Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseforslag


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Har noen raser i bakhodet men skader aldri med nye forslag. :)
Er ikke snakk om en hund til før om tre års tid. Vi har nå en på 15 mnd og henter en valp om et år. Og er ikke sikkert det blir noe av at jeg kjøper meg min egne hund i det hele tatt, men tenker jo på det..

Er på utkikk etter en robust rase som skal leve med to Dogo Canario på 50-60 kg. Den må kunne være løs, helst middels størrelse så det er mulig å ha den med rundt omkring. Ikke samkjønnsagresjon! Hunden vil få en liten morgentur, en times tid om ettermiddagen og en luftetur før kvelden. Noen dager mer, andre dager mindre. Kommer ikke til å bruke masse tid på mentaltrening men lettlærte hunder foretrekkes da jeg har lite tålmodighet. Er ikke kresen på utseende.
Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du mener med robust egentlig? Jeg forbinner jo robust med type rottis osv(molossere), men på samtlige av de som går under robust i min bok har jo i større eller mindre grad innslag av sammkjønnsaggresjon. Mellomting er jo retrieverne, passe robuste og hyggelige, dog noe mindre førerorienterte enn gr 1(kommer jo an på personlige preferanser hva man foretrekker her). Collie hadde jo sikkert glidd rett inn i en slik hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du mener med robust egentlig? Jeg forbinner jo robust med type rottis osv(molossere), men på samtlige av de som går under robust i min bok har jo i større eller mindre grad innslag av sammkjønnsaggresjon. Mellomting er jo retrieverne, passe robuste og hyggelige, dog noe mindre førerorienterte enn gr 1(kommer jo an på personlige preferanser hva man foretrekker her). Collie hadde jo sikkert glidd rett inn i en slik hverdag :)

Robust som i at den tåler å bo med 2x55kg hund. Hadde aldri tørt å ha f.eks Whippet tilfelle en av de store har litt fart inn i siden på den. Vil ikke leve i frykt for at de store skal knekke et bein eller noe på min hund. Hvis du skjønner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robust som i at den tåler å bo med 2x55kg hund. Hadde aldri tørt å ha f.eks Whippet tilfelle en av de store har litt fart inn i siden på den. Vil ikke leve i frykt for at de store skal knekke et bein eller noe på min hund. Hvis du skjønner. :)

Whippet hadde faktisk tålt det helt fint. Mine whippeter herjer helt fritt med rottisen her, null hensyn, og det går kjempe fint. Rottisen har aldri laget et merke på whippetene, mindre enn whippetene har gjort imot hverandre. Og tro meg: hun ene whippeten min har virkelig fått gjennomgått av rottisen.

Bare så det er sagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet hadde faktisk tålt det helt fint. Mine whippeter herjer helt fritt med rottisen her, null hensyn, og det går kjempe fint. Rottisen har aldri laget et merke på whippetene, mindre enn whippetene har gjort imot hverandre. Og tro meg: hun ene whippeten min har virkelig fått gjennomgått av rottisen.

Bare så det er sagt..

Det er vel tidvis motsatt – whippeter lager skader/vondter på andre hunder, med den farten de tidvis setter opp. Meesha har løpt løs med mye større og mer robuste hunder enn seg selv flere ganger og den eneste som har fått den andre til å hyle er Meesha, da han traff poten på den større hunden i full fart.

Meeeen det blir på siden.

Til TS: Jeg kjenner ikke til berner forøvrig, det var bare første rasen som falt ned i hodet mitt. Jeg har møtt en god del bare "på hils", og det virker som svært hyggelige hunder. Kanskje @SFX kan si noe om det, dersom det er aktuelt for deg TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det gjelder alle canarie-dyr, men jevnt over har jeg inntrykk av at de trives bedre med mindre hunder enn seg selv, og ikke minst mildere raser. Min kan ikke fordra intense bikkjer (type staff). Milde, enkle raser er elsk for Canarioer, og som sagt - gjerne ikke for store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt av på hva du foretrekker egentlig, collie er jo et sikkert valg mtp egenskapene du ønsker deg, kanskje ikke en rase som kommer til å føle noe stort behov for å herjeleke med to svære bikkjer, spesielt ikke om de leker på samme måte som sine like (bryting osv), men dette er jo ting de isåfall ordner opp i og styrer helt selv, noen bikkjer er jo flinke til å tilpasse leken til lekekameraten også, uansett så er det isåfall her snakk om forskjellige leke/væremåter, har ingenting med skader eller slikt å gjøre. Ellers så vil jo antagelig de fleste retrieverne passe inn, dog vil den gjennomsnittlige retriever ha en ganske annen væremåte og oppførsel enn en gjeter, ikke noe galt med noen av dem, spørs vell bare hvilken type man foretrekker. Dalmis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Collie (korthår) har jeg sett litt på, men langhår ønsker jeg ikke.

Dalmatiner er jeg redd blir for aktiv for meg?
Store hunder er uaktuelle, type Berner og Boerboel. Maks 30-35 kg.

Mye mulig at f.eks Whippet tåler litt, men jeg ønsker en hund hvor jeg ikke er redd for at den andre kan skade den.

(Nå er dette laaangt frem i tid, så det er sagt. Så jeg bare leker med tanken om en egen hund, det er ikke noe som blir bestemt på noen år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det utelukket med en ny japaner?

Ja, det er helt utelukket og det har det vært lenge. Ozzy var den beste hunden for meg, men JS er ikke rasen for meg. Og kjenner jeg meg selv rett hadde jeg forventet en "ny" Ozzy og sammenlignet en ny JS med han og hans væremåte. Og det er ikke rettferdig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo i grunn veldig mye å velge mellom med de kriteriene der altså. Jeg tenker jo også at Whippet kan være et fint valg, samme med raser som collie (korthår/langhår) og retrievere. Egentlig veldig mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Labrador og Cane Corso, og det er en perfekt match! De leker på samme måte, og er begge robuste og kroppsharde raser som tåler litt tøff lek.

Labradoren bryr seg ikke om Canens vakt/vokt, og de er dermed enkle å gå turer med sammen. Han har heller ikke sterke instinkter som må tas hensyn til. Dessuten er han førerorientert og lettlært. Han krever endel mer aktivitet enn Canen, særlig mental trening, så han passer ikke som "reservehund" sånn sett. Men selv om han krever endel mer aktivitet, er han lett å oppdra, og er veldig enkel å ha i forhold til Canen som krever forholdsregler og ekstra trening på ting som Labradoren ikke trenger trening på i det hele tatt.

Labradoren godtar omtrent alt, jeg har ingen problemer med han i det hele tatt. Om vi går tur i bånd med begge, så er Canen opptatt av folk vi møter, katter, fugler, osv, og må tøyles i forhold til det, til tross for at vi har trent på slike ting fra hun var valp. Men det må hele tiden trenes på og vedlikeholdes. Mens Labradoren snuser i veikanten når han får lov, og glatt overser alt annet. Og han kommer inn til meg om Canen reagerer på noe, og går pent ved fot, så i sånne tilfeller har jeg kun Canen å konsentrere meg om.

For meg er dette en perfekt match, særlig fordi de to passer så godt sammen når det gjelder lek og måte å være på. Jeg ser også for meg at mindre hunder hadde passet bra, f.eks en dvergschnauser eller en cairn terrier. Men der har du f.eks at de lettere bjeffer, noe som kan gire opp en vokter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...