Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og katt?


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

(Var veldig usikker på hvor jeg skulle legge denne tråden, så er den plassert feil beklager jeg)

Jeg har tenkt å få meg en lite kattepus. Jeg har hund (toller) fra før, og han har ikke reagert negativt på katter, så tenker det kanskje kan gå greit. Tenker å få katten når den er liten, så den kan venne seg til Aspen.

Er det noen her inne so har katt og hund? Hvordan går det?

Er veldig interessert i tips og andre viktige ting som trengs å vite når man skal ha hund og katt i sammen.

Mvh Ellen Elise og Aspen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire katter og to hunder. Der går veldig fint. Har kattedoen sånn at hunden ikke når den og kattene får mat og vann på et bord. Passer du på at hunden ikke plager pus så den blir redd går det nok fint. :) Går jo ann å se etter en katt som er oppvokst med hund også. Anbefaler at du tar deg en titt hos dyrebeskyttelsen. Det er snart vinter og en katt som får ett hjem = ledig plass til en som går ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig sær, veldig gammel hannkatt og to elghunder som syns katt er kjempespennende - til og med det går fint :ahappy:

Han har for lengst skjønt at det er når han løper eller stresser at hundene også fyrer seg opp, så nå gidder han ikke bry seg. Så lenge han tar det med ro, så går det kjempefint, de bare snuser på hverandre og kan fint ligge "ved siden av hverandre" - at pus ligger i sofaen og hunden rett nedenfor, for da føler pus seg trygg.

Husker ikke riktig hva vi gjorde når han først ble introdusert for hunder (da gikk jeg fremdeles i barnehagen), men han har alltid hatt mulighet for å komme seg unna og jeg tror det er veldig viktig, i tillegg til at hunden blir stoppet hver gang den jager/blir for voldsom. Vi hadde en elghund som ikke var det spor interessert i å jage katten men hadde kjeeeempelyst til å leke med han og heiv seg ned og bukket mens han liksom bykset mot pus for å engasjere til lek. Altså, det var jo godt ment men pus skjønte jo ikke at han bare ville leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo lovende ut det :)

Kan jeg spørre, hvordan lukter det hos deg med tanke på kattedo? Ingen av dine katter går ute? 

Tre av kattene går ut, en er frivillig inne. Doen står i hjørnet mellom sofaene (!) fordi jeg bor i en liten leilighet. Jeg har do med tak og bruker pellets. Miljøvennlig og lukter ingenting. Bæsj må fjernes med en gang, den dekker ikke over sånn lukt. :P

Da jeg brukte pelletsdo luktet det litt, men bytta til vanlig kattedo of nå lukter det ikke :)

Jeg synes kattesand må ha parfyme for å ikke lukte og den lukter helt forferdelig. Har hatt katt i ti år og brukt pellets de siste to åra. Bytter ikke tilbake til sand!

Kjøp ordentlig mat til katten (fra dyrebutikk etc) og få den kastrert/sterilisert før du slipper den ut. Er det noe det ikke er behov for er det flere katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Katt og hund går stort sett helt fint. Jeg syns det er greit å få seg kattunge. Det gjør de første ukene litt enklere enn om man tar inn en voksen katt som ikke er vant til hund (og at en katt er trygg på en hund betyr ikke at den er det på andre hunder). La katten sitte litt i høyden og ha kontroll på hunden(e) så går det nok helt fint. God lydighet på hunden er viktig da. Det er selvfølgelig ikke lov å jake katten, selv om det er i lek.

Kattesand inne lukter helt jævelig om du kjøper sånn på matbutikken. Jeg har gjort det ett par ganger (både klumpe og ikke klumpe) og ble direkte kvalm av å gå inn i leiligheten bare ett par dager etter den var bytta selv om jeg var nøye med å plukke ut av den. Kvalitetssand (jeg er fornøyd med ever clean og tidy cats - mest den siste) lukter ikke mye hvis du er nøye med å holde det rent og vasker og bytter sand relativt ofte. Mange sier man aldri trenger å bytte ut all sanda når man har klumpesand, bare plukke ut og fylle på. Det syns jeg gir lukt etterhvert, så jeg plukker ut, fyller på litt og så bytter jeg ut og vasker kassa helt innimellom.

Skal du ha innekatt gjør du det enklere for deg selv ved å ha to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en katt og to hunder, hundepasseren vår har også katt. Pusen vår er innekatt da hun synes verden er et alt for skummelt sted, hun liker å sitte på balkongen da.. men det er nok for henne.

Hun var ca. 5 da første hunden kom inn i livet hennes og den var litt ekkel i starten (valp jo), men når han vokste til så ble de perlevenner og nå kommer hun løpende mot han med rumpa i været når vi kommer hjem på ferie.

Den andre er hun litt mer skeptisk til, det kan kanskje ha noe med størrelsen å gjøre.. men om han ligger helt rolig i sofaen så kommer hun bort for å snuse, så helt forferdelig er han ikke.

Kattedoen lukter litt, men ikke sjenerende om man er flink å rengjøre den. Det som plager meg er at pus gjerne tar med seg litt sandkorn rundt om kring. Vi har en matte liggende utenfor kattedoen som tar av litt, men finner fremdeles kattedokorn når jeg støvsuger.

Også synes enkelte hunder at kattebæsj smaker fortreffelig. Når han største var valp så måtte vi ha kattedoen vendt inn mot veggen ellers var han kjapp å rydde opp etter katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to katter når jeg fikk valp nå i mai. I begynnelsen så skulle valpen jage kattene hele tiden, han fikk seg noen klor mot ansiktet, men det gikk alltid bra heldigvis. Det tok tid, må nå har han lært seg hvor grensen går og lar de være somoftes ifred :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å ha en voksen katt og så få valp? :) Er det noen tiltak man kan gjøre for at katten ikke blir så fornærmet at hun feks stikker av? Holde henne inne en uke eller to, eller bare la livet gå sin vante gang og forhindre at valpis plager eller skremmer pus? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg hadde to voksne katter, da jeg fikk valp.

Passet på at de ikke skadet hverandre, begge mine katter var av den meget fredelige sorten, så jeg slapp å frykte utklorte øyne.

Så her måtte jeg passe på så kattene fikk fred fra valpen, men de hadde egen dør, og da er det jo greiere at de får tatt seg en pause når de hadde behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 3 katter når vi fikk valp. Våre katter brydde seg ikke noe særlig da, de er riktignok innekatter, så var ikke noe stress med at de kunne stikke av. De brukte litt tid på å bli vandt til at han skulle bo her, men nå går det veldig greit. Han har lært seg grensene til de forskjellige kattene, og den ene katten har blitt veldig avhengig av hunden vår, og de leker litt, og følger etterhverandre, katten går under han og stryker seg inntil han og møter oss i døren etter vi har vært på tur etc (:

Men ta det i kattenes tempo, det er de som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å ha en voksen katt og så få valp? :) Er det noen tiltak man kan gjøre for at katten ikke blir så fornærmet at hun feks stikker av? Holde henne inne en uke eller to, eller bare la livet gå sin vante gang og forhindre at valpis plager eller skremmer pus? :)

Vi hadde en omplaseringskatt på 4 år når vi henta valpen. Vi passet veldig på at valpen lot katten være i fred, men var utrolig heldige da vi har en katt som finner seg i det meste. Blei valpen for plagsom slo hun valpen med en labb (uten å ta ut klørne, hunden har aldri hatt en skramme) så tok ikke lang tid før vi lot dem være sammen alene. Aldri vært et problem, men såklart må en se an katten selv om det som oftest går greit. Masse passet på at katten fikk fri fra hunden og oppmerksomhet den også og sett an hvordan katten tok det med hund. Noen tar det veldig pent mens andre trenger mer tid til å venne seg til det rare dyret :)

Nå er de gode venner og katten skal være med på tur osv. De trives godt samme og har stor glede av hverandre. Vi har forresten utekatt, men holdt henne ikke inne i forbindelse med at vi fikk hund. Tror ikke det hadde hjulpet noe på å få vår til å like hunden, men hu syns det å bli holdt inne er tortur så hun fikk styre det som hun pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi nettopp fått valp og har fire katter. Han er ikke noe snill med dem nei, men vi avverger så langt det lar seg gjøre og ellers er kattene veldig tolerante og snille. De ekke dumme, så jeg tror de også skjønner at det er en baby vi har fått i hus :ahappy: De har masse høyder å være på og faktisk trenger de knapt røre gulvet for å komme seg rundt i stua og kjøkkenet. Så når de velger å gå ned og mot han, så tenker jeg at det ikke kan være så ille for dem akkurat :P

Men kattungen vi har i fosterhjem som er 10 uker må vi passe på til enhver tid. Det blir litt urettferdig match rett og slett! Spesielt når valpen er selvutnevnt plagånd og piraya :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også voksen katt når jeg fikk valp i fjor. Min katt ville fly på lille bebi Keiron, men da stoppet jeg han og fortalte at det var ikke lov med streng stemme. Da ble katten dypt fornærmet, hoppet opp under taket og lå i stram stilling å sendte drepende blikk til meg og valpen i 3 døgn, da måtte han kaste inn håndkleet å komme ned for å spise å gå på do :ahappy:

Mikkel unngikk valpen først, men etter ett par dager til fant han ut at det var gøy å jakte på valpis, for valpis hadde jo ingen konsentrasjon til å følge med når Mikkel gjemte seg bak gardina og snart var det superkult å ha valp i huset. Keiron eier ikke ro i stumpen til å ligge stille når pus kommer å vil ligge inntil enda, men de er gode venner, sjekker opp på hverandre og er verdens beste pøbel trio, derav navnet "pøbel pelsan". Mikkel er kjempe tålmodig med Keiron og oppsøker han gjerne for å leke enda. Mikkel er også grunnen til at Keiron trodde at når man møtte hunder skulle man bitch slappe dem - for det gjorde Mikkel hver gang han kom brått på han xD

Det gikk altså fint, men vi var mange i nærmeste familie som var litt nervøs for hvordan det skulle gå. Men jeg trodde nok at Mikkel ville bli glad i Keiron. Mikkel er så glad i Keiron at han sitter i vinduet å venter på Keiron, hver gang vi er ute, hver gang vi kommer inn, står Mikkel i gang døra å hilser på Keiron.

Mikkel har mange steder han kan være hvor han får fred fra Keiron, det er viktig sånn at pus kan få ro og fred og trygge steder hvor valpen ikke kan oppsøke den. Det går nok bra i de fleste tilfeller, så lenge man ikke glemmer av at pusen er der. Den skal ikke sidestilles med valpen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre av kattene går ut, en er frivillig inne. Doen står i hjørnet mellom sofaene (!) fordi jeg bor i en liten leilighet. Jeg har do med tak og bruker pellets. Miljøvennlig og lukter ingenting. Bæsj må fjernes med en gang, den dekker ikke over sånn lukt. :P

Da jeg brukte pelletsdo luktet det litt, men bytta til vanlig kattedo of nå lukter det ikke :)

Jeg synes kattesand må ha parfyme for å ikke lukte og den lukter helt forferdelig. Har hatt katt i ti år og brukt pellets de siste to åra. Bytter ikke tilbake til sand!

Kjøp ordentlig mat til katten (fra dyrebutikk etc) og få den kastrert/sterilisert før du slipper den ut. Er det noe det ikke er behov for er det flere katter.

Får bare prøve meg litt fram med forskjellige typer sand og se hva som passer best. Har liksom ikke lyst å skaffe katt og så skal hele leiligheten stinke kattepiss :P

Jeg er også usikker om jeg skal la han/hun bli utekatt etterhvert også pga at jeg bor i et gårdstun og der bor de som jeg leier hos, og de tror ikke jeg vil at katten skal gå å drite i beddene deres :P Haha, det hadde vært stas :P

Katten skal få like ordentlig mat som min hun (kvalitet fra dyrebutikk). Og katten SKAL steriliseres/kastreres! For mange katter her i landet, og spesielt her i byen.

Katt og hund går stort sett helt fint. Jeg syns det er greit å få seg kattunge. Det gjør de første ukene litt enklere enn om man tar inn en voksen katt som ikke er vant til hund (og at en katt er trygg på en hund betyr ikke at den er det på andre hunder). La katten sitte litt i høyden og ha kontroll på hunden(e) så går det nok helt fint. God lydighet på hunden er viktig da. Det er selvfølgelig ikke lov å jake katten, selv om det er i lek.

Kattesand inne lukter helt jævelig om du kjøper sånn på matbutikken. Jeg har gjort det ett par ganger (både klumpe og ikke klumpe) og ble direkte kvalm av å gå inn i leiligheten bare ett par dager etter den var bytta selv om jeg var nøye med å plukke ut av den. Kvalitetssand (jeg er fornøyd med ever clean og tidy cats - mest den siste) lukter ikke mye hvis du er nøye med å holde det rent og vasker og bytter sand relativt ofte. Mange sier man aldri trenger å bytte ut all sanda når man har klumpesand, bare plukke ut og fylle på. Det syns jeg gir lukt etterhvert, så jeg plukker ut, fyller på litt og så bytter jeg ut og vasker kassa helt innimellom.

Skal du ha innekatt gjør du det enklere for deg selv ved å ha to :)

Tenkte også det blir greit å få kattunge, da katten venner seg til hunden på en annen mate enn om det hadde vært omvendt. Jeg har hatt katt før, men dette er lenge siden. Når jeg tenker på katter skal det meste skje på deres premisser, og da er det kanskje kjekkere å ha hund først og så katt? Ikke vet jeg, men jeg håper det kommer til å funke.

2 katter? Huff, ser det for meg. 1 ramp av en hund og så 2 katter som bare gjør fantestreker? Haha, tror helt ærlig at det blir nok med én katt.

Og mye bedre for pus. Trist å være innepus hele livet alene synes jeg. Ser hvor mye glede mine får ut av hverandre. :)

Men den skal jo ha selksap i både meg og Aspen (hunden min). Og jeg håper jo den kan få bli en utekatt også. Mye kuer, sauer og hester her. Så det blir sikkert interessant.

Har en katt og to hunder, hundepasseren vår har også katt. Pusen vår er innekatt da hun synes verden er et alt for skummelt sted, hun liker å sitte på balkongen da.. men det er nok for henne.

Hun var ca. 5 da første hunden kom inn i livet hennes og den var litt ekkel i starten (valp jo), men når han vokste til så ble de perlevenner og nå kommer hun løpende mot han med rumpa i været når vi kommer hjem på ferie.

Den andre er hun litt mer skeptisk til, det kan kanskje ha noe med størrelsen å gjøre.. men om han ligger helt rolig i sofaen så kommer hun bort for å snuse, så helt forferdelig er han ikke.

Kattedoen lukter litt, men ikke sjenerende om man er flink å rengjøre den. Det som plager meg er at pus gjerne tar med seg litt sandkorn rundt om kring. Vi har en matte liggende utenfor kattedoen som tar av litt, men finner fremdeles kattedokorn når jeg støvsuger.

Også synes enkelte hunder at kattebæsj smaker fortreffelig. Når han største var valp så måtte vi ha kattedoen vendt inn mot veggen ellers var han kjapp å rydde opp etter katten.

Haha, ja hunden til mor spiste engang en kattebæsj. Så skulle vi inn til eks-kjæresten min sine foreldres hus. Hvitt teppe, og hunden spydde da ut kattebæsj på denne hvite teppe.. Stinket drit og var dritflaut! Heldigvis har jeg ikke merket at Aspen er noe interessert i kattebæsj. Takk og lov!

Så var det et annet spørsmål.

Hunnkatt eller hannkatt? Jeg har ingen anelse! Så om noen har tips på hvordan de forskjellige kjønnene oppfører seg og hva som er best når jeg har en hannhund fra før, så er jeg veldig takknemmelig for det! Han/hun skal kastreres/steriliseres uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hannkatt eller hunnkatt spiller ikke så stor rolle, og hundens kjønn betyr ingen ting. Men om den skal være innekatt vil jeg virkelig anbefalle to. Det går helt klart med en, men det krever mye mer av deg ifht å aktivisere katten for at den skal ha ett godt liv. Samtidig er selvfølgelig to katter som løper turbo rundt i leiligheta litt mye, men de har noen å leke med. De ligger ikke å kjeder seg og venter på at du skal ha tid til å finne på noe med dem. Mine leker med ene hunden, men ikke på samme måte. Katter som går ute setter ikke samme krav til at du aktiviserer dem. De kan jo få masse aktivitet og opplevelser av å gå ute.

Da jeg fikk kattunge var ikke mine hunder vant til katt. Eldste hunden hadde vært i hus med katter og fått beskjed om å være grei med dem noen ganger. Yngstemann på 8 mnd hadde aldri møtt en katt utenom de som løper av gårde ute (og det er ganske mye jakt i mine hunder). Første dagen hadde jeg kattungen på badet så den skulle få vende seg til luktene og roe seg litt ned. Andre dagen tok jeg den ut i stua, satte den litt opp i klatrestativet og kontrollerte hundene med lydighet (se får noen håndsignaler du ikke ser på filmen). Sånn var første møte :)

Det fikk veldig greit siden jeg har relativt lydige hunder :) Andre kattungen var en tøffing som klatra over kompostgrinda og inn til den halvvoksene katten og hundene med en gang jeg slapp han ut av buret omtrent :P Han er vel over gjennomsnittlig tøff i trynet. Da var hundene blitt vant med katt og var bare nysgjerrige fordi han var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannkatt eller hunnkatt spiller ikke så stor rolle, og hundens kjønn betyr ingen ting. Men om den skal være innekatt vil jeg virkelig anbefalle to. Det går helt klart med en, men det krever mye mer av deg ifht å aktivisere katten for at den skal ha ett godt liv. Samtidig er selvfølgelig to katter som løper turbo rundt i leiligheta litt mye, men de har noen å leke med. De ligger ikke å kjeder seg og venter på at du skal ha tid til å finne på noe med dem. Mine leker med ene hunden, men ikke på samme måte. Katter som går ute setter ikke samme krav til at du aktiviserer dem. De kan jo få masse aktivitet og opplevelser av å gå ute.

Ja, altså er samme for meg om det er jente eller gutt egentlig. Vil jo ha en med bra personlighet, men føler det er så vanskelig å se når de er små. Om jeg skal ha 2, er det det samme om jeg velger 2 fra samme kull eller 2 fra hvert sitt kull? Da er det det samme med kjønn også eller? Selv om katten blir sterilisert/kastrert er det sånn at de blir helt kjønnsnøytrale da?

Jeg er usikker på om katten skal bli en utekatt eller ikke, så skal finne utav det først og så evt. vurdere å skaffe 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hanndyr, en hund på 3 og et halv år, en unghund på 1 år og noen mnd, og for litt tilbake hentet vi en liten kattunge! Ting har egentlig gått over forventing her, nysgjerrige hunder første kvelden, men nå sover de sammen, herjer sammen og leker sammen. Eldstemannen syntes den kan være litt plagsom og går sin vei, eller småknurer, men da løper katten avgårde og plager nestenmann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...