Gå til innhold
Hundesonen.no

Sutrete hannhund i løpetiden


Marit Vatne Rangnes
 Share

Recommended Posts

Hei. Har en cocker hann som vi overtok i fjor. Han er en snill og kjekk hund på 2 år, men hekkan så han kan sutre i løpetiden. Han maser om mat hele tiden, maser om å gå ut på terrassen for så og ule for å komme inn etter 5 minutter. Er alle sånn i løpetiden?

Ifht parring - han slet seg løs og hadde en runde med nabobikkja på 11 år.... Er det sånn at de helst ikke bør "delta i slike aktiviteter" eller har det ikke noe å si?

Kjemisk kastrering - noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er ifbm løpetid da og ikke bare generelt stress? Sånn siden han maser om mat også så tenker jeg at han kanskje bare er av den litt "masete" typen. Det er jo ikke et helt ukjent fenomen med stress på cockere, ikke alle selvsagt, men en del, spesielt hanner i ung alder. Får han nok trim så det ikke er derfor han er masete eller rastløs? Får han klare nok grenser når han begynner og mase? (altså at han ikke får lov til det?)

Edit: Det er jo mer vanlig med hannhunder som nekter å spise når det er løpetid, fordi de er så stresset og bare tenker på tisper at de ikke vil ha mat.. Og nei, det er ikke alle som reagerer slik på løpetid, noen reagerer naturlig lite, noen naturlig mye og noe av det er også styrt av oss ved grensesetting, oppdragelse og å sørge for at hunden får det den trenger av fysisk og mental stimuli. Men de verste får man ikke gjort noe med samme hvor mye man prøver å "oppdra" eller trene på det. Men nå må du også huske at hunden din er i sin verste alder så at ikke alt går knirkefritt i oppveksten må man bare regne med.

Tja, det er jo ikke noe farlig å pare, men det er jo serdeles lite lurt å la det skje mtp konsekvensene av det.. Og det blir nok ikke noe mindre stressende for hannen heller. Like greit de ikke ser for seg at muligheten finns for minst mulig stress..

Edit 2: Ikke slipp han ut når han maser(mas inne = gå å legg deg), ikke la han være ute om han begynner å mase/ule når han er der (mas=rett inn) og sørg for å som sagt la han få utløp for sin energi utendørs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hannhunder merker jeg ingenting på når det kommer til løpetid med mindre tispa står 1 meter fra dem :-) Og jeg hadde ikke latt dem fått lov til å gå ut å ule, stresse rundt og lignende heller!!

Du bør unngå at hunden parrer seg i hytt i pine. Det vil nok bygge opp høyere stress ved løpetid samt at det kan bli valper rundt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hann, den jeg kjenner best hadde gode og verre tider når tisper i nabolaget hadde løpetid, samt vi også hadde tispe i huset. Når sistnevnte begynte nærme seg løpetid fikk hanner som passerte i gaten kraftig beskjed om å holde seg unna. Når det stod på som verst måtte han holdes i absolutt strekk, følg med, grip inn tidlig, eks snøfting i luften (hvor er hun?). Si NEI og vær streng, legg deg og ligg, hvor du er.

Men er ikke sikker på om det du forteller er knyttet til at tisper har løpetid. De pleier reagere med å slutte å spise, stressdrikke mye vann, konstant rastløse. Rasse rundt. Så ville forsøkt tipsene fra @Malamuten. Og uansett hva det er skulle jeg nær sagt, så hjelper å måtte snuse opp maten, trene lavtempo lydighet etc. Med hunden din kan det være litt begge deler.

Sitter forresten på en fjelltopp nå med min unghann som vær så god må innfinne seg med en laaang og kjedelig ligg-i-ro pause. Ikke at det er moro å sitte i to timer slik, men han må lære det. Ro, er ikke noe hunder kan, det er trening. Før en stiller store krav på ro, må hunden ha fått brukt seg rolig fysisk, og fått lov å streve mentalt på rolig måte. Da har hunden sjans å mestre å lære ro, uten å bli ytterligere stresset.

Lykke til :)

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Han er fortsatt like urolig, maser og vil ut. I dag kjørte han på med uling... Han tar seg ut flere ganger per dag på tur og med lekeaktiviterer (har tre barn..). Nå har han sluttet å spise. Han er visst helt på tuppa. Får vurdere kastrering, han har det ikke noe greit i disse periodene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren mentalt med han også i tillegg til turene. Da blir han sliten i hodet, ene naboen her har hannhund som bare stresset, pep, ulte osv ved løpetid. Men når de begynte med mentaltrening i tillegg hjalp det veldig. De innførte også strengt regime på tur, ikke lov å henge seg opp i tispe flekker og markere overalt. Når er han mye mer behagelig når det er løpetid i nabolaget.

På første turen vi hadde med vår Leo som vi møtte på drm og de lurte på om det var tispe eller han, sa de bare uff, lykke til. Men her har vi heldigvis sluppet unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...