Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerhund - ingen spørsmål er dumme!


Oda
 Share

Recommended Posts

For en flott blogg du har, mye spennende lesing og det virker som du har utrolig god kontakt og kommunikasjon med hunden.

Jeg lurer på om hunden har noen oppgaver i hjemmet også, eller om det kun er når dere er utenfor hjemmet at han er på jobb?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, andre hundeeiere som kommer bort og lar hunden sin snuse på Flex som er på jobb, er rett og slett en sann plage. "Kan du vennligst gå videre" pleier jeg å si ganske irritert. De må jo se at det fo

Jeg har nå min 3. førerhund. Han heter Flex og vi har kjent hverandre i ca. 4 1/2 mnd. Det tar omtrentlig ett år før jeg og hunden er godt samkjørt, men hittil ser det svært bra ut. Skulle du ha noen

Arbeidsantrekket til en førererhund er førerhundselen. Den har hunden på seg når vi går fra A til B og under kortere strekninger med buss/trikk/tog osv., dvs. under en halv time. Med andre ord er en f

Finnes det noe kontrollorgan som passer på at hundene blir behandlet bra? Jeg bodde før i en norsk by hvor det var en mann i femtiårene som ofte handlet på samme butikk som meg i løpet av en periode på ca 1 år observerte jeg de sammen. Han var ikke veldig hyggelig med hunden sin, og som labradoreier synes jeg hunden så veldig deprimert ut. Halen hang helt slapt ned hele tiden og blikket var tomt. Jeg tenker det ikke er ofte at dette skjer, så det er kanskje ikke behov for noe kontrollorgan. Men går man inn for å fange opp slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette har jeg fundert en del på. For la oss si at du ikke hører bilene, pga. at det er svært stillegående el-biler eller enormt mye regn eller whatever – er det hunden som ser at nå kommer det ikke biler, så da går vi? Eller er det du som må lytte svært nøye etter biler og si Flex, nå går vi?

Dette med el-biler og hybridbiler er blitt et faremoment for synshemmede enten med eller uten hund, men jeg tror sjåføren ikke har mye å stille opp med om det skulle skje en ulykke.

Jeg må lytte nøye på trafikken, og si "foran'" som er kommandoen for å gå fremover. "Retning" hvis hunden går skjevt. "Søk høyre vei" og "søk dør" når vi skal inn på bybanen. Når vi har funnet et ledig sete på bybanen, sier jeg "under" og Flex krøller seg sammen og legger seg delvis under setet og delvis mellom mine føtter. Når vi skal av, sier jeg "søk ut". Der ble du tatt med på en liten bybanetur også gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med el-biler og hybridbiler er blitt et faremoment for synshemmede enten med eller uten hund, men jeg tror sjåføren ikke har mye å stille opp med om det skulle skje en ulykke.

Jeg må lytte nøye på trafikken, og si "foran'" som er kommandoen for å gå fremover. "Retning" hvis hunden går skjevt. "Søk høyre vei" og "søk dør" når vi skal inn på bybanen. Når vi har funnet et ledig sete på bybanen, sier jeg "under" og Flex krøller seg sammen og legger seg delvis under setet og delvis mellom mine føtter. Når vi skal av, sier jeg "søk ut". Der ble du tatt med på en liten bybanetur også gitt ;)

Takk for svar! Så spennende. Jeg håper jeg møter dere på bybanen en dag :D Eller, jeg har vel uansett ikke lov til å si hei. Hehe. Det bringer frem et nytt spørsmål: dersom noen ikke respekterer "førerhund på jobb"-selen, og likevel (forsøker å) hilse på Flex, hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott blogg du har, mye spennende lesing og det virker som du har utrolig god kontakt og kommunikasjon med hunden.

Jeg lurer på om hunden har noen oppgaver i hjemmet også, eller om det kun er når dere er utenfor hjemmet at han er på jobb?

Nei, hunden har ikke noen spesielle oppgaver i hjemmet, men visse regler. Når det ringer på døren, har jeg lært ham at han skal gå i sengen sin og bli der til jeg sier "vær så god". Dette er godt innlært nå. Han har også sin faste plass i stua/kjøkkenet hvor han må ligge under tilberedning og spising av mat. Han får ikke lov til å opp i møbler og senger - hans plass er på gulvet, men jeg setter meg jo ofte ned og koser med ham. Når vi ikke spiser ved stuebordet, får han komme bort og ligge med sofaen/under bordet hvor jeg og samboeren min sitter. Han har aldri prøvd seg på direkte tigging, for han vet at han ikke får noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe kontrollorgan som passer på at hundene blir behandlet bra? Jeg bodde før i en norsk by hvor det var en mann i femtiårene som ofte handlet på samme butikk som meg i løpet av en periode på ca 1 år observerte jeg de sammen. Han var ikke veldig hyggelig med hunden sin, og som labradoreier synes jeg hunden så veldig deprimert ut. Halen hang helt slapt ned hele tiden og blikket var tomt. Jeg tenker det ikke er ofte at dette skjer, så det er kanskje ikke behov for noe kontrollorgan. Men går man inn for å fange opp slike situasjoner?

Finnes det noe kontrollorgan som passer på at hundene blir behandlet bra? Jeg bodde før i en norsk by hvor det var en mann i femtiårene som ofte handlet på samme butikk som meg i løpet av en periode på ca 1 år observerte jeg de sammen. Han var ikke veldig hyggelig med hunden sin, og som labradoreier synes jeg hunden så veldig deprimert ut. Halen hang helt slapt ned hele tiden og blikket var tomt. Jeg tenker det ikke er ofte at dette skjer, så det er kanskje ikke behov for noe kontrollorgan. Men går man inn for å fange opp slike situasjoner?

Dessverre er det ikke alle førerhundbrukere som burde ha førerhund - akkurat som at andre ikke burde vært hundeeiere. Det finnes et kontrollorgan; et førerhundutvalg i NAV som ser på saken om de får bekymringsmeldinger. Jeg vet flere brukere som etter dette har blitt fratatt hunden sin. Alle førerhunder skal til veterinærkontroll hvert år, og der kan jo også veterinæren skrive om hunden ser nedtrygt/ulykkelig ut. De ser både på det fysiske og psykiske. Flex synes det er stas å opp på veterinærbordet, for da vet han at det kommer noen godbiter - matvrak ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så spennende. Jeg håper jeg møter dere på bybanen en dag :D Eller, jeg har vel uansett ikke lov til å si hei. Hehe. Det bringer frem et nytt spørsmål: dersom noen ikke respekterer "førerhund på jobb"-selen, og likevel (forsøker å) hilse på Flex, hva skjer da?

Hvis du ser oss på bybanen må du gjerne kontakte oss/meg. Jeg er tilsnakkendes, men det er riktig som du sier, hunden skal ikke forstyrres når den er i arbeid. Til og med øyekontakt kan være forstyrrende for hunden. På selehåndtaket er det et skilt hvor jeg tror det står "førerhund i arbeid" + noe mer. Jeg skal få samboeren min til å ta bilde av 'Flex med sele på og legge det innn her i tråden.

Om noen hilser på Flex i sele, trekker jeg han litt fra personen som hilser og sier "vennligst ikke hils på hunden min nå når han har sele på". Om jeg har tid, knepper jeg av selen og lar de hilse kontrollert på hverandre. Jeg ber ofte Flex sette seg ned.

Senest i dag, når jeg gikk ut av butikken, hørte jeg en mor fortelle barnet sitt på 5-6 år at den hunden hjalp meg som ikke så til å komme meg rundt. Jeg må si at barn er flinkere til å spørre om de kan få lov til å hilse. Voksne bare stryker ham over hodet i det de går forbi uten å si noe, som om jeg ikke merker det :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med hunden når den pensjoneres?

Da får den en pensjonsttilværelse hos familie, venner, fôrvert eller hos bruker selv. Noen tror at førerhunder avives når hunden pensjoneres, men det gjør den altså ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til en nær kompis er førerhundbruker. Det var så fascinerende å se forskjellen på hunden med og uten sele!

Han kunne være direkte rampete og ulydig når han ikke jobbet, som en helt vanlig hund, når selen kom på endret hele hunden seg! :D

Men han drev med "intelligent ulydighet" ( tror det var det hun kalte det ), når han var i arbeid. Dvs, prøvde hun å få han til å krysse veien når det kom biler eller å gå et farlig sted nektet han.

Er dette noe de blir lært opp til?

Disse bor jo ekstremt landlig til , men hunden hadde INGEN problemer med å lose eier på Oslos, i mellom Oslo sentrum og opp til Tøyen når hun skulle besøke sønnen sin.

Freakin' amazing! !

Jeg er så imponert at jeg får spader.

Dessverre døde han av kreft, men hun ble overtalt til å ta i mot ny hund. Hun var så knyttet til han at livet falt litt i grus når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk lærerik tråd.

Du nevner at folk ikke skal hilse på førerhund i arbeid, men hva med hundepersoner som lar andre hunder komme bort? Er det et problem?

Ellers lurer jeg på hvordan man lærer inn førerhund, leste en bok en gang( gammel bok), og det var ikke så pen trening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til en nær kompis er førerhundbruker. Det var så fascinerende å se forskjellen på hunden med og uten sele!

Han kunne være direkte rampete og ulydig når han ikke jobbet, som en helt vanlig hund, når selen kom på endret hele hunden seg! :D

Men han drev med "intelligent ulydighet" ( tror det var det hun kalte det ), når han var i arbeid. Dvs, prøvde hun å få han til å krysse veien når det kom biler eller å gå et farlig sted nektet han.

Er dette noe de blir lært opp til?

Disse bor jo ekstremt landlig til , men hunden hadde INGEN problemer med å lose eier på Oslos, i mellom Oslo sentrum og opp til Tøyen når hun skulle besøke sønnen sin.

Freakin' amazing! !

Jeg er så imponert at jeg får spader.

Dessverre døde han av kreft, men hun ble overtalt til å ta i mot ny hund. Hun var så knyttet til han at livet falt litt i grus når han døde.

Ja, det er som å se to vidt forskjellige hunder :) Flex har det med å bite og usse til i garnnøstene mine :P Han har også forsøkt å hoppe opp på stuebordet... ;) - Og fôrtønna i boden er veldig fristende å stikke hodet oppi når døren ikke er lukket :P

De er nok lært til å nekte å utføre kommando når de ser at det er farlig, men hvordan dette trenes inn, vet jeg ikke. En gang jeg og Flex hadde rotet oss litt bort og vi forsøkte å finne tilbake igjen, stoppet Flex. Jeg ba han flere ganger om å gå, men han sto med alle fire labber plantet i betongen. Når jeg sjekket med stokken, var det 50 cm ned til grus. Da ble det ros :)

Men ja, det er tøft å si farvel til en kjær førerhund. Det er tungt for alle hundeeiere, men jeg tror at som førerhundekvipasje blir man enda mer knyttet til hverandre nettopp pga. det sterke båndet som oppstår i samarbeidet. Likevel, livet må gå videre, og hvis jeg ikke vil bli isolert hjemme, må jeg til med en ny hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk lærerik tråd.

Du nevner at folk ikke skal hilse på førerhund i arbeid, men hva med hundepersoner som lar andre hunder komme bort? Er det et problem?

Ellers lurer jeg på hvordan man lærer inn førerhund, leste en bok en gang( gammel bok), og det var ikke så pen trening.

Ja, andre hundeeiere som kommer bort og lar hunden sin snuse på Flex som er på jobb, er rett og slett en sann plage. "Kan du vennligst gå videre" pleier jeg å si ganske irritert. De må jo se at det forstyrrer hunden min - "men den er jo så snill...". Snill eller ei... Selv om Flex er i sele, er han fremdeles en hund og vil gjerne hilse på andre hunder, og han blir helt forstyrret i arbeidet. Likevel, jeg merker på ham når vi møter en annen hund. Han får et hardere drag i selen og begynner å trippe litt. Da ber jeg han stoppe og setter ham ned til den andre hunden har passert. Hvis du er ute og går med hunden din og ser en førerhund i arbeid, er det fint om du tar en omvei for å unngå å møte på førerhunden. Når førerhundene har vært førerhund i 6-7 år, begynner ekvipasjen å bli såpass rutinert at møte med andre hunder kan gå fint, men igjen, en førerhund er bare en hund.

Når det gjelder opplæring av førerhunder ble det på 70- og 80-tallet brukt straff under opplæringen. I dag bruker man positiv forsterkning. F.eks. ved å lære inn at en førerhund skal søke opp stolpen, markerer treneren stolpen med stokken, gir godbit med stolpen mens han sier "stolpe". For en matglad labrador tar det ikke lang tid før stolpen har blitt positiv og hunden går gjerne bort til den, for kanskje er det godbit å få der? Når jeg var på førerhundskolen, ville jeg lære inn at Flex skulle krype under en stol eller benk. I begynnelsen la vi godbiter under stolen. Etter hvert koblet jeg ordet "under" mens han fikk godbit. Tre kvelder med denne øvelsen og kommandoen satt. Flex kryper nå under flyseter, busseter og under setene på bybanen. Noen ganger dukker det opp en godbit.

Men ja, en førerhund kan få mild korreks, men den får lov til å prøve på nytt. Om Flex runder et hjørne for tidlig slik at jeg går i veggen, sier jeg "nei" og gir et napp i kobbelet. Jeg tar ham tilbake, sier "passe på" mens jeg dunker litt med stokken på hjørnet, og deretter prøver vi på nytt. Da beregner han som regel plass til meg også, og han får mye ros. Det samme gjør jeg når han glemmer å stoppe for kant. Tar ham tilbake og lar han prøve på nytt.

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det begrensing for hvor mange timer hundene kan jobbe på en dag? Har de en slags "arbeidsmiljølov" de også? Og hva skjer om Flex blir syk over lengere tid, for eksempel tråkker i et glasskår og ikke kan jobbe på en uke eller to. Må du bare vente til han blir frisk, eller får du låne en annen hund i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en kjempeinteressant tråd. Helt fantastisk hva hunden kan gjøre for oss.

Jeg har møtt en dame med blindehund, en puddel som hun også drev lydighet med. Det var veldig gøy å se på deres samarbeid.

Det er mange førerhundbrukere som ikke liker orde "blindehund" - for det er ikkehunden som er blind... ;) Men når jeg for eksempel skal bestille et bord på en indisk restaurant, sier jeg bevisst blindehund, i fall det er en som ikke er så bevandret i norske termer. Men generelt, bruk førerhund fremfor blindehund :) Takk...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si sånn halvhøyt til mine: "Nei, den hunden er på jobb. Sitt her og vent til den er forbi", eller noe sånt. Egentlig mest for at føreren av hunden skal vite at her er det andre hunder og sånn ca hvor de er, sånn i tilfellet førerhunden skulle trenge en ekstra kommando eller noe. Vet ikke om det trengs, jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si sånn halvhøyt til mine: "Nei, den hunden er på jobb. Sitt her og vent til den er forbi", eller noe sånt. Egentlig mest for at føreren av hunden skal vite at her er det andre hunder og sånn ca hvor de er, sånn i tilfellet førerhunden skulle trenge en ekstra kommando eller noe. Vet ikke om det trengs, jeg.

Jo, det er kjempebra at du gjør! For da vet jeg at det er hund i nærheten og kan gi ros til hunden min hvis vi passerer og han ikke bryr seg nevneverdig. Jeg ser jo ikke omgivelsene, og om vi passerer en hund uten at Flex reagerer, vet ikke jeg at vi passerte hunden og Flex får ikke respons på hvor flink han var. Når en hund utaggerer på Flex med f.eks. gneldring og Flex blir ukonsentrert, får han gjerne et napp i kobbelet og strengt "nei, retning" til svar. Hvis dette gjentar seg hele tiden, blir det veldig negativt. Det er derfor jeg setter Flex ned om jeg merker det er en møtende hund. Da har jeg bedre kontroll og kontakt med Flex og kan gi ham ros. Det blir noe positivt.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns førerhunder og brukerne deres er så rørende, takk for at du deler dette med oss.

Syns det er ganske uansvarlig og dumt at så mange ikke viser hensyn, den sela hunden går med er jo ikke akkurat misvisende når man ser den. Mener å huske at de er godt merket med at hunden jobber og ikke skal forstyrres eller?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns førerhunder og brukerne deres er så rørende, takk for at du deler dette med oss.

Syns det er ganske uansvarlig og dumt at så mange ikke viser hensyn, den sela hunden går med er jo ikke akkurat misvisende når man ser den. Mener å huske at de er godt merket med at hunden jobber og ikke skal forstyrres eller?

Takk :)

Ja, selen er godt merket. Jeg legger ut et bilde av Flex med sele i ettermiddag/kveld, så får dere se hvordan selen ser ut ;) Vent i spenning :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange førerhundbrukere som ikke liker orde "blindehund" - for det er ikkehunden som er blind... ;) Men når jeg for eksempel skal bestille et bord på en indisk restaurant, sier jeg bevisst blindehund, i fall det er en som ikke er så bevandret i norske termer. Men generelt, bruk førerhund fremfor blindehund :) Takk...

Beklager så mye, jeg har korrigert det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...