Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips mot tissing i bur


Elin Christin Hansen
 Share

Recommended Posts

Har en 14 uker gammel valp, som er kjempeflink å gå til døra når han vil på do. Så ingen problemer med det :)

Har siden han kom som 10 uker gammel, ikke hatt han i bur på dagtid. Kun på natten, men da lufter jeg han 2-3 ganger om natten. Står opp og gir babyen vår mat da uansett så det fungerer fint :) Han har ikke tisset i buret om natten.

Men for to dager siden byttet jeg til større bur som han skal få ha om natten, og det tisser han i! Enda jeg fortsatt gir han muligheten til å gå på do på natta. Han piper heller ikke om han vil tisse, han bare gjør det..

Blir frustrert, for han trenger jo større bur og vil ikke at han skal ligge i tisset sitt heller. Så her trenger jeg noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare fjerne buret og la han fortsette å være flink til å si ifra om natta også, når du uansett er oppe?

Jeg tenker forøvrig at 2-3 ganger ut i løpet av natta er voldsomt, de skal jo lære å sove også. :P Jeg har aldri stått opp om natta med mine, jeg har heller hatt joggebuksa liggende klar rundt støvlene (ekte brannkvinne-stil), og har spretti opp idet de har begynt å røre på seg mellom 5-7.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 14 uker gammel valp, som er kjempeflink å gå til døra når han vil på do. Så ingen problemer med det :)

Har siden han kom som 10 uker gammel, ikke hatt han i bur på dagtid. Kun på natten, men da lufter jeg han 2-3 ganger om natten. Står opp og gir babyen vår mat da uansett så det fungerer fint :) Han har ikke tisset i buret om natten.

Men for to dager siden byttet jeg til større bur som han skal få ha om natten, og det tisser han i! Enda jeg fortsatt gir han muligheten til å gå på do på natta. Han piper heller ikke om han vil tisse, han bare gjør det..

Blir frustrert, for han trenger jo større bur og vil ikke at han skal ligge i tisset sitt heller. Så her trenger jeg noen tips :)

Han er ikke stueren ennå, og har nok ikke lært/skjønt å si ifra. Noen hunder "sier" aldri ifra heller (bjeffing, piper osv), men det er tydelig på kroppsspråket, men det er vanskelig å se om du sover. Hunder tisser ikke i bur som er små, fordi da har de ingen mulighet til å fjerne seg fra det. Når buret er vesentlig større har han mulighet til å ligge lengre unna.

Normalt sett tar de dette med natt og søvn rimelig kjapt, ta en fast luftetur på natten og luft sent og tidlig på kveld/morgen. Jeg har luftet maks en uke på natten, og kun en gang. Ikke belønn eller gå noe, rett ut og tiss og rett inn i buret igjen, ikke se på bikkja engang om den må ut på natten. Belønn masse på dagtid når han er ferdig med å tisse ute. Er du/dere konsekvent vil det gå kjappere, men det kan ta alt fra 4-9 mnd avhengig av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han "lekker" og du bør ta en tur til veterinær? Det kan være urinveisinfeksjon (eller er dette kun vanlig på tispevalper?)

Ikke kun vanlig på tispevalper, vår hannhund fikk det da han var 6 mnd.

Da kunne han bli luftet 12, tisse inne 12:15 og 12:20, bli luftet 12:30, tisse inne 12:50... osv. Ikke mye tiss men nok til at man så at det var tissing og ikke skvetting han holdt på med.

En ab-kur og han ble bra igjen.

Det kan være verdt å sjekke :)

Edit: Forøvrig enig med @SandyEyeCandy. Jeg synes det høres voldsomt ut å ta valpen ut 2-3 ganger om natten. I perioder har vi vært ute en gang om natten da min var valp, men ellers så var natt natt. Hendte at han tisset på gulvet om natten noen ganger, men det var ikke ofte og det gikk over av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke løpe til veterinær fordi en valp tisser... Når en fjorten uker gammel valp tisser inne, er ikke penger til veterinær noe jeg ville løpt avgårde for å kaste bort med det samme. Det er da helt normalt at valper i den alderen tisser inne, det skjer uhell stadig vekk, og det er ingenting å dra til veterinær for, etter min mening.

Valper må holdes øye med, og de må brått tisse hvis de våkner etter søvn. Så hvis valpen din småvåkner av og til på natten, vil den kunne kjenne at den må på do plutselig. Dette er noe du ikke får gjort særlig lett om natten, så da må man kanskje bare regne med uhell og at det ennå tar litt tid før denne valpens blære er moden nok til å holde seg en hel natt. Du skriver at du går ut med den hele to-tre ganger pr natt. Det er mye....!

Jeg mener at om natten skal de lære at da er det helt ro, da sover man og ingenting skjer.

Det som er viktig, er å nesten bokstavelig talt styrte ut med valpen "first thing in the morning". Det er ikke tid til å gå på do selv og styre med masse påkledning. Sov i en joggedress, og bøy deg ned og løft valpen OPP i hendene i det sekundet dere våkner. IKKE la den få sjansen til å stabbe rundt på gulvet og finne en flekk og tisse på, for det er det første den vil gjøre når den våkner om morgenen. Ha et par lettvindte sko stående klar ved døra og gå rett ut med valpen, uten at den blir satt ned før du er ute på gresset. Få hjelp av mannen din om nødvendig til å holde valpen mens du kjapt gjør deg klar til å løpe ut med den.

HUSK å ha et par godbiter liggende i lomma på joggebuksa, for de må valpen få straks den har tisset på plenen ute! :-)

Selv har jeg to hunder og ingen av dem har noengang vært ute på natten, faktisk. Det jeg gjorde, var å kjøpe slike tisseunderlagsmatter. "Kladder" kaller de dem på apoteket, og det er absorberende, tynne matter med gummibelegg under som hindrer lekkasje, og som skal fange opp urin og væske. Når en sånn kladd er brukt, ruller man den sammen og kaster den i søpla og legger ut en ny. Ingen vasking av gulv nødvendig, kjempebra :)

Om natten, rett utenfor sovromsdøren vår (valpene/hundene våre sover på gulvet på soverommet) la jeg ut en sånn tisseunderlagsmatte. Siden valper og hunder instinktivt søker seg til noe absorberende når de skal tisse, bæsje eller spy, så gikk de som regel til matten når de måtte noe om natta (og på dagen). Den yngste av mine to brukte konsekvent alltid matten hvis han måtte noe om natta, og så tuslet han og la seg igjen med en gang etterpå. Han ble først renslig på natten, kun etter to uker, og så renslig på dagen også to uker etter det igjen (etter totalt fire uker etter at vi fikk han).

Det er veldig forskjell på hvor lang tid en valp bruker på å bli renslig, så det er ingen "regel" på det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...