Gå til innhold
Hundesonen.no

Klarer ikke å velge


SaraSL
 Share

Recommended Posts

Det er heldigvis (forhåpentlig vis) lenge til jeg skal ha ny hund.

Men jeg klarer ikke å velge hvilken rase.

Det står mellom Chodsky pes eller Kooiker.

Jeg føler Chodsky pes er den rasen jeg har letet lenge etter

men jeg elsker kooiker og er veldig fornøyd med rasen og miljøet.

Jeg har kontakt med flere CP eiere og de sier de er fornøyd med rasen.

Noen som har noen råd om hvordan jeg skal bestemme meg?

Vi skal heldig vis ikke har ny hund før Kaninen og kattene er vekke å

forhåpentlig vis er det lenge til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å prøve litt forskjellig. men har kanskje lyst å prøve redningshund eller terapihund.

Nå går vi en langtur på ca. 3 timer hver dag. vil bli brukt til utstilling. har også lyst å prøve spor.

Trener ganske mye lydighet hverdags. Elsker generelt pels og stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig skal trene redningshund, hvorfor ikke heller en vanlig schæferhund?

Det er flere folk i treningsmiljøet da som kjenner typen hund og kanskje vil kunne hjelpe deg bedre. Man får jo ikke frem en redningshund alene.

Skulle gjerne ha hatt schæfer, men foreldrene mine syntes de er for store og kraftige :/

Jeg vet ikke om jeg vil trene redningshund, bare tenker på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å prøve litt forskjellig. men har kanskje lyst å prøve redningshund eller terapihund.

Nå går vi en langtur på ca. 3 timer hver dag. vil bli brukt til utstilling. har også lyst å prøve spor.

Trener ganske mye lydighet hverdags. Elsker generelt pels og stell.

Nå vet jeg ikke så mye om terapihund, men inntrykket mitt er at dette skal være rolige og stabile hunder. En redningshund er ikke nødvendigvis det, ofte må man ha litt krutt for å få nok treningsvilje og alt annet som trenger for å få frem en redningshund.

Personlig vil jeg anbefale at du trener litt med nåværende hund innen redning for å se og føle litt på hva du syntes og om du kunne tenke deg å drive med det, samt samle tankene ang. hva slags hund du vil ha til det bruket. Det er så dumt å kjøpe en hund, og så viser det seg at den ikke egner seg i det hele tatt.. Dette kan selvsagt skje uansett, men er nok mindre sannsynlig om du kjøper deg en passende rase fra et passende kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å prøve litt forskjellig. men har kanskje lyst å prøve redningshund eller terapihund.

Nå går vi en langtur på ca. 3 timer hver dag. vil bli brukt til utstilling. har også lyst å prøve spor.

Trener ganske mye lydighet hverdags. Elsker generelt pels og stell.

Det hele blir nok lettere om du bestemmer deg for hva du vil drive med først. Redningshund er jo noe man enten gjør eller ikke gjør, det er ikke noe det er spes allright å gjøre halveis eller bare litt, nettopp fordi andre bruker tid på å hjelpe deg frem, og kanskje også for din egen del ettersom det ikke er det billigste og holde på med mtp kurs og prøver osv. Det samme gjelder vell terapihund, slikt er det nok best og bestemme seg for enten eller. Spor vil nok de aller aller fleste egne seg greit til, ihvertfall om du ikke har NM ambisjoner og lydighet er jo også litt det samme, ihvertfall for de 2 rasene du nevner. Men Det sikre valget om du vil trene en del og konkurrere er jo CP, det vil nok bli en enklere treningshund, og så vidt jeg har hørt frem til nå så virker det som veldig allrighte, trivelige, arbeidsomme og relativt ukompliserte hunder. Koikeren er outsideren her, men den vil nok greie å henge med helt greit den også, ihvertfall i lydighet og spor, de to andre vet jeg ikke helt da jeg ikke har spes mye referanser mtp slike hunder og slik trening.

Ellers så tenker ikke jeg automatisk at en hund som egner seg til redning ikke egner seg til terapi, det kommer mye an på individ selvsagt, men også an på trening. Får de ut energien sin slik de har behov for på andre arenaer og lærer og oppføre seg så skulle ikke en mer aktiv rase ha noe problem med å bli en grei og rolig terapihund den enn mange andre raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror nok Spor er mest relevant, det er en ting jeg alltid hatt lyst å prøve, men min hund hater spor så da gjør jeg det ikke.

vet at kennelen i Norge av CP har godkjent Terapihund. For meg gjør det ikke noe om hunden ikke egner seg til det likevel,

det er bare ting jeg har lyst å se om hunden liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å legge til litt ang hund til både redning og terapi så har jeg hatt 2 vidt forskjellige individer som begge har/kunne ha fungert utmerket til begge deler. En hannhund med en enorm arbeidslys men ikke at den letteste og mest elegante typen. Ei tispe av en veldig lett utgave som var både høyt og lav konstant! Hannhunden er behersket og en samlet type som kan tenke før han handler, tispen en hund som både tenker og handler før du gjør det. En som roer seg lett selv og ei som må lære å være rolig å behersket. Ene hunden er meget bra arbeidshund men ingen tvil og at tispa var RÅ å trene med! MEN her går en ting igjen og det er at begge må behandles ut i fra det individet de er. Tispa hadde aldri vært en grei hund å trene hvis hun ikke hadde hatt strenge regler, klare og tydelige beskjeder og hele tiden blitt trent på å roe ned. Hannhunden er et meget lett individ men jeg tror han hadde vært en smule vanskelige å motivere og ikke hatt den iveren i å jobbe med meg hvis jeg ikke hadde lagt et bra grunnlag og trent mye på fart og utholdenhet.

Begge to er også smarte individer som helt fra starten av har vært sosialisert med store og små. Vi har heldigvis mye barn og eldre i familien og hundene har hele tiden fått omgås disse og blitt satt regler for. Det har resultert i 2 hunder som er som natt og dag, som begge to er rolige og finner seg i alt fra omverdenene. Tispa er faktisk den som er best egnet som terapihund for hun har jeg lagt så enorm vekt på at hun må være rolig rundt folk, men hannhunden stoler jeg 110% på, tispa ikke like mye.. Så du må ikke velge enten eller men skal du ha en redningshund så er det langt i fra alt som egnet seg som det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror nok Spor er mest relevant, det er en ting jeg alltid hatt lyst å prøve, men min hund hater spor så da gjør jeg det ikke.

vet at kennelen i Norge av CP har godkjent Terapihund. For meg gjør det ikke noe om hunden ikke egner seg til det likevel,

det er bare ting jeg har lyst å se om hunden liker det eller ikke.

Jeg tør nesten å påstå at ingen hunder hater spor. Med mindre du har utsatt den for en kjempestor tramatiserende opplevelse eller stor smerte under sportreningen, så tror jeg dette går mer på motivasjon. Hunden trenger en forsterker for å ha lyst å gå spor. Selv om alle hunder helt naturlig er interessert i spor og faktisk bruker nesen sin og går litt spor her og der hele døgnet, må de få en belønning å jobbe for, skal de spore slik vi vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror nok Spor er mest relevant, det er en ting jeg alltid hatt lyst å prøve, men min hund hater spor så da gjør jeg det ikke.

vet at kennelen i Norge av CP har godkjent Terapihund. For meg gjør det ikke noe om hunden ikke egner seg til det likevel,

det er bare ting jeg har lyst å se om hunden liker det eller ikke.

Skal du ha terapihund så MÅ du også like det, du må like å omgås forskjellige mennesker med ulike problemer og kunne prate med de på forskjellige nivåer.

Selvfølgelig så må også hunden like deg, men fører bør også ha gode egenskaper når det kommer til mennesker, da blir dere en god ekvipasje i jobben ;)

Chicka og jeg har vært nede på bo og behandlingshjemmet her nede flere ganger (hun er ikke terapihund, men en rolig og grei hund som ELSKER eldre mennesker) og første gangen så ble jeg litt overrasket over at det faktisk krever litt av eieren, det gikk bra for meg for jeg er naturlig en som prater med de fleste og har lett for å få kontakt med mennesker, men for de som er litt mer innadvendte er det sikkert litt vanskeligere (sier ikke at du er det altså, jeg ville bare nevne eierens oppgave også dersom du ikke har tenkt på det).

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet og hørt på fortellinger fra gamledager og når de da kan begynne å gråte så kan det være sårt og litt vanskelig å takle, noen ganger så kan de også stoppe opp i fortellingen og se på deg "hvem er du?? prater vi sammen? hvorfor det??", da er det feks bedre å spørre om man skal spille litt kort eller om h*n vil kose litt med hunden evt gi litt godbiter (det er ikke ofte de trenger middag etter å ha vært på besøk hos eldre for å si det sånn :D )

Det er en kjempe givende "jobb", både jeg og Chicka får mye igjen for å være der.

Jeg har også lagt til tlf nummeret mitt i tilfelle noen er urolige, så kan de bare ringe meg også kommer vi ned en tur, vet ikke om eiere med vanlige terapihunder gjør dette, men jeg gjør dette på litt mer frivillig basis.

Stakk ofte innom alene også, men da spør de så mye etter Chicka at det egentlig ikke var noe vits i å dra dit alene...så populær er jeg... :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha terapihund så MÅ du også like det, du må like å omgås forskjellige mennesker med ulike problemer og kunne prate med de på forskjellige nivåer.

Selvfølgelig så må også hunden like deg, men fører bør også ha gode egenskaper når det kommer til mennesker, da blir dere en god ekvipasje i jobben ;)

Jeg begynner i helse og oppvekst på VGS i morgen ;) så det er jeg :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic!

Men jeg har funnet ut at man "må" alltid ha en kooiker. Som vil si at neste hund vil nok sannsynlig ikke bli en kooiker (men da har vi jo 2 hunder: kooikeren + en til). Det er noe helt spesielt med dem, og om vi ikke har en kooiker i en periode, så kommer jeg virkelig til å savne rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic!

Men jeg har funnet ut at man "må" alltid ha en kooiker. Som vil si at neste hund vil nok sannsynlig ikke bli en kooiker (men da har vi jo 2 hunder: kooikeren + en til). Det er noe helt spesielt med dem, og om vi ikke har en kooiker i en periode, så kommer jeg virkelig til å savne rasen!

Må ALLTID ha en kooiker i Hus! :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...