Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening når valpen er 4 mnd?


silkhand
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en alaskan malamute tispe på 4 mnd. Jeg vet at det er veldig viktig at hunden vet det er jeg som har 'kontroll over maten'. Altså, jeg ønsker at hunden skal sitte og vente til jeg har satt maten på plass, for så å gi labb, og gjerne stirre på meg i øynene til jeg sier ja,)eller versågod.)

Det har jeg veldig lyst å prøve å lære min valp. Hvordan gjør jeg det , når hunden er gal etter mat å klikker om den ikke får mat med eeeen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp også var (og er) GAL etter mat, bare å sette ned matskåla var vanskelig uten å bli overfalt, fare for å velte den o.l.

Begynte med å lære inn sitt (uten matskåla i nærheten), deretter at hun skulle bli sittende lenger og lenger og vente på godbiten. Så begynte jeg å si sitt og bli, og legge godbiten på gulvet foran henne. Gjorde det vanskeligere og vanskeligere, med flere godbiter, kaste godbiten bortover gulvet osv, mens hun måtte sitte og vente, sa værsågod når hun kunne gå og ta godbiten.

Når sitt og bli var godt nok innlært med en liten godbit gikk det an å begynne å trene med matskåla. Si sitt og bli, og sett ned matskåla. Begynn forsiktig, i begynnelsen var det nok å sitte noen sekunder, så enda lenger. Har alltid krevd øyekontakt før hun får værsågod, og strekker tiden hun må holde øyekontakten lenger og lenger etter hvert.

Nå er hun ett år, og jeg kan sette ned matskålen foran henne, gå inn i et annet rom noen minutter, komme tilbake og hun sitter fortsatt og venter på værsågod. -Hadde ikke trodd det var mulig med en så matgal hund! ;)

Sitt og bli kan du fint begynne å trene på når hunden er fire mnd, men husk å ikke trene for lenge av gangen når hunden er så ung :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra første dag jeg hadde Bobby sa jeg "værsågod" hver gang jeg satt frem maten. Etter hvert fikk jeg Bobby til å sitte mens jeg holdt matskåla, også sa jeg "bli" mens jeg holdt opp hånda (håndflaten mot han) og prøvde å sette ned skåla. Om han reiste seg opp eller prøvde å ta mat før jeg hadde satt den ned, tok jeg den opp igjen, og repeterte. Det tok et par forsøk, men etter hvert skjønte han at han ikke får mat før jeg sier "værsågod", så nå er han såpass god til det at jeg kan sette ned maten, gå og bytte vannet hans, pusse nesa eller whatever, og han sitter hele tiden og bare ser på meg. Han får ingenting før jeg har sagt værsågod, med mindre jeg har puttet det i kjeften hans, eller har kastet det til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har en tibetansk spaniel, som jeg lærte opp da jeg fortsatt bodde der, og jeg brukte samme metode som Feline. Lærte først kommandoene sitt og legg deg før jeg begynte med kommandoen bli. Nå sitter hun alltid og har øyekontakt mens jeg setter maten ned og helt til jeg sier vær så god, da kaster hun seg over maten. Det samme bruker jeg når vi skal ut og inn ytterdøren. Hun blir fort ivrig når vi sier at vi skal på tur, og med en gang båndet er på så blir hun helt bajass og vil ut så fort som mulig. Men ber jeg henne sitte og bli, så gjør hun det mens jeg åpner døra og hun ser på meg helt til jeg sier vær så god, og da løper hun ut. Og når vi går opp trappa og skal inn igjen ber jeg henne sitte og bli øverst i trappa mens jeg tar av henne båndet, så går jeg inn først og sier vær så god når hun få komme inn :) Dette er en kommando som er utrolig praktisk å kunne bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare ventet, jeg. La ham hoppe, sutre og styre på, det er bare å ignorere. Så fort han setter seg ned, så gir du maten ("kan gjerne si værsågod samtidig). Gjenta dette hver dag til han begynner å forstå at for å få mat så må han sitte. Når han har kommet dit, så kan du kreve at han venter enda litt lenger.

Når han sitter noen sekunder, så kan du sette ned maten uten å si værsegod. Forsøker han å ta den, så fjerner du den bare. Trenger ikke si nei eller noe annet, det er mer enn tydelig nok at maten forsvinner. Setter han seg igjen, så setter du ned maten. Fortsett slik til han kan sitte mens maten er på gulvet, og du sier "værsågod".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

^Å gi labb dropper jeg. Jeg dropepr den fordi det å opp med labben har med forventninger å gjøre. altså har hunden forventninger til at vi skal utd labben. Men jeg vil ha alle fire labbene i ro. Trenger ikke kave seg opp. Har jeg besøk og hunden forventer kos av noen som har komemt på besøk så er det veldig fort at hunden bruker labben for å få den oppmerksomheten. Så alle ting som kan skape forventninger så forlanger jeg alle fire fo i bakekn før den tingen kan skje.

Men alt annet av det du har skrevet som sitt kontakt og versegod bruker jeg. Lære inn så starter jeg samme dag som valpen er kommet i hus. Når den skal ha mat så Roper jeg på den elrl nei mine har væt såpass nyskjerrige på hva jeg driver på med at dem er i beina mine. Fører matskålen over hodet ppen og rompa detter i bakken. Da må jeg skynte meg å sette ned fatet å si versegod. Etter hvert så legger jeg til komandoen sitt og spretter end med fatet når den sitter. Så når det sitter så legger jeg p at hunden skal se på meg før den får værseod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...