Gå til innhold
Hundesonen.no

Sprøytebehandling i ledd?


Kristina
 Share

Recommended Posts

Som dere nå sikkert forstår sitter jeg plutselig(!) her med to "gamle", skranglete hunder. :P

Jeg har egentlig ikke sett på de som gamle (7 og 10 år) før nå, når alt av skader og rusk og rask kommer på rad og rekke, nonstop.

Min første hund er nå 10 år og etter en påkjørsel for mange år siden har hun nå store forkalkninger i et kne. Hun har fungert veldig bra i alle år, men siden februar har hun gått fast på smertestillende da hun plutselig ble stokk halt etter en tur. Vi var på sjekk hos veterinær, og hun ble satt på smertestillende (onsior) med veldig god effekt.

Det er vanskelig å si om det er kneet som har blitt verre eller effekten av smertestillende som har avtatt, men vi skal nå prøve noe annet da hun i sommer har vært betydelig verre. (Selvom jeg personlig tror førstnevnte.)

Veterinæren anbefalte en form for smertestillende som settes med sprøyter rett inn i det vonde leddet ukentlig i 4 uker, for så å sette ny sprøyte etter 6(?) måneder. Denne formen for smertestillende skulle, som jeg forstod det, virke mer på skjelett og ledd, enn det hun går på nå. Husker ikke hva den heter i farta.

Er det noen som har erfaring med dette eller andre typer tilsvarende behandling? Jeg er litt rådvill nå etterhvert som alternativene blir færre og færre. Hun virker fortsatt livsglad og lykkelig hund tross smertene, så jeg vil gjerne forsøke ('alt' skulle jeg til og si men det mener jeg egentlig ikke) litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det må være cartrophen (trur det skrives sånn) du mener? Det har blitt det nye go to-medikamentet for folk med hunder som har vondt i ledd, virker det som. Mange sier de ser god effekt på hunden sin, men mitt inntrykk er at det er en kortvarig løsning da hundene aldri blir bra-bra. Men jeg har ikke mye data å vise til utover en 2-3 eksempler, så det kan jo godt være at det er bedre prognoser jevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke noen gang at hun skal bli brabra eller frisk. Det å prøve ut mer er et helt egoistisk ønske om å ha henne her lengre fordi hun er verdens beste hund.

Jeg synes det er så vanskelig, for hun har ikke vondt i viljen eller er sur/mutt/inaktiv. Hun viser generelt lite tegn til smerte annet enn halting og stivhet, men jeg ser jo hvor lite hun belaster beinet nå, selv ved hvile. Hun blir begrenset av meg hele veien.

Fordi det tilsynelatende ikke påvirker verken humør eller livsglede føler jeg jeg må prøve mer, for ellers "frarøver" jeg henne på en måte livet uten å ha prøvd alt. Kanskje dumt å tenke, men, jeg vet ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tipper de gjør som med hester kanskje og da er det tre alternativer:

Kortison

Hanekam

PSGAGs

alle tre sprøytes rett i leddet, alle tre kan gis som kur, og har som oftest god effekt i alle fall på hest.

På hest fungerer jo dette greit, PSGAGs gis ofte om annen behandling ikke virker, og er egentlig det samme som Hanekam (som er akkurat det det heter - nemlig hanekam ha ha ha ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka fikk Cartrophen, men det fungerte ikke optimalt på hun,men jeg har hørt om mange hunder som har hatt veldig bra effekt av den, så jeg ville prøvd.

Når det gjelder sprøyte lokalt i ledd så regner jeg med at det enten er kortison eller hanekam de snakker om, det har jeg aldri prøvd på hunden min, men vært borti maaange hester som har fått den behandlingen, men veldig god effekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vondter er det Trym har?

Han er litt stiv og støl, men har ikke funnet noe på røntgen (bortsett fra litt forkalkninger i ene hofta og en mindre "feil" med en skive bakerst i ryggen) men han fungerer foreløpig bra på kiropraktikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst misforstått prosessen men det er altså Kartophren(?) det er snakk om. Vi har fått time på mandag, så det blir spennende å prøve! Hvor lang tid tok det før dere merket effekt? Gruer meg samtidig litt da, for hun må gå en dag uten smertestillende den dagen hun skal få sprøyta, så håper hun ikke får alt for vondt. Hun får vanligvis pille om morgenen, men denne dagen får hun sprøyte på kvelden og skal derfor ikke få noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...