Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene uten å bli forstyrret


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Hvordan kan jeg unngå å bli forstyrret av andre mennesker/hunder som kommer bort til oss for å hilse, når vi trener? Da tenker jeg på når vi trener på å gå pent/passeringer osv., hvor folk bevisst går mot oss.

Jeg vil jo ikke være frekk og bare snu og gå (hvis Simba drar i båndet), men hvis jeg ikke gjør det ødlegger det treningen.. Samme med passering av hunder. Hvordan skal jeg få andre til å forstå at vi ikke står og venter på dem, men at vi står å trener kontakt etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til problemet. Du kan jo f.eks si høyt og vennlig: "Bare gå forbi dere, jeg trener kontakt med hunden min." Evt. trekke litt ut i fra veien hvis det er mulig. Det burde jo være nok til at folk tar hintet, men er dessverre ikke alltid det. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra, gul sløyfe på båndet, treningsvest på deg selv, vise aktivt at man trener, treningsdekken på hunden, gå langt nok fra de møtende (om mulig).

Det er ikke frekt å snu om du føler det nødvendig, det er heller ikke frekt å si godt ifra at du slett ikke ønsker andre hunder i trynet på deg. Et lite tips til vi-venter-ikke-på-deres-hilsing er å snu seg litt fra de møtende, vri seg mot grøfta el :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis man bevisst unngår å se på og møte blikkene til sånne mennesker? Jeg ville ikke gått bort til noen som jeg ikke hadde blikkontakt med iallfall.

Og når ulykken først er ute så er jo det beste man kan gjøre å kjøre opp hyppigheten på belønningen - masse - for å holde fokuset.

Jeg synes det er kjempebra med folk som vil hilse, men må begynne å ta med meg godbiter på tur så vi kan trene på å ikke overfalle folk og hunder :D Nå som det går an å ha på jakke igjen blir godbitdelen enklere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis man bevisst unngår å se på og møte blikkene til sånne mennesker? Jeg ville ikke gått bort til noen som jeg ikke hadde blikkontakt med iallfall.

Og når ulykken først er ute så er jo det beste man kan gjøre å kjøre opp hyppigheten på belønningen - masse - for å holde fokuset.

Jeg synes det er kjempebra med folk som vil hilse, men må begynne å ta med meg godbiter på tur så vi kan trene på å ikke overfalle folk og hunder :D Nå som det går an å ha på jakke igjen blir godbitdelen enklere.

Jeg hadde en enestående erfaring med dette.

Det var tidlig i passeringstrening med Ozu, hvor jeg måtte gå langt ut fra veien for å ha avstand nok til å få kontakt med ham. Jeg ser at det kommer noen med hund ned i veien så jeg snur, går litt tilbake for å gå ca ti meter opp en bakke som var en avstikker fra veien. Der stiller jeg meg med ryggen til veien der mannen og hunden vil komme og starter å jobbe kinderegg/kontakt med Ozu.

Etter en kort stund snur jeg meg raskt for å se om vedkommende har passert - og ser at han har stoppet rett ned i starten på bakken og står og ser på meg.

"Kan vi hilse?" spør han.

"Nei, jeg trener passering." svarer jeg.

"Hva...?"

"Jeg trener passering. Hunden min utagerer mot andre i bånd."

"Hva...? Jeg hører ikke hva du sier, vent litt, jeg kommer nærmere..."

:blink::|

Jeg jobber intenst med å holde kontakten med Ozu mens mannen og hunden kommer nærmere. Da de står bare noen meter fra så forsøker jeg å gjenta og forklare enda bedre:

"Hunden min er aggressiv mot andre, så han får ikke hilse på andre i bånd."

Og får følgende svar:

"Ja, det er min også. Men jeg tenkte at det går nok greit om de bare får bli kjent..."

Jeg sier fortsatt nei, min hund får ikke hilse i bånd, står fortsatt for det meste med ryggen til mannen for å jobbe videre med Ozu - som har holdt seg imponerende rolig under hele opptrinnet. Etter noen sekunder hvor jeg er sikker på at mannen må ha gått så kommer det:

"... så de kan ikke få hilse, altså?"

:gaah::vegg:

Så, nei, for enkelte så er verken ryggen til, rygging, gå flere meter UT av veien samt gjentatte "Nei, min hund får ikke hilse i bånd" nok.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo ikke være frekk og bare snu og gå

Hvorfor ikke? De gjør jeg ca annenhver dag :teehe:

Ellers bruker jeg "se her"-kommando for å få Melvin til å se på meg og holde kontakt når vi passerer andre, denne sier jeg gjerne litt ekstra høyt sånn at de som kommer imot hører det. Og gjerne tar han på andre siden av meg enn det den mennesket/hunden passerer. Jeg sier som oftest "Hei" til de vi passerer, men om de har en ekstra skummel hund (ifølge Melvin) krever det at jeg har full fokus på Melvin for at passeringen skal bli vellykket. Da bare overser jeg mennesket/hunden vi møter, rett og slett later som om de er luft. Da får de heller synes jeg er litt frekk :P Men det virker som om de fleste har forståelse for at vi trener altså :) Roser gjerne litt ekstra høyt også, så de skjønner at det var en grunn til at jeg overså dem :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo forsøke å kommunisere, men ofte så hjelper ikke det stort, enten fordi folk ikke skjønner hva du sier og kommer nermere, eller fordi de ikke forstår poenget og ikke bryr seg. Det sikreste er dermed å være sjef over egne valg og det du kan kontrollere, dvs enten snu og gå en annen plass, gå ut i kanten/ut på jordet etc eller over på andre siden av veien. Finnes mange muligheter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul sløyfe er egentlig genialt, problemet er bare at det kun er folk som har kontroll på sin egen hund og som ikke ville sluppet den bort til din uansett, som vet hva gul sløyfe er for noe. De som ikke har kontroll på hunden sin og ikke tar et hint, vet ikke hva den gule sløyfa betyr uansett.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte har veldig tungt for det, men for meg har det hjulpet å bruke denne:

78185.jpg

Men det hender det ikke engang nytter å si at bikkja har lus/biter, så de anser jeg som håpløse tilfeller og blir til slutt sinna og ber dem snelle inn bikkja si og pelle seg vekk :innocent: Da blir de dypt fornærmet og lusker avgårde mens det kommer kommentarer som "hundemishandling" og "kvinnfolk" :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart med vest :D Et lite tips til de som ikke har særlig mye penger til overs til en slik vest (som en fattig student som meg :teehe: ) tok jeg frem refleksvesten til hunden og skrev "Vi trener - ikke forstyrr!" på den. Ikke fult så fancy som de andre vestene her, men satser på at det funker ;)

"This item does not ship to Norway" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"This item does not ship to Norway" :(

Det var da dumt :(

Nå vet jeg ikke med disse vestene eller denne selgeren, men vet fra andre selgere på ebay og etsy at selv om det står at de ikke selger til Norge, så hender det seg at de gjør det likevel, om man spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå har jeg hatt hund i noen og tjue år, og jeg har enda ikke truffet et menneske som ikke forstår "nei - vi trener nå vi så det passer dårlig"

Jeg har bodd tre forskjellige steder, sånn at det er ikke bare der jeg bor nå som er befolket med mennesker som forstår norsk.

Joda, noen har forsøkt å argumentere FOR å hilse, men da blir jeg "strengedamen" - først slipper jeg kontakten med min hund og så forklarer jeg veldig tydelig at de IKKE skal hilse og HVORFOR, så går jeg rolig tilbake til trening igjen.
Men det er svært få som ikke har akseptert nei første gangen.

For øvrig - når du har tre hunder så er ikke folk så innmari gira på å la fido hilse........ *ler*

Ser jo nå når frøken puddel er med på jobb, det er MANGE som har lyst til å kaste seg over henne - men de får ikke lov. Frk. puddel skal lære å overse mennesker - man må det når man skal reise kollektivt hver dag, men jeg har lært meg å lese folk. Jeg ser på laaaang avstand når det kommer noen som har tenkt å kaste seg over henne, og jeg gjør det enkelt - jeg tar henne bare over på motsatt side eller går en liten bue for å unngå dem. Fungerer fint. Av og til så får de hilse fordi frk. puddel også trenger å treffe mennesker - men kun når vi står å venter på tog/bane - aldri når vi går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LUS bruker å være effektiv. Selv NEI han er skadet kan ta tid før det trenger inn hos folk.

Denne bruker jeg også. Jeg har bare gitt opp mennesker på det punktet, så å si at hunden har lus har faktisk funket :ahappy:

Jeg har måtte trekke meg ut i grøften fordi noen kom bak oss joggende med en hund i langline og kortet ikke inn linen lengre enn slik at hunden kunne gå på hele stien, altså eneste alternativet for meg var å gå langt ut i grøften. Jeg har møtt folk som har kommet løpende etter oss fordi hunden deres vil hilse. Folk som selv om jeg står med ryggen til, langt uti kanten av turstien tydelig trener hunden, likevel kommer bort, presterer å plukke på luen min og kommentere den! Nei, av og til er jeg faktisk glad for at hundene mine høres svært lite vennlige ut i passeringer. Da er det nemlig ingen som vil hilse :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å si til ei kjerring en gang at hennes to hannhunder ikke fikk hilse, fordi X'en løper.

Det syntes hun var strålende, for da kunne de få løpe sammen.

:D

Haha, meg når jeg var ca 7 år gammel det der :lol: Kusinen min og jeg gikk tur med hunden deres, og da det kom en mann som spurte om hundene kunne hilse, sa kusinen min at hunden hadde løpetid. Jeg trodde hun mente at hunden bare løp og løp og løp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fin historie med det å få være i fred uten at hunder kommer bort.

Det var ca to uker til jul og vi satt på golfbanen (hundene i nabolaget får lov til å løpe fritt på golfbanen høst, vinter og vår når golfbanen ikke er åpne mot at vi eiere er flinke til å ta opp etter hunden og det har faktisk fungert veldig bra her) og koste.

Vi pleier ofte å sette oss ned å kose oss litt på tur, syntes det er så hyggelig med en sånn kosestund.

Så ser jeg ei dame kommer med en golden og det er tydelig at goldenen er på vei mot oss, jeg roper og sier i fra at han ikke må komme bort til oss, hun hører ikke på meg, så roper jeg en gang til, ingen reaksjon.

Da hunden hennes er helt borti oss og har snust og hilst på Chicka litt så kommer hun bort, jeg sier i fra at jeg syntes det er dumt at hun ikke hører etter at vi ikke vil sosialisere og får til svar at ingen hund har vel vondt av sosialisering (drit i at vi faktisk satt og hadde en kosestund for oss selv).

Da sa jeg at hunden min har kennelhoste. så det er en grunn til at vi ikke vil ha den bort til oss, det var selvfølgelig ikke sant at Chicka hadde kennelhoste, jeg ville bare skremme hun litt.

Hun ble KJEMPE sur på meg fordi de skulle bort i julen og der de skulle var det to hunder til og da kom hunden hennes til å smitte dem også, jeg skulle sagt i fra om det.

Jeg fortalte hun med STORE bokstaver at jeg hadde sagt i fra at vi ikke ville at den skulle komme bort til oss, grunnen burde ikke være så viktig, hun burde respektere det jeg sa.

Hun tok med seg hunden og gikk, tror kanskje hun tenker seg om to ganger før hun lar hunden bare løpe bort til andre hunder i fremtiden :P

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser fordelen med at min neste hund nok blir en schäfer og ikke en søt, liten hvit pelsdott. Tror det er færre som vil hilse da. :teehe:

Ikke nødvendigvis. Jeg har opplevd flere ganger at noen kommer bort til tross for at jeg sier at min store (men egentlig harmløse) hannhund ikke er noe glad i andre hanner, og fått til svar at det er bare bra for hunden deres har bare godt av å bli satt på plass :icon_clapping::thumbsdown:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...