisk hvis man har en bråkete hund. Noen raser har rykte på seg for å være mer høylytte enn andre.

4. Hva tenker jeg om å ha en hund med samkjønnsaggressivitet? Er det greit at jeg kanskje aldri kan slippe hunden løs med mindre jeg er 100% sikker på at jeg ikke treffer på andre hunder? Noen raser sliter mer med dette enn andre.

5. Er det noen spesielle egenskaper jeg ønsker i en hund? En hund som liker å trekke på ski? En hund som er kjent for å kunne gå løs uten å løpe langt eller å stikke av?

6. Hvor mye tur tror jeg at jeg kommer til å gå med hunden hver dag? Bedre å underestimere enn å overestimere. Ikke tro at du plutselig kommer til å elske og gå på tur i surt vær bare fordi du har fått deg hund.

Lykke til! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen dumme spørsmål, og det er mye bedre å være føre var, enn ettersnar! :) Med det mener jeg at det er mye bedre å stille disse spørsmålene nå, enn å kjøpe en hund og etterpå kanskje finne ut at det ikke var helt det du så for deg. Både for din egen og hundens del. :)

Ellers så vil jeg bare si meg enig i det som blir sagt om rottweiler her. Jeg ville heller sett på staffen eller en annen rase som din første hund.

Jeg ville kanskje tatt et skritt tilbake og stilt meg selv noen spørsmål som f.eks.:

1. Hvor stor bør hunden være? Har jeg noen maksimum- eller minimumsgrense? Store hunder trenger jo mer plass i bil osv.

2. Hva slags pelstype bør hunden ha? Er det greit med litt pelsstell som børsting en gang i uken eller så? Eller er det greit med en hund som krever klipping? Eller vil jeg heller ha en korthåret hund? Korthårede hunder røyter f.eks. gjerne mye, men har en pels som krever lite vedlikehold i hverdagen. Samtidig så kan de jo fryse om vinteren.

3. Hvordan stiller jeg meg til bjeffing/lyd? Bor man i leilighet f.eks. så kan det bli problematisk hvis man har en bråkete hund. Noen raser har rykte på seg for å være mer høylytte enn andre.

4. Hva tenker jeg om å ha en hund med samkjønnsaggressivitet? Er det greit at jeg kanskje aldri kan slippe hunden løs med mindre jeg er 100% sikker på at jeg ikke treffer på andre hunder? Noen raser sliter mer med dette enn andre.

5. Er det noen spesielle egenskaper jeg ønsker i en hund? En hund som liker å trekke på ski? En hund som er kjent for å kunne gå løs uten å løpe langt eller å stikke av?

6. Hvor mye tur tror jeg at jeg kommer til å gå med hunden hver dag? Bedre å underestimere enn å overestimere. Ikke tro at du plutselig kommer til å elske og gå på tur i surt vær bare fordi du har fått deg hund.

Lykke til! :)

Bones, helt riktig i det du sier! Men mange ser meg nok som en "Herregud, skal han der ha hund??" haha :)

Jeg er usikker på om jeg vil ta på meg det ansvaret i å ha hund, eller hvilken hundtype jeg vil ha, hvor mye arbeid jeg må gjøre for hunden osv. Derfor spør jeg spørsmålene før jeg handler hund istede for etter! :)

Men takk for at du kom med de spørsmåla så kan jeg svare på dem :)

Jeg har egentlig ingen minimums eller maksimumsgrense på hvor stor hunden bør være. Men vil ikke ha en knøttliten hund liksom, og heller ikke kjempestor,men midt på treet liksom :) Og ja, jeg vet rottweiler er store hunder,men rottweiler er et unntak :)

Jeg vil helst ha en hund med lite pels,som krever lite vedlikehold.

Når det kommer til bjeffing osv så må det sies at jeg bor på en liten plass med lite folk og langt mellom husa, så det gjør ikke noe med bjeffing, men samtidig,jeg vil helst ha minst mulig av det. Men jeg vil også ha en hund som anser meg som at han passer på meg, tar vare på meg og vokter meg liksom. Passer på meg om nettene osv.

Jeg har ingen venner av meg med hund osv. Men naboene mine har hunder på alle kanter liksom, men ikke så de treffes daglig.

Jeg vil ha en hund som jeg kan slippe løs framfor meg, og at den adlyder meg,holder seg i noenlunde rekkevidde, for så å adlyde meg når jeg skal ha ved min side igjen. Det er ikke tenkt noen veldig aktivet, men turer blir det nok en del av. Det er bra for meg selv også, hehe.

Når det kommer til turer osv, så har jeg tenkt 3 turer daglig i mitt hode, men også kanskje 2. Jeg har en jobb der jeg må opp tidlig om morgenen, og er ikke hjemme igjen før 4 tiden på aften.

Mvh Dani :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen vet jeg ikke så my om, men rottweileren har jeg erfaring. Ut fra det du skriver, er rottweileren IKKE rette rasen fr deg. Dekrever mye mer en å bare være kosebamse og turfølge på sånn pass lange turer. Som førstegangseier av en slik er du nødt tilå gå kurs, trene lydighets-og søksarbeid. Rasen er en brukshund, og har mentale egenskaper deretter, og du må være forberedt på å gi den masser av mosjon som voksen.

Dessverre er det mye drittavl ute og går, så om du skulle bestemme deg for en rottis, kontakt Norsk Rottweilerklubb. De kan henvise deg til oppdrettere som følger raseklubbens avlsregler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Når det kommer til turer osv, så har jeg tenkt 3 turer daglig i mitt hode, men også kanskje 2. Jeg har en jobb der jeg må opp tidlig om morgenen, og er ikke hjemme igjen før 4 tiden på aften. 

 

Mvh Dani :)

Hvor lenge tenkte du at turene skal være? Der er stor forskjell på hva man legger i en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene kommer sikkert til å variere, men en tur på en time hver dag, og to turer på en halvtime hver :)
Jeg ville nok ikke kjøpt rottweiler eller staff om du ikke skal gå mer enn det. Eller missforstår jeg? To turer på 30 min på en dag? Eller en time hovedtur pluss to turer på 30 min? (+tisseturer?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke kjøpt rottweiler eller staff om du ikke skal gå mer enn det.

Eller missforstår jeg? To turer på 30 min på en dag? Eller en time hovedtur pluss to turer på 30 min? (+tisseturer?)

Når en jobber 100% vil hovedtur 1time+ 2 turer på 30 min være innafor for de fleste raser, lengre turer på fridager. Det er kanskje å banne på hundeforum men eg har andre ting og gjør tillegg til hund etter/før jobb... Min rottweiler gir ingen tegn til å lide.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en jobber 100% vil hovedtur 1time+ 2 turer på 30 min være innafor for de fleste raser, lengre turer på fridager. Det er kanskje å banne på hundeforum men eg har andre ting og gjør tillegg til hund etter/før jobb... Min rottweiler gir ingen tegn til å lide.

Ehm? Vi er vel enige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dani

De tingene du beskriver med å gå løs, komme inn til deg osv går på trening så det er opp til deg og hvor mye trening du legger i hunden (dog må du nok regne med å jobbe litt for en så lydig hund ). Begge rasene er nok i stand til å lære slikt, de er forholdsvis greie og trene med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten

Okei :)

Hvordan er det med mat osv for en staff?

Hvor mange ganger om dagen spiser den?

Hva spiser den osv? :)

Når den får mat :P De fleste forer vell hundene sine to ganger pr dag, morgen og kveld, av mat finnes det en mengde forskjellige tørrfor(anbefaler å kjøpe på dyrebutikk og styre unna matbutikk for) også finnes det kjøttfor som norwegian polar eller vom og hundemat, disse er billigere og bedre enn tørrfor, men krever at man har fryser og litt mer jobb med tining, oppdeling osv. Mengde vet jeg ikke, men en staff spiser nok ikke allverdens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...