Gå til innhold
Hundesonen.no

NLP .. hva skal man tro?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

NLP er det nye hotte, tror jeg. Jeg er en ekte skeptiker og har automatisk avskrevet det som alternativ-humbug. Men tenk om det virkelig er noe i det da?

Er det noen som har erfaringer med NLP, eller kunnskap?

Her står det mer: Mental trening for hundeeiere og -instruktører (Lenke til en kurspresentasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NLP er det nye hotte, tror jeg. Jeg er en ekte skeptiker og har automatisk avskrevet det som alternativ-humbug. Men tenk om det virkelig er noe i det da?

Er det noen som har erfaringer med NLP, eller kunnskap?

Her står det mer: Mental trening for hundeeiere og -instruktører (Lenke til en kurspresentasjon)

Nå har jeg ikke vært borti akkurat NLP, men jeg har deltatt i en del terapi og måter å endre tankegang på, blir bevisst det underbevisste. Og det fungerer!

Så essensen av NLP er ikke humbug hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble i hvert fall svært skeptisk etter jeg leste wiki-artikkelen om NLP:

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuro-linguistic_programming

"The balance of scientific evidence reveals NLP to be a largely discredited pseudoscience. Scientific reviews show it contains numerous factual errors,[14][16] and fails to produce the results asserted by proponents.[17][18]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuro-linguistic_programming#Scientific_criticism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NLP i forhold til ME er i hvertfall omdiskutert, men tankegangen vår er veldig viktig i forhold til det å lykkes. Så for noen kan det være verdt pengene men for andre så er pengene bortkastet. Får håpe at de fleste som tar kurset får en positiv opplevelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært borti akkurat NLP, men jeg har deltatt i en del terapi og måter å endre tankegang på, blir bevisst det underbevisste. Og det fungerer!

Så essensen av NLP er ikke humbug hvertfall :)

Er det kognitiv terapi du har deltatt i? Det er vel en anerkjent fremgangsmåte i tilfelle - endre tankemønstre, rett og slett, men jobben må man gjør selv. Det høres ikke ut som om man er nødt til det med NLP, men det er kanskje bare markedsføringen ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest om NLP i flere år og da har jeg lest om em som bejubler det og dem som mener det er kvaksalveri. HAr ikke landet på hva jeg syntes selv fordi jeg hører veldig mye sprik. Dette NLP uret til 3000 er i hvertfall mye biligere enn det ejg har sett til mennesker og NLP instruktører der som gjerne tok 10000. Nå husker jeg ikke over hvor lang tid disse kursene gikk men husekr det har blitt roligere om NLP di site årene enn det har vært før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, NLP er ikke "nytt og hot", det har eksistert siden 70-tallet, men at det blir introdusert som et verktøy innen hundetrening har jeg ikke sett før. Tenker umiddelbart, uten å ha åpna lenka, at det kan være uhyre effektivt feks mtp konkurransenerver.

Har erfaring med både bruk av det på klienter, eksperimentering for min egen del sammen med andre, og ikke minst gjennom 10 mnd langt feltarbeid blant informanter hvor bruk NLP var svært utbredt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kognitiv terapi du har deltatt i? Det er vel en anerkjent fremgangsmåte i tilfelle - endre tankemønstre, rett og slett, men jobben må man gjør selv. Det høres ikke ut som om man er nødt til det med NLP, men det er kanskje bare markedsføringen ...?

Det jeg deltok på er en egen modell laget av to psykologer i Bergen der de bruker flere teknikker i en og samme terapi. Der blant annet kognitiv terapi, mindfulness, NLP, ligningprosess osv osv.

Jeg kan si såpass at før jeg deltok gikk jeg på tunge medisiner for bipolar lidelse, og hadde en hverdag der jeg overhode ikke fungerte, til å slutte på medisiner og ha en normal hverdag med normale ups and downs. Har lært meg å tenke på en annen måte og bli bevisst hva jeg gjør og tenker.

Høres sikkert kjempe teit ut og i mange ører sikkert som humbug, men det er ekstremt effektivt

og nei, jeg er ikke frisk fra bipolar lidelse, men jeg har lært meg å håndtere den på en helt annen måte :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt:

Jeg er overhodet ikke skeptisk til metoden eller effekten, men jeg er svært skeptisk til den hierarkiske modellen som har blitt utarbeida, som gjør at de som tilbyr sertifiseringskurs innen NLP tjener grovt med penger på å lære folk noe de fint kan lese seg til på egenhånd, forutsatt at de har mennesker å øve seg på og sammen med. Dette er ikke metoder hvor det holder å kunne det teoretiske, en er nødt til å ha praktisk erfaring for å være trygg og effektiv i behandlinger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, NLP er ikke "nytt og hot", det har eksistert siden 70-tallet, men at det blir introdusert som et verktøy innen hundetrening har jeg ikke sett før. Tenker umiddelbart, uten å ha åpna lenka, at det kan være uhyre effektivt feks mtp konkurransenerver.

Har erfaring med både bruk av det på klienter, eksperimentering for min egen del sammen med andre, og ikke minst gjennom 10 mnd langt feltarbeid blant informanter hvor bruk NLP var svært utbredt.

Kan du fortelle mer om hvordan du har brukt det? Det hørtes veldig spennende ut.

Og ja, jeg tror jeg hørte om det første gang på 90-tallet. En jeg kjente var "frelst" og snakket mye om NLP. Da syntes jeg det hørtes ganske manipulativt ut siden han beskrev teknikker for å endre følelser hos mennesker uten at de var klar over det selv .. type skape assosiasjon til en følelse når et menneske ble berørt et spesielt sted, og så ville samme berøringen fremkalle følelsen uten at personen var bevisst på hva som foregikk. Jeg hadde helt glemt det frem til du skrev dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NLP i forhold til ME er i hvertfall omdiskutert, men tankegangen vår er veldig viktig i forhold til det å lykkes. Så for noen kan det være verdt pengene men for andre så er pengene bortkastet. Får håpe at de fleste som tar kurset får en positiv opplevelse

Lighting process er noe litt annet/mer enn NLP, selv om det baserer seg på NLP. Absolutt nyttig og et godt verktøy, men fungerer dessverre dårlig på direkte fysiske ting. Men det mentale er definitivt en viktig del av enhver helbredelsesprosess.

Er det kognitiv terapi du har deltatt i? Det er vel en anerkjent fremgangsmåte i tilfelle - endre tankemønstre, rett og slett, men jobben må man gjør selv. Det høres ikke ut som om man er nødt til det med NLP, men det er kanskje bare markedsføringen ...?

NLP er i hovesak å endre tankemønstre, eller "omprogrammering av hjernen". Det er som nevnt flere steder her en velkjent og velbrukt metode, men kan brukes (og misbrukes) på mange måter. Det er hjernevasking, endring av tankegang og bevissthetsmønstre. Kjempenyttig hvis man får det til og bruker det riktig. Kan brukes til en del mindre lure og ikke helt ufarlige ting.

Det har vært en del av instruktørutdannelsen til Canis i flere år såvidt jeg vet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjennskap til NLP, men når jeg raskt leste om det, fremstår det som en slags blanding av vitenskapelige teorier (Chomsky, Bateson, Erickson) og pseudovitenskapelige ideer (Castaneda). Det er etter mitt syn et generelt problem med mentaltrening, at de ikke alltid klarer å holde seg innenfor det som har vitenskapelig basis. Mindfulness, som jo har vært "hot" i mange år, er et typisk eksempel.

Men jeg vil ikke være kategorisk skeptisk, kun skeptisk :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjennskap til NLP, men når jeg raskt leste om det, fremstår det som en slags blanding av vitenskapelige teorier (Chomsky, Bateson, Erickson) og pseudovitenskapelige ideer (Castaneda). Det er etter mitt syn et generelt problem med mentaltrening, at de ikke alltid klarer å holde seg innenfor det som har vitenskapelig basis. Mindfulness, som jo har vært "hot" i mange år, er et typisk eksempel.

Men jeg vil ikke være kategorisk skeptisk, kun skeptisk :)

Eh .. Noam Chomsky er jo kjent for den andre NLPen (ikke nosy little parker, men Natural Language Processing), men er han også en "del" av Neuro-Linguistic Programming, altså.. eller blir det forvirring med forkortelsene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh .. Noam Chomsky er jo kjent for den andre NLPen (ikke nosy little parker, men Natural Language Processing), men er han også en "del" av Neuro-Linguistic Programming, altså.. eller blir det forvirring med forkortelsene her?

Jeg bare ser han nevnes i wiki-artikkelen som @Tabris linket til ovenfor. Kjenner som sagt ikke til NLP, og derfor heller ikke dets teoretiske grunnlag. Artikkelen påstår at NPL trekker veksler på teoriene til Chomsky, Bateson, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare ser han nevnes i wiki-artikkelen som @Tabris linket til ovenfor. Kjenner som sagt ikke til NLP, og derfor heller ikke dets teoretiske grunnlag. Artikkelen påstår at NPL trekker veksler på teoriene til Chomsky, Bateson, osv.

Ja, jeg leste den delen nå under Early development:

"However, adjunct lecturer in linguistics Stollznow, describes Bander and Grinder's reference to such experts as namedropping. Other than Satir, the people they cite as influences did not collaborate with Bandler or Grinder. Chomsky himself has no association with NLP whatsoever; his original work was intended as theory, not therapy. Stollznow writes, "[o]ther than borrowing terminology, NLP does not bear authentic resemblance to any of Chomsky's theories or philosophies - linguistic, cognitive or political."[22]"

Da er alt vel :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. NLP blir brukt av mange innenfor sjekkemiljøet iallefall. Selvsagt med et annet innhold og andre mål enn hva man skal frem til i en selvhjelps-situasjon.

Har egentlig ikke veldig mye peiling på NLP, men utav hva jeg kan se etter å ha googlet litt er metodikken og fremgangsmåten ganske lik de metodene jeg lærte i coaching. Et par trekk, f.eks speiling, er jo noe som forteller om struktur og samhandling i en kommunikasjonssituasjon. Ved å være bevisst på disse trekkene kan man styre situasjonen dit man ønsker å ha den.

Hvordan det fungerer i en hundetreningssetting har jeg ingen mulighet til å uttale meg om, men at NLP inneholder fragmenter av virkemidler som kan fungere er nok sant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...