Gå til innhold
Hundesonen.no

Midlertidig fosterhjem?


Unor
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg skal ut på en lengre reise og har ikke så lyst å ha hunden på kennel/pensjonat i 6 måneder. Tenker at det kunne vært bedre-for hunden- å funnet et hjem i landlige omgivelser hos noen bra folk isteden. Utgifter til for, kloklipp etc selvfølgelig på min regning

Har en spesiell snart 5 år gammel tispe, blanding Shar-pei/Jamthund, veldig Shar-peiìsk for de som kjenner rasen.

Har noen her erfaring med en slik løsning, eller link til relevante nettsteder ?

Mvh Unor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å sette inn en annonse på finn.no?

Og kanskje tilby en "månedslønn" utover de faste utgiftene, da kan det hende du får flere å velge i mellom.

Jeg tror ikke det er så lett å få ukjente til å passe en hund i 6mnd, de fleste vil nok ha muligheten til å enten kjøpe den eller ta den til seg som omplassert, men det kan være du er heldig og finner noen som er interessert i å passe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen erfaring med det, men ville nok begynt i god tid med og lete etter noen slik at dere kan bli kjent også så dere er sikker på at det fungerer. En god kontrakt er viktig for begge parter og du må nok (og bør) regne med å betale mer enn bare faste utgifter, det er jo tross alt litt jobb med det og en lang periode hvor de som passer hunden ikke sitter igjen med noe etterpå når dere kommer å henter hunden igjen. Forsikring på hunden så dere slipper at pass ikke har råd til å legge ut for vetrinær om det skulle hende noe og dere bør ha en reserveløsning skulle det skje noe som gjør at de ikke kan passe hunden hele perioden, det er vanskelig og løse slikt fra utlandet.

Hvor skal dere? Er det ikke mulig og ha med hunden? (noen land er jo ganske hundevennlige og greie og reise til fra, andre ikke så mye, også kommer det selvsagt litt an på hva dere skal og hvor opptatt dere blir, men)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er umulig, så sant hunden er snill og grei :)

For noen år siden kontaktet jeg en slik annonse. Det var pass av labrador i 1år. Hunden var super, glad og leken. Men dessverre nyttet det ikke med Laika, hunden jeg hadde fra før av. Men, de hadde fått ganske mange henvendelser, og kunne egentlig velge og vrake blant passere.

Så jeg ville lagt ut en annonse på finn hvor du beskriver situasjonen litt. Ha en god kontrakt, som sier i hvilken periode hunden passes, hvem som betaler f.eks veterinær, fôr osv. Viktig med god kontrakt tenker jeg, så ikke det blir noen diskusjoner eller misforståelser.

Den vi hadde på prøve her hadde vi ikke fått noe betaling for. Men for min del hadde det vært "betaling" nok å få bli kjent med hunden, få mer erfaring i trening av hund osv. Kanskje det kan være lurt å gi en liten slant i mnd, spesielt om du ser det blir vanskelig å finne noen som vil passe helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er umulig, så sant hunden er snill og grei :)

For noen år siden kontaktet jeg en slik annonse. Det var pass av labrador i 1år. Hunden var super, glad og leken. Men dessverre nyttet det ikke med Laika, hunden jeg hadde fra før av. Men, de hadde fått ganske mange henvendelser, og kunne egentlig velge og vrake blant passere.

Så jeg ville lagt ut en annonse på finn hvor du beskriver situasjonen litt. Ha en god kontrakt, som sier i hvilken periode hunden passes, hvem som betaler f.eks veterinær, fôr osv. Viktig med god kontrakt tenker jeg, så ikke det blir noen diskusjoner eller misforståelser.

Den vi hadde på prøve her hadde vi ikke fått noe betaling for. Men for min del hadde det vært "betaling" nok å få bli kjent med hunden, få mer erfaring i trening av hund osv. Kanskje det kan være lurt å gi en liten slant i mnd, spesielt om du ser det blir vanskelig å finne noen som vil passe helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg skal til Afrika, og til steder det ikke passer å ha med en stor bikkje , som elsker vintern her nord :)

-hadde selvfølgelig tenkt betaling, kennel er jo sletts ikke billig det heller.Šiella er forsikret, kontrakt var et godt tips-Takk!

Hun er snill og grei ja, men-både alfa og dominant( aggresiv mht andre tisper så det kan jo bli et issue :/) ellers en fantastisk personlighet.

Jeg prøver med Finn.no og håper på det beste. Viktig for meg at det er god kjemi med en evt langtidspasser, og seriøse folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  Jeg skal til Afrika, og til steder det ikke passer å ha med en stor bikkje , som elsker vintern her nord :)

-hadde selvfølgelig tenkt betaling, kennel er jo sletts ikke billig det heller.Šiella 

er forsikret, kontrakt var et godt tips-Takk!

 

Hun er snill og grei ja, men-både alfa og dominant( aggresiv mht andre tisper så det kan jo bli et issue :/) ellers en fantastisk personlighet.

Jeg prøver med Finn.no og håper på det beste. Viktig for meg at det er god kjemi med en evt langtidspasser, og seriøse folk!

Bor du i nærheten av Oslo kan du sende en mail til studieavdelingen ved Veterinærhøgskolen og høre om de kan sende ut til veterinærstudentene. Hender de er greie og videreformidler, vi får av og til sånne mailer. Kan tenkes det er en veterinærstudent som kunne tenkt seg å passe.

Ville hatt med tidsperiode, lønn, og litt om hunden. Krever hun mye mosjon? Frisk og rask? Vant til å være alene hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund i 6 mnd for en som var ute og reiste slik du skal. Hun la ut annonse på finn.no og dekket alt av utgifter. Men ikke lønn. Og det var jeg som hundepasser fornøyd med. Jeg fikk passe en hund, trent henne opp, og nyte godene ved å ha hund.

Det var nok spesielt for henne å la hunden være hos en fremmed person, men hun fikk mange å velge mellom og muligheten til å ta det valget som føltes riktig for henne.

For meg passet det bra da jeg var 'ledig' de 6 mnd, og fikk se om jeg faktisk ønsket meg hund igjen når det ble tid til det igjen. Og det ble det :)

Vi har fortsatt kontakt, nå 7/8 år etter at jeg passet hunden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...