Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med Acana?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Noen som har prøvd ut dette?

Hundene har tidligere fått Orijen og Canagan, men nå er det tid for et lite bytte.

De er nokså like ernæringsmessig, så jeg tror ikke det utgjør store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du bytter nå? Jeg bare lurer altså, siden jeg selv er i ferd med å fase inn Orijen på mine hunder og er interessert i erfaringer selvsagt :). Nå har jeg ingen grunn til å bytte fra det fôret jeg har benyttet i mange år - det var bare et innfall å forsøke Orijen nå liksom...

... og jeg kan overhodet ikke svare på spørsmålet ditt, da... :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eine gjekk over til acana ved siste fôrinnkjøp, fra orijen. Bytta kun pga pris. Han har fått meir matt pels, og gjekk litt opp i vekt, men det kan og vere ein litt slapp sommar (varme + husoppussing = mindre fjell :( ). Usikker på om me fortsetter på det, planen er v&h når me har kjøken (frysar) meir på plass, men det kan ta tid.

Går truleg tilbake til Orijen ved neste innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du bytter nå? Jeg bare lurer altså, siden jeg selv er i ferd med å fase inn Orijen på mine hunder og er interessert i erfaringer selvsagt :). Nå har jeg ingen grunn til å bytte fra det fôret jeg har benyttet i mange år - det var bare et innfall å forsøke Orijen nå liksom...

... og jeg kan overhodet ikke svare på spørsmålet ditt, da... :aww:.

Jeg bytter med jevne mellomrom uansett. Orijen er veldig bra, men jeg har to bikkjer som nesten er dyrere i matveien enn resten av familien og jeg er nokså sikker på at det også finnes bra fôr til en litt mer fornuftig pris. I tillegg er det nokså hard kost,

Opp igjennom årene har jeg hatt veldig god erfaring med en rotasjonsdiett (få rotasjoner dog), man finner aldri ETT perfekt fôr mht ingredienser osv. Orijen har mye bra, men innimellom gir jeg litt mer med fisk i, i andre perioder noe annet osv. Du kan si at hvert eneste fôr kan ha litt for mye av noen ting, og litt for lite av andre ting. I tillegg kan enkelte ha potensielt skadelige ingredienser (det er dog mer aktuelt for dårlige merker), om man roterer minimerer man den potensielle muligheten til at hundene blir 1) feilernært og 2) innebygde "feil" kan hope seg opp om man fôrer på akkurat det samme fôret livet igjennom. På den måten sikrer man en allsidig kost og det er viktig for ethvert tarmsystem.

Jeg tar gjerne en pose med fisk, en med rødt kjøtt, en med kylling.. Så skifter vi kanskje merke etter 1/2-1 år på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Acana de gangene jeg ikke ser meg råd til å kjøpe to sekker Orijen - god smakelighet selv for mine kresne hunder og ellers var jeg fornøyd med pels og hold.

Nå har jeg en hund som får allergitegn på noen fôr, og jeg ble usikker på om han kanskje vasket seg mer på labbene enn vanlig så når siste pose Acana var tom kjøpte jeg inn Orijen istedet bare for å være på den sikre siden :) Skulle jeg bare ha föret den andre hunden min (som ikke har allergitegn) hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøpe Acana igjen for jeg var veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt med rotasjon, men for at det skal være effektivt må du nesten ikke bare bytte merke, men også produsent og fabrikk, ellers er det jo egentlig *samma sørja* alt i hop, med minimale forskjeller. Acana og Orijen er lagd av Champion Foods på deres egen fabrikk, så da bør du bytte til James Belowed, PawFect, Wolfsblut, EVO, Brit's kornfrie linje el for å få ingredienser fra andre verdensdeler, prossert i andre fabrikker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt med rotasjon, men for at det skal være effektivt må du nesten ikke bare bytte merke, men også produsent og fabrikk, ellers er det jo egentlig *samma sørja* alt i hop, med minimale forskjeller. Acana og Orijen er lagd av Champion Foods på deres egen fabrikk, så da bør du bytte til James Belowed, PawFect, Wolfsblut, EVO, Brit's kornfrie linje el for å få ingredienser fra andre verdensdeler, prossert i andre fabrikker osv.

Det stemmer, var ikke klar over at det var samme produsent. Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt med rotasjon, men for at det skal være effektivt må du nesten ikke bare bytte merke, men også produsent og fabrikk, ellers er det jo egentlig *samma sørja* alt i hop, med minimale forskjeller. Acana og Orijen er lagd av Champion Foods på deres egen fabrikk, så da bør du bytte til James Belowed, PawFect, Wolfsblut, EVO, Brit's kornfrie linje el for å få ingredienser fra andre verdensdeler, prossert i andre fabri osv.

EDIT: Morene gir storforbrukerrabatt på 20% om du kjøper 15 sekker (tror jeg det var) og du kan mikse Acana/Orijen og de smakene du selv vil ha. Du kan tom ta med kattematvariantene. Vanlig adult Orijen kommer da på 560.- for en sekk om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...