Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte med valp


bippo
 Share

Recommended Posts

Hei! Det har seg sånn at vi har kjøpt oss hus på andre siden av landet, og kommer da til å flytte om en måneds tid, om det lar seg gjøre. Stedet vi flytter til er 4 timer unna nærmeste flyplass, så uansett hva vi gjør blir det en lang tur.

Valpen er ca 4 mnd når den tid kommer, og jeg kjenner at jeg er veldig stresset for hvordan vi skal gjøre det. Skal vi ta fly til Gardermoen og så tog videre, skal vi kjøre bil i 8 timer sammen med flyttelasset, skal vi ta tog inn til Oslo og så videre? Jeg klarer ikke å finne ut av det, og jeg bekymrer meg veldig for at valpen skal bli stresset, bilsyk osv. Siste bilturen vi hadde (da jeg hentet han, 8 uker gammel) så begynte han å kaste opp kraftig etter bare 5 minutter i bilen, så jeg kjenner jeg har litt noia for akkurat det.

Er det noen som har noen erfaringer rundt dette som de vil dele? Trenger alle innspill jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han liten nok når han er 4 mnd til at han kan være i kabinen?

Nei, han var nesten for stor allerede ved 8 uker :( Så det må da evt bli i lasterommet, og det har jeg hvertfall ikke lyst til. Men det forkorter jo turen endel da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han var nesten for stor allerede ved 8 uker :( Så det må da evt bli i lasterommet, og det har jeg hvertfall ikke lyst til. Men det forkorter jo turen endel da..

Skjønner :)

Hadde han vært liten nok til kabinen hadde det vært enkelt valg for meg, fly + tog.

Andrevalget er bil hele veien. Men det forutsetter jo at han kommer seg gjennom turen uten å spy. Har noen en bil dere kan låne og "øve" litt? Og evt. prøve med reisesyketabletter også? Skulle gjerne stilt opp med bil for å trene, men vi reiser nordover på onsdag og er ikke tilbake før rundt 10. oktober. Og det er kanskje litt sent.

Tog så langt med hund hadde jeg ikke giddet tror jeg, men så fordrar jeg ikke å ta tog langt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med veterinæren og få en resept på reisesyktabletter, evt. få tilpasset riktig dosering på Postafen ift vekt etter samtalen med veterinær. Postafen er reseptfritt og tidligere mye brukt på hund, men det er nå egne reisesyktabletter for hund som veterinærene ofte foretrekker å anbefale.

Siden du ikke har bil, så bør du være ekstra nøye på at valpen unngår å oppleve slike negative reisesykopplevelser de få gangene du får til å øve på dette. Jo mer erfaring valpen får i å bli bilsyk, desto mer sannsynlig er det at valpen forbinder bilen med noe negativt. Spesielt siden du ikke har muligheten til å trene med å gjøre bilkjøring positivt, så kan du i det minste være obs på den delen :) Da kan du nemlig unngå å kanskje ende opp med en "bilvegrer" i fremtiden.

Ellers så kan du ha ekstra motivasjon til generell miljøtrening, sosialisering (og buss slik som du skriver er også bra) og burtilvenning (den skal jo også være i bur i bilen, sant?). Alt slikt gjør hele hundelivet så mye lettere. Vinn-vinn :)

Jeg har troa på at trygge valper takler fint lange reiser sammen med eieren sin. Det gjelder å tilpasse så godt en kan rundt det, ta livet med ro - og resten pleier valpene å takle fint på strak labb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet valp i Sandnes tok jeg toget i syv timer. Null problemer for valpen så lenge jeg ikke stappa hann inn i buret da hylte han som en stukekt gris. Tok med grønnsåpevann på ei spruteflakse og tørkepapir og skitposer og noe å gnage på og noe å ligge på. Det han var mest opptatt av var den store gøyae verden i rundt han.

Tror du stresser litt mer enn det du trenger. Men test ut bilsyken så langt du kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Hadde han vært liten nok til kabinen hadde det vært enkelt valg for meg, fly + tog.

Andrevalget er bil hele veien. Men det forutsetter jo at han kommer seg gjennom turen uten å spy. Har noen en bil dere kan låne og "øve" litt? Og evt. prøve med reisesyketabletter også? Skulle gjerne stilt opp med bil for å trene, men vi reiser nordover på onsdag og er ikke tilbake før rundt 10. oktober. Og det er kanskje litt sent.

Tog så langt med hund hadde jeg ikke giddet tror jeg, men så fordrar jeg ikke å ta tog langt :P

Vi kjenner ingen med bil dessverre :( Kan hende det blir litt sent ja, men vi har ikke satt noen flyttedato ennå, da vi har endel ting vi må gjøre før vi flytter.

Bor du i Bergen? Eller flytter du til Bergen?

Bor i Bergen, flytter til Hedmark. :)

Snakk med veterinæren og få en resept på reisesyktabletter, evt. få tilpasset riktig dosering på Postafen ift vekt etter samtalen med veterinær. Postafen er reseptfritt og tidligere mye brukt på hund, men det er nå egne reisesyktabletter for hund som veterinærene ofte foretrekker å anbefale.

Siden du ikke har bil, så bør du være ekstra nøye på at valpen unngår å oppleve slike negative reisesykopplevelser de få gangene du får til å øve på dette. Jo mer erfaring valpen får i å bli bilsyk, desto mer sannsynlig er det at valpen forbinder bilen med noe negativt. Spesielt siden du ikke har muligheten til å trene med å gjøre bilkjøring positivt, så kan du i det minste være obs på den delen :) Da kan du nemlig unngå å kanskje ende opp med en "bilvegrer" i fremtiden.

Ellers så kan du ha ekstra motivasjon til generell miljøtrening, sosialisering (og buss slik som du skriver er også bra) og burtilvenning (den skal jo også være i bur i bilen, sant?). Alt slikt gjør hele hundelivet så mye lettere. Vinn-vinn :)

Jeg har troa på at trygge valper takler fint lange reiser sammen med eieren sin. Det gjelder å tilpasse så godt en kan rundt det, ta livet med ro - og resten pleier valpene å takle fint på strak labb :)

Reisesyketabletter var et godt tips, det skal jeg sjekke ut! :) Vi bor midt i sentrum, så han får plenty med miljøtrening hver dag, så den delen tror jeg går greit. Han tok Fløybanen her for en ukes tid siden, og hadde ikke noe problem med det (bortsett fra at det var varmt). Bur...Har jeg ikke tenkt på engang, vi har jo ikke bil så det har liksom bare forsvunnet fra hjernen min. Åh, ok da var det en ting til å finne ut av. God du nevnte det. :)

Da jeg hentet valp i Sandnes tok jeg toget i syv timer. Null problemer for valpen så lenge jeg ikke stappa hann inn i buret da hylte han som en stukekt gris. Tok med grønnsåpevann på ei spruteflakse og tørkepapir og skitposer og noe å gnage på og noe å ligge på. Det han var mest opptatt av var den store gøyae verden i rundt han.

Tror du stresser litt mer enn det du trenger. Men test ut bilsyken så langt du kan

Syv timer høres greit ut, men det blir 7-8 timer Bergen-Oslo, og så Oslo-Hamar, Hamar-Koppang, så jeg tror han kommer til å bli ekstreeemt sliten. Og jeg vet ikke om jeg klarer en så lang tur uten å sovne, og jeg føler jo at jeg bør være våken for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjenner ingen med bil dessverre :( Kan hende det blir litt sent ja, men vi har ikke satt noen flyttedato ennå, da vi har endel ting vi må gjøre før vi flytter.

Bor i Bergen, flytter til Hedmark. :)

Reisesyketabletter var et godt tips, det skal jeg sjekke ut! :) Vi bor midt i sentrum, så han får plenty med miljøtrening hver dag, så den delen tror jeg går greit. Han tok Fløybanen her for en ukes tid siden, og hadde ikke noe problem med det (bortsett fra at det var varmt). Bur...Har jeg ikke tenkt på engang, vi har jo ikke bil så det har liksom bare forsvunnet fra hjernen min. Åh, ok da var det en ting til å finne ut av. God du nevnte det. :)

Syv timer høres greit ut, men det blir 7-8 timer Bergen-Oslo, og så Oslo-Hamar, Hamar-Koppang, så jeg tror han kommer til å bli ekstreeemt sliten. Og jeg vet ikke om jeg klarer en så lang tur uten å sovne, og jeg føler jo at jeg bør være våken for han.

bind bandet fast i handleddet og sov når han sover. leer han på seg så kjenner du det. Offentlig til Koppang er enten tog elelr buss. Det er tre timer med bil nostop fra oslo.

Edit

: Hvis du vil ta toget så ta natt tog fra Bergen også tipper jeg dere får en lufterunde i oslo tidsmessig for så å ta toget videre. Stasjonen er nesten i sentrum av Koppang. Siden dere ikke har bil og dere må komme dere bort. Hvis dere brer flyttebyrå så er det gjerne fult der. Og det å stoppe etter tidene valpen går på do er helelr ikke lett med en flyttebyrå.

Og fly løser vel helrl ikke så stort, Men fra Gardemoen må du over på jernbane regner jeg med.For det jeg har sjekket med ekspressbusser så sier dem at det ikke er lov med hunder ombord. Lokalbusseer der oppe vet ejg ikke. Altså det sikreste for å komem fram er nok toget. Tar lang tid men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syv timer høres greit ut, men det blir 7-8 timer Bergen-Oslo, og så Oslo-Hamar, Hamar-Koppang, så jeg tror han kommer til å bli ekstreeemt sliten. Og jeg vet ikke om jeg klarer en så lang tur uten å sovne, og jeg føler jo at jeg bør være våken for han.

Dette ordner seg, men du må stresse mindre rundt det. En slik tur klarer valpen fint bare du planlegger bittelitt. Det lønner seg å starte med en godt luftet hund, selvfølgelig. Jeg har tatt tog flere ganger opptil 16-17 timer med hund(er). På de lengste turene har jeg valgt en overgang (hvis mulig) hvor jeg har fått inn en lengre luftetur. Da har jeg satt bagasjen i oppbevaring og gått en oppdagelsestur før neste tog. Jeg tar med et mykt liggeteppe, vannskål og vann, måltid, en tyggesak eller tre og bittesmå godbiter. Jeg spør betjeningen på toget pent om de vil gi meg et vink hvis det er stopp lenge nok til lufting. Ofte vet de allerede om hvilke stasjoner hvor det er tid til å gå ut en kort luftetur, og kommer det en ekstra åpning har jeg opplevd flere ganger at de husket hunden som kan få seg en strekk på beina. Jeg har ALLTID på lengre togturer opplevd mye hensyn fra personalet og uventet god hundeservice. Jeg bruker de små godbitene på små og korte treningsøkter på f eks triks som ikke krever plass. F eks trene på å berøre en bestemt finger, snu på hodet, løfte høyre eller venstre labb og sånn der :) Dette gjør jeg fordi jeg synes det er kjekt, men også fordi at hunden har fått litt stimuli slik at den snorker enda bedre etterpå. Blir litt mindre monotont, mao.

Når du reiser med hund hvor du betaler for setet (ikke lokaltog), da får du reservert setet ved siden av deg. Det betyr at du kan velge mellom å la hunden ligge innerst ved vinduet, du sitter ytterst og hunden får hvile fordi den blir skjermet. Og du kan jo også etter en tid la hunden ligge ytterst slik at den kanskje får litt oppmerksomhet fra omverden, og kan følge litt med på livet.Det er også stimuli. Hvis valpen er under 40 cm i mankehøyde, så går den gratis på NSB, men da kan du risikere at det er fullt tog. Når du ikke betaler for hundebilletten, da deler dere på fotplassen dersom du må dele på dobbelsetet. Jeg hadde nok mye heller betalt for hunden for å sikre meg ekstra plass på de lengste strekningene i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville valgt bil fremfor buss eller tog, da har du i det minste mulighet til å stoppe ved behov (feks om han blir dårlig) og du kan ta pauser når og så ofte du vil. I tillegg får man gjerne en mer direkte reiserute og man slipper å stoppe på div holdeplasser rundt om. Gå en lang tur med valpen før dere starter turen, slik at han er god å sliten, hiv innpå reisesyketabletter å legg deg å sov sammen med han. Bedre å gi han fred til å sove enn å sitte å dulle med han hele turen å holde han våken, selv om det evt skulle være noe klaging under veis. Trenger ikke å være hjerterå å putte han i bagasjerommet, men det holder å stikke ned en hand eller noe til han OM behovet er der, trenger ikke mer enn det.

De fleste valper er bilsyke og de fleste vokser det av seg, så er ikke sikkert det er et problem nå lengre, men siden dere ikke får testet det ut og siden han ikke har så mange positive opplevelser med bilkjøring så er ikke det noe å teste ut nå, gi han reisesyketabletter uansett før dere reiser, bare for å være sikker.

Utover det så er de ikke så skjøre altså, slapp av å ikke tenk så mye, de greier seg helt fint stort sett. :)

Edit: Og skulle du sovne så våkner du nok om hunden har behov for noe, evt så regner jeg med at det er noen som kjører bilen som da sikkert kan vekke deg om det trengs :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte når jeg hentet min yngste valp. Fra Vestby til Stavanger. Det gikk helt fint, jeg stoppet og luftet henne (og den voksne hunden og meg) når hun ble urolig bak i buret -det fungerte helt fint.. Tror vi kjørte fra Vestby til Kristiansand uten stopp, annet enn på ferga da. Da var hun fire måneder gammel.

Et par uker senere fløy vi hjem til foreldrene mine på sommerferie, da satt hun i lasterommet -jeg var veldig skeptisk til akkurat det, men hadde bestilt flybilletter og ferie før jeg bestilte valp, for å si det sånn :P Og selv om det ble en lang tur, med forsinkelser og alt så gikk det helt fint. Hun var avslappet og fin når jeg hentet henne ut både når vi var framme, og når jeg fikk luftet henne i en veldig lang ventepånyttfly-pause.

Jeg tror ikke det er så ille som man tror å reise med valp, min var ikke noe unikum av stålnerver -og hun hadde ikke hatt noen pedagogisk innlæring av å kjøre bil eller sitte i bur før jeg hentet henne og kjørte fra øst til vest. Jeg øvde ikke noe mer på det før vi fløy på ferie heller -det er mye annet å ta tak i når man får valp enn akkurat det tenker jeg :)

Så jeg tenker du velger det alternativet som passer best for deg, og så tar du valpen med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er en golden retriever liksom, de fikser sånt - jeg henta min valp i Stockholm, ikke bare hadde hun da vært et døgn på fremmed plass, blitt dumpa i campingvogna til fremmede fordi oppdretter skulle jobbe på utstilling, forholdt seg til plenty av folk og dyr, før hun så ble stappet inn i bilen til vilt fremmede og tatt med på en 9 timers kjøretur til Norge, deretter kasta inn i heimen til fremmede hunder osv. - to dager senere ble hun taua inn på tog og så introdusert for min arbeidsplass..... Det var ikke noe stress det.........

Så mitt tips - ha hunden i bilen sammen med dere og flyttelasset, gi en postafen før dere kjører for å være sikre på at han ikke blir dårlig, kjør så lenge valpen sover, når han våkner stopper dere og lufter og lar den strekke på seg før dere bare kjører videre.... Ikke noe stress i det hele tatt, valper fikser sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som @Belgerpia sier, det er fornuftig.

Det du IKKE må gjøre er å stresse for mye med han når dere reiser, da blir han også stresset og det at han da blir utrygg er pga ditt stress.

Han kommer nok til å sitte og følge med litt, etterhvert så blir han nok trøtt og kommer til å sovne, hvis han får være i fred og ikke har hysterisk eier som driver å surrer med han hele tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, jeg føler meg litt roligere nå. Det blir nok til at vi bare kjører, så vi kan stoppe når det trengs, også får jeg gi han reisesyketabletter. Han er veldig miljøsterk og takler det meste av lyd og sånne ting, så jeg tror det skal gå fint, og svarene dere har også hjulpet med det.

@Renate A Jeg er ekstremt nøye på akkurat dette med stress, så jeg prøver å fremstå som rolig og glad selv om jeg egentlig ikke er det, og det virker som det funker :)

Kan alltids ordne med litt tilvenning til bil om du trenger det. :) Bor i Åsane :)

Det hadde virkelig vært utrolig hyggelig! Vi bor jo i Bergen sentrum, så da kan vi jo ta bussen ut dit eller noe. Vi kan jo snakkes litt mer om det senere, når jeg er helt sikker på hvilken transportmåte det blir? :) Må høre med venner og familie om de kunne tenkt seg en så lang biltur med valp, også kan jeg jo komme tilbake til deg når jeg vet noe mer :)

Tilleggsspørsmål; Går det an å låne bilbur noe sted? Siden vi ikke har bil eller lappen ser jeg på det som litt bortkastet å bruke 3-4000 på et bilbur som skal treffes på en (riktignok lang) tur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft bikkja, putt den i bilburet og kjør :) Og så tar dere tissepauser ved behov.

En valp som ikke tåler bilturer tror jeg ikke finnes. Klart den kan bli litt bilsyk (ikke gi mat før dere drar) men da har man med seg tørkerull og ekstra tepper til buret, og så kjører man videre. Null problem.

Dette kommer til å gå helt fint :D Lykke til med flytting og det hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ekstra stor bil å flytte med elelr skal dere flytte lite? Bare lurer fordi jeg ahr flyttet noen ganger og da har jeg ikke hatt plass til buret i bilen. Tror faktisk hvis du kan se bilen at jeg hadde kjøpt en sele og enten hatt han koblet til en sele i bilen eller til en lastekrok i bagasjeromet. Da kommer du unna med max 1000 kr. Men du må se på løsninge og hvor du har plass til valpen. Denne er en av de sikreste http://www.sikkerhetsbutikken.no/Sikkerhetsbelte-for-hund-Allsafe den som er sikrest husker jeg da aldri navnet på. Selen kan jo brukes i alt av biler og tar helelr liten plass når dere skal reise med tog for så å bruke bil. Altså noe som kan bli brukt lengere enn denne flyttingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ekstra stor bil å flytte med elelr skal dere flytte lite? Bare lurer fordi jeg ahr flyttet noen ganger og da har jeg ikke hatt plass til buret i bilen. Tror faktisk hvis du kan se bilen at jeg hadde kjøpt en sele og enten hatt han koblet til en sele i bilen eller til en lastekrok i bagasjeromet. Da kommer du unna med max 1000 kr. Men du må se på løsninge og hvor du har plass til valpen. Denne er en av de sikreste http://www.sikkerhetsbutikken.no/Sikkerhetsbelte-for-hund-Allsafe den som er sikrest husker jeg da aldri navnet på. Selen kan jo brukes i alt av biler og tar helelr liten plass når dere skal reise med tog for så å bruke bil. Altså noe som kan bli brukt lengere enn denne flyttingen

Vi leier nok en flyttebil til alle tingene, så sitter samboer på med den, også har svigermor sagt seg villig til å kjøre meg og Bobby, så vi får god plass og mulighet til å stoppe ofte. Hun er i tillegg litt redd for andre biler, så jeg vet hun kjører sakte og rolig. :)

Den sikkerhetsselen var jo genial, fint at han kan både sitte og ligge med den! Tror nok nesten at jeg må kjøpe en sånn, så kan jeg sitte i baksetet med han og passe på i tilfelle han blir bilsyk. Han er veldig selskapssyk, så jeg tror han hadde blitt veldig lei seg om han måtte sitte i et bur der han ikke så oss. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett valgt bil! Veldig stressende hvis han skulle bli reisesyk på tog, da føler man jo at man er til bry for alle andre osv. I bil så kan dere jo gjøre helt som dere vil, og stoppe osv når det passer.

Tenk på alle de som kjører langt for å hente valp, det går som oftes bra!

Hvis du sitter slik at du ser hunden så vær obs på at hvis han starter å slikke seg mye på nesa(mye mer enn vanlig) så kan det bety at han er kvalm, da går det jo an å stoppe og la han få litt luft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier nok en flyttebil til alle tingene, så sitter samboer på med den, også har svigermor sagt seg villig til å kjøre meg og Bobby, så vi får god plass og mulighet til å stoppe ofte. Hun er i tillegg litt redd for andre biler, så jeg vet hun kjører sakte og rolig. :)

Den sikkerhetsselen var jo genial, fint at han kan både sitte og ligge med den! Tror nok nesten at jeg må kjøpe en sånn, så kan jeg sitte i baksetet med han og passe på i tilfelle han blir bilsyk. Han er veldig selskapssyk, så jeg tror han hadde blitt veldig lei seg om han måtte sitte i et bur der han ikke så oss. Takk for tips!

Når svigermor er av typen som kjører pent og kan stoppe etter behov. Da hadde jeg valgt svigermor og sele. Selen kan også brukes mye lettere ved senere anledninger og koster ikke så mye som et bur.

Edit leier dere flyttebyrå så regner jeg med at den bilen er full. Så lang så vil dem gjerne ha to sjafører også mener jeg det er san at en ikke har lov til å bli med bilen p. g a noe fosikringsgreier. Men leier dere egen bil som er stor nok til å få med alt så må der fort ha en sjafør som minst har c1 lappen. Men disse små lastebilene er det værre å få leid. Så lenge dere leier bil kan kjæresten kjøre med bort. Disse tingene bør du sjekke opp. Men jeg blir også nysgjerrig på hvor på Koppang dere skal bo. Har menlig kjærest der og kommer derfra nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette finner vi nok ut av :)

Vi skal bo ca 4 km utenfor Koppang sentrum, ved hovedveien. Er ikke så gira på å gi noe særlig mer detaljer enn det :) Men samboer var på låvefest der på lørdag, og da var det visst allerede en haug med tilfeldige mennesker som visste at noen hadde kjøpt huset,og hva han skal bruke det til (skal bygge studio i kjelleren), så om ordet fortsetter å bevege seg like fort, så finner du vel fort nok ut nøyaktig hvilket hus det er, hahah :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...