Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

hei, jeg har en blandingshund på ett år som jeg lurer på om er dverg?han veier bare 23kg faren var rottweiler og moren var shæfer/border collie blanding. hvordan kan dette ha seg?

Skrevet

Tja, blandingshunder er uforutsigbare, man vet aldri hvordan de ender opp:) Border collie er jo ikke så store, så kanskje hun har fått mye fra den ene siden til mor? Og du er sikker på blandingsforholdene her?

Har du bilde? Lettere å se om hunden har dvergpreg da.

Tviler på at hunden din er dverg da, har den normale proporsjoner sånn bortsett fra at den er "liten"?

Guest lijenta
Skrevet

tipper det er BC genene som har slått igjennom på størrelse og i den verden er det vanlig med stort sprik ca 15 - ca 30 kg

men bilde fint oppstilt vil hjelpe oss å si noe mer

Skrevet

En hund på ett år er ikke ferdig utvokst, så den kan fremdeles bli større. Jeg vil tro mine har lagt på seg rundt en ti kilo etter at de fylte et år.

De er for ordens skyld berner sennenhunder, altså ikke så veldig avvikende fra rottweiler i tyngde og masse. Kroppsbredde tar tid å få på plass, selv om hundene ikke blir høyere med årene.

Skrevet

Vel, min blandingshund er også ca 23 kg. Han har bl.a elghund i seg. Så lenge hunden er frisk og spiser som den skal, så ville jeg ikke vært så bekymret. Hunder i den alderen er gjerne litt spjelkete også... :)

Guest lijenta
Skrevet

ut fra bilde ville jeg si at den ser fin ut og ville tippe at den ville legge seg litt ut i bredden. HVor mye kommer som sakt ann på gener. Men tiden får bare vise hva den har plukekt av hvilken rase

Skrevet

Er nok ingen dverg :) Tipper den har fått størelsen etter border collien. Mulig den vil legge seg litt ut den neste tiden. Så utrolig pen den så ut til å være :D

Jeg har en som er blanding av scæhfer, labrador, border collie og lundehund. Veier 22 kg og er veldig nett. Han er 10 mnd. Tenker han er ferdig med å vokse i høyden, men muligens legger seg ut noe mer

10615384_10152197528757581_2209121608935

Skrevet

Fin hund :) Synes ikke den ser liten ut jeg :). Hadde den vært blanding mellom to store raser ville størrelsen blitt mye større, men i og med at det er Border collie i han så regner jeg med at han ikke vil bli noe større men han vil nok som de andre sier bli litt bredere.

Skrevet

Veldig søt gutt! Synes han ser veldig "unghund" ut, han vil ikke nødvendigvis vokse noe mer i høyden, men tipper han skal legge seg ut litt. Min gutt la seg ut fra 26 kg til 32 kg mellom ca 1 og 2 år :)

Skrevet

Hunden din har litt BC i seg, disse får du jo i alt fra 14ish kg og opp til 30ish kg selv om 18-22kg er vel foretrukket. Min er ren BC og veier 21kg så din er fremdeles tyngre enn min, han er samme alder og blir nok ikke så mye tyngre. Men en hund på 1 år med slike raser bak seg kan jeg lett se for meg at den legger til noen kg innen 1-2 år :) Den skal jo enda legge seg ut og bli voksen i kroppen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...