Gå til innhold
Hundesonen.no

Anmelde eller ikke?


Tuvane
 Share

Recommended Posts

En pakke ble i dag levert på døra hos meg da jeg ikke var hjemme. Den var gjemt bak en blomsterpotte, og den eneste grunnen til at jeg fant den var at jeg sjekket sporingsnummeret på pakken, og så at det sto "signert og levert til *mitt navn*". Dette syntes jeg var rart, og siden det var mulighet til å gå inn å sjekke underskriften, så gjorde jeg det. Noen hadde da underskrevet med mitt navn. Dette er jo noe spesielt, da jeg ikke var hjemme på daværende tidspunkt, og ei heller var noen andre hjemme, annet enn en leieboer i et annet hus på gården.

Jeg ringer DHL, og forklarer situasjonen, og sier at dette ikke er noe jeg har underskrevet på, og at dette er dokumentfalsk. Kundeservice ringer opp sjåføren, som påstår at han har levert pakken til en eldre dame (rart at den da lå gjemt bak en blomsterpotte!) og at hun utga seg for å være Tuva..., og hun hadde visst signert. Jeg er da 28 år, og blir fremdeles spurt om leg på polet, signaturen er "feil" og han har signert med "feil" etternavn.

Jeg forteller kundeservice at jeg bor midt på landet, at det ikke var noen hjemme på daværende tidspunkt, og etter en lengre diskusjon der jeg verken får noen beklagelse eller innrømmelse av skyld, så sier han at han skal gå videre med saken.

Jeg prater så med leieboer som var hjemme da DHL-bilen kom, og hun forteller at han kom og dro veldig kjapt, og hun så ikke noen andre (ergo ingen gamle damer tilstede).

Det betyr at DHL-mannen ikke bare har forfalsket min signatur, men han lyver også om det, og kundeservice tok meg overhodet ikke på alvor, men forsvarte omtrent sjåføren. Dette var en pakke som SKULLE leveres med signatur, og for alt DHL visste kunne det ha vært en svært dyr leveranse. Hvis den hadde blitt stjålet, så hadde DHL helt sikkert frasagt seg alt ansvar, fordi pakken var signert for.

Det jeg lurer på er om jeg skal anmelde saken eller ikke. Jeg har pratet med flere som har opplevd det samme, og selskapet lover bot og bedring, men de fortsetter likevel praksisen. Dokumentfalsk er svært alvorlig, og ikke noe man bør ta lett på, likevel følte jeg ikke at jeg ble tatt på alvor av kundeservice, og jeg måtte bruke lang tid på å få ham til å ta saken videre. Politiet kommer helt sikkert til å henlegge saken, men jeg synes egentlig ikke det bør gå upåaktet hen at et selskap jeg betaler for å levere pakker forfalsker underskriften min. Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld.
Jeg har nettopp vært ute for en sak der en sykepleier jeg aldri ha møtt, aldri har jobbet sammen med og ikke vet hvem er, har brukt navnet mitt ifb pasientarbeid og signert med mitt navn...eneste som hjelper er å lage sak av det, ikke dysse det ned og la folk fortsette med ulovligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Sjåføren kunne jo ringt først og hørt om det var greit om han skulle kjøre langtur og slik at du slapp å vente på pakken i flere dager. I hans sine tanker var det vel enklest for dere begge å bare gjøre det sånn dersom han ikke fikk tak i deg. Det jeg mener er at det kan faktisk hende han gjorde det i bare god tro.. Men selvsagt han gjorde noe som ikke er lov.. Forstår forsåvidt at selskapet ikke ville henge ut sjåføren sånn uten videre granskning eller bevis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men er det da ike san at når demleverer og ingen er hjemme så skal dem skrive neo annet Husker ikke hva nå men mener det. J rutene bruekr å være lange så det er stor fare for langtur på sjaføren men syntes et bør ornes så det blir til beste både for mottaker og sjafør og det blir ikke det hvis en lar ting gå hus forbi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel slik at noen pakker har de lov å signere på selv og andre ikke. Når jeg bestiller fra animail kan jeg velge et fraktalternativ som er billigere, der sjåføren har lov å signere for pakken å legge den utenfor døra. Men hvis dette var en pakke som skulle hatt din signatur og i tillegg lyver sjåføren om at han har levert til en gammel dame, da hadde jeg også laget sak av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld og lag drama.

Drama er jeg ikke så interessert i, men jeg er interessert i at selskapet slutter å drive ulovlig.

Joda. Sjåføren kunne jo ringt først og hørt om det var greit om han skulle kjøre langtur og slik at du slapp å vente på pakken i flere dager. I hans sine tanker var det vel enklest for dere begge å bare gjøre det sånn dersom han ikke fikk tak i deg. Det jeg mener er at det kan faktisk hende han gjorde det i bare god tro.. Men selvsagt han gjorde noe som ikke er lov.. Forstår forsåvidt at selskapet ikke ville henge ut sjåføren sånn uten videre granskning eller bevis..

Nå kjører sjåføren en rimelig fast rute, så det er ikke sånn at det er noen langtur. Normalt sett ringer sjåføren og spør om jeg er hjemme før han nærmer seg, og hvis jeg ikke er det, sier jeg at han kan legge pakken på trappa. Nå ble jeg ikke oppringt, så sjåføren har ikke prøvd å få tak i meg en gang.

At sjåføren gjorde noe i god tro hjelper ikke. Å forfalske andres underskrifter (og deretter lyve om det) er KRIMINELT. Om du kjøper tyvegods fra en eller annen rumener på hjørnet, så hjelper det ikke å si at du gjorde det i god tro. Hadde han signert med eget navn hadde det vært noe annet, men det gjorde han ikke. Han signerte med MITT navn, og skrev at det var JEG som hadde mottatt pakken (dvs en gammel dame som het Tuva).

Men er det da ike san at når demleverer og ingen er hjemme så skal dem skrive neo annet Husker ikke hva nå men mener det. J rutene bruekr å være lange så det er stor fare for langtur på sjaføren men syntes et bør ornes så det blir til beste både for mottaker og sjafør og det blir ikke det hvis en lar ting gå hus forbi

Han kunne ha lagt den på trappa hvis han hadde ringt og fått godkjennelse først. Pakken ble sendt med en fraktmetode som egentlig krever signering av mottager, så han kan ikke bare legge den fra seg uten godkjennelse.

Her signerer postbud med eget navn om folk ikke er hjemme. Landpostbud da. Alle andre ringer og avtaler. Signere med andres navn er ikke lov, ikke litt engang.

Jepp, det hadde vært noe annet, men han burde uansett ringt og klarert om han kunne legge den fra seg på trappa.

Er vel slik at noen pakker har de lov å signere på selv og andre ikke. Når jeg bestiller fra animail kan jeg velge et fraktalternativ som er billigere, der sjåføren har lov å signere for pakken å legge den utenfor døra. Men hvis dette var en pakke som skulle hatt din signatur og i tillegg lyver sjåføren om at han har levert til en gammel dame, da hadde jeg også laget sak av det.

Denne fraktmetoden skal egentlig signeres av meg, men om sjåføren hadde ringt, så hadde jeg bare bedt ham om å legge den på trappen og signere for den selv. Han valgte å kjøre en helt annet "rute", og det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drama er jeg ikke så interessert i, men jeg er interessert i at selskapet slutter å drive ulovlig.

Tanken min er at anmeldelser stort sett bare blir henlagte uansett, men om du lager litt drama (får det i avisen f.eks) er det langt mer sannsynlig å nå frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min er at anmeldelser stort sett bare blir henlagte uansett, men om du lager litt drama (får det i avisen f.eks) er det langt mer sannsynlig å nå frem.

Ja, det er nok helt sikkert sant, men er det noe jeg er veldig lite lysten på så er det å være i avisen. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmelder du skjer det sannsynligvis ikke noe, politiet har få ressurser fra før av, dette blir ikke prioritert.

Møt opp uanmeldt på firmaets kontor, krev å snakk med daglig leder og gi klart uttrykk for at du kommer til å anmelde en navngitt ansatt, kontakte TV 2 hjelper deg og lokalavisen i samme slengen. Du kommer som regel 100 ganger lengre ved å ta ting opp ansikt til ansikt fremfor å blande inn offentlige etater, enn så trist det er. Vi bør kunne stole på at politiet tar seg av alt, men det er nå en gang dessverre ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å anmelde har den funksjonen at selv om saken blir henlagt pga lite ressurser osv, så vil den ligge der. Og om flere anmelder, så må politiet på et eller annet tidspunkt se på hav et så stort firma egentlig bedriver av virksomhet.
Så jeg hadde anmeldt selv om jeg ikke hadde forventet at politiet ville gjøre veldig mye.
Og oppsøkt sjefen i firmaet med beskjed om at jeg har anmeldt og spurt om hvordan han forholder seg til ansatte som gjør slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld.

Jeg har nettopp vært ute for en sak der en sykepleier jeg aldri ha møtt, aldri har jobbet sammen med og ikke vet hvem er, har brukt navnet mitt ifb pasientarbeid og signert med mitt navn...eneste som hjelper er å lage sak av det, ikke dysse det ned og la folk fortsette med ulovligheter.

Yikes! Den er rimelig drøy!!!

TS - jeg ville anmeldt og levert skriftlig klage til firmaet. Eller, kjenner jeg meg selv rett hadde jeg nok ikke anmeldt, bare levert skriftlig klage, men jeg synes virkelig du burde anmelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tanken min er at anmeldelser stort sett bare blir henlagte uansett, men om du lager litt drama (får det i avisen f.eks) er det langt mer sannsynlig å nå frem.

Med sånne holdninger er det jo bare å legge ned politiet og rettstaten.

Det å anmelde har den funksjonen at selv om saken blir henlagt pga lite ressurser osv, så vil den ligge der. Og om flere anmelder, så må politiet på et eller annet tidspunkt se på hav et så stort firma egentlig bedriver av virksomhet.

Så jeg hadde anmeldt selv om jeg ikke hadde forventet at politiet ville gjøre veldig mye.

Og oppsøkt sjefen i firmaet med beskjed om at jeg har anmeldt og spurt om hvordan han forholder seg til ansatte som gjør slikt.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lovet at han skulle ta saken videre, men har ikke hørt noe, så da får jeg se hva jeg finner på til uka. Saken blir nok helt sikkert henlagt uansett, men hvis det blir anmeldt, så blir det i alle fall en del av statistikken (også på uoppklart-delen), og hvis det kommer flere saker kan det jo hende det blir gjort noe. Ingen selskaper er vel heller tjent med å ha anmeldelser mot seg.

Hvis alle slutter å anmelde fordi politiet bare henlegger uansett, blir det jo store mørketall, og oppklaringsprosenten til politiet blir bedre, ergo ingen grunn til å øke ressursene til politiet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle slutter å anmelde fordi politiet bare henlegger uansett, blir det jo store mørketall, og oppklaringsprosenten til politiet blir bedre, ergo ingen grunn til å øke ressursene til politiet.

Å anmelde er selvfølgelig bra, men for ditt eget vedkommende skjer det ingenting, det var det jeg mente. Hvis du vil ha en reaksjon eller forklaring fra vedkommende må ta troppe opp selv. Jeg hadde både anmeldt og møtt opp på kontoret og tatt det opp ansikt til ansikt med vedkommende som er sjef fordet aktuelle budet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...