Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden "overfaller" figurant!


Solo
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 3 år gammel hund som jeg trener til redningshund. Hunden har stor motor og stort figurantsug. Problemet jeg har er at han er "ufin" hos figurant. Hvis vi bruker løsbitt tar han bittet straks og kommer inn med melding. Når han skal ta fastbittet derimot virker det som at det tar fyr i topplokket. Han tar det opp og begynner å hoppe på figurant, slikker, maser, graver og i værstefall prøver han å ri på figuranten:/ hvis figuranten står passiv forlater han etter en stund og kommer inn med melding til meg, men jeg må jo få bort denne nærkontakten med figurant.

Planen er nå å ta meldinga ut av runderinga og trene dette som eget moment, men jeg har gjort dette før, og han har altså nå fått tilbakefall når figuranten er ute i skogen. Noen som har opplevd lignende? Eller har erfaring som kan gi råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om figurant tar hunden i halsbandet og holder ham når han begynner å tulle? Tenker for å avbryte atferden. Jeg ville med en gang han tar fastbittet, tatt ham i halsbåndet evt. brukt godbit eller targethånd og snudd hunden inn mot midtlinjen hvor du som fører med en gang kaller på ham.

Tror nok det kan være lurt å trene meldingen separat en periode, men også se på avstand mellom midtlinje og figurant, nårtid i runderingen han begynner å tulle, sjekke at fastbittet sitter rett på (kanskje det blir enklere for ham om det henger løsere?)...

EDIT: Gjør han det samme om figuranten leverer fastbittet til ham/hjelper ham med fastbittet? Enn om fastbittet ligger på bakken som et løsbitt?

Endret av Poter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvor lenge har dere holdt på med meldinger?

Trener sammen med noen som har samme rase, som også syns folk er ustyrtelig artig.

På henne som nå trener høyt oppe i klassene, sier vi nei, runder om hun blir for lenge å klenger.

Kan være greit å ta ut meldingsbiten som det er foreslått over, å få kontroll på den på treningsbanen feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...