Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som knurrer


JulieTherese22
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har en shæfer blanding på ca 10 måneder, og i den siste tiden har hun begynt å bli veldig tøff.Har ved flere anledninger opplevd at hun knurrer. For eksempel: når hun hører en lyd eller det ringer på døren har hun knurret når jeg tar henne vekk fra døren. En annen gang prøvde hun å stjele mat ut av hendene til søsteren min, når jeg så på henne og sa strengt nei knurret hun. Begynner å bli litt bekymret over at dette kan utvikle seg til å bli verre, hun er normalt veldig snill og veloppdragen. Har også alltid har respekt for meg. Hvordan kan jeg få slutt på knurrende ut å fjerne signalene hennes? Håper noen har råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å unngå situasjonene så langt det er mulig og evt ha et lite bånd eller noe hengende på henne så du slipper å ta i hunden eller presse henne på andre måter, bedre å bare rolig ta båndet og lede henne bort. Sikrere for deg også, om hun skulle gjøre noe mer (mest sannsynlig er det ikke noe mer i det altså, men). Eller lokk henne med godbiter om det fungerer.

Når du tar henne vekk fra døren så kan det jo hende at hun er litt usikker pga det som er utenfor og ikke nødvendigvis knurrer på deg, men lyden kommer når du prøver å ta henne vekk fordi hun føler seg litt mer fanget enn når hun står der fri. Det andre kan være ressursforsvar. Nå vet ikke jeg hva du gjør eller hvordan hunden er, men det er nok mer sannsynlig at det er en form for usikkerhet heller enn at hun er så veldig tøff. Men hva enn du gjør, ikke la henne "vinne" med knurring ihvertfall, viss du lar deg skremme av det så kan det bli et problem som utvikler seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd, skal prøve med bånd. Har blitt flinkere på å unngå situasjonene, har klart å få henne til å sette i gangen imens jeg åpner døren, roser veldig når hun setter seg ned og som belønning får hun gjerne komme å hilse om personen syns det var greit. Hun er ikke aggressiv mot folk. Men igår knurret hun også når jeg grep etter mobilen gikk i mot henne mens hun lå å slappet av. Dette har hun aldri gjort før, hun pleier alltid å få ligge i fred. Hvordan kan jeg unngå at hun vinner? Jeg gir meg ikke når hun knurrer, ender til slutt med at hun gir seg. Straffer henne ikke (har hørt at det kan gjøre at hun til slutt går rett på å bite uten advarsel), står bare på mitt. Har lest det som usikkerhet, spesielt når det gjelder døren, men ser at det rett og slett blir mer av knurringen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd, skal prøve med bånd. Har blitt flinkere på å unngå situasjonene, har klart å få henne til å sette i gangen imens jeg åpner døren, roser veldig når hun setter seg ned og som belønning får hun gjerne komme å hilse om personen syns det var greit. Hun er ikke aggressiv mot folk. Men igår knurret hun også når jeg grep etter mobilen gikk i mot henne mens hun lå å slappet av. Dette har hun aldri gjort før, hun pleier alltid å få ligge i fred. Hvordan kan jeg unngå at hun vinner? Jeg gir meg ikke når hun knurrer, ender til slutt med at hun gir seg. Straffer henne ikke (har hørt at det kan gjøre at hun til slutt går rett på å bite uten advarsel), står bare på mitt. Har lest det som usikkerhet, spesielt når det gjelder døren, men ser at det rett og slett blir mer av knurringen .

Unngå at hun vinner betyr egentlig ikke noe annet enn at du ikke må bli redd og trekke deg unna når hun knurrer. Hun må ikke lære at knurring "virker" så hun slipper unna. For den dagen noen da ikke trekker seg så kan hun dra det lengre. Utover det så betyr det hverken at du må gjøre det ene eller det andre.

Det er jo vanskelig å si når man ikke har sett situasjonen, men er det usikkerhet så er jo det beste å jobbe med usikkerheten i seg selv, mer enn symptomene på det. Blir hun tryggere så vil jo også alt det andre forsvinne. Hun er jo ung å hormoner som klusser litt inne i seg kan jo være en medvirkende årsak, helse kan spille inn, så en vet sjekk kan være lurt og utover det så må man bare trene å se. Noen hunder er jo bare slik å blir ikke bedre/bra med trening, andre kan bli mye bedre og noen er jo bare ung og har noen tulleperioder som går over av seg selv.

Også må man jo huske på at knurring ikke bare er en advarsel eller trussel, det er jo en måte å uttrykke seg på og kan like godt bare være et uttrykk på "jeg er usikker", det kan jo være tilfellet i det siste eksempelet når du tok tlf å gikk imot henne når hun lå å hvilte, kanskje hun bare skvatt å ble litt usikker å meddelte det med lyd.

Men som sagt du må jo vurdere selv, det er jo så mange signaler som gies ut som vi ikke får sett over nett så jeg vet jo ikke om dette er noe jeg ville sett på som bare tull eller en hund som er like før den biter om jeg hadde sett den selv.

Edit: Ang døren så har du jo som sagt en schæferblanding, ikke helt uvanlig med litt lyd på døren, men det er jo ikke så bra om det rettes mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...