Gå til innhold
Hundesonen.no

Bull Mastiff.


Boxerpaw
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg kun hatt Rottweiler og Boxer. Men ser nok at den neste hunden min blir noe roligere enn den typiske brukshund. Men ingen sovende sakko sekk heller. Jeg liker godt muskelhunder. Det jeg vurderer som neste hund er en hund innen mastiff kategorien og har tittet på Dogue de bordeaux. Boerboel og Napolitansk mastiff og nå driver jeg titter litt på bullmastiff :) Så da ønsker jeg den informasjonen jeg kan få og vil gjerne høre andres erfaringer med rasen før jeg bestemmer meg over hvilken det evt blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullmastiff :wub: :wub: :wub: :wub:

Sånn helt objektivt - verdens beste hunder! Neida, skal forsøke å gi deg god og objektiv info, selv om bullmastiff er den perfekte hund i mine øyne :)

Bullmastiff er en fin hund, som er med på det meste men krever generelt lite. De er vel en av de mer atletiske mastiffene, har bra tempo og utholdenhet - alt ettersom hvordan du trener dem opp. De har lite jaktinnstinkt og kort radius. De elsker også å sove og kooooose. De er ekstremt sta, så tålmodighet er nødvendig. Men, på ingen måte umulig å trene, jeg trener Arthur i lp, og det går veldig fint. Han er også fin i hverdagslydighet, går fint i bånd osv, men dette ligger det myye innsats bak ;)

Gemyttmessig er de flotte. De har ikke den skarpheten mange av de andre mastiffene har, de er ekstremt sosiale og veldig glad i barn. Arthur er faktisk, med hånden på hjertet, den snilleste hunden jeg har vært borti. Dette forutsetter selvfølgelig at linjene har godt gemytt og god sosialisering, men min erfaring er at buller i Norge generelt over har et supert gemytt. De har jo vokt, merker det veldig godt på Arthur nå som han nærmer seg voksen, så det må du være obs på :) De boffer gjerne på lyder ute, men når folk ringer på og ønskes velkommen er det bare glede, de er ikke skeptisk til fremmede.

Sånn helsemessig er AD og HD et "vanlig" problem, sammen med kreft og hudproblemer. Jeg kjenner ingen som har fått kreft eller hudproblemer, men Arthur har slitt en del med ørene sine.

Sikling...det er det mye av!

Oppsummert, er buller flotte hunder med godt gemytt, men ekstremt sta og med noen helseproblemer. Hvis du bor i Bergen, eller skal på besøk er du hjertlig velkommen til å komme å hilse på! Jeg kjenner også bullefolk rundtom i landet som jeg kan sette deg i kontakt med. Jeg har også god kjennskap til oppdrettere, så hvis valget faller på bulle og du er usikker på oppdretter hjelper jeg deg gjerne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle (voksne) Bullmastiffer jeg har møtt på har vært så rolige og greie hunder! Virker som enkle å ha tiltross for størrelsen, ikke daffe, men så beherskede.

Kjenner ikke godt til denne rasen da jeg bare har kosemost noen, men er de generelt så "gentle giants"?

Stikk motsatt av inntrykket mitt av Boxer, ikke noe negativt, men de er jo generelt skikkelig happy-go-lucky med det som hører med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett stk trøtt meg som femåring :)
Bildet er tatt ca 7 mnd før vi avlivet hun pga forkalkninger og HD som 5-åring. Vi hadde hatt hun i tre av de årene.

014_zps7db2488a.jpg

Edit: Bilde ville ikke virke så la inn på nytt

post-13664-0-39532100-1413716695_thumb.j

Endret av Nathalie98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...