Gå til innhold
Hundesonen.no

Aldersgrense på kurs?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Har ikke tenkt over dette før, men satt å snakket med ei venninne i sted ang evt ukeskurs/läger til neste sommer. Om jeg skal så blir det med unghund, og på det ene vi så på så var det aldersgrense på 1 år for å bli med, så da lurer jeg på om dette er vanlig praksis rundt om? Har sett på flere også, men der står det ikke noe om det, men ble litt usikker.

Edit: Blir bruks kurs, evt ipo, kommer litt an på hvor det evt blir og hva som er ledig osv. Får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO kan være helt legitimt med 1 år uten at jeg vet noe mer om hva som er vanlig. Ville tenkt meg godt om med hva jeg gjorde og med hvem med en så ung hund i c-arbeide.

Ja, det er så, har ingen planer om å kjøre hunden noe spesielt, men det er mye man kan begynne med tidlig, bygge lek, trygghet osv. og hunden kommer ikke til å være fersk på det, om det blir det vi velger å delta på, kommer til å trene gjevnt. Jeg er generelt nøye på hva jeg gjør med hunden min uansett alder og samme hvem jeg er på kurs for.

Det blir nok mest sannsynlig bruks ala sølen kurset eller noe slikt, mer å velge i der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett aldersgrenser, spesielt på ag-kurs men også andre. Det kommer nok litt an på kurset og i hvor stor grad det er kurant å tilrettelegge for ulike nivåer hos hunden. Nå har jeg nok vært heldig, samt at både rally og lp er kanskje enkle sporter å tilrettelegge, men har stort sett flinke instruktører som greier akkurat det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på kurs hvor de krever bronsemerke/startet kl 1.men aldri alder.

Nei, jeg har heller aldri vært borti andre krav enn evt ferdighetsnivå, men ble litt usikker nå, for nevnte kurs la opp for nybegynnere også, men hunden måtte altså være et år.. Men fikk svar på facebook ang NBF kurs har ihvertfall ikke aldersgrense :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti kurs som har anbefalinger på alder - men da har det vært fordi de erfaringsmessig vet at en ung valp/hund ikke har samme batterikapasiteten, og ikke orker en intensiv kurshelg eller uke - så det er med ønske om at ekvipasjen skal få mest mulig ut av helga, rett og slett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde vært kritisk til hvilke metoder de bruker? Dersom de stiller krav til alder på hunden.

Tja, jeg tenker at folk som bruker visse "metoder" bruker samme metoder uansett alder, det er jo isåfall deres måte å trene på.Dessuten så er det jeg som bestemmer hvilken metode som brukes på min hund, så det er jeg ikke så bekymret for :)

Det er sikkert mange grunner til aldersgrense og det er forsåvidt helt greit, jeg har bare ikke hørt om det før og dermed ikke tenkt på det, men nå når jeg så det der så ble jeg litt usikker på om det er vanlig praksis og jeg ikke kommer meg på slikt kurs før i 2016, men det virker som det er varierende da, så finner nok noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man selv er klar over alderen og kjenner hunden i forhold til hvor sliten den blir, at det blir mye kortere økter osv osv. Så ser jeg ikke probelmet med å ha med en valp fra 4 mnd. De fleste instruktører klarer tilpasse nivået (og man melder seg ikke på Elite LP kurs liksom).

Selv har jeg vært på ukes sporkurs med både Blaze og Talli, 4 og 6 mnd. Utrolig god mulighet til å legge ett godt intensivt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "valp" vil jo være 8 mnd isåfall og vi vil jo ha hatt 4 mnd med treningsgrunnlag før kurset. I tillegg til at jeg har med en hund til som jeg gjerne ser får ut å lufte seg litt også, så jeg er ikke bekymret for slikt, og ikke for det, jeg har vært med på lange kurs før hvor hunden ikke har holdt hele kurset, det gjør ingenting, da får hunden pause mens jeg er tilskuer. Lære noe gjør man likavell, bedre enn å vente et år før man kan begynne å være med på ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, jeg har heller aldri vært borti andre krav enn evt ferdighetsnivå, men ble litt usikker nå, for nevnte kurs la opp for nybegynnere også, men hunden måtte altså være et år.. Men fikk svar på facebook ang NBF kurs har ihvertfall ikke aldersgrense :)

Jeg har heller ikke vært borti alderskrav, og ser egentlig ikke helt poenget, men jeg kan tenke meg at det går på at valper ikke har like mye kapasitet og blir for slitene til å få trent fornuftig på slutten av ett ukeskurs? Jeg tenker at så lenge man tenker litt gjennom det og er klar på at man kanskje ikke kan trene fult så mye med en liten valp som en voksen hund, så er det greit. Man får minst like mye ut av å lære av å se på de andre som trener. 8 mnd gammel er det jo heller ikke en valp, men en unghund. Dra på NBF kurs du :D Der er du velkommen uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
    • Ser her på forumet at flere får/har fått valp i år. Herlig ❤️ bilder av de søte små ❤️ En ting jeg lurer på; de fleste henter valpene ca 8 uker gamle. Og så skal de vel vaksineres rundt 12 uker gamle: I denne perioden begrenser dere kontaktene med andre hunder, eller er dette med smitte ikke noe dere tenker så mye på? Venter dere med valpekurs til valpen er vaksinert?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...