Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta gode bilder av en aktiv valp?


Fommle
 Share

Recommended Posts

Jeg har et Canon EOS 550D med standardlinsen og en 75-300. Jeg har fått tatt mange gode bilder, men jeg er som mange andre flinkest med auto eller auto uten blits som er min "favoritt"... Det er jo bare dumt å ikke ha lært seg mer, jeg prøvde en stund men så fikk jeg liksom ikke det til. Og det har jo generet blitt mange gode bilder da, altså mer enn gode nok til oss i familien. Og jeg har tatt mye av aktive unger bl.a.

Men en kjapp valp i fullt firsprang mot meg klarer jeg ikke få fine bilder av. Vil så gjerne ha de flagrende ørene osv, få noen glimt av hva som bor i henne når hun ikke sover. For hun er virkelig et fyrverkeri til tider, en herlig jente.

Noen som har tips til innstillinger, hva må jeg tenke på? Jeg har jo bare sekunder på meg så jeg må tenke fort.

Bør jeg ha noen andre linser? Jeg ønsker meg en mellomting av de jeg har og en F50 fra før.

Bør jeg få meg stativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon EOS 550D med standardlinsen og en 75-300. Jeg har fått tatt mange gode bilder, men jeg er som mange andre flinkest med auto eller auto uten blits som er min "favoritt"... Det er jo bare dumt å ikke ha lært seg mer, jeg prøvde en stund men så fikk jeg liksom ikke det til. Og det har jo generet blitt mange gode bilder da, altså mer enn gode nok til oss i familien. Og jeg har tatt mye av aktive unger bl.a.

Men en kjapp valp i fullt firsprang mot meg klarer jeg ikke få fine bilder av. Vil så gjerne ha de flagrende ørene osv, få noen glimt av hva som bor i henne når hun ikke sover. For hun er virkelig et fyrverkeri til tider, en herlig jente.

Noen som har tips til innstillinger, hva må jeg tenke på? Jeg har jo bare sekunder på meg så jeg må tenke fort.

Bør jeg ha noen andre linser? Jeg ønsker meg en mellomting av de jeg har og en F50 fra før.

Bør jeg få meg stativ?

Vanskelig å gi deg et helt kurs i én post, men noe av det viktigste for hunder i bevegelse (og når du ikke tar bilder på autoinnstilling) vil kanskje være:

- Høy lukkerhastighet.

- Gjerne relativt liten blenderåpning for å isolere hunden fra bakgrunnen (hvis det ikke er nok lys, kompenser med høyere ISO - dette kan du til dels redigere bort i etterbehandlingen [ta bilder i RAW, og lær deg enkel etterbehandling, hvis du ikke allerede gjør dette]). (Det er imidlertid lettere å få hunden i fokus med større blenderåpninger.)

- Bruk AI Focus (helst ikke AI Servo, og ikke One Shot)

- Ha på High-Speed Continuous Shooting, ta mange bilder av gangen, og velg ut det beste i etterkant (lettere å få fine poseringer, samt at det er fort gjort for kameraet å miste fokus).

- Bli vant til å bruke autofokuspunktene på kameraet ditt. I begynnelsen kan det være enklest å bare ha midtpunktet aktivt.

Objektiver avhenger av hva du vanligvis tar bilder av, men generelt for hunder i bevegelse er 75-300 fine brennvidder. Stativ kan være en stor fordel, men dette avhenger av hva du tar bilder av ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er godt lys. Har du ikke nok lys, er det vanskelig å få rask nok lukkerhastighet til at motivet blir skarpt.

Bruk gjerne en lukkerhastighet på over 1/500 sek. Da fryser du bildet fort nok til å fange bevegelser.

Bruk også gjerne blenderåpning på rundt 3,5-4. Bruker du større blenderåpning (lavere tall, som f eks f2,8), vil dybdeskarpheten i bildet bli dårligere (men bakgrunnen blir da dus og fin) og det er vanskeligere å treffe riktig med fokus. Jeg antar at dine objektiver ikke kan ha større blenderåpning enn 3,5, så da gir det seg litt selv :).

En liten regel (som det ser ut til at Astrum over blander litt):

- Stor blenderåpning = liten dybdeskarphet i bildet = diffus bakgrunn som fremhever motivet (men gjør det vanskeligere å treffe med fokus på bevegelig motiv) - benyttes gjerne til portrettfoto

- Liten blenderåpning = stor dybdeskarpet i bildet = det meste i bildet blir skarpt (benyttes gjerne til landskapsfoto)

Jeg bruker som regel bare ett fokuspunkt når jeg fotograferer hunder i fart. Jeg bruker det i midten, da er det lettere å sikte riktig :).

Jeg bruker også kontinuerlig fokus (er vel det som kalles AI servo på Canonkamera), men jeg trykker ned utløserknappen slik at den "refokuserer" ofte mens hunden kommer løpende mot meg. Det er veldig vanskelig for et kamera å fokusere selv på et motiv som kommer i full fart i mot, derfor hjelper jeg til litt ekstra der :).

Jeg tar ikke så mange bilder av gangen i serie når jeg fotograferer. Kanskje tar jeg 2-3 bilder før jeg lar kamera fokusere på nytt, så tar jeg nye 2-3 bilder, kanskje opp til 4 :). Kameraet henger sjelden med med fokusen på fler enn det.

Stativ trenger du ikke når du fotograferer ting som beveger seg. Det er først når du skal leke med lange lukkertider at stativ kan være på sin plass :).

Dette bildet er ett av mine siste favoritter...

10293696_863204117040132_216555912212668

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som å se meg selv skrive posten! :P Har et nikon D3200 og jeg får det pokker ta ikke til!! :P Når jeg bruker auto uten blitz blir ALT av bilder blurry, når jeg har blitz blir de fine og klare, men da får jeg ofte ikke blinkskuddene fordi den bruker sånn tid på å fokusere og ta bildet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er godt lys. Har du ikke nok lys, er det vanskelig å få rask nok lukkerhastighet til at motivet blir skarpt.

Bruk gjerne en lukkerhastighet på over 1/500 sek. Da fryser du bildet fort nok til å fange bevegelser.

Bruk også gjerne blenderåpning på rundt 3,5-4. Bruker du større blenderåpning (lavere tall, som f eks f2,8), vil dybdeskarpheten i bildet bli dårligere (men bakgrunnen blir da dus og fin) og det er vanskeligere å treffe riktig med fokus. Jeg antar at dine objektiver ikke kan ha større blenderåpning enn 3,5, så da gir det seg litt selv :).

En liten regel (som det ser ut til at Astrum over blander litt):

- Stor blenderåpning = liten dybdeskarphet i bildet = diffus bakgrunn som fremhever motivet (men gjør det vanskeligere å treffe med fokus på bevegelig motiv) - benyttes gjerne til portrettfoto

- Liten blenderåpning = stor dybdeskarpet i bildet = det meste i bildet blir skarpt (benyttes gjerne til landskapsfoto)

Jeg bruker som regel bare ett fokuspunkt når jeg fotograferer hunder i fart. Jeg bruker det i midten, da er det lettere å sikte riktig :).

Jeg bruker også kontinuerlig fokus (er vel det som kalles AI servo på Canonkamera), men jeg trykker ned utløserknappen slik at den "refokuserer" ofte mens hunden kommer løpende mot meg. Det er veldig vanskelig for et kamera å fokusere selv på et motiv som kommer i full fart i mot, derfor hjelper jeg til litt ekstra der :).

Jeg tar ikke så mange bilder av gangen i serie når jeg fotograferer. Kanskje tar jeg 2-3 bilder før jeg lar kamera fokusere på nytt, så tar jeg nye 2-3 bilder, kanskje opp til 4 :). Kameraet henger sjelden med med fokusen på fler enn det.

Stativ trenger du ikke når du fotograferer ting som beveger seg. Det er først når du skal leke med lange lukkertider at stativ kan være på sin plass :).

Dette bildet er ett av mine siste favoritter...

10293696_863204117040132_216555912212668

Akkurat sånn er det jeg også ønsker å få til!

Må finne ut hva disse tingene dere snakker om er *notere ned blenderåpning og lukkertid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er det jeg også ønsker å få til!

Må finne ut hva disse tingene dere snakker om er *notere ned blenderåpning og lukkertid"

:D

Når det gjelder blenderåpning, så kan man tenke litt på våre egne pupiller. De fungerer akkurat som blenderåpningen på et objektiv. Er det skarpt lys, så trekker pupillen seg sammen, mens i dårlig lys blir den stor for å slippe inn nok lys til at vi kan se :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løpe kombo er

TV setting (canon), sette til 1/1250 auto iso.

ang fokus settingene må du prøve deg frem du liker og trives med, jeg vet hvem som er teknisk sett best, men jeg og den er ikke venner :lol:

Jeg bruker å ha sone fokus punkter kombinert med serie fotografering og ai servo (da refokuserer kamera som en villmann). ai fokus holder den fokus på det du fokuserte først på. one shot tar den nytt bilde for hver gang.

Har jeg veldig dårlig med lys skrur jeg nedove rmot 1/700 osv.

10471197_10154276039525464_8264681008427

Ting som beveger på seg er gøy! (eneste jeg liker å ta bilder av :lol:

188983_10152607652215464_1609984210_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, akkurat slike tips jeg trenger! Hvilken linse bruker du AnnetteH?

Jeg Canon 70-200 f4. (den hvite linsen)

Holder suverent til ute bilder :-)

Har også diverse andre linser og blitz til inne bilder.

Har kjøpt alt brukt unntatt nyeste 17-50 f2.8 linsen min. Bruktmarked på foto. No ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som å se meg selv skrive posten! :P Har et nikon D3200 og jeg får det pokker ta ikke til! :P Når jeg bruker auto uten blitz blir ALT av bilder blurry, når jeg har blitz blir de fine og klare, men da får jeg ofte ikke blinkskuddene fordi den bruker sånn tid på å fokusere og ta bildet :P

Det der hørtes litt rart ut. Det virker som om lukkertiden blir for lang når du ikke bruker blitz, slik at hunden rekker å flytte seg i løpet av den tida kamerat bruker på å ta bildet. Med blitz trenger den ikke å slippe inn lys over lengre tid for å få nok, så da kan den fryse bevegelsene bedre pga kortere lukkertid. Men på den annen side burde det ikke være nødvendig med blitz ute nå? Hva slags objektiv bruker du, og tar du mye bilder i dårlig lys?

D3200 har vel også en sånn sportsinnstilling du kan bruke i stedet for helautomatisk? Da slipper du å tenke, samtidig som kameraet vet at det må bruke kort lukkertid.

Evt kan du bruke lukkertidsprioritering, det heter vel S (for shutter - lukker) om jeg ikke husker feil. Men da må man vel også velge en verdi for iso, og så justerer kameraet blender selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes litt rart ut. Det virker som om lukkertiden blir for lang når du ikke bruker blitz, slik at hunden rekker å flytte seg i løpet av den tida kamerat bruker på å ta bildet. Med blitz trenger den ikke å slippe inn lys over lengre tid for å få nok, så da kan den fryse bevegelsene bedre pga kortere lukkertid. Men på den annen side burde det ikke være nødvendig med blitz ute nå? Hva slags objektiv bruker du, og tar du mye bilder i dårlig lys?

D3200 har vel også en sånn sportsinnstilling du kan bruke i stedet for helautomatisk? Da slipper du å tenke, samtidig som kameraet vet at det må bruke kort lukkertid.

Evt kan du bruke lukkertidsprioritering, det heter vel S (for shutter - lukker) om jeg ikke husker feil. Men da må man vel også velge en verdi for iso, og så justerer kameraet blender selv.

Ja burde være godt nok lys ute men fortsatt så vil den liksom ikke helt.. :( Har prøvd å bruke sportinnstillingen, auto med blitz, og uten blits og eneste bildene som blir klare er de med blitz. Men, da får jeg kun ett og ett bilde og den bruker lang tid før jeg får tatt selve bildet etter at den har fokusert..

Har brukt objektivet som fulgte med kamera, kjøpte meg hin dagen et tamron 18-200 med autofokus, så håper det kanskje kan hjelpe på litt om det er objektivet som er problemet.

Evt så er det jeg som er problemet :P Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja burde være godt nok lys ute men fortsatt så vil den liksom ikke helt.. :( Har prøvd å bruke sportinnstillingen, auto med blitz, og uten blits og eneste bildene som blir klare er de med blitz. Men, da får jeg kun ett og ett bilde og den bruker lang tid før jeg får tatt selve bildet etter at den har fokusert..

Har brukt objektivet som fulgte med kamera, kjøpte meg hin dagen et tamron 18-200 med autofokus, så håper det kanskje kan hjelpe på litt om det er objektivet som er problemet.

Evt så er det jeg som er problemet :P Hehe

Som oftest er det dessverre den bak kamera som kødder det til *ler*.

Kan hende du bruker litt feil fokusmetode? Man kan velge om kameraet skal løse ut kun når motivet er i fokus, eller man kan velge at det løser ut når du trykker på utløserknappen, uavhengig av om motivet er i fokus. Jeg tipper ditt er innstilt på første alternativ nå.

Men det kan selvsagt være noe i veien med autofokusen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det dessverre den bak kamera som kødder det til *ler*.

Kan hende du bruker litt feil fokusmetode? Man kan velge om kameraet skal løse ut kun når motivet er i fokus, eller man kan velge at det løser ut når du trykker på utløserknappen, uavhengig av om motivet er i fokus. Jeg tipper ditt er innstilt på første alternativ nå.

Men det kan selvsagt være noe i veien med autofokusen også :)

Er nok definitivt meg ja :P Hehe

Hvor kan jeg velge fokus da? Alt står på automatisk liksom :P

Skulle fått vært med på et fotokurs eller noe sånt tror jeg :D

AF-søkefunksjon har stått på dynamisk om jeg forstår dette riktig. bør den være på enkeltpunkt? eller autovalg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok definitivt meg ja :P Hehe

Hvor kan jeg velge fokus da? Alt står på automatisk liksom :P

Skulle fått vært med på et fotokurs eller noe sånt tror jeg :D

Fotokurs kan være gull verdt, det altså :).

Jeg aner ikke hvordan man velger slik fokus på ditt kamera dessverre, men les i bruksanvisningen kanskje (men det er ikke alltid så lett å forstå slike bruksanvisninger heller da :))?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotokurs kan være gull verdt, det altså :).

Jeg aner ikke hvordan man velger slik fokus på ditt kamera dessverre, men les i bruksanvisningen kanskje (men det er ikke alltid så lett å forstå slike bruksanvisninger heller da :))?

For meg er det meste sånt gresk så et kurs hadde nok ikke vært dumt :P

Har funnet ut hvor jeg finner instillingene nå da :P og har valgt et annet AF, så får vi se om det gir uttelling senere :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er redigert, siden jeg innså at jeg bare svarte Enits og ikke TS.

TS:

Du spurte om stativ. Det synes jeg personlig er noe herk, selv om sikkert mange er uenig med meg. Jeg sliter skikkelig med å få kameraet i den vinkelen og høyden jeg ønsker, og med hunder i aktivitet som stadig flytter på seg hadde jeg blitt gal av å slåss med kameraet... Stativ er et must hvis du skal ta bilder som krever lang lukkertid, siden det er begrenset hvor lenge man greier å holde et kamera stødig med hendene. Men for hunder i bevegelse er gjerne lukkertida så kort at dette ikke er noe problem. Du vil vel gjerne også holde kameraet ganske lavt for å ta bilder av hunden rett forfra eller fra siden, ikke ovenfra og ned, og jeg vet ikke hvor langt ned man kan få et kamera på stativ?

Ellers skader det ikke å påvirke/planlegge situasjonen litt heller. For eksempel at du kaller inn hunden og knipser når den er på et sted du har tenkt ut på forhånd.

Enits:

Blir alt i bildet uskarpt, eller er det noe som blir skarpt selv om det var noe annet enn du ønsket? Hvis det bare er feil ting som blir skarpt så skyldes det feilfokusering, blir alt bare grøtete så er det nok lukkertiden eller evt feil på kameraet/objektiv eller noe slik.

Endret av Petra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...