Gå til innhold
Hundesonen.no

Tegnebrett?


ruby13
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg tenker på å kjøpe meg ett tegnebrett, men jeg aner ikke hvilkne spesifikasjoner jeg skal se etter.. :P

Noen som har peiling!? :D

Ser at Wacom Intuos Pro M ( https://www.komplett.no/wacom-intuos-pro-m/795932 ) er en del dyrere enn Wacom Intuos Pro S ( https://www.komplett.no/wacom-intuos-pro-s/795928 ), hvorfor det liksom?
Jeg skal kjøpe tegnebrettet til hobby bruk. Jeg har aldri prøvd å tegne med ett tegnebrett før så dette kan bli spennende, men jeg har tegnet masse på papiret, og litt med mus i adobe photoshop da. :)
Så hva anbefaler dere? (Ønsker ikke å bruke en formue :ahappy:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tenker på å kjøpe meg ett tegnebrett, men jeg aner ikke hvilkne spesifikasjoner jeg skal se etter.. :P

Noen som har peiling!? :D

Ser at Wacom Intuos Pro M ( https://www.komplett.no/wacom-intuos-pro-m/795932 ) er en del dyrere enn Wacom Intuos Pro S ( https://www.komplett.no/wacom-intuos-pro-s/795928 ), hvorfor det liksom?
Jeg skal kjøpe tegnebrettet til hobby bruk. Jeg har aldri prøvd å tegne med ett tegnebrett før så dette kan bli spennende, men jeg har tegnet masse på papiret, og litt med mus i adobe photoshop da. :)
Så hva anbefaler dere? (Ønsker ikke å bruke en formue :ahappy:)

Intuos lager, etter min mening, utmerkede tegnebrett. Har man råd, er det vanskelig å finne et bedre merke (i hvert fall i Norge).

Noe av det en bør se etter (når kvaliteten uansett er på plass), er brettets størrelse, og hvor mange trykknivåer pennen klarer å skjelne mellom (Intuos' dyrere brett klarer 2048, mens de billigere klarer 1024).

Når det gjelder prisforskjellen mellom S og M (og også L), er dette bare på grunn av størrelsen, da knappene og tykkfølsomheten er lik. Større aktiv flate kan være både positivt og negativt. Det betyr større tegneområde, men også at det tar mer plass og veier mer (skal du reise med det?). I tillegg synes mange at for store brett krever mye flytting av hånden, som kan være slitsomt.

Jeg har en Intuos 5 M med touch, som er forgjengeren til Intuos Pro M, som du linket til (eneste forskjellen er at min versjon har knapper som går nedover). Har du råd, kan jeg absolutt anbefale den. Jeg synes personlig ikke M er for stort, men nå bruker jeg den aldri til tegning heller (bare bilderedigering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intuos lager, etter min mening, utmerkede tegnebrett. Har man råd, er det vanskelig å finne et bedre merke (i hvert fall i Norge).

Noe av det en bør se etter (når kvaliteten uansett er på plass), er brettets størrelse, og hvor mange trykknivåer pennen klarer å skjelne mellom (Intuos' dyrere brett klarer 2048, mens de billigere klarer 1024).

Når det gjelder prisforskjellen mellom S og M (og også L), er dette bare på grunn av størrelsen, da knappene og tykkfølsomheten er lik. Større aktiv flate kan være både positivt og negativt. Det betyr større tegneområde, men også at det tar mer plass og veier mer (skal du reise med det?). I tillegg synes mange at for store brett krever mye flytting av hånden, som kan være slitsomt.

Jeg har en Intuos 5 M med touch, som er forgjengeren til Intuos Pro M, som du linket til (eneste forskjellen er at min versjon har knapper som går nedover). Har du råd, kan jeg absolutt anbefale den. Jeg synes personlig ikke M er for stort, men nå bruker jeg den aldri til tegning (bare bilderedigering).

Okei takk, da lærte jeg noe nytt i dag også!

Da må jeg bare finne ut hvor mye penger jeg vil legge i det. Siden jeg aldri har prøvd det før kan det jo være at det ikke er noe for meg? Er vel mye teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei takk, da lærte jeg noe nytt i dag også!

Da må jeg bare finne ut hvor mye penger jeg vil legge i det. Siden jeg aldri har prøvd det før kan det jo være at det ikke er noe for meg? Er vel mye teknikk?

Tja, hva med å prøve en Intuos Pen & Touch M i stedet, så kan du oppgradere i fremtiden? Tror du vil komme langt med den, og den er en god del billigere: http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_source=Prisjakt&utm_campaign=prisjakt&artnr=496065

Jeg har en uåpnet Intuos Pen & Touch Tablet (S) som bare venter på å bli brukt.. er det kanskje en enda enklere variant? Den har ihvertfall ikke skjerm. Abonnerer allikevel i tilfelle jeg plukker opp noe nyttig til jeg skal åpne esken :D

Ja, det er en enklere variant. Disse gikk under "Bamboo" tidligere. I dag er "Bamboo" navnet på en enda enklere variant (som i essensen bare er en styreflate som støtter penn). Som jeg skrev til @ruby13 ovenfor, kommer man langt med Pen & Touch. På tide å åpne din? ;)

Fra billigst til dyrest hos Wacom (med litt forskjellige funksjoner og i forskjellige størrelser), har en i hovedsak altså:

Wacom Bamboo Pad

Wacom Intuos Pen

Wacom Intuos Pen & Touch

Wacom Intuos Pro

Wacom Cintiq

I tillegg har man spesialutgaver av disse, og selvstendige tablets, slike som Cintiq Companion (som kjører Windows 8) og Cintiq Hybrid (som kjører Android). Merk at det bare er Cintiq-serien som har egen skjerm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bamboo Fun Medium (det gamle, dvs det som nå er Intuous Pen & Touch I guess?) og Intuos Pro Medium. Er kjempe fornøyd med det første, men følte jeg hadde sånn lyst på mer trykksensitivitet og pen-tilt etter mange år med bamboo'en.

Hadde ikke villet gå for det beste i første omgang, jeg tror du ville blitt kjempe fornøyd med en Intuos Pen & Touch (bamboo) :) De er vel trådløse også nå, er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har Bamboo Fun Medium (det gamle, dvs det som nå er Intuous Pen & Touch I guess?) og Intuos Pro Medium. Er kjempe fornøyd med det første, men følte jeg hadde sånn lyst på mer trykksensitivitet og pen-tilt etter mange år med bamboo'en.

Hadde ikke villet gå for det beste i første omgang, jeg tror du ville blitt kjempe fornøyd med en Intuos Pen & Touch (bamboo) :) De er vel trådløse også nå, er de ikke?

Signerer den her. Bamboo-serien er er veldig bra for hobby-basis, spesielt viss du ikkje har brukt eit tegnebrett før. :)

Eg vil og anbefale deg å kjøpe størrelse etter ka slags skjerm du har. For tida brukar eg eit tegnebrett i Medium, som passar bra til ein 15" laptop, men det er altfor lite til min 24" skjerm. Det blir meir behagelig å tegne viss du har eit brett som passar til skjermen, samtidig som det er sunnare for handleddet/armen, sia ein får bruke større bevegelsar.

Edit: Sia det ikkje har vært svart på, ja, det å tegne med tegnebrett er litt "teknikk", men det har mest med vane å gjere. Noken tar det med ein gong, for andre tar det fleire veker, men det kjem seg etter kvart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...