Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund som hopper og lekebiter


tm00018
 Share

Recommended Posts

Jeg har begynt å lufte nabohunden for eierne. Dette er samme raseblanding som jeg har selv (samme oppdretter), bare hannhund. Tispa mi er alltid med og de går kjempegodt sammen :)

Han er betydelig villere og har masse energi, så jeg prøver og "slite" han ut mest mulig så han er roligere inne. Har lykkes med å få han til å gå bedre i bånd, men jeg lurer på om dere har noen tips til å få han til å slutte med lekebitingen og hoppingen når vi møter andre folk, og også når jeg kommer for å hente han? Dette har jeg aldri hatt noen problemer med med forrige hunder så jeg er litt usikker på metoder.

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn typisk ting de gjør når de blir litt ekstra giret. Siden du i tillegg sier han har mye energi (mer enn vanlig) så kan det hende han er en smule stresset, ikke bare energisk i den forstand at han har energi som vil ut?

Slikt krever litt trening og tålmodighet så spm er jo om du orker å legge ned det arbeidet i en hund som ikke er din? Første bud er å senke forventningene, noe som kan være litt vanskelig om du stort sett kommer på "besøk" når dere skal på tur (noe som helt sikkert gjør han litt ekstra glad). Når du kommer inn, ikke hils, bare overse, ta deg gjerne tid til en kopp kaffe eller noe slik at han roer helt ned før du tar han med deg ut. Når noe oppstår ute som gjør at han tar av litt så må du enten forsøke å avlede han, feks med en godbit før det skjer, eller vær rolig og tålmodig når det skjer å be han feks sette seg eller legge seg også står du der og er kjedelig til han roer seg også kan du gå videre. Gjør du dette hver gang så blir det jo ikke like gøy. Du kan jo også forsøke å bruke litt av tiden på tur til litt hodebry, ta med deg en oppdelt pølse å sleng ut på gresset eller i snøen når den kommer å se om han endrer seg litt om han får bli litt sliten i hodet, ikke bare i kroppen. :)

Hvor gammel er han? Alder har jo ofte en innvirkning når det kommer til stress osv, spesielt på unge hannhunder, man både kan og bør trene på det selvsagt, men de har gjerne litt ekstra stress når hormonene herjer som verst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lufte nabohunden for eierne. Dette er samme raseblanding som jeg har selv (samme oppdretter), bare hannhund. Tispa mi er alltid med og de går kjempegodt sammen :)

Han er betydelig villere og har masse energi, så jeg prøver og "slite" han ut mest mulig så han er roligere inne. Har lykkes med å få han til å gå bedre i bånd, men jeg lurer på om dere har noen tips til å få han til å slutte med lekebitingen og hoppingen når vi møter andre folk, og også når jeg kommer for å hente han? Dette har jeg aldri hatt noen problemer med med forrige hunder så jeg er litt usikker på metoder.

Takker for tips :)

Er det deg han hopper og biter på, eller er det alltid den personen som ankommer/han hilser på? Og er hunden (og din hund) blanding av rasene du har listet opp under profilbildet ditt? Altså en liten hund.

Har du prøvd å bare snu ryggen til når han hopper, og hilse så snart han har alle fire beina på bakken? Gir han opp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det deg han hopper og biter på, eller er det alltid den personen som ankommer/han hilser på? Og er hunden (og din hund) blanding av rasene du har listet opp under profilbildet ditt? Altså en liten hund.

Har du prøvd å bare snu ryggen til når han hopper, og hilse så snart han har alle fire beina på bakken? Gir han opp

Malamuten: Han er ca 5 år. Han virker som en typisk stressa hund vil jeg si... Skal prøve å være "kjedelig" som du sier :D Jeg føler jeg godt kan arbeide litt med han selvom han ikke er min, jeg synes bare det er gøy å utfordre meg selv litt også :)

Helianthus: Både på meg og de vi møter på vår vei. Igår kom det en hau med unger løpende (unger tror jo at når hunder er små så er det tydeligvis bare å komme å ta og hilse på uten å spørre :blink: ) så da ble han jo helt spinnvill så jeg måtte be dem om å ikke ta på han og heller hilse på tispa mi som er rolig. Det er samme blanding som jeg har selv ja, bare at han er betydelig mye større. Jeg skal prøve tipset :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten: Han er ca 5 år. Han virker som en typisk stressa hund vil jeg si... Skal prøve å være "kjedelig" som du sier :D Jeg føler jeg godt kan arbeide litt med han selvom han ikke er min, jeg synes bare det er gøy å utfordre meg selv litt også :)

Helianthus: Både på meg og de vi møter på vår vei. Igår kom det en hau med unger løpende (unger tror jo at når hunder er små så er det tydeligvis bare å komme å ta og hilse på uten å spørre :blink: ) så da ble han jo helt spinnvill så jeg måtte be dem om å ikke ta på han og heller hilse på tispa mi som er rolig. Det er samme blanding som jeg har selv ja, bare at han er betydelig mye større. Jeg skal prøve tipset :)

Det er jo veldig hyggelig av deg :) Vær kjedelig ja for å forandre forventninger til deg og i de situasjonene som oppstår ute så kan det hjelpe mye å forsøke å avlede hunden før det blir for mye å det kommer ut i stress som fører til at han hopper osv. Ta frem en godbit feks å forsøk å hold oppmerksomheten hans på deg isteden for den andre hunden eller hva annet han reagerer på :) Evt stopp, få han til å sitte mens det som er vanskelig går forbi dere, gi han godbiten når den er forbi å gå videre. Ofte litt lettere å holde fatningen om man har noe å fokusere på, om enn noe så lite som en sittkomando og/eller en pølsebit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...