Gå til innhold
Hundesonen.no

Debatt i kjølvannet av kronikken Mennesket, hundens verste venn


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Her er lenken til debatten med "Hunderådgiveren" og jurist Anne Woldmo og representant fra NKK som foregikk på Nyhetskanalen til TV2 22.09.2014 (evt 21.09.14). Jeg finner dessverre ikke noe på TV2 sine nettsider, som forøvrig er noen møkkasider hvis man gjøre noe annet enn å lese dagens nyheter:

https://www.facebook.com/video.php?v=646412768808707

Kort oppsummert så er Woldmo bekymret for hundenes fremtid fordi genpoolene blir mange og små, noe som fører til sykdom og elendighet. Dette er et relativt "nytt" problem som har oppstått i løpet av de siste 300 årene, etter at menneskene har inndelt hundene, som opprinnelig valgte partnere selv, i over 400 (!). Hun ønsker avl etter funksjon og ikke etter utseende. Hun brukte settere som eksempel - ville det ikke vært mer fornuftig å avle på tvers av fargene. Hun snakker om en "robust hund"

NKK-representanten mener at NKK jobber intensivt for å både ta vare på avlsbaser og helse hos rasehundene. Hun var også opptatt av den robuste hunden, men mener vel at den allerede eksisterer og fint kan eksistere videre med den raseinndelingen vi har(?). Det var egentlig litt vanskelig å få tak på hva hun mente.

(Korriger meg gjerne om jeg refererer feil :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ønsker avl etter funksjon og ikke etter utseende. Hun brukte settere som eksempel - ville det ikke vært mer fornuftig å avle på tvers av fargene.

Dette er noe jeg har vanskelig med å forstå, hvorfor farge skal definere forskjellen mellom to raser. Nå er det riktig nok geografisk opprinnelse som definerer forskjellen på setterne (?), men opprinnelsen er såpass nær at det bli fiktivt, mer bestemt av menneskets nasjonalfølelse enn noe annet (det gjelder ikke bare setterne, men mange raser, og de fleste rasene ble også definert i en nasjonalistisk tid—men vi ser det samme i dag, for eksempel ved at Kazakhstan ønsker sin egen nasjonale hunderase, og forsøker å få tazy godkjent i FCI, mens det strengt tatt allerede finnes en rase som denne hunden fint kunne inkluderes i, nemlig saluki).

Nei, en god hund har ingen farge! Vi burde hatt færre raser, mer variasjon innad i hver rase (hvor det også er helt legitimt at man avler på en bestemt type, så lenge man ikke linjene helt avskjæret fra rasen som sådan). Setterne, brukes de ikke stort sett i det samme jaktterrenget? Hvorfor skille de?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har helt klart veldig gode poenger, og NKKs representant klarte ikke å kontre noe særlig på det.

Jeg synes dog at Woldmo burde ha presisert at helt plutselig blandingsavl og krysninger av ymse raser er akkurat like risikabelt (av og til mer) som å avle på rasehunder, skulle man gått i gang med et slikt prosjekt måtte det ha vært nøye planlagt som alt annet. I tillegg synes jeg at man kan ta opp årsaken til at utviklingen har gått så skjevt som den har; det har siden grunnleggelsen av kennelklubber og utstilligens spede begynnelse alltid vært en fascinasjon for det ekstreme og det spesielle, og det er der vi feiler, det er der vi selekterer på ting som farger, pelslengde, haletykkelse og andre helt intetsigende trekk som er helt irrelevant for hundens virke og funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så enkelt som at stor genpol = friske hunder, og motsatt, så... Men hele Woldmos poeng faller jo litt på det faktum at sånn er det ikke... Bare som eksempel er jo verdens kanskje minste rase (Gotlandstøver) betydelig friskere enn mange av de store rasene på verdensbasis. Det er nå slik at man får hva man selekterer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woldmo er så vidt jeg et innvitert til NKK seminar om dyrevelferd 2014 som avholdes den 30. sept.

Hun er en av foreleserne :)

Hun sto ikke oppført som foreleser på NKKs webside sist jeg leste den, men såvidt jeg vet : Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woldmo er så vidt jeg et innvitert til NKK seminar om dyrevelferd 2014 som avholdes den 30. sept.

Så dumt at seminaret foregår på dagtid. Men det er kanskje tiltenkt de som jobber med hund og kan se på seminaret som faglig påfyll. Det høres iallfall veldig spennende ut, og jeg skulle gjerne vært der! Det blir ikke tilfeldigvis filmet og lagt ut på NKK sine sider? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en god hund har ingen farge! Vi burde hatt færre raser, mer variasjon innad i hver rase (hvor det også er helt legitimt at man avler på en bestemt type, så lenge man ikke linjene helt avskjæret fra rasen som sådan). Setterne, brukes de ikke stort sett i det samme jaktterrenget? Hvorfor skille de?

Det kan du si. Og å slå sammen liknende raser har blitt gjort historisk sett. Men folk er "rare" sånn. Man fortsetter å selektere på det man mener er ideelt, og vips så har man en delt rase, i steden for to, og i praksis samme avlsmaterialet.

Dette ble gjort på 30 tallet (?) Med Hygen og Dunker. De ble slått sammen til Norsk Harehund. Det tok ikke veldig mange år før de forsto at det var en bommert, da oppdretteren fortsatte å avle hundene i to raser... (veldig forenklet og forkortet, hele storyen står detaljert i siste nr.av harehunden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si. Og å slå sammen liknende raser har blitt gjort historisk sett. Men folk er "rare" sånn. Man fortsetter å selektere på det man mener er ideelt, og vips så har man en delt rase, i steden for to, og i praksis samme avlsmaterialet.

Dette ble gjort på 30 tallet (?) Med Hygen og Dunker. De ble slått sammen til Norsk Harehund. Det tok ikke veldig mange år før de forsto at det var en bommert, da oppdretteren fortsatte å avle hundene i to raser... (veldig forenklet og forkortet, hele storyen står detaljert i siste nr.av harehunden)

Prof Johan B Steen gjorde vel et tilsvarende forsøk med to fuglehundraser som heller ikke ble noen suksess så vidt jeg vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prof Johan B Steen gjorde vel et tilsvarende forsøk med to fuglehundraser som heller ikke ble noen suksess så vidt jeg vet?

På kort sikt er det kanskje ingen god idé å "blande" raser, jeg forstår jo det. Nå kjenner jeg ikke til dette prosjektet, hvordan det ble gjennomført eller hvor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kort sikt er det kanskje ingen god idé å "blande" raser, jeg forstår jo det. Nå kjenner jeg ikke til dette prosjektet, hvordan det ble gjennomført eller hvor lenge.

Jeg kjenner heller ikke prosjektet, men mener at det kan ha skjedd på 1960-tallet eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så enkelt som at stor genpol = friske hunder, og motsatt, så... Men hele Woldmos poeng faller jo litt på det faktum at sånn er det ikke... Bare som eksempel er jo verdens kanskje minste rase (Gotlandstøver) betydelig friskere enn mange av de store rasene på verdensbasis. Det er nå slik at man får hva man selekterer på...

Det er vel en veldig forenklet framstilling Woldmo kom med der men det betyr ikke at det ikke er et godt poeng som generelt stemmer. Ja, det finnes helt sikkert eksempler på raser med små genpooler som foreløpig er friskere enn raser med større genpooler fordi man har vært heldig med å ha oppdrettere som har sørget for å ta vare på den lille variasjonen som finnes (?) samtidig som de har klart å selektere vekk (eller hatt flaks med å) holde unna de verste recessive sykdommene.

En venninne av meg gjorde meg for en liten stund siden oppmerksom på en undersøkelse i Finland som tok for seg genvariasjonen (mer spesifikt antall haplotyper) i de finske nasjonalrasene. Av rasene finsk støver, karelsk bjørnehund, finsk spets,finsk lapphund og lapsk vallhund skilte lapsk vallhund seg markant ut som den rasen med et stort antall haplotyper (to-sifret tall). Mens antallsmessig store raser som finsk støver ikke hadde så mange å rutte med. Var vel finsk spets som kom verst ut mener jeg med færrest haplotyper. Hvorfor er lapsk vallhund en så kjernesunn rase mht til antallet haplotyper? Jeg gjetter på at hovedårsaken er at rasen fortsatt har åpen stambok/innmønstring. Undersøkelsen ramset også opp en rekke andre raser som f.eks jack russel og chihuahua som også har overraskende stor genpool med et godt utvalg av haplotyper. Jack russel har jo hatt åpen stambok for ikke så lenge siden. Om man skal sammenligne lapsk vallhund med feks langhårscollien så hevder enkelte at antall haplotyper er nede i skarve 2-3. Snart like utrydningstruet som geparden med andre ord. Og collien er nok ikke alene om det om man skulle begynne å grave litt etter fakta.

Men jo, enig i at en stor genpool alene ikke er nok. Man må også over tid klare å endre oppdrettere og kennelklubbers holdninger og praksis i forhold til rase-forståelse og prioriteringer.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...