Gå til innhold
Hundesonen.no

HELP! Skrive lønnskrav


LinL
 Share

Recommended Posts

Okei, jeg sliter skikkelig :P Skal skrive lønnskrav, og det skal leveres inn i morgen. Jeg har liksom argumentasjonen klar i hodet mitt, men jeg klarer ikke komme i gang? Føler hele greia er super klein. Hvordan skriver man det? Trenger litt starthjelp rett og slett. Den første setningen er verst å starte med kjenner jeg.

Noen tips til meg? Må skrive knallbra kravbrev, for det er ingen som kan forhandle for meg, har ingen tillitsvalgt her, og er selv på ferie under forhandlingene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt varierer så veldig fra sted til sted hvordan gjøres, men kan muligens bidra med litt jeg også. Det hender forresten at vi henter inn tillitsvalgte fra andre steder til å forhandle hvis det ikke er egen i virksomheten. Evt kan noen i sekretariatet ta det på telefon

Vi får ikke hente inn noen, utfordringa mi er å skrive selve kravet, eller begrunnelsen. Jeg får ikke til å starte det liksom :P wææ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg mer peng, kan jo prøves ?har dessverre aldri fått gjennomslag får sånne krav.

Prøv å skaff deg oversikt på hvor du ligger lønnsmessig og hvor du kunne tenke deg å være. Er det føringer på oppgjøret, tilpasser du kravet ditt mot det så langt du kan. Ring evt fagforening og få tips. For Stat kan de ikke nekte å la andre forhandle for deg. Privat er jeg mer usikker på.

Kan være lurt å skrive litt om utvikling av arbeidsoppgaver, ekstra ting du tar på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke hente inn noen, utfordringa mi er å skrive selve kravet, eller begrunnelsen. Jeg får ikke til å starte det liksom :P wææ.

Det kan de faktisk ikke nekte deg. Jeg skjønner om du ikke gidder å styre med dette nå, når prosessen har kommet så langt, men jeg ville tatt kontakt med fagforeninga og fått litt råd og støtte, for å få til en annen ordning neste år.

Siden flere trengte tips til argumenter, kan jeg jo nevne noen generelle:

Er du effektiv? Løsningsorientert? Eneste med din kompetanse? Har du meget selvstendige arbeidsoppgaver? Har du tatt noen videreutdanning? Hvordan ligger du lønnsmessig i forhold til andre i samme firma? Sjekk lønnstatistikk fra fagforeninga, hvordan ligger du der? For kommunalt ansatte som ligger lavt, ligger lønna over minstelønna i kap 4?

Har stedet du jobber på en lønnspolitisk plan? Finn denne, les og plukk ut argumenter du mener du oppfyller. Har du bidratt til at stedet du jobber har nådd noen av målene i sine planer? Noen arbeidsplasser er det lett å måle effektivitet og måloppnåelse. Hva har du oppnådd? Andre steder kan dette være mye vanskeligere å måle, men kanskje du har bidratt med utviklingsarbeid?

Jeg synes visst dette med lønnsforhandlinger er litt mer spennende enn jeg trodde :icon_redface:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wææ, jeg dauer av dette :P Føler meg super teit og blir så usikker på alt det teite jeg skriver :P lol ass. Fikk akkurat vite at jeg har noen til å forhandle for meg allikevel, de godtok det i siste sekund, så da fikk vi utvidet tid til å levere kravet også, bare til mandag da :P Så får pusla litt med det, men herregud det er vanskelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...