Gå til innhold
Hundesonen.no

Omskolering dersom jobben gjør en syk, hvordan fungerer det?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Trenger litt hjelp av dere smarte soniser :D . Hvis man har en fysisk jobb og blir syk av den (type tilbakevendende senebetennelse, problemer med ledd etc), hva kreves for å få omskolering? Er det noe man kan få av NAV? Hvor lang tid tar det, må man f. eks være sykemeldt i så og så lang tid først? Jeg regner med at det er perioder og prosesser man må gjennom for å "bevise" at man faktisk ikke tåler jobben sin. Personen det er snakk om er i gang med trening for å se om det hjelper, men å være sykemeldt i 1 mnd og deretter 1 mnd ferie hjalp ikke nok.

Så jeg tenker mer på lang sikt, hva skjer om det faktisk ikke løser seg der han er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få omskolering av NAV, så forutsetter det vel at en har et yrke, altså at en jobber med noe en har utdanning innen. Det holder ikke å feks få vondt i beina fordi en går mye på hardt gulv i butikkjobben sin, da kan en jo bare drive med noe annet, for å sette det på spissen. Jeg har hatt en klient som fikk omskolering av NAV fra frisør til politi. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er snakk om en elektriker :) . Passer liksom litt dårlig med senebetennelse i armer og skuldre + tennis OG golfalbue :D .

Mulig det er nye regler, men man må være sykemeldt et år før man har rett på videre assistanse fra NAV. Men jeg ville rett og slett tatt kontakt med fastlege, fått erklæring og tatt kontakt med nav og sett hva de kan gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuell stønad til omskolering vil være arbeidsavklaringspenger, og da må vilkårene for å få arbeidsavklaringspenger etter folketrygdloven kapittel 11 være til stede. Det er flere kriterier, og mye må vurderes konkret (et samspill mellom fastlege, saksbehandler og NAV-lege mm.), men kort fortalt:

Man må på grunn av "sykdom, skade eller lyte" ha fått "arbeidsevnen nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller skaffe seg inntektsgivende arbeid", jf. ftrl. § 11-5. Etter bestemmelsens annet ledd skal vurderingen legge vekt på "helse, alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn, interesser, ønsker, muligheter for å gå tilbake til nåværende arbeidsgiver, arbeidsmuligheter på hjemstedet og arbeidsmuligheter på andre steder der det er rimelig at vedkommende tar arbeid".

I tillegg er det et vilkår at man, for å "skaffe seg eller beholde arbeid" får "aktiv behandling", eller at vedkommende deltar på et "arbeidsrettet tiltak". Det er nettopp "arbeidsrettet tiltak" her som dekker omskolering i lovens forstand.

Det vil også legges vekt på hva slags arbeidsmuligheter man eventuelt vil ha uten omskoleringen.

Vedrørende spørsmålet ditt om sykemelding, er det vanlig at arbeidsavklaringspenger gis i forlengelsen av sykepenger - altså når man ikke lenger har krav på det, men kan også gis til dem uten sykepengerettighet, så sant arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%, og vilkårene nevnt ovenfor ellers er oppfylte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Det kan også gis mens man er i behandling for eksempel. De færreste på AAP får faktisk omskolering.

Alle jeg kjenner som går på AAP får omskolering :P Vet at det også er "rehabiliteringspenger" som det så fint het før de slo ting sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner som går på AAP får omskolering :P Vet at det også er "rehabiliteringspenger" som det så fint het før de slo ting sammen :)

Arbeidsavklaringspenger kan dekke mye annet enn omskolering, jf. posten min ovenfor. Dette gjelder ikke minst medisinsk behandling, samt fysisk opptrening og arbeidstrening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsavklaringspenger kan dekke mye annet enn omskolering, jf. posten min ovenfor. Dette gjelder ikke minst medisinsk behandling, samt fysisk opptrening og arbeidstrening.

Ja det er jeg fullstendig klar over ;) Men nå var det omskolering det ble spurt om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rettet mot din "alle jeg kjenner som går på AAP får omskolering" som svar til maras "De færreste på AAP får faktisk omskolering" - ikke mot trådstarter. :)

Ja, noe jeg sa fordi hun sa de færreste får omskolering på AAP, mens min oppfatning og erfaring tilsier det motsatte :) Var ikke noe mer i det enn det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe jeg sa fordi hun sa de færreste får omskolering på AAP, mens min oppfatning og erfaring tilsier det motsatte :) Var ikke noe mer i det enn det :P

Uten at jeg kan vise til noen statistikk på dette (loven bruker ikke ordet "omskolering", men "arbeidsrettet tiltak"), vil jeg fra utplasseringsperioden min i allmennpraksis si at det sannsynligvis er mange flere som får arbeidsavklaringspenger til noe annet enn omskolering, enn folk som får det samme til omskolering. De fleste pasientene som fikk arbeidsavklaringspenger, fikk dette grunnet medisinsk behandling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan vise til noen statistikk på dette (loven bruker ikke ordet "omskolering", men "arbeidsrettet tiltak"), vil jeg fra utplasseringsperioden min i allmennpraksis si at det sannsynligvis er mange flere som får arbeidsavklaringspenger til noe annet enn omskolering, enn folk som får det samme til omskolering. De fleste pasientene som fikk arbeidsavklaringspenger, fikk dette grunnet medisinsk behandling.

Ja, det også vet jeg. Men det ble fremstilt som om det virkelig var nesten umulig å få omskolering, og det er det ikke :) Men ingen kan si noe annet enn fastlegen og NAV iforhold til hva som er riktig for den personen og hva lege anbefaler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Det kan også gis mens man er i behandling for eksempel. De færreste på AAP får faktisk omskolering.

yeps.

AAP er omskolering :)

AAP er alt som før var rehablitering, og alt mulig. Jeg får AAP og jobber delvis og er under avklaring for delvis uføre. Så å kalle det omskolering blir feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man syk av den jobben man utfører, er det slik at i første omgang har arbeidsgiver en plikt til å sette den ansatte til andre arbeidsoppgaver som ikke utløser de samme plagene. Om det ikke går fordi der ikke finnes slike oppgaver, er ev omskolering, om de andre kriteriene er oppfyllt, aktuelt. Og man trenger ikke vente ett år med sykmelding først. Man kan, med legen i ryggen, starte denne prosessen ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

AAP er tidligere rehabiliteringspenger OG yrkesretta attføring.

1. Gå til fastlege, ingenting å vente med.

Omskolering er jo alt fra datakortet, AMO, ett kveldskurs til høyere utdanning. Og maks skoletid er tre år på AAP. Litt keitete om man for eksempel må ta studiekomptanse først. NAV vil ha folk i arbeid ikke skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeps.

AAP er alt som før var rehablitering, og alt mulig. Jeg får AAP og jobber delvis og er under avklaring for delvis uføre. Så å kalle det omskolering blir feil ;)

Ja jeg ser formuleringen får det til å fremstå som noe annet enn det jeg mente. Poenget mitt var at omskolering er en del av AAP så man må ikke gjennom en hel mølje med AAP før man kan få omskolering :P

Jeg var vel 23 jeg og. Men Nav kontoret her nede har rykte på seg for å være vanskelige :P

Ja det varierer nok veldig fra bydel til bydel og kommune til kommune!

Selv fikk jeg avslag men brukte advokat og klaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...