Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen tips til rase?


Justisia
 Share

Recommended Posts

En tidligere valpekjøper av meg kontaktet meg forleden for å øre om jeg hadde tips til rase for dem.
De har hatt rottweiler tidligere, en rase de var godt fornøyd med, men de vil nå ha noe annet.

De vil gjerne ha en hund som er mindre enn rottweileren.
Det skal være en hund som er fører/flokkorientert, gjerne litt "sær" og ikke spesielt interessert i andre folk, uten at den er aggressiv.
Ikke kreve for mye, altså ingen utpreget brukshundrase, men en hund som vil trives godt med lett lydighetstrening og "normale" turer og mosjon.
Minimalt med pelsstell, dvs pels som ikke krever napping eller klipping eller daglig børsting.

De er ikke så glad i spisshunder (Lundehund, buhund, lapphund ol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østerisk Pinscher? :-)

www.majabissene.dinstudio.no/

" Vi lette lenge etter den perfekte rasen for oss og valget falt, etter mye møye, på Østerriksk Pinscher. "Hvorfor akkurat den rasen?" lurer du kanskje? Jo fordi:

Den måtte ikke være for stor, men heller ikke for liten! "Under bordhøyde" er fint.

Den måtte finnes i mange fargevarianter! Vi liker hunder som "er noe for seg selv".

Pelsen kunne godt være lang eller kort.

Den skulle ikke elske alle og enhver. En god vakthund er ikke å forakte!

Den måtte ikke ha jaktinstinkt. Å gå med hunden i bånd tiltaler oss ikke!

Den måtte være allsidig!"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Manchester terrier? Kanskje for liten igjen, og bare hilst på en av denne, men fascinert av rasen selv. :)

Beskrivende for rasen: Lettrent og sporty, ikke av de heftigste av terrierene (men fortsatt en tøff terrier), ikke en type happy-go-lucky hund som typisk er veldig interessert i verken fremmede folk eller hunder slik jeg har forstått det, kan være noe samkjønnaggressiv (men ikke mer enn de aller fleste andre terrierene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...