Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Heisann!

Noen som har ei sporsele å anbefale?

Skal gå spor med tollertispa mi, og har fått tips fra NRH instruktører om å bruke sele - fordi tispa mi er så var på rykk/hold i nakken. Jeg vil gjerne ha ei sele som har ring under også, slik at selen ikke presser hodet opp - men heller motsatt og ned mot bakken. Vil også at selen skal være komfortabel.

Skal også kjøpe et ekstra strikk å feste i starten av sporlinen, for å dempe eventuelle rykk.

Anyone? Erfaringer?

• Like 1
Skrevet

Jeg bruker non stop sin sporsele til min og synes den fungerer utmerket. Passer godt, solid polstring, ring til å feste lina både over og under :)

• Like 1
Skrevet

Veldig fornøyd med min non stop sele (har den nyeste modellen).

Den har feste under som fungerer veldig bra.

Ang. Strikk ser jeg for meg at det kan bli vanskelig å finne en myk nok, men det er jo bare å kjøpe krok og sånn 5-7mm strikk og knyte sammen selv (de aller fleste handy butikker selger slikt).

• Like 1
Skrevet

Veldig fornøyd med min non stop sele (har den nyeste modellen).

Den har feste under som fungerer veldig bra.

Ang. Strikk ser jeg for meg at det kan bli vanskelig å finne en myk nok, men det er jo bare å kjøpe krok og sånn 5-7mm strikk og knyte sammen selv (de aller fleste handy butikker selger slikt).

Har ikke fått med meg at det er kommet nye modeller? Hva er forskjellen? Det står ingenting om ny eller gammel modell på nettbutikkene...

Skrevet

Det kan se ut som at den nye modellen ikke gir fult så mye rom til bevegelser enn den gamle modellen? Den nye ser ut til å sette mye nærmere albuene..

Skrevet

Niggeloh har sporseler som sitter som støpt. Med reguleringer, polstringer og kroker her og der. Flotte seler!

Har du brukt den selv?

Aldri sett den typen før, men den så knallfin ut. ja passform knallfin tenker jeg ;)

Om ikke Zero DC selen jeg venter på fungerer på frøken "vanskelig å finne sporsele til" må jeg nesten prøve denne. Noen norsk nettbutikk som selger?

Skrevet

Har du brukt den selv?

Aldri sett den typen før, men den så knallfin ut. ja passform knallfin tenker jeg ;)

Om ikke Zero DC selen jeg venter på fungerer på frøken "vanskelig å finne sporsele til" må jeg nesten prøve denne. Noen norsk nettbutikk som selger?

Bare prøvd den (lånte av en som bruker den til sporing, og er veldig fornøyd) Den er formsydd i veldig solid og behagelig materiale + regulerbar både her og der. Den jeg lånte var kjøpt fra nettbutikk i tyskland, og det var visst rimelig og lettvindt :)

• Like 1
Skrevet

Det kan se ut som at den nye modellen ikke gir fult så mye rom til bevegelser enn den gamle modellen? Den nye ser ut til å sette mye nærmere albuene..

Den passet ikke så veldig bra til mi tollerfrøken, den ble for stor i halsen når bryststolpen ble lang nok - og i tillegg var den i bredeste laget i bryststolpen. Den gamle modellen passet hakket bedre, men ble liggende for nærme albuene pga lengde på bryststolpen (prøvde ikke en størrelse større der, da halsen ville blitt alt for stor uansett, et problem som går igjen på alle halvnomer Bris har prøvd). Vet dog at andre med tollertisper er fornøyd, men jeg er usikker på om det er den gamle eller nye typen de har.

Skrevet

Hmm.. eg bruke non stop sin trekksele i str 5, tru om det bli samme størrelse i sporsela - eller om eg må opp en størrelse...

Skrevet

Jeg har en ung, smal hannhund som bruker str 4 i trekksele (kan hende den har blitt litt liten nå, har ikke brukt den siden det var snø) og han har sporselen i str 4. Den passer supert på han nå, men hvis han legger seg ut i bredden (eller når håper jeg jo på) så vil jeg tro den kan bli litt trang.

Skrevet

Jeg har hørt om en ny sele som er kommet , hvor mesteparten er i strikk for å dempe rykk og dra under sporing. er liten og lett og kan bare puttes i lomme til og fra sporet. Noe jeg savner med den store jeg har idag. Noen andre som har vært borti denne selen?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...