Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening og kommandoer


Mari&Martin
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer egentlig litt på,hvor lenge kan jeg trene valpen min på 2 mnd? Han er lærevillig,lærer kjapt og halen går,og ikke minst ganske fokusert på meg og hva som skjer.

Han blir sliten av dette,Men virker fornøyd! Han kan allerede flere kommandoer og gjør de ganske raskt.

Holder på ca 10 min 3 ganger om dagen,kan jeg øke eller bør jeg kutte ned? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.jeg har lest at man maks burde holde på i noen sekunder av gangen. Men høres ut som din er ganske flink å konsentrere seg da. Så lenge han ikke blir for sliten og hyper, så går det kanskje bra? Mi er straks 12 uker og greier ikke konsentrere seg så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med det :) Gir meg når jeg ser han begynner smått å bli lei,men hører noen sier ikke mer enn åtte minutter om dagen og slikt,men han er jo mer interessert enn det :) setter seg der vi har godbiter og maser,før han legger seg ned med et sånt "kom igjen a,mamma" blikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du gir deg mens leken er god (helst på topp), så er det ikke noe problem. Bedre å slutte mens han fremdeles syns det er fantastisk, ell å drøye det til han blir lei. Blir han lei, er det det siste minnet hans fra treningen, og det kan være demotiverende på sikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er litt hyper når vi starter,men fokuserer kjempefornøyd på hva jeg sier og viser han. Ikke alltid godbit som lokker,men skrytet :) gir meg før han ikke gidder mer,men så kan det fort gå en times tid også er han klar igjen,noe han viser tydelig :) blir jo litt stolt og da :P

På ei uke så har han lært seg sitt,ligg,sitte Bjørn og at jeg kan legge godis foran han og be han vente,så klikker jeg og sier versågod og da tar han den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan få henne frivillig til å gjøre triks? :P

Det er et av hovedpunktene innenfor klikkertrening - minst mulig lokking og veiledning, hunden skal selv tilby atferd. Det gir en mer kreativ og proaktiv hund, og er en kjempespennende måte å trene på, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det gjør han selv faktisk,han satte seg på rompa og satt som en Bjørn,jeg roste han og sa "så flink å sitte Bjørn" ! Etter det tok jeg godbiten litt over hodet hans så han satt sånn,klikket,ga godbit og roste :P samme med å legge seg ned på kommando,ga han ros når han la seg på teppet når han var sliten og brukte ordene "legg deg" og da skjønte han fort at man fikk ros og godbit når han gjorde det på gulvet,verandaen,bakken osv :P jeg er nok kjempeheldig med Tyson :P 2 og en halv mnd og er ganske flink. Men mye ros,veiledning og godis har funka her ihvertfall! Jeg bare korrigerer det jeg ikke liker og roser det jeg liker som han gjør. Kjefter ganske lite,egentlig :)

Begynte med klikker,og da ble han ennå mer våken og interessert i hva som skjedde :) men han er nysgjerrig og liker det. Han er mer interessert i mental trening enn fysisk! (Enda) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øktene er sjeldent på mer enn 10 min :)

det kan skje mye på 10 minutter, men det er jo veldig individuelt :) Jeg pleier å jackpotbelønne når jeg veit at vi ikke klarer å toppe den siste repetisjonen, eller om jeg synes at hunden trenger å bli overrasket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...