Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta gode bilder av en aktiv valp?


Fommle
 Share

Recommended Posts

Jeg har et Canon EOS 550D med standardlinsen og en 75-300. Jeg har fått tatt mange gode bilder, men jeg er som mange andre flinkest med auto eller auto uten blits som er min "favoritt"... Det er jo bare dumt å ikke ha lært seg mer, jeg prøvde en stund men så fikk jeg liksom ikke det til. Og det har jo generet blitt mange gode bilder da, altså mer enn gode nok til oss i familien. Og jeg har tatt mye av aktive unger bl.a.

Men en kjapp valp i fullt firsprang mot meg klarer jeg ikke få fine bilder av. Vil så gjerne ha de flagrende ørene osv, få noen glimt av hva som bor i henne når hun ikke sover. For hun er virkelig et fyrverkeri til tider, en herlig jente.

Noen som har tips til innstillinger, hva må jeg tenke på? Jeg har jo bare sekunder på meg så jeg må tenke fort.

Bør jeg ha noen andre linser? Jeg ønsker meg en mellomting av de jeg har og en F50 fra før.

Bør jeg få meg stativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon EOS 550D med standardlinsen og en 75-300. Jeg har fått tatt mange gode bilder, men jeg er som mange andre flinkest med auto eller auto uten blits som er min "favoritt"... Det er jo bare dumt å ikke ha lært seg mer, jeg prøvde en stund men så fikk jeg liksom ikke det til. Og det har jo generet blitt mange gode bilder da, altså mer enn gode nok til oss i familien. Og jeg har tatt mye av aktive unger bl.a.

Men en kjapp valp i fullt firsprang mot meg klarer jeg ikke få fine bilder av. Vil så gjerne ha de flagrende ørene osv, få noen glimt av hva som bor i henne når hun ikke sover. For hun er virkelig et fyrverkeri til tider, en herlig jente.

Noen som har tips til innstillinger, hva må jeg tenke på? Jeg har jo bare sekunder på meg så jeg må tenke fort.

Bør jeg ha noen andre linser? Jeg ønsker meg en mellomting av de jeg har og en F50 fra før.

Bør jeg få meg stativ?

Vanskelig å gi deg et helt kurs i én post, men noe av det viktigste for hunder i bevegelse (og når du ikke tar bilder på autoinnstilling) vil kanskje være:

- Høy lukkerhastighet.

- Gjerne relativt liten blenderåpning for å isolere hunden fra bakgrunnen (hvis det ikke er nok lys, kompenser med høyere ISO - dette kan du til dels redigere bort i etterbehandlingen [ta bilder i RAW, og lær deg enkel etterbehandling, hvis du ikke allerede gjør dette]). (Det er imidlertid lettere å få hunden i fokus med større blenderåpninger.)

- Bruk AI Focus (helst ikke AI Servo, og ikke One Shot)

- Ha på High-Speed Continuous Shooting, ta mange bilder av gangen, og velg ut det beste i etterkant (lettere å få fine poseringer, samt at det er fort gjort for kameraet å miste fokus).

- Bli vant til å bruke autofokuspunktene på kameraet ditt. I begynnelsen kan det være enklest å bare ha midtpunktet aktivt.

Objektiver avhenger av hva du vanligvis tar bilder av, men generelt for hunder i bevegelse er 75-300 fine brennvidder. Stativ kan være en stor fordel, men dette avhenger av hva du tar bilder av ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er godt lys. Har du ikke nok lys, er det vanskelig å få rask nok lukkerhastighet til at motivet blir skarpt.

Bruk gjerne en lukkerhastighet på over 1/500 sek. Da fryser du bildet fort nok til å fange bevegelser.

Bruk også gjerne blenderåpning på rundt 3,5-4. Bruker du større blenderåpning (lavere tall, som f eks f2,8), vil dybdeskarpheten i bildet bli dårligere (men bakgrunnen blir da dus og fin) og det er vanskeligere å treffe riktig med fokus. Jeg antar at dine objektiver ikke kan ha større blenderåpning enn 3,5, så da gir det seg litt selv :).

En liten regel (som det ser ut til at Astrum over blander litt):

- Stor blenderåpning = liten dybdeskarphet i bildet = diffus bakgrunn som fremhever motivet (men gjør det vanskeligere å treffe med fokus på bevegelig motiv) - benyttes gjerne til portrettfoto

- Liten blenderåpning = stor dybdeskarpet i bildet = det meste i bildet blir skarpt (benyttes gjerne til landskapsfoto)

Jeg bruker som regel bare ett fokuspunkt når jeg fotograferer hunder i fart. Jeg bruker det i midten, da er det lettere å sikte riktig :).

Jeg bruker også kontinuerlig fokus (er vel det som kalles AI servo på Canonkamera), men jeg trykker ned utløserknappen slik at den "refokuserer" ofte mens hunden kommer løpende mot meg. Det er veldig vanskelig for et kamera å fokusere selv på et motiv som kommer i full fart i mot, derfor hjelper jeg til litt ekstra der :).

Jeg tar ikke så mange bilder av gangen i serie når jeg fotograferer. Kanskje tar jeg 2-3 bilder før jeg lar kamera fokusere på nytt, så tar jeg nye 2-3 bilder, kanskje opp til 4 :). Kameraet henger sjelden med med fokusen på fler enn det.

Stativ trenger du ikke når du fotograferer ting som beveger seg. Det er først når du skal leke med lange lukkertider at stativ kan være på sin plass :).

Dette bildet er ett av mine siste favoritter...

10293696_863204117040132_216555912212668

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som å se meg selv skrive posten! :P Har et nikon D3200 og jeg får det pokker ta ikke til!! :P Når jeg bruker auto uten blitz blir ALT av bilder blurry, når jeg har blitz blir de fine og klare, men da får jeg ofte ikke blinkskuddene fordi den bruker sånn tid på å fokusere og ta bildet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er godt lys. Har du ikke nok lys, er det vanskelig å få rask nok lukkerhastighet til at motivet blir skarpt.

Bruk gjerne en lukkerhastighet på over 1/500 sek. Da fryser du bildet fort nok til å fange bevegelser.

Bruk også gjerne blenderåpning på rundt 3,5-4. Bruker du større blenderåpning (lavere tall, som f eks f2,8), vil dybdeskarpheten i bildet bli dårligere (men bakgrunnen blir da dus og fin) og det er vanskeligere å treffe riktig med fokus. Jeg antar at dine objektiver ikke kan ha større blenderåpning enn 3,5, så da gir det seg litt selv :).

En liten regel (som det ser ut til at Astrum over blander litt):

- Stor blenderåpning = liten dybdeskarphet i bildet = diffus bakgrunn som fremhever motivet (men gjør det vanskeligere å treffe med fokus på bevegelig motiv) - benyttes gjerne til portrettfoto

- Liten blenderåpning = stor dybdeskarpet i bildet = det meste i bildet blir skarpt (benyttes gjerne til landskapsfoto)

Jeg bruker som regel bare ett fokuspunkt når jeg fotograferer hunder i fart. Jeg bruker det i midten, da er det lettere å sikte riktig :).

Jeg bruker også kontinuerlig fokus (er vel det som kalles AI servo på Canonkamera), men jeg trykker ned utløserknappen slik at den "refokuserer" ofte mens hunden kommer løpende mot meg. Det er veldig vanskelig for et kamera å fokusere selv på et motiv som kommer i full fart i mot, derfor hjelper jeg til litt ekstra der :).

Jeg tar ikke så mange bilder av gangen i serie når jeg fotograferer. Kanskje tar jeg 2-3 bilder før jeg lar kamera fokusere på nytt, så tar jeg nye 2-3 bilder, kanskje opp til 4 :). Kameraet henger sjelden med med fokusen på fler enn det.

Stativ trenger du ikke når du fotograferer ting som beveger seg. Det er først når du skal leke med lange lukkertider at stativ kan være på sin plass :).

Dette bildet er ett av mine siste favoritter...

10293696_863204117040132_216555912212668

Akkurat sånn er det jeg også ønsker å få til!

Må finne ut hva disse tingene dere snakker om er *notere ned blenderåpning og lukkertid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er det jeg også ønsker å få til!

Må finne ut hva disse tingene dere snakker om er *notere ned blenderåpning og lukkertid"

:D

Når det gjelder blenderåpning, så kan man tenke litt på våre egne pupiller. De fungerer akkurat som blenderåpningen på et objektiv. Er det skarpt lys, så trekker pupillen seg sammen, mens i dårlig lys blir den stor for å slippe inn nok lys til at vi kan se :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løpe kombo er

TV setting (canon), sette til 1/1250 auto iso.

ang fokus settingene må du prøve deg frem du liker og trives med, jeg vet hvem som er teknisk sett best, men jeg og den er ikke venner :lol:

Jeg bruker å ha sone fokus punkter kombinert med serie fotografering og ai servo (da refokuserer kamera som en villmann). ai fokus holder den fokus på det du fokuserte først på. one shot tar den nytt bilde for hver gang.

Har jeg veldig dårlig med lys skrur jeg nedove rmot 1/700 osv.

10471197_10154276039525464_8264681008427

Ting som beveger på seg er gøy! (eneste jeg liker å ta bilder av :lol:

188983_10152607652215464_1609984210_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, akkurat slike tips jeg trenger! Hvilken linse bruker du AnnetteH?

Jeg Canon 70-200 f4. (den hvite linsen)

Holder suverent til ute bilder :-)

Har også diverse andre linser og blitz til inne bilder.

Har kjøpt alt brukt unntatt nyeste 17-50 f2.8 linsen min. Bruktmarked på foto. No ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som å se meg selv skrive posten! :P Har et nikon D3200 og jeg får det pokker ta ikke til! :P Når jeg bruker auto uten blitz blir ALT av bilder blurry, når jeg har blitz blir de fine og klare, men da får jeg ofte ikke blinkskuddene fordi den bruker sånn tid på å fokusere og ta bildet :P

Det der hørtes litt rart ut. Det virker som om lukkertiden blir for lang når du ikke bruker blitz, slik at hunden rekker å flytte seg i løpet av den tida kamerat bruker på å ta bildet. Med blitz trenger den ikke å slippe inn lys over lengre tid for å få nok, så da kan den fryse bevegelsene bedre pga kortere lukkertid. Men på den annen side burde det ikke være nødvendig med blitz ute nå? Hva slags objektiv bruker du, og tar du mye bilder i dårlig lys?

D3200 har vel også en sånn sportsinnstilling du kan bruke i stedet for helautomatisk? Da slipper du å tenke, samtidig som kameraet vet at det må bruke kort lukkertid.

Evt kan du bruke lukkertidsprioritering, det heter vel S (for shutter - lukker) om jeg ikke husker feil. Men da må man vel også velge en verdi for iso, og så justerer kameraet blender selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes litt rart ut. Det virker som om lukkertiden blir for lang når du ikke bruker blitz, slik at hunden rekker å flytte seg i løpet av den tida kamerat bruker på å ta bildet. Med blitz trenger den ikke å slippe inn lys over lengre tid for å få nok, så da kan den fryse bevegelsene bedre pga kortere lukkertid. Men på den annen side burde det ikke være nødvendig med blitz ute nå? Hva slags objektiv bruker du, og tar du mye bilder i dårlig lys?

D3200 har vel også en sånn sportsinnstilling du kan bruke i stedet for helautomatisk? Da slipper du å tenke, samtidig som kameraet vet at det må bruke kort lukkertid.

Evt kan du bruke lukkertidsprioritering, det heter vel S (for shutter - lukker) om jeg ikke husker feil. Men da må man vel også velge en verdi for iso, og så justerer kameraet blender selv.

Ja burde være godt nok lys ute men fortsatt så vil den liksom ikke helt.. :( Har prøvd å bruke sportinnstillingen, auto med blitz, og uten blits og eneste bildene som blir klare er de med blitz. Men, da får jeg kun ett og ett bilde og den bruker lang tid før jeg får tatt selve bildet etter at den har fokusert..

Har brukt objektivet som fulgte med kamera, kjøpte meg hin dagen et tamron 18-200 med autofokus, så håper det kanskje kan hjelpe på litt om det er objektivet som er problemet.

Evt så er det jeg som er problemet :P Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja burde være godt nok lys ute men fortsatt så vil den liksom ikke helt.. :( Har prøvd å bruke sportinnstillingen, auto med blitz, og uten blits og eneste bildene som blir klare er de med blitz. Men, da får jeg kun ett og ett bilde og den bruker lang tid før jeg får tatt selve bildet etter at den har fokusert..

Har brukt objektivet som fulgte med kamera, kjøpte meg hin dagen et tamron 18-200 med autofokus, så håper det kanskje kan hjelpe på litt om det er objektivet som er problemet.

Evt så er det jeg som er problemet :P Hehe

Som oftest er det dessverre den bak kamera som kødder det til *ler*.

Kan hende du bruker litt feil fokusmetode? Man kan velge om kameraet skal løse ut kun når motivet er i fokus, eller man kan velge at det løser ut når du trykker på utløserknappen, uavhengig av om motivet er i fokus. Jeg tipper ditt er innstilt på første alternativ nå.

Men det kan selvsagt være noe i veien med autofokusen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det dessverre den bak kamera som kødder det til *ler*.

Kan hende du bruker litt feil fokusmetode? Man kan velge om kameraet skal løse ut kun når motivet er i fokus, eller man kan velge at det løser ut når du trykker på utløserknappen, uavhengig av om motivet er i fokus. Jeg tipper ditt er innstilt på første alternativ nå.

Men det kan selvsagt være noe i veien med autofokusen også :)

Er nok definitivt meg ja :P Hehe

Hvor kan jeg velge fokus da? Alt står på automatisk liksom :P

Skulle fått vært med på et fotokurs eller noe sånt tror jeg :D

AF-søkefunksjon har stått på dynamisk om jeg forstår dette riktig. bør den være på enkeltpunkt? eller autovalg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok definitivt meg ja :P Hehe

Hvor kan jeg velge fokus da? Alt står på automatisk liksom :P

Skulle fått vært med på et fotokurs eller noe sånt tror jeg :D

Fotokurs kan være gull verdt, det altså :).

Jeg aner ikke hvordan man velger slik fokus på ditt kamera dessverre, men les i bruksanvisningen kanskje (men det er ikke alltid så lett å forstå slike bruksanvisninger heller da :))?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotokurs kan være gull verdt, det altså :).

Jeg aner ikke hvordan man velger slik fokus på ditt kamera dessverre, men les i bruksanvisningen kanskje (men det er ikke alltid så lett å forstå slike bruksanvisninger heller da :))?

For meg er det meste sånt gresk så et kurs hadde nok ikke vært dumt :P

Har funnet ut hvor jeg finner instillingene nå da :P og har valgt et annet AF, så får vi se om det gir uttelling senere :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er redigert, siden jeg innså at jeg bare svarte Enits og ikke TS.

TS:

Du spurte om stativ. Det synes jeg personlig er noe herk, selv om sikkert mange er uenig med meg. Jeg sliter skikkelig med å få kameraet i den vinkelen og høyden jeg ønsker, og med hunder i aktivitet som stadig flytter på seg hadde jeg blitt gal av å slåss med kameraet... Stativ er et must hvis du skal ta bilder som krever lang lukkertid, siden det er begrenset hvor lenge man greier å holde et kamera stødig med hendene. Men for hunder i bevegelse er gjerne lukkertida så kort at dette ikke er noe problem. Du vil vel gjerne også holde kameraet ganske lavt for å ta bilder av hunden rett forfra eller fra siden, ikke ovenfra og ned, og jeg vet ikke hvor langt ned man kan få et kamera på stativ?

Ellers skader det ikke å påvirke/planlegge situasjonen litt heller. For eksempel at du kaller inn hunden og knipser når den er på et sted du har tenkt ut på forhånd.

Enits:

Blir alt i bildet uskarpt, eller er det noe som blir skarpt selv om det var noe annet enn du ønsket? Hvis det bare er feil ting som blir skarpt så skyldes det feilfokusering, blir alt bare grøtete så er det nok lukkertiden eller evt feil på kameraet/objektiv eller noe slik.

Endret av Petra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...