Gå til innhold
Hundesonen.no

Utfordring uke 36-37: apport/FvF


Snorken
 Share

Recommended Posts

Jeg tok meg friheten og satte opp en ny utfordring! :P

Tema denne runden er delmomenter for apport og fri ved foten (fritt fram om man velger en eller begge av øvelsene) :)

Veldig moro om folk legger ved en «før og etter» video, legger ved bilder, skriver hvordan dere går fram eller hjelper til med tips og triks!

Lykke til med treningen! :D

edit: glemte å skrive «Tren-along» i overskriften, men regner med at folk skjønner hva det dreier seg om. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tok meg friheten og satte opp en ny utfordring! Tema denne runden er delmomenter for apport og fri ved foten (fritt fram om man velger en eller begge av øvelsene) Veldig moro om folk legger

Jeg måtte endre min egen holdning til øvelsen først og fremst. Hos oss var problemet at jeg hatet fri ved fot, gikk som en forknytt person på vei til sin egen begravelse, og var aldeles ikke overbevis

Jeg er med, forresten! Apport: Vi skal jobbe med kjeksing/kasting av apporten. Jeg har forsøkt en del ulike framgangsmåter for å få det vekk, men tror jeg har kommet nærmere svaret på hvorfor hun

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Jeg driver akkurat å tenker ut hvordan jeg skal fikse opptakene av apportbukken på yngstemann, så da kan jeg hive meg med her :) Jeg må bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det først.

I fvf jobber jeg med å få han rettere... der har jeg en plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er (kanskje) med på fvf iallfall, kanskje apport :-) Har bare såvidt startet med litt belønning idet hun kommer inn på siden, så lite å vise frem da.

(Edit, lagt til i etterkant) Dette skal vi starte med:

Fvf:

- følge etter med hodet på høyde med kneet mitt når jeg rygger, og kanskje begynne å gå rett vei derfra.

- belønne at hun kommer inn bakfra på venstre side av meg når jeg går fremover

Apport:

- lekeapport (rett og slett hente leken jeg kaster og ha drakamp med den og kaste igjen)

- holde fast et kjedelig objekt. Nå er alle objekter morsomme og skal rappes, så må finne noe som er kjedeligere, så kan belønningen være morsom istedet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med denne runden! Her er det endel å ta tak i gitt, men hovedfokuset kommer til å være på posisjonen til Bris. Hun har begynt å ploge, og kommer delvis litt langt fram innimellom (kom med på kjøpet når jeg jobbet opp intensitet, motivasjon og attitude). Ellers skal jeg jobbe endel med meg selv uten hund for å kjenne på vendinger og tempovekslinger. I sakte marsj skal jeg få litt liv i venstrehånda så den beveger seg likt med høyre, og jeg skal trene på å ha en rolig men løs og ledig overkropp og blikket mer rettet forover. Og så må jeg lære meg å bli kommandert. Må også jobbe med vendinger på stedet og sideforflytninger. Det var noe med at man skal havne på samme sted man startet forflytningene og å ikke styre hunden så mye med overkroppen. :huh:

Status nå:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ja, vi kan vel slenge oss på her! :)

Apport

Angus: Utgangsstilling med bukken i kjeften er veeeldig vanskelig enda. Noen ganger går det, noen ganger ikke.

Alice: Hun er ivrig til å gripe, nå er det å holde fast og kunne bevege meg baklengs samtidig som hun holder den (helst uten å tygge)

FVF

Angus: Posisjon, attitude, vendinger og holdt. Alt står egentlig på meg :P

Alice: Posisjon, strekke ut lengder, vendinger (spesielt høyre, hun begynner å få sexy venstrevendinger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal prøve oss på fvf!

Han er jo bare 5 mnd'er, så er egentlig heeelt i startfasen på å holde fokus på meg når vi går fremover. Ikke gå for langt forran meg, og sette seg ned når jeg stopper. Utgangsstillingen er ikke heeelt perfekt, men terper på det etterhvert tenker jeg. Nå er det mest fokus og kontakt under fvf vi skal trene på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Apport

Tidi: Jobbe med å holde fast, og "takk" kommando.

Blondie: Jobbe med at hun tørr å ta apporten

Fvf

Tidi: Jobbe med å øke lengden. Jobbe med holdter på korte lengder. Jobbe med svinger på korte strekk.

Blondie: Jobbe med helt om og holdt. Jobbe med sakte marsj.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har jeg lagt film av hvordan øvelsene er nå i bloggen. Fokuset i fvf er jo å rette opp posisjonen hans. Jeg har juksa litt da, for jeg begynte å trene på det ei uke før, men det er det vi trenger. Utgangspunktet er sånn det var på kl 1 konkurransen (link i bloggen), filmen er hvordan det er nå. Apporteringa er fokuset opptaket. At han ikke skal skrense på appoten før han tar den opp. Den biten må jeg tenke litt på hvordan jeg skal gjøre... men film med hvordan det er nå ligger i bloggen, så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i blinken:) Har ikkje trent apport på over eit år, og trudde vi måtte begynne heilt på scratch igjen.. Kan ikkje huske at vi hadde komt så langt i treninga heller. Men på trening i går, plukka ho plutselig opp apporten og satt å holdt på den, heilt tilfeldigvis.. Så her skal det trenast på plukking og avlevering.. og om vi kjem langt nok, skal vi begynne å få det inn på plass for avlevering;)

Bilde av stolt frøken;) Den sjokkskada føraren er (heldigvis) ikkje med på bildet;)
post-6330-0-37313100-1409817310_thumb.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk trent litt i går, og da hadde jeg ei til å gå bak og følge med på når Bris går riktig. Jeg klarer ikke helt å se plogingen selv, men etterhvert i går begynte jeg å "kjenne" når hun gikk riktig. Jobber med belønningsplassering (plasserer belønningen på utsiden av hunden i stedet for "rett ned"), og mikser inn endel venstrevendinger litt her og der for å minne henne på bakenden. Jeg har jo kjørt intensiteten veldig opp i den øvelsen, da det føltes som jeg dro rundt på en sekk med poteter ei stund, så nå må jeg bremse det hele litt. Det virker rett og slett som det er forventningene til belønning som gjør at hun faller ut med rumpa innimellom. Skal fortsette å trene fri ved fot kun når jeg har med noen som kan følge med på oss, som jeg vet er like pirkete. :P Da slipper jeg også å bli skeiv igjen, det har tatt MYE tid og arbeid å få kroppen min såpass rett som den er nå, og enda er den ikke helt god. :aww: Kommer også til å bruke mest rolige belønninger ei stund, med en liten "overraskelsesball" innimellom.

Monti sin litt heite fvf, her på et helt nytt sted. Tror vi bare må jobbe med ro og skryt og trygghet.

Hva gjør du før dere begynner å gå fri ved fot, og hva belønner du mest med? Riktig "oppvarming" kan jo være en hjelp til å få han mer samlet før du jobber med fri ved fot tenker jeg. Ser ut som dere trenger litt mer ro og flyt ja, han virker i alle fall motivert nok! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk trent litt i går, og da hadde jeg ei til å gå bak og følge med på når Bris går riktig. Jeg klarer ikke helt å se plogingen selv, men etterhvert i går begynte jeg å "kjenne" når hun gikk riktig. Jobber med belønningsplassering (plasserer belønningen på utsiden av hunden i stedet for "rett ned"), og mikser inn endel venstrevendinger litt her og der for å minne henne på bakenden. Jeg har jo kjørt intensiteten veldig opp i den øvelsen, da det føltes som jeg dro rundt på en sekk med poteter ei stund, så nå må jeg bremse det hele litt. Det virker rett og slett som det er forventningene til belønning som gjør at hun faller ut med rumpa innimellom. Skal fortsette å trene fri ved fot kun når jeg har med noen som kan følge med på oss, som jeg vet er like pirkete. :P Da slipper jeg også å bli skeiv igjen, det har tatt MYE tid og arbeid å få kroppen min såpass rett som den er nå, og enda er den ikke helt god. :aww: Kommer også til å bruke mest rolige belønninger ei stund, med en liten "overraskelsesball" innimellom.

Hva gjør du før dere begynner å gå fri ved fot, og hva belønner du mest med? Riktig "oppvarming" kan jo være en hjelp til å få han mer samlet før du jobber med fri ved fot tenker jeg. Ser ut som dere trenger litt mer ro og flyt ja, han virker i alle fall motivert nok! :P

Tusen takk for tips :) Akkurat her går han for ballen og det er jo den han er aller gladest i. Men jeg opplever han som like kaotisk med mat eller andre ting når det er nye steder. Det kommer ofte litt lyd også (du hører jo litt på begynnelsen). Egentlig opplever jeg han som litt usikker. Det skjer mye og han synes det er krevende og han er gira. Nytt sted, nye lukter, etc. Han er myye mer samlet på steder der han er kjent. Så jeg prøver å gi han ro og trygghet. Men jeg forstår hva du mener og er veldig usikker selv. For ballen girer han jo absolutt mer opp, samtidig har tankegangen min vært at jeg bør ha det beste av belønning siden hunden er heit fordi han synes miljøet er krevende. Eller.. Hmmm.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tusen takk for tips :) Akkurat her går han for ballen og det er jo den han er aller gladest i. Men jeg opplever han som like kaotisk med mat eller andre ting når det er nye steder. Det kommer ofte litt lyd også (du hører jo litt på begynnelsen). Egentlig opplever jeg han som litt usikker. Det skjer mye og han synes det er krevende og han er gira. Nytt sted, nye lukter, etc. Han er myye mer samlet på steder der han er kjent. Så jeg prøver å gi han ro og trygghet. Men jeg forstår hva du mener og er veldig usikker selv. For ballen girer han jo absolutt mer opp, samtidig har tankegangen min vært at jeg bør ha det beste av belønning siden hunden er heit fordi han synes miljøet er krevende. Eller.. Hmmm.. :D

Er det lov å komme med ett tips? Ta deg litt bedre tid. Når du gjør holdt, så står du stille i f.eks. 5-10 sekunder før du går videre. Når du belønner fra holdter, så belønner du alltid etter han har sitti en stund (og pass på at han faktisk sitter, ikke jukser ;) ). Det gir litt større ro og bedre holdter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å komme med ett tips? Ta deg litt bedre tid. Når du gjør holdt, så står du stille i f.eks. 5-10 sekunder før du går videre. Når du belønner fra holdter, så belønner du alltid etter han har sitti en stund (og pass på at han faktisk sitter, ikke jukser ;) ). Det gir litt større ro og bedre holdter :)

Ja, selvfølgelig, jeg er veldig takknemlig for tips. :) Jeg har egentlig aldri tenkt veldig mye over at vi stresser det der, men jeg ser det når du sier det. Tusen takk! Da har jeg noen mål for LP-treningen i kveld :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende å lese om dere som skal sette i gang med pirkearbeid - kjenner jeg er litt missunnelig…. innlæring er liksom… litt kjedelig. :P

Heldiggris! Jeg er ikke så god på pirk, ikke ser jeg småting heller, forbedringer eller sånt :P Nyinnlæring er jo det som er gøy. Derfor rotta kan så mye sånn halvveis bra :P

Hms, vi får se om vi får til noe fvf trening. Hektisk med helga nå, så mye reising med jobb fremover. Skal se om jeg får filma, men tviler. Vi trenger trene motivasjon i fvf, og kontakt i fvf. Når han er "høy" (høy til seg å være) så har han mye oftere og lengre kontakt. Der har jeg ikke vært så nøye, så jeg vet ikke om det handler om at han ikke vet at han skal ha kontakt eller om det handler om motivasjon... Planen min er å starte litt på nytt, strekke strikken saaaakte fremover. Begynne med å belønne all kontakt i utg.stillinga, så steg for steg nesten. Så får vi se, kan hende jeg begynner å feile han etterhvert når han faller ut (da er vi kommet et stykke, går noen strekker), planen er jo å ikke la han falle ut da. Kommer an på hvor lang vi kommer. Jeg er ekstremt dårlig til å planlegge. Ellers ser jeg at skogen er veldig fin forstyrrelse når vi trener, for det er nemlig ca like gøy siern. Pluss at det er litt vanskelig å jobbe tett i ulendt terreng :)

Er avhengig av ok vær, kun trening ute. Rotta er inne i en skikkelig periode hvor alle krav innendørs skal dempes. Også de hverdagslige tingene som "gå og legg deg" "gå ned" "kom hit" :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...