Gå til innhold
Hundesonen.no

Gradvis bløtere avføring. Normalt?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Har faktisk ikke oversikt på hvor lenge dette har pågått, men i hvertfall siden 2012 når jeg fikk ham ned hit fra min mor.
Rocky blir rett og slett gradvis løserer i magen etterhvert som han gjør fra seg. Merkes kun når vi er på tur og han gjør fra seg flere ganger på relativt kort tid. Han bajser ca 3 ganger i normale mengder. 1 bajs er fast og fin. Bajs nr 2 er starter gjerne fast, men blir bløtere på slutten. Bajs nr 3 er vanligvis relativt løs "suppe". Han kan også finne på å gå mer på do iløpet av en tur, men da er det bare bajsevann som kommer, og veldig små mengder.

Det er ingen unormal farge eller lukt på avføringen.

Er dette normalt? Er det bare at systemet får gang på seg selv når vi er ute å går? (Sistnevnte der var i hvertfall teorien til kiropraktoren vi var hos nylig)

Vi har prøvd kost uten fisk over en lengre periode (6måneder minst) for å se om han reagerte på fisk, men det endret ingenting. Vi prøvde en periode å gi 100% V&H, da sprint. Da var han jo typisk råfor fast i magen på første bajsen, men så ble det gradvis bløtere som beskrevet over når vi går tur.

Vi har også prøvd en kur hos dyrelegen, husker dog ikke hva det het det han fikk. Grå ish tykk krem lignende greier på sånn sprøytetube, (ala sånne man får ormekur til hest på) det var sommeren 2013. Vet desverre ikke resultatet av den kuren da han ble sendt til min mor i Ålesund mens jeg var på sommerferie i tyskland. Dessverre ble hun meget sykere veldig plutselig (kreft som spredde seg til hjernehinnen og påfølgende trykk) og døde senere den sommeren. I den perioden han/vi var i Ålesund (totalt 3 måneder ca) fikk han sånn allergifor med nedbrutte proteiner og det hjalp såvidt jeg så ikke noe det heller. Prøvde dog bare en stor sekk av det foret.

EDIT: Jeg bytter forøvrig nå fra Orijen Regional Red til 6 Fish for å få mer oljer i kosten hans samt glucosamin forebyggende iom han sakte mens sikkert nærmer seg 8år.
Jeg forer jo også 50% V&H og mine tanker er igrunn å bruke 25%sprint og 25% lam så lenge det er mulig mtp lammesesong. Det jeg vurderer dog er å kjøpe 20kg lam i første omgang og fore 50% lam og 50% 6 fish iom lam skal være skånsomt for magen. Sprint vet jeg jo allerede at han ikke er noe forandret på, og det er jo å få tak i hele året uansett så det kan jeg eventuelt kjøpe senere om jeg ønsker det. Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ha i litt fiber? Det kan virke positivt på tarmfloraen :)

Valpen her er slik når hun får tørrfór. Regner med er noe hun ikke tåler der.

Hva kan jeg gi av fiber? Funker havregryn f.eks? Linfrø kanskje? Det får man vel tak i, i greie mengder ifht pris om man kjøper tiltenkt hest.

Og hvor mye burde jeg gi og når? Jeg forer nå 2-3 ganger daglig. 75g tørrfor til frokost når jeg står opp, 125g V&H til middag, tidspunkt varierer etter når jeg står opp, merker han er sulten igjen ca 6 timer etter frokosten er inntatt, og så gir jeg en skål med kanskje 10g tørrfor, aloe vera og litt vann til "kvelds" kanskje en time før jeg legger meg. Han spyr veldig fort om det går for lenge mellom måltid. (Grønn magesyre pga tom mage)

EDIT: Jeg gir forøvrig også Aloe Vera fra forever living. (Juice) I et forsøk for å se om det hjelper på tilbakevennende forhudskatarr. :) Dette er noe jeg kun har gitt nylig og påvirker ikke avføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd om noe liknende med en del svar :) Har inntrykk av at det ikke er så uvanlig, har en slik selv. Er vi ute lenge nok kan han sikkert "bæsje" 5-6 ganger liksom, dog drypper det bare og er småtterier de siste 4 gangene liksom :P

http://hundesonen.no/forum/topic/75204-bcsjer-ca-4-ganger-paa-tur/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noah er sånn, har alltid vært sånn - har aldri brydd meg om det - det er jo normalt når man får i gang systemet. Det er ikke alltid han gjør fra seg flere ganger på vanlige turer, men på langturer så blir det bløtere og bløtere. Har aldri tenkt noe over at det kan være et problem så lenge hunden ellers er sunn og frisk. Mine hunder har vært sånn alle sammen når jeg tenker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noah er sånn, har alltid vært sånn - har aldri brydd meg om det - det er jo normalt når man får i gang systemet. Det er ikke alltid han gjør fra seg flere ganger på vanlige turer, men på langturer så blir det bløtere og bløtere. Har aldri tenkt noe over at det kan være et problem så lenge hunden ellers er sunn og frisk. Mine hunder har vært sånn alle sammen når jeg tenker etter.

Jepp - mine hunder har også alltid vært sånn :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...