Aya Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Jeg har vokst opp i et hjem med masse klassisk musikk. Både på stereoen og foran peisen i pysj på kvelden, mens mamma spilte piano for oss. Jeg hører litt for sjelden på det nå, men setter det ofte på når jeg leser til eksamen, skriver oppgaver eller bare har lyst på en rolig stund med en god bok. Jeg trenger litt inspirasjon til å sette sammen en god spilleliste, så jeg utfordrer andre klassisk musikk-elskere til å komme med deres favorittstykker og sanger! Jeg kan jo begynne selv, men må advare om at jeg akkurat nå bare husker de mest kjente titlene/komponistene (det er jo derfor jeg trenger inspirasjon)! Jeg er fryktelig glad i: Pavane av Ravel (som ble skrevet til et barn som døde). Canon in D - Pachelbel Det meste av Tchaikovsky - særlig Svanesjøen (og Nøtteknekkeren til jul!) Mye av Grieg, Brahms og Mozart, Dvorak og Chopin. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Er glad i Vivaldis fire årstider. Og har spilt mye selv av de tre b-ene (Beethoven, Bach og Brahms). 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Rachmaninov: Klaverkonsert no. 3 i D-moll Vocalise Sonata for cello & piano op. 19. Polka de V.R. Franz Scubert: Ständchen fra Schwanengesang The Trout in A Major op.114 Vivaldi: Concerto RV 356 Concerto RV 310 Concerto In G For Strings, RV 151 Paganini: Caprice no 24 Tchaikovsky: Violin Concerto In D, Op. 35 Grieg: Pianokonsert i a-moll Lyriske Stykker Hefte 5, Op. 54 - II. Gangar Op 12. No. 6. Norsk Lyriske Stykker Hefte 1, Op. 12 - II. Vals Til våren, Op. 43 No. 6 Bryllupsdag på Troldhaugen Peer Gynt Suite No. 1: Anitra's Dance Debussy: Claire de lune Chopin: Nocturne In B Flat Minor, Op. 9, No. 1 & 2 Nocturne In C Sharp Minor No 20 Aram Khachaturian: Masquerade Suite: I. Waltz Liszt: Hungarian Rhapsody No. 2 in C sharp minor Beethoven: Symfoni no 7 & 9 Harald Sæverud: Kjempeviseslåtten Puccini: O mio babbino caro 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lemen Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Jeg er veldig glad i å lytte til piano, spesielt Glenn Gould når han spiller Goldberger variasjonene http://www.youtube.com/watch?v=MQONN8ZSZac Jeg våkner til denne hver dag faktisk -nydelig! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AnnikenK Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Gabriels obo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aya Skrevet 5. Oktober 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Takk for svar Jeg håpte du skulle svare @ - jeg har fått med meg at du (også) er en klassiskelsker. Hvordan kunne jeg glemme Rachmaninov? Jeg er forøvrig veldig glad i å høre de klassiske stykkene i pianoversjon, særlig når jeg leser. Det blir ikke like "stort" da! Og ja, Gabriels obo er jo nydelig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 (finner ikke noe bedre klipp. men interessant å høre de forskjellige måtene å synge den på. Min favoritt er nok Patrizia Ciofi, iallefall når det kommer til denne). George Frideric Handel – George Frideric Handel: Giulio Cesare in Egitto HWV 17 / Atto terzo - No.32 Aria "Piangerò la sorte mia" George Frideric Handel – No.35 Aria "La giustizia ha già sull'arco" Fabio Biondi/Europa Galante/Patrizia Ciofi – Laudate, pueri Dominum, psalm 112 for soprano, 2 violins, viola & bass RV 600: Laudate, pueri Dominum [Allegro] Fabio Biondi/Europa Galante/Patrizia Ciofi – In furore, motet for soprano, 2 violins, viola & bass RV626: IV Alleluia [Allegro] Fabio Biondi/Europa Galante/Patrizia Ciofi – In furore, motet for soprano, 2 violins, viola & bass RV626: III Aria: Tunc mesu fletus [Largo] Wolfgang Amadeus Mozart – Rondo Alla Turca Cleveland Orchestra – Slavonic Dance No. 2, Op.72 Slovak Philharmonic – Dvorak: Symphony No. 9 In E Minor, Op. 95, "From The New World", Adagio - Allegro molto Felix Mendelssohn – Mendelssohn: Violin Concerto in E minor, Op.64 - 1. Allegro molto appassionato Johannes Brahms – Hungarian Dance No.1 In G Minor Philharmonia Orchestra – Masquerade Suite osv osv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ia Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Jeg er spesielt glad i Mozart fremført på piano. Piano Sonata no.9 er en av mine favoritter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Ja, jeg er veldig glad i klassisk musikk. I oppveksten har det vært mye pianomusikk i huset og selv er jeg veldig glad i fiolin. Det går litt opp og ned når det gjelder hva og hvor mye jeg hører på. Den siste uken har jeg forresten kjørt mye rundt med en veterinær som alltid har på BBC sin klassiskkanal i bilen, så vi har sittet og pratet om Edvard Grieg. Dette stykket her må forresten sees og ikke bare høres: At det er mulig å være så flink! (Se f.eks. fra 2:30 til 3:30) Glemte forresten denne: Rachmaninov prelude in g-minor op 23 no 5. Fra 1:15 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Min favoritt er Händel Concerto Grossi, Op. 3. In Bb, HWv 312 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lunatic Skrevet 5. Oktober 2014 Rapporter Share Skrevet 5. Oktober 2014 Vet ikke helt om det går under klassisk, men jeg synes ALT av Yiruma er helt fantastisk nydelig. Spesielt disse: https://www.youtube.com/watch?v=7maJOI3QMu0 https://www.youtube.com/watch?v=so6ExplQlaY Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts