Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Leste et sted (tror det var en facebookgruppe av noe slag) om folk som har sendt inn prøver av reine rasehunder for å "teste" dette. De hadde fått tilbake at hunden dems trolig var blanding av både det ene og det andre, så jeg vet ikke hvor pålitelig det er ;)

Skrevet

Leste et sted (tror det var en facebookgruppe av noe slag) om folk som har sendt inn prøver av reine rasehunder for å "teste" dette. De hadde fått tilbake at hunden dems trolig var blanding av både det ene og det andre, så jeg vet ikke hvor pålitelig det er ;)

Men alle rasehunder er jo egentlig blandingshunder :) Jeg vet om et aussiekull der innavls % er lavere enn hos blandingshund. Men hva annet de fikk på testen vet jeg ikke. Men hadde jeg hatt blandingshund ville jeg ha sjekket hva som er i den hvis det hadde vært mulig..

Skrevet

Men alle rasehunder er jo egentlig blandingshunder :) Jeg vet om et aussiekull der innavls % er lavere enn hos blandingshund. Men hva annet de fikk på testen vet jeg ikke. Men hadde jeg hatt blandingshund ville jeg ha sjekket hva som er i den hvis det hadde vært mulig..

Men det er jo egentlig problemet, at de fleste raser er i så nær slekt med andre raser. Om du har en blandingshund vil det altså dukke opp drøssevis med raser, selv om hunden kanskje bare er blanding av to-tre.

Skrevet

Vet om ei som har testet sine tre hunder. Hadde en blandingshund av ukjent opphav og to renraset löwchen. Resultatet stemte for hennes del, med størst prosentsjanse for at de var av rasen löwchen og resultatet for blandingshunden konkluderte med en yorkieblanding, som nok stemmer bra.

Husker ikke firma, men kan sjekke det opp. Det er nok stor forskjell på seriøsiteten til firmaene.

  • Like 1
Skrevet

Vet om ei som har testet sine tre hunder. Hadde en blandingshund av ukjent opphav og to renraset löwchen. Resultatet stemte for hennes del, med størst prosentsjanse for at de var av rasen löwchen og resultatet for blandingshunden konkluderte med en yorkieblanding, som nok stemmer bra.

Husker ikke firma, men kan sjekke det opp. Det er nok stor forskjell på seriøsiteten til firmaene.

Det hadde vært fint! Jeg aner ikke hva hunden min er mix av og det hadde vært utrolig moro å vite det.

Skrevet

Disse er det hun har brukt: http://www.mydogdna.com/home

Det interessante er at du kan få opp mye statistikk og sammenligne med andre i samme rase som er testet osv :)

De er det mange med min rase som har brukt også, de er et av firmaene som tilbyr testing av de sykdommene som kan ramme lapphunden. Har ikke brukt de selv, men kjenner mange som har. Jeg liker at de blant annet undersøker genetisk variasjon og en kan sammenligne både raser mot hverandre og ditt individ mot rasen generelt. Har lyst til å bruke de selv mtp det :)

Men sånn "hva er din hund blanding av" er jeg litt skeptisk til og er usikker på hvor nøyaktige de kan være

Skrevet

De er det mange med min rase som har brukt også, de er et av firmaene som tilbyr testing av de sykdommene som kan ramme lapphunden. Har ikke brukt de selv, men kjenner mange som har. Jeg liker at de blant annet undersøker genetisk variasjon og en kan sammenligne både raser mot hverandre og ditt individ mot rasen generelt. Har lyst til å bruke de selv mtp det :)

Men sånn "hva er din hund blanding av" er jeg litt skeptisk til og er usikker på hvor nøyaktige de kan være

De har ikke evnet å få EIC inn på listen over Labradorens genetiske sykdommer…

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...