Gå til innhold
Hundesonen.no

Tren-alongutfordring uker 39-40: Target

Recommended Posts

Skrevet

Da starter vi opp ny utfordring, denne gangen target!

Target kan være så mye, her er noen eksempler:

- Nesetarget mot: Finger, håndflate, post-it-lapp, spisepinne, kulepenn osv

- Labbetarget mot: Post-it lapp, musematte, CD-cover osv.

- Frystarget (holde snuten/labben "fryst" på target uten å bevege seg i flere sekunder)

- Triks ved hjelp av target: F.eks lukke igjen en skuff

- Targetoverføring: Få hunden til å ta nesa bort på et bestemt punkt hvor man holder targetsticken (pinne, finger osv)

- LP-øvelse ved hjelp av target: F.eks musematte ut i ruta (fremadsending)

Target kan ofte i seg selv være forholdsvis lett å lære inn. Hold opp en finger eller en spisepinne og hunden vil ofte automatisk snuse på den. Klikk (hvis du bruker klikker) og belønn. Gjenta dette ofte, og hold gjerne targetsticken flere steder - høyt oppe, lavt nede, til sidene, bevege den slik at hunden må flytte etter osv. Pass også på at hunden kun setter snuten ytterst på pinnen/fingen, ikke belønn for mye at den snuter midt på osv. Da vil det være vanskeligere å styre hunden med f.eks targetoverføring senere.

Frystarget vil si at hunden holder posisjonen i flere sekunder. Ved nesetarget skal hunden da aktivt holde nesen på target i flere sekunder uten å røre seg, "fryse" på target. Ved labbetarget skal den stå i ro og "fryse" med labben på target i flere sekunder osv.

Dette kan man lære inn ved shaping. Først klikke og belønne for snute på target. Når hunden forstår det, så holder man igjen klikket når hunden tar snuten mot target. Dette vil ofte føre til en liten frustrasjon hos hunden og den vil kanskje trykke snuten litt hardere mot targeten - da klikker man og belønner for det. Holder den snuten et halvt sekund lenger enn forrige gang, så klikker man for det. Og fortsetter slik.

Lukke igjen en skuff kan læres ved f.eks først å lære hunden frystarget mot en post-it lapp. Deretter kan post-it lappen festes på en skuff (som ikke krever for mye kraft å lukke). Shape så dette inn ved å belønne når hunden trykker hardere og hardere mot lappen slik at skuffen lukkes. Etterhvert kan lappen fjernes, evt kan man rive den i mindre og mindre biter hvis hunden sliter med å koble det uten lappen.

Targetoverføring blir litt det samme som ovenfor. Pek på et bestemt punkt på veggen, og belønn når hunden tar nesen bortpå fingen. Gjenta dette ganske mange ganger, og forsøk nå å bare ta fingen litt mot punktet mot veggen og se om hunden fullfører bevegelsen selv. Poenget er at hunden skal kunne sette snuten der du ønsker, ved å overføre fra din target (fing) til stedet du holdt fingen.

Her er en video som viser innlæring av target på post-it lapp. Jeg filmet første gang jeg trente dette med Ozu, så dette er selve innlæringen:

• Like 1
Guest Michellus
Skrevet

Jamen dette trente jeg på en del i sta! Musematte, håndtarget og frystarget (snute i hånd (Angus) + snute på gjenstand(Alice)) er de vi trener på. Jeg kan prøve å filme i dag jeg og holde det jeg lover :P

Guest Michellus
Skrevet

Blæh. Bare kjapt og gæli.

Edit: Eehhh, jeg plukker ikke pølsebiter ut av tvilsomme steder altså :P Det så plutselig veldig sånn ut :P

Skrevet

Hehe, søtt hvordan den hunden du ikke trener står og følger med. :D Er jo godt i gang her! :)

Selv har jeg lært inn nesetarget mot fing/spisespinne og labbetarget på musematte. Jobber nå med frys-target og targetoverføring. Skal også kvalitetssikre dem med avstandsbelønning.

Skrevet

Skal jeg prøve meg igjen? :P Jeg har såvidt trent snutetarget med Tidi både i hånd og på post it lapp. Jeg har prøvd å lære henne å gi labb i det siste, det er jo en type target. Blondie kunne nese i hånd en liten periode da vi lære avlevering av gjenstander. Hun kan på post it lapp, og hun kan lukke skuffer og skap! :D Jeg får se om jeg får fikset en video av en økt en dag :)

• Like 1
  • 2 weeks later...
Skrevet

Så søt han er! (Og så stille du er! :icon_redface:)

Her er vår video fra sist vi trente target, som er riktignok er en stund siden. Mye skitten shaping og lokking, men morsomt å se hvor ivrig Aiko blir og hvor fort Imouto tok det. :)

• Like 1
Skrevet

Takk! Hehe, ja, akkurat target er nå sånn sett ganske inntrent, det er mer lyd i meg når jeg trener noe inn (evt når jeg ikke har klikker med meg).

Jentene dine er flinke! :D

(Og nå ser jeg at det har blitt masse rot med tekst og rekkefølge. :icon_redface::icon_redface: )

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...